Visa fullständig version : Studie viktnedgång genom kondition vs styrketräning?
stromming
2012-03-26, 20:29
Hej. Som topic, finns det någon pålitlig studie som jämför kroppssammansättning efter en viktnedgång orsakad av konditionsträning jämför med en orsakad av kombinationen styrketräning och diet? Har en diskussion med en överviktig vän som jag tycker kör lite väl mycket på "Bränna kalorier"-principen i mina ögon, och nog skulle tjäna på att istället träna de muskler han har och äta mindre. Eller så har jag fel, och då vore en studie nästan ännu mer intressant.
Edit: Har sökt främst här på forumet och letat genom alla grubs ämnen.. Tack på förhand!!
FrankDrebin
2012-03-26, 20:36
Hur mycket muskler behåller man av enbart konditionsträning? Blir smalfet.
Eller menar du konditionsträning + styrke vs diet + styrke?
Gustaf C
2012-03-26, 20:38
Det säger sig väl själv att gemene man som styrketränar ihop med ett kaloriunderskott behåller mer muskler än en som konditionstränar med underskott?
stromming
2012-03-26, 20:40
Gustaf C: Ja. Det är helt självklart. Men killen är läkarstudent och håller inte med. Och att jag då inte kan hitta en studie på något så grundläggande är nästan pinsamt. Han har lite mer cred gratis på så sätt (förståeligt, men dumt att man antar att läkare kan mycket om träning). Han förstår säkert att styrketräningen är bättre (Han säger själv att han inte vill ha "För mycket" muskler kvar), men jag skulle vilja ha en siffra på hur mycket bättre.
Frank: Nix. Bara kondition vs styrka+diet. Säg att man ligger på 500 kcal underskott med respektive metod, den ena genom att öka förbränning och den andra genom att äta mindre.
Kan tilläggas att jag vill hitta denna studie halvt för att ha rätt (det är ju alltid skönt), men lika mycket för att han ska bli nöjd med resultatet. Smalfet =/= sexigt.
FrankDrebin
2012-03-26, 20:43
Frank: Nix. Bara kondition vs styrka+diet. Säg att man ligger på 500 kcal underskott med respektive metod, den ena genom att öka förbränning och den andra genom att äta mindre.
Vill man behålla muskler så lär knappast konditionsträning vara bästa metod. Dessutom förstår jag inte varför hans läkartitel har något värde i detta, sist jag kollade så var detta inte en del i deras utbildning? *spy*
stromming
2012-03-26, 20:44
Vill man behålla muskler så lär knappast konditionsträning vara bästa metod. Dessutom förstår jag inte varför hans läkartitel har något värde i detta, sist jag kollade så var detta inte en del i deras utbildning? *spy*
Nej. Men det är så det funkar. Som Rippetoe själv säger i någon video, han skulle aldrig gå till en kärnfysiker eller läkare och säga hur de ska göra sitt jobb. Men dessa personer har oändligt mycket åsikter om hur riktiga knäböj eller marklyft eller muskelbyggning går till, eftersom de "Har en kropp" - eller nåt.
FrankDrebin
2012-03-26, 20:47
Nej. Men det är så det funkar. Som Rippetoe själv säger i någon video, han skulle aldrig gå till en kärnfysiker eller läkare och säga hur de ska göra sitt jobb. Men dessa personer har oändligt mycket åsikter om hur riktiga knäböj eller marklyft eller muskelbyggning går till, eftersom de "Har en kropp" - eller nåt.
Han håller alltså inte med att man behåller musklerna när man tränar? Utan hänvisar till att det går lika bra med konditionsträning? Vi har ju hela kolozzeum på deff så levande studier har vi gott om. Vad har han...sin kagge och högt blodtryck?
stromming
2012-03-26, 21:00
Han håller alltså inte med att man behåller musklerna när man tränar? Utan hänvisar till att det går lika bra med konditionsträning? Vi har ju hela kolozzeum på deff så levande studier har vi gott om. Vad har han...sin kagge och högt blodtryck?
Haha. Men man kan ju förstå tänket. Precis som tjejer som inte vill bli "För stora", så de tar inte i på gymmet. De flesta underskattar hur mycket jobb det tar att bli "100 kg rippad biff" något extremt.
FrankDrebin
2012-03-26, 21:10
Därför man aldrig ska diskutera träning med tjejer och killar som inte praktiserar det. Så kompisen ska springa sig smalfet och sen är det över?
Därför man aldrig ska diskutera träning med tjejer och killar som inte praktiserar det. Så kompisen ska springa sig smalfet och sen är det över?
Riktigt så är det väll inte. Känner en som "sprang sig smal" utan styrketräning och nog blev han inte smalfet, han såg helt ok ut!
King Grub
2012-03-26, 22:02
Jag tror inte det finns någon jämförande studie på precis det du efterfrågar.
Röda Björnen
2012-03-26, 22:04
Jag tror inte det finns någon jämförande studie på precis det du efterfrågar.
Dock kan man väl bara använda sunt förnuft så borde det inte behöva finnas en studie. Om ditt mål är att gå ner i fett% och bibehålla muskelmassa är endast konditionsträning och underskott nog en av de sämre ideèrna du kan hitta på.
MVH
svenbanan
2012-03-26, 22:15
Om snubben i fråga inte styrketränar i vanliga fall, så är väl frågan om han tappar muskelmassa (förutom fett) då han ligger på energiminus och kör löpträning. Detta borde det väl finnas en studie på i alla fall?
Samt att det väl borde finnas nån studie på om man tappar muskelmassa då man ligger på energiminus och kör styrketräning. Eller?
Sedan kan man väl jämföra resultaten själv...
Du kanske kan snoka runt på träningslära.se där brukar de ju ha en hel del studier länkade från sina artiklar...
