Visa fullständig version : Missbrukar mat, hjälp!
myntmästarn
2012-03-31, 22:21
Hej!
Kan väl börja med att säga att jag är ny här och gjorde denna användaren just för att lägga upp denna tråden.
Jag är 20 år gammal, väger 74 kg och är 190 cm lång.
Det hela började när jag gjorde en förvandling för några år sedan. Jag gick från att vara en liten småknubbig kille till bli allt mer vältränad med magrutor osv. Detta gjorde jag nästan under ett halvår/sommar med hjälp av lite kolhydrater, lite fett, gym/löpning 5-7ggr/veckan + att att jag kom in i puberteten ordentligt och växte samtidigt!
Efter detta lyft har jag fortsatt träna i några år och är väldigt noga med att jag inte stoppar i mig "dålig mat" samt skräp som cola, chips, godis eller liknande. Det har fungerat bra och jag har hållit kaloribalans och slipat formen någorlunda.
MEN nu till själva problemet.. Jag tänker alldeles för mycket på mat, när jag ska äta, vad jag ska äta osv. Jag gillar inte att äta inför andra människor, jag äter nyttigt vardagligen men frossar när jag är själv. Efter att jag har frossat i mig mat (kan vara proppmätt men går till kylen för att äta mer) mår jag dåligt, går till toaletten och kör fingrarna i halsen.
Vet inte om detta håller på att utvecklas till Bulimi eller någon annan form av ätstörning.
Det har till och med gått så långt att jag undviker att svara i telefon när mina vänner ringer för att jag vill vara hemma och äta kl 19.00 om jag hade planerat det, SJUKT jag vet!!
Det som jag tror kanske skulle hjälpa är att ta fram ett strikt schema exakt på vad jag ska äta, så slipper jag gå och tänka på det hela tiden. Funderar på att gå på shakes ett tag för att se om det hjälper..
Snälla kom med förslag, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga & mår skit!
Du är redan ett steg på rätt väg i och med att du gjorde denna tråd. Jag kan känna igen mig i din situation till viss del, men jag har aldrig gått så långt att jag spytt upp maten.
Det som får mig att "hetsäta" är alldeles för orealistiska mål och att äta för tråkigt. Jag försöker att under diet äta det jag känner för (inom rimliga gränser) istället för att äta det som vore "bäst". Ex: två rostbröd med creme fraiche och kycklingfilebitar istället för en proteinshake. Bröden kanske resulterar i 200kcal extra, men det är ingenting jämfört med vad en eventuell hetsätning gör.
Håll det inom rimliga gränser, och var inte elak mot dig själv. Det är mitt tips
myntmästarn
2012-03-31, 22:44
Tack för svaret!
Tror du har helt rätt i det du säger samt att en bra diet är den som håller längst.
Hade velat få hjälp med ett kostschema som inte är alldeles för strikt men ändå ligger på kaloribalans. Mina egna scheman har en tendens att bli extrema "kyckling/frysta grönsaker" dieter
aldoschadewitz
2012-03-31, 23:14
Det kan säkert hjälpa med ett kostschema men vad jag tror du behöver är en sundare syn på mat och träning. Ta kontakt med någon som kan hjälpa dig med dina ätstörningar som jag anser du har med tanke på hetsätandet och så.. njut av.träningen och slappna av. Blir du för fixerad är det lätt att det istället utvecklar sig till anorexia.
Jag tänker alldeles för mycket på mat, när jag ska äta, vad jag ska äta osv. Jag gillar inte att äta inför andra människor, jag äter nyttigt vardagligen men frossar när jag är själv. Efter att jag har frossat i mig mat (kan vara proppmätt men går till kylen för att äta mer) mår jag dåligt, går till toaletten och kör fingrarna i halsen.
Vet inte om detta håller på att utvecklas till Bulimi eller någon annan form av ätstörning.
Det har till och med gått så långt att jag undviker att svara i telefon när mina vänner ringer för att jag vill vara hemma och äta kl 19.00 om jag hade planerat det, SJUKT jag vet!!
Jag tycker att det låter som om du redan har en manifest ätstörning. Sök hjälp.
Det som jag tror kanske skulle hjälpa är att ta fram ett strikt schema exakt på vad jag ska äta, så slipper jag gå och tänka på det hela tiden. Funderar på att gå på shakes ett tag för att se om det hjälper..
Faktum är att det förmodligen inte alls skulle hjälpa. Det brukar gå dåligt att få bort ätstörningar genom att banta ännu "bättre" än vad man redan gör - inte så konstigt, eftersom det beteendet ju i praktiken bara ytterligare matar ätstörningen. Du behöver nog snarare lära dig äta än lära dig banta.
myntmästarn
2012-04-01, 09:38
Det kan säkert hjälpa med ett kostschema men vad jag tror du behöver är en sundare syn på mat och träning. Ta kontakt med någon som kan hjälpa dig med dina ätstörningar som jag anser du har med tanke på hetsätandet och så.. njut av.träningen och slappna av. Blir du för fixerad är det lätt att det istället utvecklar sig till anorexia.
Precis! Känns jobbigt när man inte kan njuta av sin träning & sina endorfiner utan istället planerar inför nästa pass. Vill ha träningen som sysselsättning men vill inte att mitt liv och vardag ska kretsa kring vad,när,hur jag ska äta och träna.
Måste försöka bli av med detta.. Träningen ska vara något man mår bra utav och inte något som tynger en.
jag tycker att det låter som om du redan har en manifest ätstörning. Sök hjälp.
