Visa fullständig version : Äntligen är den här - Heneratorn!
hahavaffan
2012-03-28, 06:37
Nu kan ni äntligen surfa webben helt könsneutralt. Heneratorn (sorry Spartansk, henerator > tradar) gör automatiskt om alla han och hon på webben till hen.
Vad är nästa steg? Utveckla heneratorn så att den automatiskt byter ut alla bilder på män och kvinnor till Gudrun Schyman?
Länk: http://www.henerator.se/
U serious bro ?
amen....
"ahen"
Nästa steg blir väl att gå igenom samtliga litterära verk och ändra i dem.
Slartibartfast
2012-03-28, 07:42
På finska finns inget han/hon, utan endast hän. Om detta är ett steg i rätt riktning för det svenska språket låter jag vara osagt.
LoveMachine
2012-03-28, 08:13
Så med andra ord så har det kommit en hemsida som systematiskt missförstår hela idén med ordet, vilket framsteg. Jag förstår att det blivit någon sorts Kolo-meme kring ordet hen och dess hemskhet fast ingen verkar ha förståt vad poängen är, precis som skaparen av siten. Dessutom så lär den förstöra läsbarheten å det grövsta i vissa situationer.
Så med andra ord så har det kommit en hensida som systematiskt missförstår hela idén med ordet, vilket framsteg. Jag förstår att det blivit någon sorts Kolo-meme kring ordet hen och dess hemskhet fast ingen verkar ha förståt vad poängen är, precis som skaparen av siten. Dessutom så lär den förstöra läsbarheten å det grövsta i vissa situationer.
Fix'd it.
Så med andra ord så har det kommit en hemsida som systematiskt missförstår hela idén med ordet, vilket framsteg. Jag förstår att det blivit någon sorts Kolo-meme kring ordet hen och dess hemskhet fast ingen verkar ha förståt vad poängen är, precis som skaparen av siten. Dessutom så lär den förstöra läsbarheten å det grövsta i vissa situationer.
Vad är problemet? Du menar att betydelse är korrekt tolkad, men att användningen ändå blir fel? Är det som när svarta använder the N-word, vilket man inte får göra som vit? Berätta i vilka lägen hen får användas, o du visa människa som förstår det ingen annan verkar förstå!
På finska finns inget han/hon, utan endast hän. Om detta är ett steg i rätt riktning för det svenska språket låter jag vara osagt.
Finnar piskar dock varandra med ris iförda endast.. inget! Resten låter jag vara osagt.
Popliteus
2012-03-28, 10:34
Vad är problemet? Du menar att betydelse är korrekt tolkad, hen att användningen ändå blir fel? Är det som när svarta använder the N-word, vilket hen inte får göra som vit? Berätta i vilka lägen hen får användas, o du visa människa som förstår det ingen annan verkar förstå!
Done!
Done!
Fast det är ju det uppenbara, jag är undrar över det där som ingen verkar förstå :)
AHMEN OMG ASSÅ ni slapptaskar till finnar som låter er vikas under statsfemeniztisk propaganda! Ni män i finland är verkligen dwarfade! blablabla, hate hate hatt.
Helt sjukt att man kan blir så kränkt av tre olika pronomen. Det övergår mitt förstånd.
eternallord
2012-03-28, 11:20
Kinesiskan är också språkligt neutral i den bemärkelsen, det är "ta" för både han och hon, fungerar bra. Men att genus"forskning" och allmänt manshat får sånt genomslag att man börjar ändra vårt svenska språk så drastiskt är äckligt.
Jag kommer aldrig byta ut han/hon, precis som jag aldrig kommer sluta säga negerboll. PK-kräk, dra åt fanders.
Deceiver85
2012-03-28, 11:27
Finska - språket för riktiga hän, med andra ord?
Me-hen eller mer dialektalt mähän, handlar det om.
LoveMachine
2012-03-28, 11:48
Berätta i vilka lägen hen får användas, o du visa människa som förstår det ingen annan verkar förstå!
Jag kan försöka mig på ett litet exempel på ett smidigt sätt att använda hen på. Jag menar att poängen inte är att byta ut alla han/hon mot hen eftersom man då inte förstår vad man pratar om. Säga att du pratar om två personer Ada och Bertil (obs personerna heter egentligen något annat) då kan man istället fär att varje gång skriva/säga namnet på den personerna du syftar på använda han/hon.
Vad tyckte hon?
Vilket tydligt visar vem av de två du syftar på tillskillnad från
Vad tyckte hen?
som inte ger denna information. Alltså är det hen i detta fall inte ett användbart ord. Om du istället t.ex. pratat om ett brott skulle det kunna låta så här.
