Visa fullständig version : Normal efter deff!
Hej kolo!
Jag är förtillfället inne i min deff och allt går som planerat, jag har deffar i 1 månad och gått ner 2 kg vilket jag är nöjd med.
Problemet är den att jag tenderar att bli lite nojjig när det gäller maten...:confused:
Jag vet heller inte riktigt hur jag ska "våga" unna mig någonting efter deffen och hur jag ska kunna få en normal syn på mat igen...
Efter deffen vad ska jag göra då?vill inte bulka och vet inte om jag kommer kunna äta på balans då jag är rädd för att göra fel *gah!*
Vad är normal syn på mat?
För en del är bullar, chips, och mackor en "normal" mat.
För andra är räkna på allt "normalt"
För några är godis på lördag "normalt".
Andra äter aldrig godis.
Vad är normal syn på mat?
För en del är bullar, chips, och mackor en "normal" mat.
För andra är räkna på allt "normalt"
För några är godis på lördag "normalt".
Andra äter aldrig godis.
En normal syn på mat är för mig när man inte behöver räkna på allt man äter, och inte behöver oroa sig över att man ätit något onyttigt eller när man känner att det är okej att äta mat som någon annan lagat då man inte vet vad som finns i... Känner att det kommer bli svårt att gå tillbaka till en hälsosam kosthållning till mat efter deffen
Hej kolo!
Jag är förtillfället inne i min deff och allt går som planerat, jag har deffar i 1 månad och gått ner 2 kg vilket jag är nöjd med.
Problemet är den att jag tenderar att bli lite nojjig när det gäller maten...:confused:
Jag vet heller inte riktigt hur jag ska "våga" unna mig någonting efter deffen och hur jag ska kunna få en normal syn på mat igen...
Efter deffen vad ska jag göra då?vill inte bulka och vet inte om jag kommer kunna äta på balans då jag är rädd för att göra fel *gah!*
Efter ett tag med kaloriräknandet får man en väldigt bra känsla för hur mycket/vad man får i sig, och man vänjer sig vid vad kroppen svarar bra/dåligt på. Oroa dig inte och kämpa på så ska du se att det kommer bli bra!
Sheogorath
2012-03-31, 16:22
En normal syn på mat är för mig när man inte behöver räkna på allt man äter, och inte behöver oroa sig över att man ätit något onyttigt eller när man känner att det är okej att äta mat som någon annan lagat då man inte vet vad som finns i... Känner att det kommer bli svårt att gå tillbaka till en hälsosam kosthållning till mat efter deffen
Jag tycker att du har en sund syn på vad som är normalt ätande :thumbup: För mig finns en period efter deff som känns lite konstig och som varar några veckor. Den innebär däremot inga problem eftersom jag bär med mig att jag SKA gå upp i vikt, samt att den exakta sammansättningen på kosten faktiskt är betydligt mindre viktig när man har ett överskott på energi. Efter ett tag har ätandet "normaliserats" och jag håller mer bara koll på att vikten inte skenar för fort. Men oftast får jag faktiskt tänka på att äta mer än jag "vill" eftersom jag är en högenergiförbrukare med ganska taskig aptit. Jag har, under bulk, egentligen bara en matregel och det är att jag aldrig köper något med socker för att ha som snacks, utan i så fall gör det för att ladda om efter träning. Allt som bjuds äter jag för att inte vara till besvär mer än halva året ;) (och för att det är trevligt förstås).
Allt som bjuds äter jag för att inte vara till besvär mer än halva året (och för att det är trevligt förstås).
Där har du nyckeln till det hela, sett en regel att inte köpa något 'överonyttigt' men blir du bjuden på en karra så varsågod!
Kaloriräknande kan även ge en extra kick till vardagen, vet du att du har unnat dig kanske du ger extra mycket i din träning den dagen, i vilket fall är det så för mig!
Lycka till! :)
abstract
2012-03-31, 17:33
Känner att det kommer bli svårt att gå tillbaka till en hälsosam kosthållning till mat efter deffen
Har varit i din sits. För mig löste det sig automatiskt. Jag var rejält nojjig att jag aldrig skulle kunna återgå till en "normal" syn på mat igen, och väl uppe i högdeffen såg jag inte heller någon ljusning. Räknade allt, och det var nolltolerans på produkter som inte var direkt fördelaktiga. Började faktiskt fundera som dig, att är det såhär det ska vara nu och framåt liksom.
Men iom att jag mer och mer börjar få formen jag har som mål, desto mindre "opti" känner jag att jag måste vara. Började med att jag tackade ja till den där lilla morotskakan på fredagsfikat, gick vidare till att unna mig ett glas vin till middagen. Och ju närmre målet jag kommer, desto mer kompromisser känner jag att jag kan göra.
Har som sagt gått från att räkna varenda kalori, till att nu se till att få i mig rätt proteinmängd i första hand. Sedan höfta lite lätt på kalorierna så det inte skjuter iväg. Har inte heller några problem att ligga runt balans någon dag, för att skjuta på/ta igen det någon dag senare.
Jag tror man nojjar i början. Över många olika saker. För att sedan bli lite mer erfaren, rutinerad och balanserad. Det hör till. Du kommer nog aldrig sluta fundera på innehållet i mat, eller vända på förpackningar för att kika på näringsdeklarationen, men hey... det tror jag bara är nyttigt.
Om du är som mig, är det här en fas du går igenom.
Den kommer att gå över.
Om du är någon som gillar onyttigheter så tycker jag det är fel att eliminera dem helt, du måste kunna unna dig något gott då och då. Självklart så klarar sig många människor utan chips, godis kakor etc, jag är inte en av dem. Det jag försöker göra nu när jag har deffat ett antal gånger och har rätt bra koll på vad allting innehåller i kalorimängd, är att försöka kompensera.
