handdator

Visa fullständig version : Ska jag behöva svälta mig själv?

Elma
2012-03-29, 18:42
Jag blir så trött.. Jag är en muskulös tjej, 175cm lång och väger för tillfället 66-67kg (högsta vikten någonsin, dock med kreatin) Min grundmat är och har i flera år varit "dietmat" så som kvarg, kyckling, torsk, blomkol, vitkål och en himla massa grönsaker. Jag har länge undvikt både dåliga fetter och kolhydrater, så håller mig mer borta från sådant än vad väldigt många andra gör (frukt är till och med något jag unnar mig=lyx). Det kanske låter skrytit, men jag är nästan säker på att många andra skulle gå ner mycket i vikt av att bara leva hälften så hälsosamt som jag, jag styrketränar tungt fem-sex dagar i veckan och kör någon form av fettförbränning 280minuter/vecka.

Det känns som att med en sådan livsstil borde det inte göra något om jag äter en del lösgodis en dag i veckan eller äter en näve jordnötter lite då och då, men tydligen så gör det det.. Jag är mycket väl medveten om att både godis och nötter innehåller mer kalorier än vad man kan tro, men inte SÅ mycket. Med mitt vanligtvis sunda levnadssätt borde jag inte gå upp ca 1kg (som håller i sig..) av att somsagt äta lösgodis en gång i veckan eller ta någon näve jordnötter lite då & då, så som det finns folk som gör varje dag utan att vara överdrivet feta, vilket jag skulle vara om jag skulle leva på det sättet.

Jag äter väldigt mycket mejeriprodukter (kvarg & mjölk i shake) och min mage är nästan alltid lite svullen, kan det vara en anledning till varför jag snarare går upp i vikt än ner? Överkänslighet helt enkelt? Eller kan ni tänkta ut någon annan anledning varför jag har så svårt att gå ner i vikt? Seriöst, ett tag åt jag så lite men gick ändå upp i vikt så jag trodde till och med att jag var gravid :S Under den tiden räknade jag också kalorier och låg på ca 1400.

Jag har hängt kolo länge och vet hur folk blir helt uppspelta av sådana hära inlägg då alla kan låtsas vara experter bara av att skriva "du äter helt enkelt för mycket" eller "det handlar bara om kcal in - kcal ut, ÄT MINDRE" eller "Sluta äta godis en gång i veckan då?" Skippa dessa kommentarer, vill helst höra åsikter från sådana som känner igen sig.

vicarious
2012-03-29, 18:49
Att du går upp i vikt efter att du har ätit godis eller nötter beror troligtvis på att din kropp binder till sig en del vätska efter det. Inget att bry sig om egentligen då det släpper efter ett par dagar då du går tillbaks till din normala kosthållning.

Sen som sagt, att gå ned i vikt har egentligen inget att göra med att "äta hälsosamt". Blir det för mycket kalorier så stiger vikten, oavsett om det är kvarg och kål kalorierna kommer från.

vicarious
2012-03-29, 18:51
Sen så kanske du har lagt på dig muskler? Vikten bör inte vara den enda måttstocken.

wintersnowdrift
2012-03-29, 18:59
Men vad är ditt mål då? Bantning? I så fall varför?

//Kristin

greenfish
2012-03-29, 19:03
Jag blir så trött.. Jag är en muskulös tjej, 175cm lång och väger för tillfället 66-67kg (högsta vikten någonsin, dock med kreatin) Min grundmat är och har i flera år varit "dietmat" så som kvarg, kyckling, torsk, blomkol, vitkål och en himla massa grönsaker. Jag har länge undvikt både dåliga fetter och kolhydrater, så håller mig mer borta från sådant än vad väldigt många andra gör (frukt är till och med något jag unnar mig=lyx). Det kanske låter skrytit, men jag är nästan säker på att många andra skulle gå ner mycket i vikt av att bara leva hälften så hälsosamt som jag, jag styrketränar tungt fem-sex dagar i veckan och kör någon form av fettförbränning 280minuter/vecka.

