handdator

Visa fullständig version : Min kost

Ralf
2012-04-03, 11:36
Hej alla glada och sura :)
Jag hade tänkt deffa nu och Undrar om mitt schema ser bra ut, orkar inte skriva mängd utan bara vad jag tänkte förse min kropp med ;) Låter det som en bra deff plan? :cool:

Frukost
Rågflinge gröt blandat med pyusillium frön
Kvarg

Mellanmål 1
Kvarg + funlight

Lunch
Allaska pollack
Ris
Broccoli

Mellanmål 2
Wasa knäckerbröd med keso

Middag
Alaska pollack
Ris
Broccoli

Efter träning
1 protein shake
Gröt med rågflingor
Kvarg

Kvällsmål
Kaesin pudding

Utöver detta tar jag
koffein tabletter
Vitamintabletter
Zink
Magnesium
ALA

nå hur ser det ut?

Pretorian
2012-04-03, 11:42
Äter du tillräckligt lite av det du skriver och går ner i vikt så är det kanon. Äter du för mycket så är det inte lika kanon.

Ralf
2012-04-03, 11:45
Äter du tillräckligt lite av det du skriver och går ner i vikt så är det kanon. Äter du för mycket så är det inte lika kanon.

Tacksam för svar!
Jag äter enligt mitt energibehov -500 kcal, ville bara veta om det är bra livsmedel jag äter.

vicarious
2012-04-03, 11:52
Ser helt OK ut. Hade slängt in ett par omega-3 kapslar per dag. Hade även lagt lite mer av maten efter träning istället.

Ralf
2012-04-03, 12:04
Ser helt OK ut. Hade slängt in ett par omega-3 kapslar per dag. Hade även lagt lite mer av maten efter träning istället.

Tack för åsikten! :cool:
Är det bättre att ta knäckebrödet efter träning och strunta i kvarg och istället ta kvargen som mellanmål 2 ? :)

Altså byta mellanmål 2 till efter träningen och Sedan ta kvargen efter träning som ett mellanmål istället

Meanmug
2012-04-03, 18:36
Ja skulle rekommendera mera kolhydrater efter träning istället för kvargen!
Kör hårt

Knaz
2012-04-03, 18:44
Ja skulle rekommendera mera kolhydrater efter träning istället för kvargen!
Kör hårt

Skulle jag inte göra. Hellre protein än kolhydrater efter träning tycker iallafall jag.

vicarious
2012-04-03, 18:58
Varför måste det ena utesluta det andra?

Meanmug
2012-04-03, 19:03
frågan var antingen wasa knäckebröd efter träning eller kvarg om jag inte fått det om bakfoten!

vicarious
2012-04-03, 19:13
frågan var antingen wasa knäckebröd efter träning eller kvarg om jag inte fått det om bakfoten!

Både och tycker jag. Desto mer energi efter träningen, desto bättre. Det är då den verkligen behövs.

Ralf
2012-04-03, 19:21
Både och tycker jag. Desto mer energi efter träningen, desto bättre. Det är då den verkligen behövs.

okej tack för hjälpen!:)
dock tror jag att jag behöver mellanmålen utspridda under dagen.

Är kvarg det bästa mellanmålet utifrån musklernas perspektiv?:cool:

vicarious
2012-04-03, 19:32
okej tack för hjälpen!:)
dock tror jag att jag behöver mellanmålen utspridda under dagen.

Är kvarg det bästa mellanmålet utifrån musklernas perspektiv?:cool:

Behöver hur?

Det går inte att säga sådär rakt av. Svårt att säga att ett livsmedel är bra eller dåligt, man måste se på kosten som helhet. Kvarg innehåller bra och fullvärdigt protein så det är ett helt OK mellanmål.

Ralf
2012-04-03, 19:35
Behöver hur?

