handdator

Visa fullständig version : LFHC istället för LCHF??

aldoschadewitz
2012-04-02, 20:44
jag styrketränar 4 gånger i veckan och då är inte prestationen och fokuset så viktigt och därför går det helt okej att gå på en LCHF diet. men 2 dagar tränar jag amerikansk fotboll och utan kolhydrater på över 24 timmar och gå ut på planen gick ingen vidare. Tycker även att det är godare med kolhydrater än fett :P så går det att sänka fett intaget markant och höja kolh intaget istället så att det blir typ LFHC :) eller skulle deffen gå sämre då?

vet att fett är något man inte kan leva utan.. så kommer i så fall inte dra ned på det till 0.

tacksam för svar

mYrN
2012-04-03, 06:19
Sålänge du fortfarande ligger på ett kaloriunderskott så "spelar det ingen roll" från vilken källa du får kalorierna. Höj du kolhydraterna till en bekväm nivå, men du får ju räkna efter så du ligger kvar på underskott :) Hur ligger du med protein? Om du känner att du ändå vill ligga ganska lågt på kollisar så fyll ut med mer protein helt enkelt, mättar dessutom bra :)

Lychgate
2012-04-03, 06:29
Sålänge du fortfarande ligger på ett kaloriunderskott så "spelar det ingen roll" från vilken källa du får kalorierna. Höj du kolhydraterna till en bekväm nivå, men du får ju räkna efter så du ligger kvar på underskott :) Hur ligger du med protein? Om du känner att du ändå vill ligga ganska lågt på kollisar så fyll ut med mer protein helt enkelt, mättar dessutom bra :)

Klart det spelar roll vad makrofördelningen är under diet. Ovanstående gäller mer vid överskott då det är svårt att få i sig för lite av makronutrienterna när man ligger över energibalans.

@Aldo: Ät på ett högre energiintag med mer kolhydrater under dagarna du tränar amerikansk fotboll. Du kan säkert gå lågt på fettet dessa dagar förutsatt att dom övriga dagarna är normala.

Personligen tycker jag du bör prioritera att prestera och ha roligt på träningarna och låta deffen ta ett tag längre.

AtomicPuffin
2012-04-03, 08:50
Förr, när det inte nödvändigtvis var bättre, var lågfettdieter rätt populära. Dom funkar bra för viktnedgång om man orkar med dom, utan fett har mat en tendens att smaka wellpapp. Detta begav sig på den tiden då människor trodde fett var farligt.

Det handlar som vanligt om hur mycket kalorier du äter, vilket i sin tur handlar om att antingen bita ihop och köra disciplin eller hitta en diet som du trivs med och som funkar för dig.

nattzor
2012-04-04, 10:25
Klart det spelar roll vad makrofördelningen är under diet. Ovanstående gäller mer vid överskott då det är svårt att få i sig för lite av makronutrienterna när man ligger över energibalans.

@Aldo: Ät på ett högre energiintag med mer kolhydrater under dagarna du tränar amerikansk fotboll. Du kan säkert gå lågt på fettet dessa dagar förutsatt att dom övriga dagarna är normala.

Personligen tycker jag du bör prioritera att prestera och ha roligt på träningarna och låta deffen ta ett tag längre.

Enda som spelar roll är väl att du får i dig tillräckligt med protein och tillräckligt med fett så du överlever, annars kvittar det väl med fett:kolhydratsration? Man kanske får lite bättre effekt av att cykla kolhydrater (gör man det även vid högkolhydratsdieter?).
Jag kan självklart ha helt fel, men tror inte att det spelar någon roll om det är kolhydrater eller fett man käkar mycket av.

Dreas
2012-04-04, 10:31
Enda som spelar roll är väl att du får i dig tillräckligt med protein och tillräckligt med fett så du överlever, annars kvittar det väl med fett:kolhydratsration? Man kanske får lite bättre effekt av att cykla kolhydrater (gör man det även vid högkolhydratsdieter?).
Jag kan självklart ha helt fel, men tror inte att det spelar någon roll om det är kolhydrater eller fett man käkar mycket av.Pratar du ren fettnedgång så är det kcalunderskottet som avgör.

Pratar du däremot träningsresultat och allmänt välbefinnande så är det en annan femma.

Eddie Vedder
2012-04-04, 10:39
så går det att sänka fett intaget markant och höja kolh intaget istället så att det blir typ LFHC :) eller skulle deffen gå sämre då?

Ja det är knappast obeprövat om man säger så. Märker du negativa effekter, typ okontrollerad hunger, kanske mer fett kan göra susen. Hur du kommer trivas är alltså omöjligt att svara på. Men att konceptet funkar råder det inga tvivel om.

Sportfiskaren
2012-04-04, 12:40
Käka mer kolisar dagarna du tränar amerikansk fotboll och innan/efter styrketräningen. Ett tips, annars får du väl pröva dig fram.