Det känns som att med en sådan livsstil borde det inte göra något om jag äter en del lösgodis en dag i veckan eller äter en näve jordnötter lite då och då, men tydligen så gör det det.. Jag är mycket väl medveten om att både godis och nötter innehåller mer kalorier än vad man kan tro, men inte SÅ mycket. Med mitt vanligtvis sunda levnadssätt borde jag inte gå upp ca 1kg (som håller i sig..) av att somsagt äta lösgodis en gång i veckan eller ta någon näve jordnötter lite då & då, så som det finns folk som gör varje dag utan att vara överdrivet feta, vilket jag skulle vara om jag skulle leva på det sättet.

Jag äter väldigt mycket mejeriprodukter (kvarg & mjölk i shake) och min mage är nästan alltid lite svullen, kan det vara en anledning till varför jag snarare går upp i vikt än ner? Överkänslighet helt enkelt? Eller kan ni tänkta ut någon annan anledning varför jag har så svårt att gå ner i vikt? Seriöst, ett tag åt jag så lite men gick ändå upp i vikt så jag trodde till och med att jag var gravid :S Under den tiden räknade jag också kalorier och låg på ca 1400.

Jag har hängt kolo länge och vet hur folk blir helt uppspelta av sådana hära inlägg då alla kan låtsas vara experter bara av att skriva "du äter helt enkelt för mycket" eller "det handlar bara om kcal in - kcal ut, ÄT MINDRE" eller "Sluta äta godis en gång i veckan då?" Skippa dessa kommentarer, vill helst höra åsikter från sådana som känner igen sig.

Lita på mig när jag säger detta, inget av det du har sagt låter som "skryt" snarare tycker jag synd om dig.

Har du problem med vikten eller att du tycker där finns för mycket fett?

Har aldrig hört talas om dåliga kolhydrater. De enda dåliga fetterna jag vet är raffinerade, fast inte i normala mängder.

Man går inte ner av vikt av att äta kaninmat, kalorier in, kalorier ut oavsett

Som vicarious sa muskler ger tyngd.

Vad är ditt mål egentligen?
.

Elma
2012-03-29, 22:09
Att du går upp i vikt efter att du har ätit godis eller nötter beror troligtvis på att din kropp binder till sig en del vätska efter det. Inget att bry sig om egentligen då det släpper efter ett par dagar då du går tillbaks till din normala kosthållning.

Sen som sagt, att gå ned i vikt har egentligen inget att göra med att "äta hälsosamt". Blir det för mycket kalorier så stiger vikten, oavsett om det är kvarg och kål kalorierna kommer från.

Jo, det är ju det jag också tänker. Och visserligen försvinner säkert en himla mycket vätska efter någon/några dagar, men ändå känns det som att jag ökar i fett också.. Jag menar, 7000kcal i överskott är 1kg fett, och inte en chans i världen att jag kan få i mig så mycket i överskott under en vecka ens. Hade jag inte tränat så mycket tvivlar jag på att jag skulle kunna få i mig det överskottet ens.

Idag såg t.ex. min dag ut såhär och det är även en typisk dag+ att jag brukar köra någon form av fettförbränning:
07.00 Vaknade
09.00 250g lättkvarg, 8g kakao, 2 korkar funlight, 25g hallon = 200kcal
12.15 250g lättkvarg, 8g kakao, 2 korgar funlight, 25g hallon = 200kcal
15.15-16.45 90minuter tung styrketräning, armar.
17.00 250g kvarg, 8g kakao, 2 korkar funlight, 25g hallon = 200kcal
18.30-19.30 1st pyttepäron, 1/2 handflata jordnötter, några vindruvor = kanske 150-200kcal
20.00En liten grillad köttkotlett (det torra som blir kvar när man skär bort fettet) & fem små (kanske som 2,5 normalstora) potatisar

Inte kan väl min sista måltid (den som jag inte har räknat kcal på) innehålls så mycket energi? Och så har jag även jobbat från 07-15 inom vården, så jag rör ju ändå på mig.

