handdator

Visa fullständig version : Frukost vid deff?

buck3tt
2012-03-31, 08:36
Hej en snabb fråga!
Vad är en bra frukost till deff? Vill ha något "nytt", bara de inte är gröt, avskyr verkligen gröt
Tack för tips i förhand!
(Förlåt om de ligger i fel forum)

Popliteus
2012-03-31, 08:38
Kycklingsmörgås

Ganymedes
2012-03-31, 08:40
För min egen del tycker jag det räcker gott med proteinshake med kreatin, en banan och omega3-kapslar. Hinner jag så slänger jag in ett kokt ägg också.

Jag äter mitt första mellanmål ganska kort efter frukosten (1-2 timmar senare) så jag tycker inte att jag hinner bli hungrig däremellan heller.

milk
2012-03-31, 08:58
Personligen brukar jag köra (om jag jobbar dag), en proteinshake när jag vaknar och sen när jag kommer till jobbet så käkar jag 2 ägg, 1 dl fiberhavregryn med 1 dl mjölk och en tesked sylt/hallon whatever.

Kcal: 420 (utan sylt)
P: 46 g
K: 30 g (utan sylt)
F: 18 g

begt
2012-03-31, 09:06
Ibland lagar jag proteinpannkakor kvällen innan och ställer in i kylen. Bara att micra sen på morgonen.

Mouline
2012-03-31, 09:29
Hårt bröd fullkorn råg fibrer ca 15% Kavli flatbröd 19,0 (2 skivor)
Jordnötssmör 15,0 (1 msk alt 3 tsk)
Tonfisk i vatten konserv avrunnen 135,0 (en konserv)
Soja Mjölk 250,0 (ett cafe au lait glas)

405 kcal
45 P
13 K
14 F

martikainen
2012-03-31, 09:39
ägg keso och kalkon är en favorit, äggen ger mig en bra mättnadskänsla som påverkar hela dagens hunger.

begt
2012-03-31, 09:43
ägg keso och kalkon är en favorit, äggen ger mig en bra mättnadskänsla som påverkar hela dagens hunger.

Håller med om äggen. Sedan jag börjat äta 2 istället för ett kokt ägg om dagen, samt lagt till 1-2 dl proviva, har jag känt mig klart mer harmonisk och skärpt sedan ett par veckor.

Danne2k
2012-03-31, 11:16
Ingen.

abstract
2012-03-31, 12:17
ingen.

+1

Rusk
2012-03-31, 12:35
Ingen.

Mkt givande svar, not.

OT: På vilodagarna brukar jag blenda 1 burk lätt kesella med 100g frysta jordgubbar och 50g banan + fun light.
Blir även en kopp kaffe med 0.5dl mjölk i till detta.
På träningsdagarna blir det dock havregrynsgröt, jag vet att du inte gillar det och det gör inte jag heller men efter att jag upptäckte Önos lågkalori jordgubbssylt så blir gröten faktiskt god tillsammans med 1 dl mjölk och lite kanel.
Av 100g sylt får du endast ut 35Kcal och den sylten är tio gånger godare än dom med massa socker och skit i.
Intar även 1dl vassle med 2dl vatten vid sidan av gröten.

abstract
2012-03-31, 12:55
Mkt givande svar, not.

Inte helt way off som svar ändå, om man själv tar vid med tankarna därefter. Det väcker frågan: "inget frukost; fungerar det?" Svaret är ja, det är lätt att vänja bort frukosten och spara dessa kalorier till senare på dagen. Hungerkänslorna som uppkommer på morgonen försvinner relativt snabbt, och många klarar sig med enbart kaffe på morgonen - jag tillhör dessa.

Detta leder till att man kan äta mer - och unna sig läckrare grejjor - på de andra (lunch + middag alt enbart middag) måltiderna. Det brukar underlätta just en deff, då man har en begränsad kaloribudget. Det KAN vara värt att prova, många som gör detta tycker att det är ett utmärkt sätt att lägga upp dagens käk på. Speciellt för oss med ett stillasittande jobb där man inte kanske behöver så mycket energi under dygnets första timmar.

Alelale
2012-03-31, 14:46
Inte helt way off som svar ändå, om man själv tar vid med tankarna därefter. Det väcker frågan: "inget frukost; fungerar det?" Svaret är ja, det är lätt att vänja bort frukosten och spara dessa kalorier till senare på dagen. Hungerkänslorna som uppkommer på morgonen försvinner relativt snabbt, och många klarar sig med enbart kaffe på morgonen - jag tillhör dessa.

Detta leder till att man kan äta mer - och unna sig läckrare grejjor - på de andra (lunch + middag alt enbart middag) måltiderna. Det brukar underlätta just en deff, då man har en begränsad kaloribudget. Det KAN vara värt att prova, många som gör detta tycker att det är ett utmärkt sätt att lägga upp dagens käk på. Speciellt för oss med ett stillasittande jobb där man inte kanske behöver så mycket energi under dygnets första timmar.

Instämmer till fullo!

nyahamd
2012-03-31, 15:33
vad fan du vill, var inte så jävla seriös. Viktiga är 2xkg och minus i kalorier. Och styrketräning såklart.

Alelale
2012-03-31, 16:16
vad fan du vill, var inte så jävla seriös. Viktiga är 2xkg och minus i kalorier. Och styrketräning såklart.

Vad snackar du om?

Rusk
2012-03-31, 16:41

Väldigt sant men individen i fråga ville ha tips på lite nya frukostar:)
Har själv aldrig kört periodisk fasta men är väldigt nyfiken på det faktiskt.
Men är inte EAA på morgonen mer eller mindre ett måste? Tänkte då du endast skrev med en kaffe.
Vill ha för mig att Martin Berkhan skrivit en del om hur viktigt det är att inta EAA vid rätt tillfällen under PF.