Visa fullständig version : Käkar knappt något, men ingen hunger?
Mattiays
2012-03-27, 18:47
Hej!
Jag har nu deffat en vecka (jupp min första deff någonsin) och ligger på kanske 1000-1500 kcal/dag. När jag räknade ut vad jag bör ligga på så visade det 2000-2200 för att göra en viktminskning på 700g/vecka. Nu till problemet då, jag käkar knappt någonting. Men ändå känner jag inte av någon speciell hunger!*gah!*
Kan detta vara farligt eller är jag helt enkelt härdad att klara mig utan de mängder jag kör med när jag tränar? (brukar ligga på 3000kcal när jag bulkar) Eller borde jag käka som min räknare visar, ≈ 2000kcal?
Brukar skippa kolhydraterna totalt de dagar då jag inte tränar.
Träningsschema:
Måndag, onsdag, fredag samt söndag kör jag på gym. Sedan kör jag powerwalk fem dagar i veckan vid sidan av styrketräningen.
Längd 177cm,
Vikt 81,5kg
Ålder 16
Mitt mål är att deffa bort 5kg på 10 veckor, alltså 9 veckor kvar nu.
Mvh Mattias. :hbang:
vicarious
2012-03-27, 18:52
Nej det är inte farligt, inte till en början iaf. Långvarig svält kanske men det är knappast fallet här. Var glad så länge det håller i sig, du lär känna hunger allt eftersom.
Går du ned i vikt? Annars kanske du har räknat fel.
Har ibland samma "problem" under deff att jag inte känner någon hunger alls. Men det är lite lustigt det där: jag kan känna rätt rejäl hunger mitt på dagen, men sen när det närmar sig middag (utan att jag ätit något) så händer det ibland att jag inte alls är hungrig. Tror delvis att det beror på att jag haft faser då jag haft tokhögt underskott (1500-2000) så att jag blivit härdad. Måste intala mig själv att även om jag inte fryser som fan och håret på armarna står rätt ut så kan jag ändå ligga på underskott :D
Idag så har jag bara ätit 2032 kcal men har säkert förbrukat över 2800 kcal, men känner ingen hunger.
Så länge vågen pekar åt rätt håll är det bara att tacka och ta emot. Äter man proteinrik och mättande mat, såsom ägg och gröt till frukost och kött/kyckling till lunch och middag så känner man sig relativt mätt. På sistone har jag upplevt skillnad då jag ätit 2 ägg till frukost istället för bara 1.
Mattiays
2012-03-27, 19:07
Nej det är inte farligt, inte till en början iaf. Långvarig svält kanske men det är knappast fallet här. Var glad så länge det håller i sig, du lär känna hunger allt eftersom.
Går du ned i vikt? Annars kanske du har räknat fel.
Har ibland samma "problem" under deff att jag inte känner någon hunger alls. Men det är lite lustigt det där: jag kan känna rätt rejäl hunger mitt på dagen, men sen när det närmar sig middag (utan att jag ätit något) så händer det ibland att jag inte alls är hungrig. Tror delvis att det beror på att jag haft faser då jag haft tokhögt underskott (1500-2000) så att jag blivit härdad. Måste intala mig själv att även om jag inte fryser som fan och håret på armarna står rätt ut så kan jag ändå ligga på underskott :D
Idag så har jag bara ätit 2032 kcal men har säkert förbrukat över 2800 kcal, men känner ingen hunger.
Så länge vågen pekar åt rätt håll är det bara att tacka och ta emot. Äter man proteinrik och mättande mat, såsom ägg och gröt till frukost och kött/kyckling till lunch och middag så känner man sig relativt mätt. På sistone har jag upplevt skillnad då jag ätit 2 ägg till frukost istället för bara 1.
Okej skönt att höra! *puh*:D Ja jag går ner i vikt som tur är.
Precis samma här, och visst fasen är det lustigt! :o Men som du sa ska jag bara tacka och ta emot så länge vågen pekar åt rätt håll.