+1
Sportfiskaren
2012-04-02, 10:47
Du behöver knappast något strikt kostschema om du väger 74 kg och är 190 cm.
Håller med tidigare skribenter, du skulle nog må bra av lite professionell hjälp.
myntmästarn
2012-04-02, 16:23
Försöker hitta någonstans att vända mig men vet inte vart. Ringde vårdcentralen nu precis så de ska ringa upp imorgon. Hoppas det finns någon hjälp att få där.
LadyLuck
2012-04-02, 19:50
http://www.abkontakt.se/
Jag vet inte vart i landet du bor, men här är en början.
Du har en lång, och extremt jobbig tid framför dig, men du har redan tagit ett enormt steg i och med att du själv inser att din nuvarande livsstil inte är hållbar. Du kan fixa detta! Men att söka hjälp rekommenderas, det är alldeles för svårt att ordna upp detta på egen hand.
Jag önskar dig all lycka, och kommer hålla tummarna för dig!
Då jag varit precis där du är (och är ännu inte helt återställd), så är du välkommen att skicka PM om du känner att du vill lasta av dig lite.
Men som sagt, professionell hjälp är nästa steg.
Jag hoppas verkligen du hittar hjälpen du behöver. Du skal inte behöva ha det såhär och det går att bli frisk. Om inte vårdcentralen kan hjälpa dig kanske du borde remissa dig själv till vuxenpsyk om inte annat bör de veta vart de är du ska.
Du borde även testa att få din familj/släkt att hjälpa dig söka hjälp.
myntmästarn
2012-04-04, 23:01
Hej!
Skulle bara säga att jag pratade med en kille på Sahlgrenskas anorexi och bulimi mottagning idag. De kunde ta emot mig så ska komma in på regelbundna samtal 1-2 ggr veckan nu framöver. Han påstod att kroppen går in i svältmode för att jag säger åt den att inte äta och när det brister vill kroppen åt all mat den kommer över, därmed hetsäter man. Skönt dock att få hjälp med detta nu, hoppas det blir bra!
Tack för alla svar!
Pineapple
2012-04-05, 09:34
Hej!
Skulle bara säga att jag pratade med en kille på Sahlgrenskas anorexi och bulimi mottagning idag. De kunde ta emot mig så ska komma in på regelbundna samtal 1-2 ggr veckan nu framöver. Han påstod att kroppen går in i svältmode för att jag säger åt den att inte äta och när det brister vill kroppen åt all mat den kommer över, därmed hetsäter man. Skönt dock att få hjälp med detta nu, hoppas det blir bra!
Tack för alla svar!
Creds till dig som faktiskt tar tag i saken och söker professionell hjälp :thumbup: ... stort lycka till!
dennipavlovic
2012-04-05, 17:23
Hej!
Kan väl börja med att säga att jag är ny här och gjorde denna användaren just för att lägga upp denna tråden.
Jag är 20 år gammal, väger 74 kg och är 190 cm lång.
Det hela började när jag gjorde en förvandling för några år sedan. Jag gick från att vara en liten småknubbig kille till bli allt mer vältränad med magrutor osv. Detta gjorde jag nästan under ett halvår/sommar med hjälp av lite kolhydrater, lite fett, gym/löpning 5-7ggr/veckan + att att jag kom in i puberteten ordentligt och växte samtidigt!
Efter detta lyft har jag fortsatt träna i några år och är väldigt noga med att jag inte stoppar i mig "dålig mat" samt skräp som cola, chips, godis eller liknande. Det har fungerat bra och jag har hållit kaloribalans och slipat formen någorlunda.
MEN nu till själva problemet.. Jag tänker alldeles för mycket på mat, när jag ska äta, vad jag ska äta osv. Jag gillar inte att äta inför andra människor, jag äter nyttigt vardagligen men frossar när jag är själv. Efter att jag har frossat i mig mat (kan vara proppmätt men går till kylen för att äta mer) mår jag dåligt, går till toaletten och kör fingrarna i halsen.
Snälla kom med förslag, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga & mår skit!
Du har tydliga symptomer för Anorexia Nervosa och Bulimi
Räkna kalorier, undviker att äta med folk, du drar upp fingrarna i halsen.
Med tanke på din längd och vikt så får jag fram en rätt så tanig person.
Sök professionell hjälp så som kostrådsgivare eller läkare, är rätt så säker på att du inte kommer få hjälp här förutom några tips.
Desto tidigare du söker hjälp desto bättre är det. Gör det helst idag om du inte redan har gjort det.
MVH
Testa att läsa tråden innan du svarar så blir livet lättare i längden.
dennipavlovic
2012-04-05, 20:45
Testa att läsa tråden innan du svarar så blir livet lättare i längden.
Jag valde att skriva. Tack för rådet.
myntmästarn
2012-04-05, 22:43
Du har tydliga symptomer för Anorexia Nervosa och Bulimi
Räkna kalorier, undviker att äta med folk, du drar upp fingrarna i halsen.
Med tanke på din längd och vikt så får jag fram en rätt så tanig person.
Sök professionell hjälp så som kostrådsgivare eller läkare, är rätt så säker på att du inte kommer få hjälp här förutom några tips.
Desto tidigare du söker hjälp desto bättre är det. Gör det helst idag om du inte redan har gjort det.
MVH
Har precis sökt hjälp så ska på möten nu framöver. Tack för svaret!
dennipavlovic
2012-04-06, 01:11
Har precis sökt hjälp så ska på möten nu framöver. Tack för svaret!
Lycka till nu, hoppas det går bra för dig.
MVH
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.