handdator

Visa fullständig version : Min mest optimala deff

Gald
2012-03-30, 18:02
Eftersom min deff börjar snart tänkte jag pröva räkna kalorier denna gången så jag ligger på rätt hela tiden då jag tror det vore det optimalaste, tänkte fråga om lite råd för att göra det hela lättare.

Använder mig just nu av excel filen har inte lärt mig allt ännu, har även en matvåg hemma.

Hur gör ni om ni tex äter musli med filmjölk, heller ni musli i skålen och väger det och sen även filmjölken och väger de seperat?

Hur e det tex med frukter osv ska man väga dem med, ba slänga in allt man ska äta på vågen och låta excel filen räkna ut allt?

Ni kanske har några tips som underlättar.

Mvh Tacksam för svar

Lychgate
2012-03-30, 18:04
Räknar ut varje sak för sig själv, går fort när man vant sig.

312
2012-03-30, 18:05
Hur gör ni om ni tex äter musli med filmjölk, heller ni musli i skålen och väger det och sen även filmjölken och väger de seperat?

Först lägger jag skålen på vågen när den är avstängd, och efter det sätter jag igång vågen, så det blir 0 gram med skålen på. Efter det häller jag på müsli, memorerar hur mycket gram, startar om vågen så den står på 0 gram igen (med skål och müsli) och efter det häller jag i filmjölk.

Kanske blev lite luddigt, men.

Åsberg
2012-03-30, 18:08
Eftersom min deff börjar snart tänkte jag pröva räkna kalorier denna gången så jag ligger på rätt hela tiden då jag tror det vore det optimalaste, tänkte fråga om lite råd för att göra det hela lättare.

Använder mig just nu av excel filen har inte lärt mig allt ännu, har även en matvåg hemma.

Hur e det tex med frukter osv ska man väga dem med, ba slänga in allt man ska äta på vågen och låta excel filen räkna ut allt?

Ni kanske har några tips som underlättar.

Mvh Tacksam för svar

Du kan använda någon app eller liknande annars som räknar åt dig. Japp du får räkna saker separat, då de innehåller olika mycket kcal.

Försöker själv bli av med ett par kg nu och det som "hjälpt" mig är att sluta räkna på precis allting och enbart vägt saker som innehåller mycket kcal (pasta t.ex) för att inte vara så manisk över kcal hit och dit och promenerat mer. :)

Åsberg
2012-03-30, 18:09
Först lägger jag skålen på vågen när den är avstängd, och efter det sätter jag igång vågen, så det blir 0 gram med skålen på. Efter det häller jag på müsli, memorerar hur mycket gram, startar om vågen så den står på 0 gram igen (med skål och müsli) och efter det häller jag i filmjölk.

Kanske blev lite luddigt, men.

Kollat så inte vågen har en tare-funktion?

Gald
2012-03-30, 18:48
Tackar detta kommer underlätta, räknade inte under förra deffen och det gick riktigt bra ändå men vill vara 100 % att jag får i mig rätt med proteiner, fett och inte ligger på balans te,x då man inte kan va riktigt säker om man ej räknar.

Kanske kommer skippa räkna vissa "små" måltider då man sparar tid ;D

312
2012-03-30, 19:07
Kollat så inte vågen har en tare-funktion?

Det enda som finns är on/off och gram/lbs. :( Funkar ju dock ändå!