Mördarens identitet är fortfarande okänd... Under natten tog sig hen in i huset genom takfönstret...
Då kan man variera sig utan att blanda in könet på den förövare. Visst går det att anväda ordet mördaren igen eller andra ord som till exempel denne eller förövaren. Men det är bra att ha mindre akademiska ord som man kan använda som variation.
Spartansk
2012-03-28, 13:31
Åh, vi fattar betydelsen av ordet, men vi skiter bara i den. Att använda ordet på kolo-vis (istället för han/hon), är mycket bättre än den ursprungliga tanken.
Edit: Av senare inlägg att döma är det du som verkar ha missförstått. Vi på kolo använder det som du vill (istället för han/hon), medan ordets skapare vill byta ut han, hon och han/hon mot hen.
Jag säger som mina vårdtagare när jag förklarade hen - så rekorderligt dumt och onödigt.
ChuckTesta
2012-03-28, 13:47
Hen'd it.
Fixed
Spartansk
2012-03-28, 14:01
Fixed
Henhenhen, det var roligt! :D
LoveMachine
2012-03-28, 15:50
Ordet är lite äldre än den nuvarande debatten. En del står i den här artikeln: http://blog.svd.se/kultur/2012/03/08/%E2%80%9Dhen%E2%80%9D-foreslogs-av-sprakforskare-redan-1994-%E2%80%93-i-svd/
Värt att observera är att grundidén inte har med queera livsstilar att göra utan är ett sätt att fylla en lucka i språket. Det är i och för sig till viss del i dessa kretsar ordet fått fäste. Jag kan tyvärr inte hitta artikeln från Upsala Nya Tidning årgång 1966 där ordet enligt Wikipedia och SvD ska ha myntats. Valet att t.ex. kalla sitt bara hen för att inte "låsa det vi könsroller eller något sådant" är sedan en fråga om andra sätt att bruka ordet på.
filmjölk
2012-03-28, 17:29
Det hade vart roligt om även Heneratorn kunde lägga till populära politiskt korrekta citat, tex. ifrån Mona Sahlin, lite här och var mellan orden. Så att ett inlägg skulle kunna se ut såhär. (Kommer ni ihåg Gizoogle? Lite samma tänk över Heneratorn hade vart bra)
Så med andra ord: Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet, så har det kommit en hemsida som systematiskt att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker. Hen missförstår hela idén med ordet, vilket framsteg. Men inga vita män tack. I mina porrfilmer tack. Allt är tillåtet men inga vita män. Dom spyr jag bara på. Jag förstår att det blivit någon sorts Kolo-meme kring ordet hen och dess hemskhet fast ingen verkar ha förståt vad poängen är. Vill vi förstå våld i lesbiska parrelationer, är det väsentligt att komma ihåg att parrelationen som sådan är en patriarkalisk institution och därmed till sin form genomsyrad av manliga strukturer oavsett vem eller vilka som bär upp den. Precis som skaparen av siten. Dessutom så lär den förstöra läsbarheten å det grövsta i vissa situationer. Svenska män är talibaner.
SAOB daterar ordet till 1749, så visst är det äldre än den nuvarande debatten. Betyder visst brynsten, vilket jag tycker känns lite väl hårt och maskulint.
hahavaffan
2012-03-28, 19:16
det hade vart roligt om även heneratorn kunde lägga till populära politiskt korrekta citat, tex. Ifrån mona sahlin, lite här och var mellan orden. Så att ett inlägg skulle kunna se ut såhär. (kommer ni ihåg gizoogle? Lite samma tänk över heneratorn hade vart bra):d
Eddie Vedder
2012-03-28, 19:25
Kinesiskan är också språkligt neutral i den bemärkelsen, det är "ta" för både han och hon, fungerar bra. Men att genus"forskning" och allmänt manshat får sånt genomslag att man börjar ändra vårt svenska språk så drastiskt är äckligt.
Jag kommer aldrig byta ut han/hon, precis som jag aldrig kommer sluta säga negerboll. PK-kräk, dra åt fanders.
Radikalfeministers teori om den allmänna könsmaktsordning är ju i och för sig lika välgrundad som objektivismen. Och den verkar du ju inte klaga på. Och som du vet handlar det inte om att utrota han eller hon. Men den diskussionen har vi ju redan haft här på Kolozzeum och det verkar ju vara en kul grej att sprida den lögnen vidare. Då blir det ju så småningom en sanning.
