handdator

Visa fullständig version : Näringsvärde på ugnsstekt potatis?

Danne2k
2012-03-30, 18:37
Har sökt som en galning utan att hitta något vettigt.

Vanlig rå potatis som jag skär i klyftor och steker i ugnen cirka 40 min @ 200 grader (med minimalt med rapsolja över), vad har dessa för näringsvärde?

De borde väl tappa lite mer vikt än kokta gör eftersom de inte ligger i vatten?

Vägde före och efter men blev osäker på före vikten..

brodernyberg
2012-03-30, 18:40
Här har du det:

Klyftpotatis u skal ugnsstekt rapsolja
http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=3_033

Ristretto
2012-03-30, 18:49
Varför väger du inte innan tillagning?

Zizou
2012-03-30, 18:52

->

Vägde före och efter men blev osäker på före vikten..

Jag skulle köra på den före vikten som du tror att du hade. Skiljer det 50 gram +/- så är det ju inte hela världen då det gäller potatis, rör sig ju bara om ~30-40 kalorier åt något håll.

Fugly
2012-03-30, 18:54
120

vicarious
2012-03-30, 19:58
Köpta brukar ligga runt 140-150 kcal/100g tror jag.

begt
2012-03-30, 20:26
ICAs frysta klyftpotatisar ligger på 120 kcal/100 g.

Danne2k
2012-03-30, 20:34
Här har du det:

Klyftpotatis u skal ugnsstekt rapsolja
http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=3_033

Har redan sett den på livsmedelsverket men tror/trodde inte den stämde.

Som sagt, jag vägde men blev sen väldigt osäker på vikten då jag hade 2 olika tunga plåtar och olika mycket potatis i varje. Får skärpa mig till nästa gång.

Jag skulle köra på den före vikten som du tror att du hade. Skiljer det 50 gram +/- så är det ju inte hela världen då det gäller potatis, rör sig ju bara om ~30-40 kalorier åt något håll.

Fast det handlar inte om några få gram utan flera 100g jag var osäker över. Annars hade jag inte brytt mig.

Köpta brukar ligga runt 140-150 kcal/100g tror jag.

Men de är väl med en del fett i också?

Är möjligt att de innehåller 120kcal/100g, fast jag trodde de bara innehöll något mer kcal än kokta, dvs runt 80 eller något.

Ristretto
2012-03-30, 20:41
Jag är dålig på att läsa igenom hela frågeställningarna i trådar. :em:

Men, om det bara är en gång så spelar det ju ingen roll alls.

paatrik
2012-03-30, 20:43
Om man kör potatis i ugnen kan det väl inte stiga till 120 kcal/100g? Helt utan olja, stekfett etc etc.

Danne2k
2012-03-30, 20:52
Jag är dålig på att läsa igenom hela frågeställningarna i trådar. :em:

Men, om det bara är en gång så spelar det ju ingen roll alls.

Lugnt :)

Jo, andra dagen nu som jag käkar potatis så nu är hela deffen förstörd, helvete *gah!*

Om man kör potatis i ugnen kan det väl inte stiga till 120 kcal/100g? Helt utan olja, stekfett etc etc.

Precis vad jag också tänkte. Kokt potatis är ju runt 71 kcal/100g och en kcalökning med 71% / viktenhet pga. tillagning i ugn låter lite väl mycket.

vicarious
2012-03-31, 08:29
De köpta brukar ha 3-5g fett/100g. Det adderar alltså ca 27-45 kcal i form av fett, plus vattenbortfallet. Räkna på minst 120 kcal/100g. Max 150 om du inte tog överdrivet mycket olja.

Eller som Ristretto säger, det var en engångshändelse. Är du verkligen så nojjig över några kcal hit och dit så du behöver starta en forumtråd om det?

Danne2k
2012-03-31, 09:20
De köpta brukar ha 3-5g fett/100g. Det adderar alltså ca 27-45 kcal i form av fett, plus vattenbortfallet. Räkna på minst 120 kcal/100g. Max 150 om du inte tog överdrivet mycket olja.

Eller som Ristretto säger, det var en engångshändelse. Är du verkligen så nojjig över några kcal hit och dit så du behöver starta en forumtråd om det?

Seså seså, jag var bara nyfiken på själva processen, vad som händer i ugnen vid tillagning.
Och eftersom jag inte hittade något på SLV så tänkte jag höra ifall någon här hade koll.
Är det verkligen något att orka bli irriterad på?

Den sortens optinojja har jag släppt för länge sen.

Hursomhelst, detta kan förklara varför jag gått upp 200-300g 2 dagar i rad nu :)

vicarious
2012-03-31, 09:43
Den sortens optinojja har jag släppt för länge sen.

Verkar faktiskt inte så men skit samma. Försöker att inte vara dömande för jag lider själv av optinoja. Försöker jobba bort den men det är svårt :D

paatrik
2012-03-31, 12:03
Varför börjar ni snacka om optinoja? Är ju onekligen intressant varför det stiger, eller är det helt enkelt så att de flesta räknar med en viss mängd rapsolja/stekfett?

Danne2k
2012-03-31, 12:37
Varför börjar ni snacka om optinoja? Är ju onekligen intressant varför det stiger, eller är det helt enkelt så att de flesta räknar med en viss mängd rapsolja/stekfett?

Kan det inte vara för att när man kokar potatisen kan den inte tappa någon vikt/vätska eftersom den redan är omgiven av vätska som utövar ett visst tryck mot potatisen. I ugnen finns inte det problemet och potatisen kan därför lättare tappa vätska.

Ungefär som att man svettas och tappar vikt (vätska) när man bastar :Virro

vicarious
2012-03-31, 13:12

För att det är ett ohälsosamt/ätstörningsbetingat beteende att oroa sig över några kcal hit eller dit, när det dessutom handlar om en engångshändelse.

Och det är inte så konstigt att det blir andra näringsvärden då det försvinner vätska i ugnen samt tillkommer fett (om man använder olja eller fett) som Danne skriver.

paatrik
2012-04-17, 15:58
För att det är ett ohälsosamt/ätstörningsbetingat beteende att oroa sig över några kcal hit eller dit, när det dessutom handlar om en engångshändelse.

Och det är inte så konstigt att det blir andra näringsvärden då det försvinner vätska i ugnen samt tillkommer fett (om man använder olja eller fett) som Danne skriver.

Tror jag missuppfattade dig, utgår från rå potaits, varför det kvittar. Likväl ropas optinoja lite väl slentrianmässigt.