Men vad är ditt mål då? Bantning? I så fall varför?

//Kristin
Mitt mål är att få den kropp som jag kämpar vecka ut och vecka in i gymmet för att få. Att få den kropp som jag borde få av att stå över pasta och feta såser för att istället äta blomkålsmos. Antar att "en deffad kropp" är rätta uttrycket.

Lita på mig när jag säger detta, inget av det du har sagt låter som "skryt" snarare tycker jag synd om dig.

Har du problem med vikten eller att du tycker där finns för mycket fett?

Har aldrig hört talas om dåliga kolhydrater. De enda dåliga fetterna jag vet är raffinerade, fast inte i normala mängder.

Man går inte ner av vikt av att äta kaninmat, kalorier in, kalorier ut oavsett

Som vicarious sa muskler ger tyngd.

Vad är ditt mål egentligen?
.

Jag tycker att jag är för stor. På en tjej blir muskler+fett (oavsett om det är lite eller mycket) = stor och fet. När jag tränar och spänner mig syns det väldigt väl att jag är muskulös, men när jag är avslappnad så ser jag bara fet ut..

greenfish
2012-03-29, 22:16
Jag vet att det här är tjatigt, men lägg gärna upp en bild där du står i normalt läge, ett annat när du spänner dig.

Jag förstår att det är drygt när man kämpar som ett djur och inte alltid får de resultaten man vill ha.

Sen det här med 7000kcal det är ett uppskattat mått,det stämmer inte på alla människor.

Elma
2012-03-29, 22:20
Som nu, jag blir bara så deppig när jag på facebook läser om folk som sitter och äter kladdkaka, godis, dricker cola och annat onyttigt var och varannan dag och ändå inte är feta medan jag funderar på att sluta unna mig något onyttigt ens en gång i veckan. Och om folk som äter "normal" mat varje måltid och som inte tänker det minsta på näringsinnehållet, medan jag sitter och funderar på om jag, så jag får full koll på kcal-intaget, ska börja äta kvarg 3/4 måltider per dag men till och med börjar tveka på om jag ens kan äta mammas hemmalagade mat som fjärde måltid eftersom det kan vara onyttigt och det KAN vara pga den som jag går upp i vikt istället för ner.

strikt
2012-03-29, 22:26
I just leave these here

http://www.elvisthecomic.com/wp-content/uploads/elvis18021.jpg

http://www.elvisthecomic.com/wp-content/uploads/elvis2629.jpg

Elma
2012-03-29, 22:32
Jag vet att det här är tjatigt, men lägg gärna upp en bild där du står i normalt läge, ett annat när du spänner dig.

Jag förstår att det är drygt när man kämpar som ett djur och inte alltid får de resultaten man vill ha.

Sen det här med 7000kcal det är ett uppskattat mått,det stämmer inte på alla människor.

Jag lägger in några bilder i morgon efter jobbet.

Nae, men jag kan tänka mig att om jag ens ligger på ett överskott så är den på högst 1000kcal/vecka och inte 1000kcal/dag som jag verkar ha gjort på ett ungefär när jag kollar på min viktkurva (1 mars=65.7kg -> 26 mars 67.7kg) På dessa 26 dagar har jag gjort ca 980minuter fettförbränningsträning och styrketränat 16 gånger, då med en skidsemester på 4 dagar som försvann..

strikt
2012-03-29, 23:33
Ptja, du tar ju kreatin nu om jag förstod ditt första inlägg rätt.

Det binder mer vätska. Dessutom. Mät 1 gång per vecka, på morgonen efter du tömt systemen och innan du druckit vätska så har du troligen en helt annan siffra.

Kan ställa mig på vågen 10 gånger på en vecka och se ett resultat som flyger överallt runt +- 1-2 kg.