Gabriel174
2012-03-28, 19:26
Det hade vart roligt om även Heneratorn kunde lägga till populära politiskt korrekta citat, tex. ifrån Mona Sahlin, lite här och var mellan orden. Så att ett inlägg skulle kunna se ut såhär. (Kommer ni ihåg Gizoogle? Lite samma tänk över Heneratorn hade vart bra)
lol
Jag installerade det för skoj skull, nu är det inte roligt längre. Hur fan får jag bort det? *gah!*
Spartansk
2012-03-28, 21:17
Jag installerade det för skoj skull, nu är det inte roligt längre. Hur fan får jag bort det? *gah!*
When you dance with the Devil, you dance 'til hen stops.
Ignatius72
2012-03-28, 21:35
Radikalfeministers teori om den allmänna könsmaktsordning är ju i och för sig lika välgrundad som objektivismen. Och den verkar du ju inte klaga på. Och som du vet handlar det inte om att utrota han eller hon. Men den diskussionen har vi ju redan haft här på Kolozzeum och det verkar ju vara en kul grej att sprida den lögnen vidare. Då blir det ju så småningom en sanning.
Inte för alla åldrar, får då måste ju hen-mamman sluta sminka sig. Men tanken hos de dagis som förordar detta är just att utrota könsbegreppet för barnen som går där. Det är ju knappast en lögn då det är deras uttalade mål.
Tragiskt att sånt här dravel får så mycket uppmärksamhet.
Än`hen, eller än`den säger vi i norrland angående bägge könen, men det grundar sig i diverse felbedömningar av kön pga utseendet här uppe.
eternallord
2012-03-28, 23:00
Jag har läst Ayn Rand och sympatiserar med många av hennes tankar, men jag är definitivt inte objektivist. Jag är libertarian, vilket är en väldigt annan sak. Tanten gillade ju inte ens libertarianer.
Jag vet inte hur du kan säga med tanke på exempelvis försöken att implementera könsneutrala förskolor där hen just skulle ersätta han/hon. Att det inte var grundtanken med ordet köper jag, men det är inte det jag menar.
Eddie Vedder
2012-03-29, 05:52
Jag vet inte hur du kan säga med tanke på exempelvis försöken att implementera könsneutrala förskolor där hen just skulle ersätta han/hon. Att det inte var grundtanken med ordet köper jag, men det är inte det jag menar.
Ja okej, pratar du förskolor håller jag med. Men det nämnde du inte då. Ordet har en funktion både praktiskt och - framför allt - för de människor som mår väldigt dåligt av att varken vara kvinna eller man.
Motargument som "Det har ju funkat hittills, varför ändra på något?" eller (ännu värre) "Finns det inte viktigare saker!?" är bara tragiskt. Inte riktat till dig. :)
Hoppas jag aldrig behöver använda det!!
Jag saknar en app. som automatisk byter ut ordet "politiker" mot "mongo",
skrivet med all respekt för personer med Downs.
:naughty:
filmjölk
2012-03-29, 12:04
En underbar sida med citat som borde programmeras in i heneratorn:
http://genusnytt.wordpress.com/2010/08/29/oh-vilka-harliga-feministiska-citat/
En underbar sida med citat som borde programmeras in i heneratorn:
http://genusnytt.wordpress.com/2010/08/29/oh-vilka-harliga-feministiska-citat/
Det kunde man ju iofs med viss behållning även göra med Hr Ströms "jämställdistiska" litterära produktion. För att inte tala om kommentarsfältet.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/538689_2917614502505_1325027465_32260962_129375474 8_n.jpg
When you dance with the Devil, you dance 'til hen stops.
:laugh:
Eddie Vedder
2012-03-29, 17:43
Pär Ströms blogg är genusdebattens svar på Fria Tider. Ren propaganda med retorik om att "veta sanningen". Finns mycket gemensamt mellan hans sätt att uttrycka sig och Annika Dahlqvists dito. De kanske har gått samma retorikkurs.
De kanske har gått samma retorikkurs.
Det tror jag inte, vi fick i alla fall lära oss att bara göra gott med våra krafter under retoriken, att lära sig förleda är inte retorik. Enligt retorikerna iaf...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Demagogi ;)
filmjölk
2012-03-29, 18:23
Ögnade just genom Pär Ströms blogg, den verkar väldigt sund, nyanserad och bra imo.
Skulle vilja att den bytte ut alla bilder på personer med klar könstillhörighet till den här:
http://mkrf.blogg.se/images/2011/graveyard_tavling_140763419.jpg
filmjölk
2012-03-29, 18:27
Ögnade just genom Pär Ströms blogg, den verkar väldigt sund, nyanserad och bra imo.
3minuter läsning senare och jag tar tillbaks det.
Nitrometan
2012-03-29, 18:31
Frithiof Nilsson Piraten skrev en gång "om man skriver om en synål, så nog fan är det nån enögd jäkel som känner sig kränkt!"
Hen hade nog rätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.