handdator

Visa fullständig version : Varför går jag inte upp i vikt?!

RegaJ
2012-03-26, 15:24
I höstas var jag noggrann med att väga maten och räkna ut exakt hur många kalorier (och protein/kolhydrat/fett) jag fick i mig. Jag la mig medvetet runt 2500 kalorier per dag och höll detta stadigt en period (ca 2 månader) under den tiden stod jag stilla i vikt.

Nu för ca 2 månader sedan tyckte jag att jag hade ökat för dåligt i muskelmassa och bestämde mig för att åter igen börja mäta mitt intag. Jag bestämde mig för att lägga mig på 3200-3300 kalorier per dag för att jag ville öka i vikt. Nu efter 2 månader med det intaget väger jag fortfarande exakt samma som för två månader sen (har vägt mig en gång i veckan).

Jag tränar samma mängd, lika hårt, lika ofta som jag gjorde i höstas (dvs. Gym 60-70 min/gång, 4-5 ggr/vecka). Hur fan kan det skilja så mycket i energiförbrukning?

(Jag har matvåg hemma och bokför allt noggrant hemma i excel under de perioder jag har mätt)

Sheogorath
2012-03-26, 15:30
Vissa kroppar svarar med att avge mer värme och öka omedvetna rörelser när "för mycket" energi tillförs. Svaret: tillför ännu mer energi. Förr eller senare kommer du lägga på dig hur mycket din kropp än stretar emot. :thumbup:

Edit: om du har problem med att få i dig tillräckligt kan du kika i den här tråden jag skapat för oss högenergiförbrukare:

Sheo gör saker med druvsocker (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=171595)

Gå upp i vikt utan socker, helt enkelt. Muskelmat!

z_bumbi
2012-03-26, 15:38
Kroppen har ett spann där den ligger något så när stilla i vikt och om du vid första mätningen låg i den undre delen och i den andra i den övre baserat på dina nya förutsättningar så är det inget konstigt. Om du vill gå upp i vikt är det bara att äta mer.

Att börja rikta in sig på druvsocker det första man gör om man inte går upp i vikt är väl inte riktigt vad jag kallar en vettig matstrategi. Ffa om det inte överhuvudtaget nämns att det är jobbigt att äta mer mat...

Sheogorath
2012-03-26, 15:45
Det fanns ett "om" där som man också ska läsa. Kan man göra det enkelt för sig med vanlig mat så varför inte, om man nu föredrar det. Att tillgodose sitt näringsbehov med det energiintaget lär inte vara något problem om man inte käkar jävligt risigt så föredrar man bakverk eller chokladmjölk framför mer pasta ser jag det inte som ett problem överhuvudtaget.

Strand93
2012-03-26, 15:53
Ät mer. Har du, som jag, svårt för att äta för 3000 kcal om dagen så kan det vara bekvämt att använda sig av en gainer eller liknande. Jag tycker det är sjukt effektivt att få i sig mycket kalorier genom att dricka dom, så några skopor pulver om dagen, 1-2 l mjölk om dagen samt lite rapsolja gör att det räcker med det vanliga du äter

RegaJ
2012-03-26, 16:05
Alltså jag tycker inte att det är jättesvårt att äta tillräckligt. Men, ju mer jag sätter upp som mål att äta desto lättare faller jag för frestelsen att äta onyttiga näringsfattiga livsmedel (typ pommes, korv, dressingar...). Och gör jag det är jag rädd att min eventuella viktuppgång mest består av fett.

Att äta nära 4000 kalorier per dag om jag samtidigt ska försöka äta någorlunda näringstät mat är lite av en utmaning för mig.

Zorban
2012-03-26, 16:11
Alltså jag tycker inte att det är jättesvårt att äta tillräckligt. Men, ju mer jag sätter upp som mål att äta desto lättare faller jag för frestelsen att äta onyttiga näringsfattiga livsmedel (typ pommes, korv, dressingar...). Och gör jag det är jag rädd att min eventuella viktuppgång mest består av fett.