Så fundera inte så mycket på vikten i siffror så säga. Kör hårt med träningen och deffningen så är du i mål tids nog.

Kent Herbert
2012-03-30, 00:15
Jo, det är ju det jag också tänker. Och visserligen försvinner säkert en himla mycket vätska efter någon/några dagar, men ändå känns det som att jag ökar i fett också.. Jag menar, 7000kcal i överskott är 1kg fett, och inte en chans i världen att jag kan få i mig så mycket i överskott under en vecka ens. Hade jag inte tränat så mycket tvivlar jag på att jag skulle kunna få i mig det överskottet ens.

Idag såg t.ex. min dag ut såhär och det är även en typisk dag+ att jag brukar köra någon form av fettförbränning:
07.00 Vaknade
09.00 250g lättkvarg, 8g kakao, 2 korkar funlight, 25g hallon = 200kcal
12.15 250g lättkvarg, 8g kakao, 2 korgar funlight, 25g hallon = 200kcal
15.15-16.45 90minuter tung styrketräning, armar.
17.00 250g kvarg, 8g kakao, 2 korkar funlight, 25g hallon = 200kcal
18.30-19.30 1st pyttepäron, 1/2 handflata jordnötter, några vindruvor = kanske 150-200kcal
20.00En liten grillad köttkotlett (det torra som blir kvar när man skär bort fettet) & fem små (kanske som 2,5 normalstora) potatisar

Inte kan väl min sista måltid (den som jag inte har räknat kcal på) innehålls så mycket energi? Och så har jag även jobbat från 07-15 inom vården, så jag rör ju ändå på mig.

Mitt mål är att få den kropp som jag kämpar vecka ut och vecka in i gymmet för att få. Att få den kropp som jag borde få av att stå över pasta och feta såser för att istället äta blomkålsmos. Antar att "en deffad kropp" är rätta uttrycket.

Jag tycker att jag är för stor. På en tjej blir muskler+fett (oavsett om det är lite eller mycket) = stor och fet. När jag tränar och spänner mig syns det väldigt väl att jag är muskulös, men när jag är avslappnad så ser jag bara fet ut..

ca 7500 kalorier krävs för en viktnedgång. Däremot krävs det mer kalorier för en motsvarande viktuppgång, ca 12-13000 kalorier.

Nutrid
2012-03-30, 00:23
ca 7500 kalorier krävs för en viktnedgång. Däremot krävs det mer kalorier för en motsvarande viktuppgång, ca 12-13000 kalorier.

Vad pratar du om?

bearwolf
2012-03-30, 00:41
det är inte inräknat några vassleshakes i ditt exempel, om du är som jag kanske du dricker 2 shakes om dagen, med mjölk (gott!!). Så kan detta vara något som inte är optimalt, mjölk innehåller ändå en hel del kcal, och om du blir uppblåst av mjölk mår din kropp kanske inte jättebra av det heller (ursäkta min broscience)
du kanske kan prova och blanda shakes på vatten bara i någon vecka och känna hur det känns? och undvika andra mjölkprodukter med litegranna.

Lurch
2012-03-30, 00:53
Vad pratar du om?

Hoppas och tror ätt Hen (lol) menar under en vecka.

Kent Herbert
2012-03-30, 02:30
Hoppas och tror ätt Hen (lol) menar under en vecka.

Jag pratar om antalet kcal för 1kg viktökning är inte densamma som 1kg viktminskning i kalorier

krappen
2012-03-30, 03:00
Jag pratar om antalet kcal för 1kg viktökning är inte densamma som 1kg viktminskning i kalorier

Vad baserar du det där på?

Pretorian
2012-03-30, 07:03
Alltså.. du KAN inte gå upp i vikt på det du äter om siffrorna stämmer. Om nu inte den där köttbiten är på 1-2 kg.

Är det så du äter, VARJE dag, SJU dagar i veckan, vecka efter vecka? Eller tog du bara ett exempel på senaste dagen och övriga dagar är lite olika?

