Visa fullständig version : Ahlgrens bilar direkt efter träning
johnblaze
2004-01-20, 17:32
Jag har under alla år ätit detta efter träningen: 1 proteindrink + 2 bananer el 4-6 rostmackor. Många skriver däremot att bananer inte innehåller tillräckligt snabba kolhydrater för att lämpa sig som återhämtningsmat. Har även läst att vissa föreslår Ahlgrens bilar. Hur mycket ska man äta av dessa? En påse innehåller 125 g. Räcker det med en påse? Hur mycket av dessa 125 g är kolhydrater resp fett och protein? Vad jag förstått så behöver jag ca 70 g kolhydrater.
Har tränat i 4 år.
Ålder: 23 år
Vikt: 70 kg (66 kg deffad)
Längd: 172 cm
Kroppsfett: uppskattningsvis 12%. Minimalt med underhudsfett alltså.
Peace,
Ola
King Grub
2004-01-20, 17:37
De innehåller 80 gram kolhydrater per 100 gram automobil. 6 gram protein och i princip inget fett. En ypperlig kolhydratkälla efter ett pass. Med en proteindrink att skölja ner dem med, förstås.
scudmissile
2004-01-20, 17:49
/\
|
|
What he said
Originally posted by King Grub
De innehåller 80 gram kolhydrater per 100 gram automobil. 6 gram protein och i princip inget fett. En ypperlig kolhydratkälla efter ett pass. Med en proteindrink att skölja ner dem med, förstås.
80 gram kolhydrater per 100 gram automobil.....hahahahahahaha automobil
RealElwood
2004-01-20, 19:07
Den där påsen ger ju 100 g kolisar, men du verkar ju inte ha något att oroa dig över angående fettdepåer så ät på du, själv nöjer jag mig med 100g colanappar till mina 87kg...
Originally posted by RealElwood
Den där påsen ger ju 100 g kolisar, men du verkar ju inte ha något att oroa dig över angående fettdepåer så ät på du, själv nöjer jag mig med 100g colanappar till mina 87kg...
Äh, man kan ju käka nästan hur mycke kolhydrater som helst efter träningen, inget lägger sig som fett, som jag har förstått det ivf.
De innehåller 80 gram kolhydrater per 100 gram automobil.
haahahah!! :laugh: :laugh:
Oj den här tråden ger mig flashbacks.
Sök så kanske du hittar ännu mer? :P
vwfanatiker
2004-01-25, 21:59
nån som vet exact hur mycket fett det är i dom?
mvh
Flex Jackson
2004-01-26, 00:34
Originally posted by vwfanatiker
nån som vet exact hur mycket fett det är i dom?
mvh
0 gram står det på påsen
King Grub
2004-01-26, 11:08
De är penslade med någon slags olja, så sanningen ligger nog närmare 0.1 gram. En avgörande skillnad! :D
De är penslade med någon slags olja, så sanningen ligger nog närmare 0.1 gram. En avgörande skillnad! :D
Verkligen. ;) Att käka Ahlgrens brumbrum efter träning är kanon, om man har pengar dvs. RIKTIGT GOTT :D Och nyttigt i detta fallet. :eating:
vwfanatiker
2004-01-26, 17:51
Originally posted by DiZi
Verkligen. ;) Att käka Ahlgrens brumbrum efter träning är kanon, om man har pengar dvs. RIKTIGT GOTT :D Och nyttigt i detta fallet. :eating:
ahlgrens bilar är väll inte så dyrt köpt mina för 10 kr/st idag det blir ju bara ca 50 kr i veckan om man trännar 5 gånger/vecka och "bara" 200kr i månaden, inte så farligt tycker jag...
mvh
gasoliner
2004-01-26, 18:14
ahlgrens bilar är väll inte så dyrt köpt mina för 10 kr/st idag det blir ju bara ca 50 kr i veckan om man trännar 5 gånger/vecka och "bara" 200kr i månaden, inte så farligt tycker jag...
mvh
Nej förf-n det är många bilar som e mycket dyrare i månaden..
Ahlgrens rockar!!:hbang:
Originally posted by DiZi
vart handlar du dina bilar?
jag köper mina för 16kr
:(
LunaSpice
2004-01-26, 23:10
Originally posted by Halldin
Varför inte typ Oboy? :)
Jag brukar slänga i ett par skopor oboy i min proteindrink. :eating:
King Grub
2004-01-27, 07:25
Originally posted by liQ
vart handlar du dina bilar?
jag köper mina för 16kr
:(
Där jag bor tar ICA 9 kronor för storpåsen. :eating: :eating:
Hur många gram är den på?
