Visa fullständig version : Hur högt blodsocker kan man få innan man dör?
Sweety87
2012-04-01, 22:08
Säg att man är extrem diabetiker. elle vad som helst. detta är en rent hypotetiskt fråga då jag förstår att det typ aldrig händer så irl.
om ens blodsocker stiger och stiger utan att stanna - vid vilken nivå är man död? vet att det finns undantag men generellt vid vilken nivå?
samma sak neråt!!!
bezt regards!!
Sweety87
2012-04-01, 22:13
ich habe gesearchen but ich habe nothing found!!!!
ich habe gesearchen but ich habe nothing found!!!!
Där har du svaret!
Skämtåsido, jag vet inte. Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning?
mattilainen
2012-04-01, 22:25
Jag kan ge ett sjukt exempel. Jag läser till sjuksköterska och har träffat några diabetessjuksköterskor och har då alltid berättat min verkliga historia som hände för några år sedan. Alla blir helt förvånade.
Min kompis mamma (också min mammas bästa vän) har diabetes och har misskött sig ganska rejält under lång tid. Hon trodde hon var sjuk och sov mer eller mindre hela dagarna. Tillslut tillkallas ambulans då hon inte går att väcka och hon kommer in på akuten med 80 i blodsocker. Normal ligger väl mellan 3-6 och högt börjar man räkna runt 10 - 15. Vid 30 börjar det bli farligt och vissa kan i vissa fall nå ända upp till 50 (här är det redan dödligt).
På vägen från akuten till intensivvårdsavdelningen som var två våningar upp så hade upp nått sitt max på över 92 i blodsocker. Läkaren trodde inte på detta utan han tog tre mer prover och alla visade dock samma. Hon var alltså så nära att dö så det var säkerligen under 2 % att hon skulle klara sig.
Hon gick från hjärtstillestånd och tillbaka till livet och höll på så i närmare två timmar. Efter detta så kunde dom säga att hon var hyffsat stabil. En sån hög blodsockernivå hade denna överläkare ALDRIG sett och heller inte att man skulle kunna överleva det. Hon fick vara kvar på intensivvårdsavdelningen i runt en månad tror jag om jag minns rätt.
Det otroliga i detta var att överläkaren hade själv blivit intresserad av att hon överlevde och hade kollat runt med olika sjukhus och intensivvårdsavdelningar runt om i sverige och utomlands. Han berättade för min mamma att det var två tidigare som hade överlevt med liknande blodsocker. TVÅ? Min kompis mamma var alltså den tredje som någonsin (vad han visste och hade fått reda på) som hade överlevt sånt blodsocker. HELT JÄVLA OTROLIGT!
De sjuksköterskorna jag pratat med om detta har alla sagt "Oh herregud, är du säker på att det var så högt då? Måste ju blivit något fel? Man kan inte överleva det" men jag är hundra! Något år efter denna incident så hamnade hon på intensiven igen men då hade hon, enligt henne "Bara 50 i blodsocker". Vilket även det ses, inom vården för OTROLIGT högt blodsocker.
Sweety87
2012-04-01, 22:30
Jag kan ge ett sjukt exempel. Jag läser till sjuksköterska och har träffat några diabetessjuksköterskor och har då alltid berättat min verkliga historia som hände för några år sedan. Alla blir helt förvånade.
Min kompis mamma (också min mammas bästa vän) har diabetes och har misskött sig ganska rejält under lång tid. Hon trodde hon var sjuk och sov mer eller mindre hela dagarna. Tillslut tillkallas ambulans då hon inte går att väcka och hon kommer in på akuten med 80 i blodsocker. Normal ligger väl mellan 3-6 och högt börjar man räkna runt 10 - 15. Vid 30 börjar det bli farligt och vissa kan i vissa fall nå ända upp till 50 (här är det redan dödligt).
På vägen från akuten till intensivvårdsavdelningen som var två våningar upp så hade upp nått sitt max på över 92 i blodsocker. Läkaren trodde inte på detta utan han tog tre mer prover och alla visade dock samma. Hon var alltså så nära att dö så det var säkerligen under 2 % att hon skulle klara sig.
Hon gick från hjärtstillestånd och tillbaka till livet och höll på så i närmare två timmar. Efter detta så kunde dom säga att hon var hyffsat stabil. En sån hög blodsockernivå hade denna överläkare ALDRIG sett och heller inte att man skulle kunna överleva det. Hon fick vara kvar på intensivvårdsavdelningen i runt en månad tror jag om jag minns rätt.
Det otroliga i detta var att överläkaren hade själv blivit intresserad av att hon överlevde och hade kollat runt med olika sjukhus och intensivvårdsavdelningar runt om i sverige och utomlands. Han berättade för min mamma att det var två tidigare som hade överlevt med liknande blodsocker. TVÅ? Min kompis mamma var alltså den tredje som någonsin (vad han visste och hade fått reda på) som hade överlevt sånt blodsocker. HELT JÄVLA OTROLIGT!