Elma
2012-03-30, 07:48
Ptja, du tar ju kreatin nu om jag förstod ditt första inlägg rätt.

Det binder mer vätska. Dessutom. Mät 1 gång per vecka, på morgonen efter du tömt systemen och innan du druckit vätska så har du troligen en helt annan siffra.

Kan ställa mig på vågen 10 gånger på en vecka och se ett resultat som flyger överallt runt +- 1-2 kg.

Så fundera inte så mycket på vikten i siffror så säga. Kör hårt med träningen och deffningen så är du i mål tids nog.

Jo, men hur mycket går man generellt upp av kreatin? Jag tänker att det borde vara en obetydlig vikt, men det kanske det inte är?

det är inte inräknat några vassleshakes i ditt exempel, om du är som jag kanske du dricker 2 shakes om dagen, med mjölk (gott!!). Så kan detta vara något som inte är optimalt, mjölk innehåller ändå en hel del kcal, och om du blir uppblåst av mjölk mår din kropp kanske inte jättebra av det heller (ursäkta min broscience)
du kanske kan prova och blanda shakes på vatten bara i någon vecka och känna hur det känns? och undvika andra mjölkprodukter med litegranna.

Jag tar EAA efter träning istället för vassle. Visserligen är det kalorier i det med, men inte så mycket. Å andra sidan händer det att jag tar en kaseinshake på kvällen, vilket är ca 115kcal+1 glas mjölk på 80kcal.. Skulle jag sluta äta mjölprodukter (läs kvarg) skulle jag bli galen, det är ju typ det jag lever på och jag vet inte vad jag skulle äta annars, t.ex. till frukost.

Alltså.. du KAN inte gå upp i vikt på det du äter om siffrorna stämmer. Om nu inte den där köttbiten är på 1-2 kg.

Är det så du äter, VARJE dag, SJU dagar i veckan, vecka efter vecka? Eller tog du bara ett exempel på senaste dagen och övriga dagar är lite olika?
Nej, jag äter inte så varje dag men i princip. Det enda målet jag inte lagar själv är middagen, och till lunch kan jag istället äta t.ex. två torskfileer/en kycklingfilé som jag tillagar i ugnen utan fett och till det grönsaker eller typ stekt vitkål. Frukosten och maten efter träningen är dock alltid 250g kvarg. Iofs.. Sen kan det hända att jag tar en kaseinshake/250g kvarg+en frukt till kvällsmål om middagen blir för tidig. Kanske är det sista målet som förstör? Men ändå, när man läser om hur fitnessmänniskor äter så är det ju ofta ett kvällsmål som gäller, dessutom sover jag bättre om jag inte är hungrig när jag går och lägger mig.

Elma
2012-03-30, 07:53
Och nej, jag äter inte såhär 7 dagar i veckan utan 6 dagar i veckan. På den sjunde dagen frossar jag dock inte eller, utan äter då kanske "normal" mat så som spagetti och köttfärssås till lunch och kött m. lite potatisgratäng till middag, plus att jag kan unna mig en liten påse lösgodis. Visst blir det endel kalorier, men somsagt: inte 7000.

Lychgate
2012-03-30, 08:16
En snittsiffra jag brukar höra är 1-2kg uppgång av kreatin. Själv är jag en av dom som inte verkar få effekt av det alls.

Hur ser igentligen macrofördelningen ut för din kost? Visst att basera dieten på kvarg men hålls fettet för lågt kommer det antagligen strula med hormonerna i kroppen. Vad är dina fettkällor? Äter du omega-3 tillskott? Fett i kosten är positivt och bör inte minimeras.

När det kommer till svullnad känner jag igen det personligen vid lägre kcal intag. Min kropp håller helt enkelt mer vatten samt att man skiter mycket mer sällan. Kan gå upp till 3-4 dagar innan en tömning behövs varpå jag kan tappa ett par kilon. ;) Sen är det klart en mental aspekt, skitlätt att känna sig uppblåst när man granskar kroppen nitiskt efter tecken på att det går åt rätt håll och man inte ser något.