King Grub
2004-01-27, 17:26
Originally posted by hajder
Hur många gram är den på?
125 gram.
ahh ok..3 för 25 :- här :D
inte så stor skillnad men men....
King Grub
2004-01-27, 17:32
Originally posted by hajder
ahh ok..3 för 25 :- här :D
inte så stor skillnad men men....
Ah, men köper man hela tre påsar här går det löst på endast 21 kronor!
vwfanatiker
2004-01-27, 18:30
hehe pris krig!!!! nån som vet vad dom har för GI??
//mvh
King Grub
2004-01-27, 18:31
hehe pris krig!!!! nån som vet vad dom har för GI??
//mvh
113.
Menade att det var dyrt jämfört med exempelvis oboy, som är väldigt billigt, och fungerar nog säkerligen lika bra. Kanske dock inte lika gott ;)
fan vad billigt är vars ni bor , vars jag bor kostar det minst 16 kr om man far till stan och 18-20 i nån kiosk på bygden.
vwfanatiker
2004-01-28, 16:35
oboy/choklad får i alla fall jag finnar av så det går bort direkt.
lurven du får väll pruta det finns ju helt klart markinaler för dom som köper in.
mvh
Att choklad ger finnar är en myt
Du inbillar dig bara..
Jag kan dra fram citatet från en bok om någon vill ha det, men orkar inte leta fram det just nu :)
Kan ni inte lägga upp lite godis i webshoppen? :eating:
vwfanatiker
2004-01-28, 18:24
Originally posted by Halldin
Att choklad ger finnar är en myt
Du inbillar dig bara..
Jag kan dra fram citatet från en bok om någon vill ha det, men orkar inte leta fram det just nu :)
konstigt så fort jag har ätit choklad så är det stor bullor på min rygg. och det skulle ju va konstigt att dom kommer fram just när jag ätit choklad om det nu inte är därför. ifs så har jag ju haft stora problem med finnar ända sen jag var 16 men jag tycks ändå se en ökning när jag ätit choklad. har också för mig att jag läste nått på aftonbladet att det var en myt.
mvh
mmm.. har nyss köpt en stor burk godisägg så nu blir det att käka efter träning :eating:
konstigt så fort jag har ätit choklad så är det stor bullor på min rygg. och det skulle ju va konstigt att dom kommer fram just när jag ätit choklad om det nu inte är därför. ifs så har jag ju haft stora problem med finnar ända sen jag var 16 men jag tycks ändå se en ökning när jag ätit choklad. har också för mig att jag läste nått på aftonbladet att det var en myt.
mvh
Mja, så här skriver i alla fall Ulf-Ivar NIlsson
"Om du lider av akne beror det knappast på att du ätit choklad. I boken "Pojkar är bättre än flickor i matte" berättar Alfie Cohn att den amerikanske hudläkaren James Fulton redan 1969 kunde slå fast att finnar ytterst sällan orsakas av choklad.
Fulton, som är verksam vid akneforskningsinstitutet i Newport Beach i Kalifornien, lät sextiofem unga människor med anlag för akne proppa i sig massor av choklad under fyra veckor. Resultatet blev att de inte fick flera finnar än vanligt och deras hudkörtlar producerade inte mera fett.
Professor Peter Pochi från Boston är expert på huden och dess sjukdomar och inte heller han ser något direkt samband mellan chokladmumsande och finnar."
hmm, jag började få finnar nån gång i 8-9 års åldern d.v.s bra mkt tidigare än puberteten och jag tyckte jag såg ett ganska tydligt samband mellan choklad å finnarna men men e det inbillning så kan jag juh mumsa i mig choklad för glatta livet nu.
Yesterday
2004-01-30, 12:25
Kan nästan ingenting om näringslära jämfört med er erfarna. Men att stoppa i sig godis i alla dess former med mycker socker nyttigt? Jag menar man ska väl försöka undvika sötsaker så mycket som möjligt?
Eller har det ingen betydelse efter träningen då allt försvinner upp i kroppen och blir energi?
King Grub
2004-01-30, 12:27
Originally posted by Yesterday
Kan nästan ingenting om näringslära jämfört med er erfarna. Men att stoppa i sig godis i alla dess former med mycker socker nyttigt? Jag menar man ska väl försöka undvika sötsaker så mycket som möjligt?
Eller har det ingen betydelse efter träningen då allt försvinner upp i kroppen och blir energi?
Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.
Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.
http://www.tobberapp.com/ahlgrens.html
1967 låg minsann kilopriset på 7,84 kr ;)
Originally posted by Genesis
http://www.tobberapp.com/ahlgrens.html
1967 låg minsann kilopriset på 7,84 kr ;)
Haha grym sida! :hbang:
Köpte min Bilar på IKEA 29kr för 5 st påsar :)
Ni som ändå skiter i vad det innehåller, varför inte zoo-figurer eller fruxo eller så? zoo lär ju äga bilar.