Helt enkelt så rör jag på mig mera eller äter mindre resterande av dagarna. För mig är den där chipspåsen man har längtat efter värd dom 1500-2000kcal som den innehåller.
Äh bara att börja äta gott igen men samtidigt hålla koll på vikten och hur det ser ut i spegeln.
Går du upp för snabbt så äter du lite mindre bara och om du nu skulle råka lägga på dig några oönskade kilon så är det ju inte svårare än att köra en mini deff.
Låt det bara ta sin tid, jag har också varit så och nu så har jag släppt taget en hel del. Insåg att det inte fanns någon anledning till att noja, det är lugnt.
Många kloka inlägg som redan skrivits. En sak jag kan tillägga är väl något i form av det Sheo sa. Försök att ifall du nu ska unna dig något så kan man försöka minimera "skadan" så mycket man kan. Det vill säga att du exempelvis ser till att äta det där godiset, chipset eller vad det nu handlar om direkt efter träningen.
I grund och botten så tror jag också att just du borde försöka ha 1-2 konditionspass i veckan som en vana för att även där kunna göra att du kan äta mer frispråkigt. Träning är en livsstil och för att hitta det som passar dig bäst så handlar det egentligen bara om att lägga upp det på ett smart sätt.
Det är ju inte du jag och dom andra i denna tråden som egentligen bör noja över att unna oss utan det borde de som inte tränar göra.
TACK för alla bra svar! Ska försöka ta till mig tipsen!
Undrar också, ett av mina mål är att ha magrutor året om, är det möjligt eller kommer jag såfort jag återgår till normala portioner mat att förlora min mage jag så hårt kämpat för?
Undrar också, ett av mina mål är att ha magrutor året om, är det möjligt eller kommer jag såfort jag återgår till normala portioner mat att förlora min mage jag så hårt kämpat för?
Så länge du inte äter abnormt mycket/bulka avsiktligt kommer du ha kvar din kära mage! Förutsatt att du fortsätter ha samma träningsform eller till och med mer träning :)
vicarious
2012-04-01, 10:00
TACK för alla bra svar! Ska försöka ta till mig tipsen!
Klart det är möjligt, men som individ kan man kanske uppleva det olika jobbigt mentalt. Det handlar ofta om att ändra en livsstil, inte bara under den tiden man deffar, utan resten av livet.
Klart det är möjligt, men som individ kan man kanske uppleva det olika jobbigt mentalt. Det handlar ofta om att ändra en livsstil, inte bara under den tiden man deffar, utan resten av livet.
Ja har på senare tid upplevt baksidan med att alltid försöka vara opti.. Tror du att det är fördelaktigt för kroppen att gå på kaloribalans efter min deff istället för att fortsätta att äta så strikt? Tänker ur ett välmående sätt alltså från kroppen
Sheogorath
2012-04-01, 10:07
Ja har på senare tid upplevt baksidan med att alltid försöka vara opti.. Tror du att det är fördelaktigt för kroppen att gå på kaloribalans efter min deff istället för att fortsätta att äta så strikt? Tänker ur ett välmående sätt alltså från kroppen
Jag förstår inte hur du kan sätta "kaloribalans" i motsats till "strikt". De är inte varandras motsatser. Motsatsen till balans (över en viss mätperiod) är energiunderskott eller energiöverskott över samma mätperiod. Man kan äta jävligt skräpigt "på balans" och man kan äta väldigt strikt "på balans".
Jag förstår inte hur du kan sätta "kaloribalans" i motsats till "strikt". De är inte varandras motsatser. Motsatsen till balans (över en viss mätperiod) är energiunderskott eller energiöverskott över samma mätperiod. Man kan äta jävligt skräpigt "på balans" och man kan äta väldigt strikt "på balans".
Kaloribalans för mig är när alla kalorier går jämnt ut oavsett vad man äter ska man hålla sig inom ramen liksom oavsett vad som äts ska det gå i ens "budget"
Att äta strikt är att hålla sig under det som kroppen behöver även här kan man äta vad man vill men bara man är under sitt behov.
Sheogorath
2012-04-01, 10:15
Kaloribalans för mig är när alla kalorier går jämnt ut oavsett vad man äter ska man hålla sig inom ramen liksom oavsett vad som äts ska det gå i ens "budget"
Att äta strikt är att hålla sig under det som kroppen behöver även här kan man äta vad man vill men bara man är under sitt behov.
Då kommer du förr eller senare dö svältdöden om du fortsätter "äta strikt" så därför skulle jag rekommendera balans innan det händer.
Då kommer du förr eller senare dö om du fortsätter äta strikt så då skulle jag rekommendera balans innan det händer.
Misstänkte det! :smash: kaloribalans it is, räknar du på kalorier även under balans/Bulk?
Sheogorath
2012-04-01, 10:20
Misstänkte det! :smash: kaloribalans it is, räknar du på kalorier även under balans/Bulk?
Men om vi backar ett steg igen så att jag är säker på att du förstår: om du från och med nu ALLTID äter mindre än vad din kropp behöver kommer din vikt att fortsätta neråt och du kommer att dö av att dina organ kollapsar. Säger inte det sig själv att man inte kan fortsätta neråt i vikt för all framtid utan att ta skada? Det är ju det som händer när folk svälter ihjäl. De får i sig för lite under alltför lång tid.
Efter att ha tappat drygt 10 kg på 4 månader hade jag tänkt avbryta min deff och börja äta normalt igen. Hur gjorde ni när ni återgick till normalt kost igen, det vill säga en kost där ni inte räknade kalorier och unnade er en godisbit på helgen och käkade normalt helt enkelt. Vill inte gå upp allt jag gått ner och är rätt att min metabolism har rubbats lite!
Tacksam för svar!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.