Elma
2012-03-30, 08:50
En snittsiffra jag brukar höra är 1-2kg uppgång av kreatin. Själv är jag en av dom som inte verkar få effekt av det alls.

Hur ser igentligen macrofördelningen ut för din kost? Visst att basera dieten på kvarg men hålls fettet för lågt kommer det antagligen strula med hormonerna i kroppen. Vad är dina fettkällor? Äter du omega-3 tillskott? Fett i kosten är positivt och bör inte minimeras.

När det kommer till svullnad känner jag igen det personligen vid lägre kcal intag. Min kropp håller helt enkelt mer vatten samt att man skiter mycket mer sällan. Kan gå upp till 3-4 dagar innan en tömning behövs varpå jag kan tappa ett par kilon. ;) Sen är det klart en mental aspekt, skitlätt att känna sig uppblåst när man granskar kroppen nitiskt efter tecken på att det går åt rätt håll och man inte ser något.

Jag får främst i mig fett av nötter och lax, men det blir ju direkt dessa livsmedel som jag ser som boven i dramat när jag inte lyckas gå ner i vikt vilket gör att jag äter mindre och mindre sånt..

Okej.. Jag funderar på att sluta med kreatin ett tag bara för att se hur mycket jag egentligen väger och förhoppningsvis få tillbaka lite självförtroende.. Men vätska, känns och syns det på kroppen eller märks det bara viktmässigt?

Mhm, nummer två behövs det iiiinte göras ofta. Jag tänker ofta att jag ska väga mig när det väl händer, men oftast är det efter lunch någon gång vilket gör att jag ändå har hunnit dricka en massa vatten och stoppat i mig en del mat.

Kent Herbert
2012-03-30, 10:17
Vad baserar du det där på?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67140

Kent Herbert
2012-03-30, 10:27
Jag får främst i mig fett av nötter och lax, men det blir ju direkt dessa livsmedel som jag ser som boven i dramat när jag inte lyckas gå ner i vikt vilket gör att jag äter mindre och mindre sånt..

Okej.. Jag funderar på att sluta med kreatin ett tag bara för att se hur mycket jag egentligen väger och förhoppningsvis få tillbaka lite självförtroende.. Men vätska, känns och syns det på kroppen eller märks det bara viktmässigt?

Mhm, nummer två behövs det iiiinte göras ofta. Jag tänker ofta att jag ska väga mig när det väl händer, men oftast är det efter lunch någon gång vilket gör att jag ändå har hunnit dricka en massa vatten och stoppat i mig en del mat.

Följer du blint vågen och blir bitter om den inte visar vad du vill, låter inte vidare intelligent. Vem slutar med kreatin av anledningen att se vad man egentligen ligger på, det kan jag uppskatta åt dig ca 1-2 kg vatten

Elma
2012-03-30, 10:48
Följer du blint vågen och blir bitter om den inte visar vad du vill, låter inte vidare intelligent. Vem slutar med kreatin av anledningen att se vad man egentligen ligger på, det kan jag uppskatta åt dig ca 1-2 kg vatten

En person som försöker deffa och har en målvikt där inte kreatin är inräknat. Och som någon sa, för vissa funkar inte kreatin så hur kan du veta att jag har 1-2kg vatten? När jag tillslut slutar med kreatin och det kanske visar sig att 1-2kg som jag har räknat som vätska egentligen var fett blir det ju inte kul. Spegeln och känsla litar jag inte på då jag somsagt ofta känner mig väldigt uppsvälld.

Kent Herbert
2012-03-30, 10:58
En person som försöker deffa och har en målvikt där inte kreatin är inräknat. Och som någon sa, för vissa funkar inte kreatin så hur kan du veta att jag har 1-2kg vatten? När jag tillslut slutar med kreatin och det kanske visar sig att 1-2kg som jag har räknat som vätska egentligen var fett blir det ju inte kul. Spegeln och känsla litar jag inte på då jag somsagt ofta känner mig väldigt uppsvälld.