Det går inte att säga sådär rakt av. Svårt att säga att ett livsmedel är bra eller dåligt, man måste se på kosten som helhet. Kvarg innehåller bra och fullvärdigt protein så det är ett helt OK mellanmål.

hur? jo för att inte bli utsvulten och göra dumma val, that is why :)

Tänkte lite utifrån bevarandet av musklerna, kvag innehåller kaesin om jag inte misstar mig bevarar det musklerna och minskar nedbrytningen?

mannbro
2012-04-03, 19:39
Säkert en bra kost om sammansättningen är bra så att du får lagom kcal och protein. Men jag skulle i alla fall inte klara så ensidig kost. Vit fisk och gröt 2ggr/dag...deffmat behöver inte vara så tråkig och ensidig...varför inte variera fisken med kyckling, magert kött och annan fisk, t.e.x lite fetare fisk (lax / makrill) och skaldjur, och variera riset med potatis, matgryn etc? Kanske inte nödvändigtvis mer "opti" på alla sätt, men betydligt större chans att du inte ger upp efter ett par veckor...åtminstone skulle inte jag stå ut med en sådan diet.

Mat ska vara mumsigt, även när man deffar!

Pretorian
2012-04-04, 07:09

Håller helt och hållet med.

Pttr
2012-04-04, 10:23
Fisk två gånger om dagen PLUS omega3-kapslar?

Pretorian
2012-04-04, 10:45

Alaska pollock är inte den fetaste av fiskar direkt.

Ralf
2012-04-04, 16:30
Ska jag eller ska jag inte ta omega 3 kapslar? Skadar inte om jag tar det eller?

vicarious
2012-04-04, 16:31

All fisk är inte rik på omega-3. I synnerhet inte mager fisk.

Ralf
2012-04-04, 16:32
Säkert en bra kost om sammansättningen är bra så att du får lagom kcal och protein. Men jag skulle i alla fall inte klara så ensidig kost. Vit fisk och gröt 2ggr/dag...deffmat behöver inte vara så tråkig och ensidig...varför inte variera fisken med kyckling, magert kött och annan fisk, t.e.x lite fetare fisk (lax / makrill) och skaldjur, och variera riset med potatis, matgryn etc? Kanske inte nödvändigtvis mer "opti" på alla sätt, men betydligt större chans att du inte ger upp efter ett par veckor...åtminstone skulle inte jag stå ut med en sådan diet.

Mat är tyvärr inte för mig någon njutning önskar jag uppskattade det mera men jag ser det mest som näring,.. Något tips på att kunna njuta mer av mat? :)

mannbro
2012-04-04, 19:02
Något tips på att kunna njuta mer av mat? :)

Variation, kryddor, örter, goda såser (det går att göra goda kcal-snåla såser baserade på t.ex kvarg, lättyoghurt eller krossade tomater och diverse kryddor och/eller örter), att ta sig tid att njuta, äta i sällskap etc...

Saga
2012-04-04, 20:55
Jag varierar min gröt med olika flingblandningar som ren havregryn, Axas sportgryn (havre/råg), råggryn, Axas grynblandning (havre/råg/korn/vete/), boveteflingor. Smaksätter gröten olika också, med kanel, saffran, russin, torkad aprikos, torkat äpple, torkade lingon, linfrön, mandelspån, pumpakärnor, solrosfrön. Lite olika varje gång. Piffa till vardagsmaten lite.

Ralf
2012-04-04, 20:55
Variation, kryddor, örter, goda såser (det går att göra goda kcal-snåla såser baserade på t.ex kvarg, lättyoghurt eller krossade tomater och diverse kryddor och/eller örter), att ta sig tid att njuta, äta i sällskap etc...

Bra förslag!!
Att fixa snygg upplägg av maten kan nog också vara ett plus i kanten!

Ralf
2012-04-04, 20:57
Jag varierar min gröt med olika flingblandningar som ren havregryn, Axas sportgryn (havre/råg), råggryn, Axas grynblandning (havre/råg/korn/vete/), boveteflingor. Smaksätter gröten olika också, med kanel, saffran, russin, torkad aprikos, torkat äpple, torkade lingon, linfrön, mandelspån, pumpakärnor, solrosfrön. Lite olika varje gång. Piffa till vardagsmaten lite.

Ja men är ganska fantasilös i köket,:em: hm.. Gröt med variation mycket bra tips! :)