Det är ju inte direkt så att alla som vill gå ner i vikt vill bibehålla sin muskelmassa, finns folk som vill bli smala, dvs lite fett, lite muskler. Sen så gillar alla inte att styrketräna heller.
stromming
2012-03-26, 22:35
Det är ju inte direkt så att alla som vill gå ner i vikt vill bibehålla sin muskelmassa, finns folk som vill bli smala, dvs lite fett, lite muskler. Sen så gillar alla inte att styrketräna heller.
Mja. Fast den här killen väger runt 100-110 och har cirka 25-30% kroppsfett. Räknat på någon som har 30% på 110 kg, är ju 33 kg fett. Tappar han 20 kg RENT fett, inget annat, så är han nere på 90 kg och 13 kg fett, alltså 14.5%. Detta skulle jag inte kalla något annat än normalt (han är cirka 195 cm). Och det är alltså om han lyckas tappa enbart fett. Nu vet jag inte hur svårt detta är i såna här sammanhang, men jag gissar på att det inte uppnås med konditionsträning eller bodypump enbart.
svenbanan
2012-03-26, 22:46
Mja. Fast den här killen väger runt 100-110 och har cirka 25-30% kroppsfett. Räknat på någon som har 30% på 110 kg, är ju 33 kg fett. Tappar han 20 kg RENT fett, inget annat, så är han nere på 90 kg och 13 kg fett, alltså 14.5%. Detta skulle jag inte kalla något annat än normalt (han är cirka 195 cm). Och det är alltså om han lyckas tappa enbart fett. Nu vet jag inte hur svårt detta är i såna här sammanhang, men jag gissar på att det inte uppnås med konditionsträning eller bodypump enbart.
Beror på vad du menar med normalt. 15% kroppsfett är riktigt bra värden! Definitivt inte normalt som i medel av befolkningen (normalfördelning).
King Grub
2012-03-27, 09:16
Dock kan man väl bara använda sunt förnuft så borde det inte behöva finnas en studie.
Visst, men nu är det det som efterfrågades.
Silencer
2012-03-27, 09:20
Läkare kan generellt inte ett skit om varken kost eller träning.
De har en högst rudimentär förståelse av vad det gör med kroppen.
Dock kan man väl bara använda sunt förnuft så borde det inte behöva finnas en studie. Om ditt mål är att gå ner i fett% och bibehålla muskelmassa är endast konditionsträning och underskott nog en av de sämre ideèrna du kan hitta på.
MVH
Borde inte konditionsträning vara bättre än ingen träning åtminstone?
Det du pratar om är ett ganska invecklat mätvärde.
Hur lång tid skulle han gå ned dessa 20kg RENT fett över?
om vi tar två exempel.
han går ned över en period av 20 veckor, börjar ganska hårt och sen planar ut viktminskningen. Oavsett om detta görs med kost och eller kondition kombinerat eller utan styrketräning så kommer hans kroppssammansättning inte ha någon vesäntlig förändran i muskelmassa. Dels för att det är en ganska kraftig viktnedgång och för att han under denna viktnedgång inte kommer kunna lägga på sig någon direkt muskelmassa annat än initialpumpen.
Incitamentet till att gå på ett gym här är ju att bli starkare och kunna få en bättre hållning.
Skulle han gå ned över 40 veckor med ett halvkilo i veckan så skulle han eventuellt kunna lägga på sig något halv eller helt kilo muskelmassa med väldigt nitisk kost och hängiven styrketräning.
Skulle han göra det över flera år(vi säger 2+) så skulle det absolut gå att bygga några kilo muskelmassa under tiden.
Kalliban
2012-03-27, 09:45
Bara för att tappa fett så har det väl egentligen ingen betydelse om man kör konditionsträning eller ligger på soffan? Så länge man har samma kaloriunderskott vill säga? *popcorn*
Om ditt mål är att gå ner i fett% och bibehålla muskelmassa är endast konditionsträning och underskott nog en av de sämre ideèrna du kan hitta på.
Ja, förutsatt att du har gymmat på dig en massa muskelmassa innan. En person som aldrig sett insidan av ett gym eller jobbat med att frakta timmer för hand kommer aldrig märka av någon "försvagning" utav kroppen.
Bara för att tappa fett så har det väl egentligen ingen betydelse om man kör konditionsträning eller ligger på soffan? Så länge man har samma kaloriunderskott vill säga? *popcorn*
Du använder ju muskler när du konditionstränar också.
Till TS. Du kan ju istället för att söka en(1) studie där man jämför båda söka separata studier där man undersöker var del för sig.
I alla fall de varianterna som belastar kroppen ser jag som mycket bättre.
Kalliban
2012-03-27, 09:52
Du använder ju muskler när du konditionstränar också.
Ja, därav tillägget "så länge man har samma kaloriunderskott". Att använda muskler har väl i sig ingen fettförbrännande egenskap, utan det är väl kaloriunderskottet som gör att kroppen förbränner fett? Om vi pratar om att behålla musklerna så borde det ju hjälpa en del att exempelvis springa för att behålla benmusklerna i jämförelse med att ligga på soffan. :)
Ja, därav tillägget "så länge man har samma kaloriunderskott". Att använda muskler har väl i sig ingen fettförbrännande egenskap, utan det är väl kaloriunderskottet som gör att kroppen förbränner fett? Om vi pratar om att behålla musklerna så borde det ju hjälpa en del att exempelvis springa för att behålla benmusklerna i jämförelse med att ligga på soffan. :)
Att springa är kanske inte det mest optimala precis. Kan däremot tänka mig att crossfit eller skidåkning är bättre.
Högintensiv konditionsträning (t.ex. HIIT) triggar fettförbrännande hormoner också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.