Om det visar sig vara fett så kommer du ändå så deffa bort det? Jag tänker inte tjaffsa emot dig det är ditt liv, du lever sunt= bravo. men du tänker lite osunt, tycker jag. lycka till

Sportfiskaren
2012-03-30, 11:19
Viktökningen kan säkert bero på att du binder vatten.

Testa gå av kreatinet och börja väg dig varje morgon när du är helt tömd. Dokumentera vikten och räkna ut en snittvikt för varje vecka. Ligger du på ett kaloriunderskott så kommer du antagligen att se en nedåtgående trend.

Springer
2012-03-30, 11:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67140

Som hänvisar till en studie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2336074&dopt=Abstract

som skriver

"The average gain in fat mass was 5.4 kg or about 210 MJ (52,220 kcal), whereas the gain in fat-free mass was 2.7 kg or approximately 11.5 MJ (2754 kcal). On average, about 121 MJ (29,000 kcal) did not appear as weight gain when constants were used to convert tissue gains into energy equivalents,17 and presumably this energy was dissipated in some way. One third of the weight gained by the group as a whole was in the form of fat-free mass, a proportion comparable with that reported previously.4 , 9 The man who gained the most weight (13.3 kg) had no evidence of energy dissipation by any mechanism, whereas in the man who gained the least weight (4.3 kg) only about 40 percent of the extra calories were deposited as body tissues. "

Jag ser inte hur man kan komma fram till att det krävs 10-12 kcal för att gå upp ett kilo från den här studien, spannet var ju mellan motsvarande 7000 kcal och 18000 kcal (om jag räknat rätt).

LarsLasr
2012-03-30, 11:58
Utan att gå in för mycket på din diet, hur ser din fettförbränningsträning ut?

Är det lågintensiv runt 140-160 i puls eller intervallträning i omgångar om 1-5 minuter närmare maxpuls? Om det är kroppsfett du vill bli av med kan du testa att öka intensiteten, det är jobbigare både fysiskt och mentalt, ger mer blodsmak i munnen och mjölksyran bränner, men det brukar även synas på kroppen.

Sedan inte säkert du går ner av intensivare konditionsträning, du kanske lägger på dig mer muskler.

Rent generellt har personer som utövar intensiv konditionsträning lägre andel kroppsfett än de som utövar lågintensiv konditionsträning, sådan som traditionellt har ansetts vara den mest fettförbrännande.

Högintensiv konditionsträning är också effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon, som är ett kraftfullt fettförbrännande hormon.

Elma
2012-03-30, 12:13
Utan att gå in för mycket på din diet, hur ser din fettförbränningsträning ut?

Är det lågintensiv runt 140-160 i puls eller intervallträning i omgångar om 1-5 minuter närmare maxpuls? Om det är kroppsfett du vill bli av med kan du testa att öka intensiteten, det är jobbigare både fysiskt och mentalt, ger mer blodsmak i munnen och mjölksyran bränner, men det brukar även synas på kroppen.

Sedan inte säkert du går ner av intensivare konditionsträning, du kanske lägger på dig mer muskler.

Jag kör dels 40min medel-högintensiv träning med svett och flås, sen powerwalks på 60-90min med en hastighet på ca 8-9min/km. Kan tyvärr inte löpa pga trasigt knä, men kanske borde testa på spinning.. :)

Elma
2012-03-30, 12:30
Jag har länge vetat om att det inte är något vidare för muskeluppbyggningen att köra cardio tätt inpå styrketräning, men HUR dåligt är det? Jag får så himla mycket mer och intensiv fettförbränningsträning gjord om jag kör direkt efter styrketränigen, men jag vill ju inte känna att jag har kämpat igenom styrketräningen i "onödan"..