Winegum och annat modell gott&blandat kanske har lite väl mastig konsistens... Visst var bilar rätt gott en gång i tiden, men det var ju inte det godiset man köpte jämt.
Förövrigt har ju bilar ett bv på 0 så att bry sig om proteinet utöver eventuell energimängd e väl kört.
Originally posted by lurven
fan vad billigt är vars ni bor , vars jag bor kostar det minst 16 kr om man far till stan och 18-20 i nån kiosk på bygden.
Och en del butiker säljer lösviktsgodis för 4.90, köper du en kartong kanske du får ännu bättre pris.
Originally posted by Yesterday
Nej, det innehåller ju ingen näring... och grub påstår ju ovan att det inte spelar någon roll eftersom det inte är målet efter träning, men jag vet inte om jag håller med.
Om påståendet var att godiset innehöll socker som är en snabb kolhydrater är jag med, för då är det ju verkligen meningen att det skall hända. Men egentligen borde man väl försöka få i sig någon näring med kosten man äter och då finns det ju säkert "ganska" snabba kolhydrater från nyttigare mat.
Bl.a.:
Pulvermos från påse, 122
Nätmelon, 93
Torkade dadlar, 143
Fikon, 87
Majschips/tacoskal, 90-106
Ostbågar, 106
Pannkakor, 96 (gör dom med lägre fetthalt om du vill, sylt har knappt 90, emn du kan ju söta med druvsocker om du vill ha upp gi ännu högre).
Cornflakes 116
Cheerios 106
Majsgröt 156
Rispuffar 132
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302
finns ju verkligen massor, majs är väl relativt nyttigt ändå och har högt gi så cornflakes fungerar väl bra.
Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett
Så om jag som väger 62 kg äter 125 gram bilar så går inget till fett?
Sparrisen
2004-04-04, 12:32
Originally posted by Aeis
Du får ju i dig typ dubbelt så mycket som behövs...
King Grub
2004-04-04, 12:36
Det finns naturligtvis en gräns. Om du håller dig till de normala rekommendationerna på runt 1 gram kolhydrat per kilo kroppsfett så är svaret på din från "nej".
Har du tömt dig fullständigt efter ett marathonlopp så lägger du inte på dig fett av 250 gram bilar heller. Har du däremot tränat axlar en halvtimme behöver du inte ens 1 gram per kilo kroppsvikt.
muzzelman
2004-04-04, 12:47
Om man inte har några problem med att gå upp lite i vikt , kan det vara bra att ta några fler Ahlgrens då?
King Grub
2004-04-04, 12:51
Originally posted by muzzelman
Om man inte har några problem med att gå upp lite i vikt , kan det vara bra att ta några fler Ahlgrens då?
Javisst. I det fallet kan du öka på kolhydratintaget, efter träningen snabba i någon form (det behöver inte vara godis utan du kan utöka dextropurmängden eller vad du nu använder för kolhydratkälla), och vid andra tillfällen långsamma. Alltså dessutom öka ris, pasta, potatis och grötportionerna. Till stor del är det med kolhydratintaget du styr din viktupp- eller nedgång.
Wohoo.. nu är det påsk! Köpte skumbananer för 2,90/hg. Splitt nya och smakar underbart..
Styrkebyggare
2004-04-04, 17:07
Gottegris som man är så tar man givetvis tillfället i akt att vräka i sig lite gott och blandat efter träningen :eating:
En väl mogen banan kan väl också funka. Jag har ingen källa tillgänglig, men visst skiljer det väl en himla massa i GI-värde från grön till "svart" banan.
En riktigt övermogen banan ser ju nästan ut som sockerkristaller inuti...
Omogen banan = lågt GI
Mogen banan = halvhögt GI
Övermogen banan = lågt GI
I den övermogna bananen har det mesta sockret blivit fruktos...
King Grub
2004-04-04, 17:12
Originally posted by Styrkebyggare
Gottegris som man är så tar man givetvis tillfället i akt att vräka i sig lite gott och blandat efter träningen :eating:
En väl mogen banan kan väl också funka. Jag har ingen källa tillgänglig, men visst skiljer det väl en himla massa i GI-värde från grön till "svart" banan.
En riktigt övermogen banan ser ju nästan ut som sockerkristaller inuti...