De sjuksköterskorna jag pratat med om detta har alla sagt "Oh herregud, är du säker på att det var så högt då? Måste ju blivit något fel? Man kan inte överleva det" men jag är hundra! Något år efter denna incident så hamnade hon på intensiven igen men då hade hon, enligt henne "Bara 50 i blodsocker". Vilket även det ses, inom vården för OTROLIGT högt blodsocker. haha o herregud xD *drool* vilken STORY, men du svarade inte riktigt på frågan när det börjar bil dödligt? är det 30 ELLER 50? *popcorn*
du borde veta detta eftersom du läser till SSK o detta är väl rätt grund läggande ....*mini
mattilainen
2012-04-01, 22:43
haha o herregud xD *drool* vilken STORY, men du svarade inte riktigt på frågan när det börjar bil dödligt? är det 30 ELLER 50? *popcorn*
du borde veta detta eftersom du läser till SSK o detta är väl rätt grund läggande ....*mini
Diabeteskoma (hyperglykemiskt koma) kallas det när man går i koma på grund av "extremt högt blodsocker" och då räknas det som > 40 mmol/l.
Så säg runt 30 - 50 (beroende på patient och hur lång tid det utvecklats under då man kan "vänja kroppen"). Men över 30 skulle jag säga att det börjar bli livsfarligt, men det är ju bara jag.
Som du ser så räknas extremt högt blodsocker till 40. Min kompis mamma hade 92............
EDIT
För att förtydliga så kan jag kanske säga att det är ju inte det höga blodsockret som gör att man dör, utan det är vad det höga blodsockerhalten i blodet gör med kroppen. t.ex. leversvikt, njursvikt, hjärtsvikt, etc etc etc.
Sweety87
2012-04-01, 22:46
Diabeteskoma (hyperglykemiskt koma) kallas det när man går i koma på grund av "extremt högt blodsocker" och då räknas det som > 40 mmol/l.
Så säg runt 30 - 50 (beroende på patient och hur lång tid det utvecklats under då man kan "vänja kroppen"). Men över 30 skulle jag säga att det börjar bli livsfarligt, men det är ju bara jag.
Som du ser så räknas extremt högt blodsocker till 40. Min kompis mamma hade 92............
EDIT
För att förtydliga så kan jag kanske säga att det är ju inte det höga blodsockret som gör att man dör, utan det är vad det höga blodsockerhalten i blodet gör med kroppen. t.ex. leversvikt, njursvikt, hjärtsvikt, etc etc etc. Tack!!! ock NERÅT då? hur lågt ska man ha för att dö?
mattilainen
2012-04-02, 06:20
Tack!!! ock NERÅT då? hur lågt ska man ha för att dö?
Som innan kan man inte egentligen säga ett exakt tal.
Hypoglykemi (lågt blodsocekr) Symtom uppträder vid P-Glukos <2,0-2,5 mmol/l.
Finns folk som kan ha 1 mmol/l. Finns säkert folk som kan ha lägre än det och inte dö. Om du förstår mig rätt.
Det finns extremer som sagt.
Highest blood sugar level Twelve-year-old Michael Dougherty (USA) had a blood sugar level 19 times above average at 2,350 while still conscious on November 21, 1995. The normal blood sugar range is between 80 and 120.
...står det tydligen i Guinness World Records. Enheten som mättes var mg/dl och motsvarar då ca 130 mmol/L. Det är högt. Men det är mycket annat som påverkar och det går som sagt inte att säga en statisk siffra för vad som är dödligt eller inte.
http://www.powells.com/biblio?show=0553587129&page=excerpt
Holabandola
2012-04-02, 07:27
Matti, vad hade hon ätit?
Två pizzor? :-)
2,5 mmol och du mår rätt dåligt, under två akut.
Över 30 och det är akut.
Jag hade diabetes i somras (NSAID medicinering), fyfan vilket helv. Stackars människor som har diabetes, en ständig oro för vad man hari socker, en ständig påminnelse i bakhuvudet hela tiden, och en ständig "lek med döden".
Jag fick ångest av hela situationen.
Som tur var gick det över....puh.
Det var ett wake-up call, nu kör jag cardioträning också, det gjorde jag inte förut.
Mitt blodsokcer på morgonen är 4,4, rätt lågt. Gryningsefekten (levern som pytsar ut kolhydrater för att väcka kroppen) höjer det till 5,5, sen pendlar det under dagen mellan 5-6,8 beroende på hur jag ätit.
Har nu långtidsblodsocker på 4,7, vilket är exceptionellt lågt. (Äter mycket protte och lite kolisar)
Tack!!! ock NERÅT då? hur lågt ska man ha för att dö?
Jag har träffat personer som varit fullt vakna och aktiva med ett socker under 2 mmol/L. Det är dock ovanligt. Samtidigt kan man träffa dom som känner sig riktigt dåliga om dom ligger runt 4 mmol/L.
Holabandola
2012-04-02, 07:36
4mmol har jag typ varje natt :-)
Mår prima.
Min mamma börjar skaka och får typ migrän om hon får så lågt blodsocker. Märkligt hur olika det kan vara.
mattilainen
2012-04-02, 12:43
Matti, vad hade hon ätit?
Två pizzor? :-)
Ingenting om jag förstått det rätt. Hon var magsjuk (trodde hon) och låg i sängen hela dagen/dagarna och efter ett tag spydde hon fast det var ju för att magen slutade fungera på grund av den höga blodsockerhalten. Hennes njurar, lever och hjärta sviktade. Hon var alltså dödssjuk.
Lägsta jag legat på är 1,8mmol/l om jag minns rätt!
Men OnT så skulle jag tippa på runt 1 som vissa andra sagt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.