LarsLasr
2012-03-30, 13:06
Jag kör dels 40min medel-högintensiv träning med svett och flås, sen powerwalks på 60-90min med en hastighet på ca 8-9min/km. Kan tyvärr inte löpa pga trasigt knä, men kanske borde testa på spinning.. :)

Du kan försöka få in någon sorts intervallträning i typ 10min. Jag brukar ställa löpbandet på maxlutning och lagom fart för att orka i 30sek-1min och sedan köra 10-15 såna intervaller med lika lång vila som jag arbetat. Svinjobbigt och dom flesta avskyr det av olika anledningar, jag har intalat mig själv att det är bra och att alla andra är veklingar :)
Du får väl hitta något som passar ditt knä, testa en månad, och se om det är ngt för dig.

Jag har länge vetat om att det inte är något vidare för muskeluppbyggningen att köra cardio tätt inpå styrketräning, men HUR dåligt är det? Jag får så himla mycket mer och intensiv fettförbränningsträning gjord om jag kör direkt efter styrketränigen, men jag vill ju inte känna att jag har kämpat igenom styrketräningen i "onödan"..

För elitsatsande byggare och unga män/kvinnor som bara är ute efter muskler/styrka är det en dum ide med kardio, men för medelsvensson är det nog bara bra att kombinera och om du mår bra av det och känner att din dag blir effektivare så är det bara köra hårt, ingenting man behöver oroa sig över.

clappen
2012-03-30, 13:21

Hur många kcal räknar du med du förbrukar av all fettförbränningsträning? Räkna inte efter displayen, för detta är för det mesta glädjesiffror.

SunTzu
2012-03-30, 13:25
Hur många kcal räknar du med du förbrukar av all fettförbränningsträning? Räkna inte efter displayen, för detta är för det mesta glädjesiffror.

Har du någon källa till det där med glädjesiffror? Känns rätt idiotiskt att bygga en maskin som medvetet visar markant fel, det gör bara så t ex gym kommer köpa in andra maskiner.

Springer
2012-03-30, 13:46
Roddmaskin?

abstract
2012-03-30, 13:55
Har du någon källa till det där med glädjesiffror? Känns rätt idiotiskt att bygga en maskin som medvetet visar markant fel, det gör bara så t ex gym kommer köpa in andra maskiner.

Trial by error från min sida har det varit närmast sanningen någonstans mellan 55-75% av det maskinen visar. Jag brukar dra av hälften, för att vara säker.

Pretorian
2012-03-30, 13:58
Jag brukar dra av hälften, för att vara säker.

Det låter smart. Annars kanske det kommer upp såna där trådar där det står: "Jag ligger på 2000 i underskott varje dag men ändå händer inget...!"

clappen
2012-03-30, 16:53

Finns studier på detta om jag inte missminner mig (crosstrainers), men jag har ingen länk och orkar inte leta.

Vill man få reda på kcalförbrukning gör man nog bäst för sig att räkna efter t.ex. caloriesperhour.com eller någon annan sida.

Löper man i normal terräng är det i regel t.ex. 1kcal/kgKV/km. t.ex. 80kcal för 80kgs roffe att jogga 1km, 800kcal/10km. Det kan man gå efter om man kör löpband på gymmet (0.5-1%lutning=terräng/utomhus) och inte litar på displayen.

Filipb
2012-03-30, 17:19
Jag får främst i mig fett av nötter och lax

Jag vill framhäva detta. Enligt ditt exempel från gårdagen får du i dig ca 8 g fett utöver jordnötterna och köttbiten på kvällen. Att jordnötter därefter är en djävulskt bra källa till omega-6 gör inte saken mycket lättare.
Jag tror du skulle tjäna på att höja fettintaget lite och eventuellt byta ut jordnötterna så du lättare får en balans mellan omega-3 och 6. Eventuellt byta ut kvarg mot keso en eller två utav gångerna under dagen för att höja fettintaget lite.