Visa fullständig version : Problem med benböj
volodja123
2012-03-29, 04:12
Har ett jobbigt problem när jag ska göra benböj. Jag är en fruktansvärt stel person, så när jag ska göra benböj är jag tvungen att lyfta hälarna för att komma ned, annars så drattar jag på arslet om jag försöker hålla nere hälarna. Svaret är naturligtvis stretching men är det någon som har en schysst stretchövning för benböj specifikt?
svenbanan
2012-03-29, 05:42
Du ska stretcha vaderna.
Luta dig mot en vägg med ena benet så långt bakom dig som möjligt med hälen i marken. Stå där och tryck ett tag och flytta sedan foten lite längre bak (hälen ska vara i marken).
Stå mot en vägg med fotsulan upp mot väggen. Tryck knät/benet/höften så nära väggen du kan.
Sitt på en stol med bägge händerna på knät till den vad du ska stretcha. Hela foten ska vara i marken rakt under knät. Dra foten lite bakåt under knät tills du inte kan ha hälen i marken längre. Lägg hela din kroppsvikt på knät och tryck nedåt så att hela foten (även hälen) pressas ned och knät pressas framåt.
the_matsson
2012-03-29, 07:17
Jag vet inte man får länka ut här i från forumet, men jag har skrivit en liten stretchguide som du hittar i min signatur.
Annars har Sheogorath en riktigt bra video för det hela här också:
MqyV9KIBuPw
Jag vet inte man får länka ut här i från forumet, men jag har skrivit en liten stretchguide som du hittar i min signatur.
Annars har Sheogorath en riktigt bra video för det hela här också:
MqyV9KIBuPw
Tyvärr är hans stretch helt jävla omöjliga för mig. Kan inte ens komma i närheten. Har samma problem som TS men jag gör lite olika övningar, dom flesta från Mobilitywod.com
http://www.mobilitywod.com/?s=ankle
Lycka till.
Om det är vaderna så kör sittande vadpress med lång och avslappnad paus i botten.
Supermicke
2012-03-29, 09:13
bästa vad, hälsena-stretchen jag stött på är denna :P http://z.about.com/d/exercise/1/0/n/b/kneelingcalfstretch.jpg
ett tips är att sitta och hålla i någonting som sitter fast (typ ena benet på en power cage) och gå ned djupt med baktyngd. Sen dra ditt bäcken framåt tills det tar stopp, hålla en stund och sen göra om.
moppepojken
2012-03-29, 16:57
Är det inte fotleden man ska stretcha och inte vaderna ?
Sheos stretch är väl åtminstone för fotlederna och inte vaderna ? eller ? :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.