Banan mogen 84
Banan gulgrön 60
Banan grön 43
Banan brun/övermogen 74
Styrkebyggare
2004-04-04, 17:23
Där ser man - verkar vara lika bra att köra eventuella bananer precis innan träningen istället och fokusera på godiset.:)
Originally posted by MrT
Wohoo.. nu är det påsk! Köpte skumbananer för 2,90/hg. Splitt nya och smakar underbart..
Det e rätt, köp nu 20 kartonger så det räcker hela året istället för dyrt 10kr+/hekto ;D
Originally posted by aliquis
Det e rätt, köp nu 20 kartonger så det räcker hela året istället för dyrt 10kr+/hekto ;D
Har köpt så det räcker ~2 månader framåt.. dvs tills jag rycker in :D
Blev så dyrt med ahlgrens i längden.. betalar ~12kr/påsen.
För övrigt så är påsken en bra bortförklaring till att käka mycket godis..
Originally posted by MrT
vars fan bor duu?!?
det är juh nästan värt att du köper ut åt mig å skickar..
i snålstan jag bor i höjer de priserna till påsk för att de vet att folk köper mkt karra:..
:insane:
Originally posted by Sallae
vars fan bor duu?!?
det är juh nästan värt att du köper ut åt mig å skickar..
i snålstan jag bor i höjer de priserna till påsk för att de vet att folk köper mkt karra:..
:insane:
Hehe.. handlade på konsum och fick en specialpåse som man kunde fylla för 2,90/hg. Fyllde den till max och lite till och när jag kom till kassan så fick jag en bunt påsar extra :D Får se om de får in mer godis nu den här veckan..
jag hoppas verkligen ni provat att lägga era ahlgrensbilar i micron nån gång..om inte?? PROVA
Originally posted by tokke
jag hoppas verkligen ni provat att lägga era ahlgrensbilar i micron nån gång..om inte?? PROVA
Visst händer det något med GI?
Inte för att jag vet vad som är bra med GI men... Är det bättre eller sämre att stoppa dem i micron? (nyttigare?)
King Grub
2004-04-05, 09:57
Inte för att jag vet vad som är bra med GI men... Är det bättre eller sämre att stoppa dem i micron? (nyttigare?)
Det där var ett skämt... hoppas jag? :confused:
Absolut, så fort du micrar dem blir de fylla av nyttigheter:thumbup:
Ibland tar ni det för allvarligt...det ända som händer med era bilar är att dom blir ca 2000% större, prova så får ni la se
Gissar väll att det blir en smet man kan käka med sked. Kan ju vara gott. =D
Min tjej äter bara vita bilar :rolleyes: Tycker de röda och gröna bilarna smakar illa.. :smash:
Hon e lite konstig ibland.:smokin:
Viste inte att det var smak skillnad. :eek:
King Grub
2004-04-05, 15:33
Originally posted by X-manox
Viste inte att det var smak skillnad.
Jodå, det är det absolut. Känner man ingen skillnad har man inga smaklökar. ;) Mina favoriter är de gröna. :eating:
mmm... ahlgrens bilar.. gott..men icke efter träningen för min del.
det passar inte helt enkelt.. jag fick kväljningar sist...
visst är det skillnad på smak.
vita = vaniljsmak
rosa = jordgubbsmak
gröna = päronsmak
jag tycker om alla 3...
:eating: :eating:
öh, förlåt om jag inte höll mig till ämnet.. men
jag personligen skulle inte äta godis efter ett
träningspass.. jag tar hellre en kolhydratsdricka
riskakor eller vitt bröd tillsammans med 1 proteindrink (vassle)
men det kanske passar dig att äta godis..;)
King Grub
2004-04-05, 16:32
Ju renare sockerarter desto bättre egentligen. Inga fibrer eller annat "skräp" som kroppen måste ta hand om. Enda gången detta gäller också.
Originally posted by Majsan
mmm... ahlgrens bilar.. gott..men icke efter träningen för min del.
det passar inte helt enkelt.. jag fick kväljningar sist...
visst är det skillnad på smak.
vita = vaniljsmak
rosa = jordgubbsmak
gröna = päronsmak
jag tycker om alla 3...
:eating: :eating:
http://www.susning.nu/Ahlgrens_bilar/diskussion
AFanatic
2004-04-06, 13:03
Jodå, det är det absolut. Känner man ingen skillnad har man inga smaklökar. ;) Mina favoriter är de gröna. :eating:
Hehe dom gröna är klart godast.
Vita - vanilj
Rosa - jordgubb
Gröna - päron
:D
Edit: jaha...så har man inte riktigt vaknat än då...såg nu att det redan var postat.
Edit2: O jag tycker verkligen dom smakar olika...Har välutvecklade smaklökar. :D
http://www.malacoleaf.com/Folder_26/node2818.asp?sIncludePage=node2823.asp
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.