LCHF är för övrigt en ganska överskattad diet i min mening(speciellt om man är aktiv och tränar mycket). Kan förvisso bero på att många som förespråkar den beter sig som om dom var från en religiös kult.

Kristoffno
2012-04-04, 13:55
Kaloriunderskott är det enda som avgör om du går ner i vikt som tidigare sagt.
Anledningen till all bostavsdelixi i träningsdjungel är för att mediavana personer som inte orkar läsa sig till kuskap ska ha något att gå på.
Exempel vis att avstår du potatis och pasta från din kost så kommer (Förmodligen) ditt totala kcal intag gå ner.
Många ersätter dock exempelvis pastan med något annat som ska vara "nyttigt" enligt media och därav får ett kcalöverskott ändå och då är de KÖRT. ;)

Fredriiik
2012-04-05, 11:45
kör på skulle jag säga!
Skulle alla dagar i veckan hellre käka mycket kolisar å mindre fett :)

z_bumbi
2012-04-05, 12:53
Varför måste du välja mellan två extremer?

Rikard Jansson
2012-04-05, 14:28
Varför måste du välja mellan två extremer?

Det begriper du väl att man måste sätta en fräsig label på sin diet, som man kan slänga runt vilt! "Ah, så du kör LCHF... Jag håller på med den nyaste, du har antagligen inte hört talas om den, LFHC, funkar extremt bra!"

ensesne
2012-04-06, 17:58
lchf teori är ju att kolhydraterna binder fettet och höjer blodsockret och ifall man vänder på det så måste man ligga på ett kalori underskottet eftersom att kroppen tar först energi från kolhydrater och sedan när dom är slut börjar kroppen ta från fettet. Så ifall du kör lfhc och stoppar i dig mer än vad du gör av med så går du inte ner:p

Fredrik_S
2012-04-06, 18:32
Jag tycker FFMHPHC är riktigt nice.. alltså Fixed Fat Medium-High Protein High Carb både under deff och ballans och bulk.
Dvs ett fixerat fettintag på någonstans mellan 40 och 80 gram ett proteinintag på någonstans mellan 150 och 300 gram och resten kolhydrater 200 gram-800 gram kolhydrater beroende på aktivitsgrad där 200 gram är absolut minimum, behöver du äta ännu mindre för att gå ner i vikt tränar du för lite helt enkelt. TRÄNA MER, helst så högt kolhydratintag som möjligt för att hålla glykogendepåerna fulla genom hela deffen och för att maximera prestationen i all träning.

z_bumbi
2012-04-06, 18:53
Jag tycker fgapfokpfog är bättre.

Fixerad grundnivå av protein, fett och kolhydrater plus frukt och grönt

Protein 2 g, fett 0,5-1 g (beroende på total kaloriförbrukning), kolhydrater 2,5 g/kg. 500 g frukt och grönt.
1800 kcal för en lågenergiförbrukare på 80 kg, 2160 kcal för en högenergiförbrukare.
Lågenergiförbrukare fyller ut resten med vad den vill.
Högenergiförbrukaren dubblar kolhydraterna och sen kan den fylla på med vad som helst.

Deff, öka proteinet.

Öka kroppsvikten, det går inte att hålla nere proteinet om man inte verkligen anstränger sig eller har väldigt underliga matvanor.

Fredrik_S
2012-04-06, 19:13
fgapfokpfog är ju mer universell än FFMHPHC då sifferexemplet var på en 80 kilos man. Annars är dom vääldigt snarlika. Tror att båda är betydligt enklare att följa vad gäller kostutbud måltidsvariationsmöjligheter än både LCHF och HCLF då husmanskosten väldigt ofta passar perfekt in i mallen. Och jag tror också att dom är överlägset bäst på att hålla humör och prestation på en konstant hög nivå.

RassK
2012-04-07, 09:28
Jag tycker FFMHPHC är riktigt nice.. alltså Fixed Fat Medium-High Protein High Carb både under deff och ballans och bulk.
Dvs ett fixerat fettintag på någonstans mellan 40 och 80 gram ett proteinintag på någonstans mellan 150 och 300 gram och resten kolhydrater 200 gram-800 gram kolhydrater beroende på aktivitsgrad där 200 gram är absolut minimum, behöver du äta ännu mindre för att gå ner i vikt tränar du för lite helt enkelt. TRÄNA MER, helst så högt kolhydratintag som möjligt för att hålla glykogendepåerna fulla genom hela deffen och för att maximera prestationen i all träning.

Detta är exakt vad jag kommit fram till med mina ovetenskapliga expriment med bulk/deff under de senaste 100 åren. :thumbup:
P.S. Även om man inte är en man som väger 80kg så funkar det.