Förresten! Har det någon betydelse om jag käkar proteindrink 3 gånger om dagen eller om jag käkar kött/kvarg/ägg så att jag får i mig tillräckligt protein? Idag exempelvis käkade jag två stora kycklingbröst, 4ägg, grönsaker samt tre proteinsdrinkar/shakes. ^^
Så länge du får i dig tillräckligt med protein och andra näringsämnen från "den vanliga" maten så finns det ingen anledning att använda kosttillskott.
Kött/kvarg/ägg/grönsaker ftw :D
speedy83
2012-03-27, 19:13
Jag känner betydligt mindre hunger när jag inte äter kolhydrater. Fokuserar jag på sallad, broccoli, rotfrukter tillsammans med mycket protein står jag mig väldigt bra men så fort jag smyger in någon form av pasta eller tom potatis så blir jag vrålhungrig på bara någon timma.
Vet inte om det finns någon anledning eller om jag bara fungerar så.
vicarious
2012-03-27, 19:14
Förresten! Har det någon betydelse om jag käkar proteindrink 3 gånger om dagen eller om jag käkar kött/kvarg/ägg så att jag får i mig tillräckligt protein? Idag exempelvis käkade jag två stora kycklingbröst, 4ägg, grönsaker samt tre proteinsdrinkar/shakes. ^^
Nej inte om man bara ser till proteinet. Men lite fast föda kan ju vara bra på sina ställen, t ex innan man går och lägger sig, så man inte bara har snabbt protein hela tiden. Dock innehåller ju maten andra ämnen som kan vara bra att få i sig. Vitaminer och mineraler t ex.
Mattiays
2012-03-27, 19:19
Nej inte om man bara ser till proteinet. Men lite fast föda kan ju vara bra på sina ställen, t ex innan man går och lägger sig, så man inte bara har snabbt protein hela tiden. Dock innehåller ju maten andra ämnen som kan vara bra att få i sig. Vitaminer och mineraler t ex.
Okej, läste i en annan tråd att rått ägg hade grym nedbrytningsförmåga där endast 1,3g protein bröts ner per timma. Så skall köra två råa ägg framöver innan läggdags! Innan har jag kört protein :p
Ja självklart! Men jag är ingen höjdare på att laga mat så brukar hålla mig till kvarg/keso samt kyckling i vanliga fall ::cool:
Okej, läste i en annan tråd att rått ägg hade grym nedbrytningsförmåga där endast 1,3g protein bröts ner per timma. Så skall köra två råa ägg framöver innan läggdags! Innan har jag kört protein :p
Ja självklart! Men jag är ingen höjdare på att laga mat så brukar hålla mig till kvarg/keso samt kyckling i vanliga fall ::cool:
Äter du ett otillagat, rått ägg, så tar kroppen bara upp ungefär hälften av proteinet. Ägg måste kokas/stekas/micras etc. Det måste koagulera/stelna först.
vicarious
2012-03-27, 19:26
Så skall köra två råa ägg framöver innan läggdags!
Varför? Smakar ju apa. Sen som begt skriver kan du inte tillgodogöra dig allt protein om du gör på det viset. Känns ju ganska onödigt :)
Mattiays
2012-03-27, 19:37
Varför? Smakar ju apa. Sen som begt skriver kan du inte tillgodogöra dig allt protein om du gör på det viset. Känns ju ganska onödigt :)
Menar du att kroppen inte plockar upp proteinet som jag får i mig från ägget på kvällen innan läggdags?:(
Du måste tillaga ägget som jag skrev för att kroppen ska kunna använda sig av allt protein.
vicarious
2012-03-27, 19:47
Menar du att kroppen inte plockar upp proteinet som jag får i mig från ägget på kvällen innan läggdags?:(
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84695
Mattiays
2012-03-27, 20:05
Jaha^^ Fan då, jag som precis hällde upp haha
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.