Att äta nära 4000 kalorier per dag om jag samtidigt ska försöka äta någorlunda näringstät mat är lite av en utmaning för mig.
Varför skulle din viktuppgång mest bestå av fett, så länge du får i dig tillräckligt med protein? Vad är det för näring du är ute efter, som du behöver få i dig mer av under bulk?

Se till att du får i dig tillräckligt med protein, lite vitaminer osv, och fyll sedan upp med fett och kolhydrater. Att bulka på kyckling och sallad är ingen höjdare.

RegaJ
2012-03-26, 16:15
Varför skulle din viktuppgång mest bestå av fett, så länge du får i dig tillräckligt med protein? Vad är det för näring du är ute efter, som du behöver få i dig mer av under bulk?

Se till att du får i dig tillräckligt med protein, lite vitaminer osv, och fyll sedan upp med fett och kolhydrater. Att bulka på kyckling och sallad är ingen höjdare.

Får mig bara att tänka på denna diskussionen här på kolo:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=639796#post639796

Jode
2012-03-27, 05:17
Tycker det känns bra mycket bättre kroppsligt/psykiskt att försöka att fortsätta hålla kosten "ren" trots att man strävar efter viktuppgång.

Har sedan i somras höjt mitt kcal intag successivt hela tiden för att hitta min balans och lära känna min kropp. Har gått från 2400kcal till 3400 och det är först nu jag börjar se små små förändringar i vikten.

trycka i sig en liter kebabsås bara för att späcka på mig är ingen utmaning

Eddie Vedder
2012-03-27, 06:00

Dressing är inte onyttigt alls. Korv kanske man ska undvika att äta jätteofta.

Färssen
2012-03-27, 10:12
Hitta något gott tillägg till samtliga måltider, typ 3% mjölk, keso/kesomackor, nötter, rapsolja, dressing etc.

AEB
2013-10-10, 17:26
Vissa kroppar svarar med att avge mer värme och öka omedvetna rörelser när "för mycket" energi tillförs. Svaret: tillför ännu mer energi. Förr eller senare kommer du lägga på dig hur mycket din kropp än stretar emot. :thumbup:

Edit: om du har problem med att få i dig tillräckligt kan du kika i den här tråden jag skapat för oss högenergiförbrukare:

Sheo gör saker med druvsocker (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=171595)

Gå upp i vikt utan socker, helt enkelt. Muskelmat!
Har en polare som tränat nu i 1 år nu, han har skit svårt att gå upp i vikt säger han hela tiden, jag som själv lägger på mig enkelt vet inte vad jag skulle säga till honom och gav honom tipset att äta massa socker i form av läsk eller godis i samband med träning . Var det ett dåligt råd? För du skrev "Gå upp i vikt utan socker". Vore kul att vetat vad han skulle behöva.

cero
2013-10-10, 17:48
Det var ju ett ganska värdelöst råd, ja. Läs igenom detta: http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Man behöver inte nödvändigtvis äta MER mat, utan beroende på hur man äter kan man öka energitätheten.

Din fråga är otroligt vanlig, så skriv in "gå upp i vikt kolozzeum" på google så kommer det upp massa trådar: https://www.google.se/#q=g%C3%A5+upp+i+vikt+kolozzeum

Och ang Sheogoraths tråd så står det varför han undviker socker längst upp.

Vanish
2013-10-10, 17:56
Och när det handlar om polare som "äter allt" utan att gå upp i vikt så är det ofta BS av högsta grad.

cero
2013-10-10, 18:00
Och när det handlar om polare som "äter allt" utan att gå upp i vikt så är det ofta BS av högsta grad.

2 KG kvarg per dag. :eating:

Vanish
2013-10-10, 18:05
2 KG kvarg per dag. :eating:

*spy*

Ungefär så ja

AEB
2013-10-12, 21:24
Det var ju ett ganska värdelöst råd, ja. Läs igenom detta: http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Man behöver inte nödvändigtvis äta MER mat, utan beroende på hur man äter kan man öka energitätheten.

Din fråga är otroligt vanlig, så skriv in "gå upp i vikt kolozzeum" på google så kommer det upp massa trådar: https://www.google.se/#q=g%C3%A5+upp+i+vikt+kolozzeum

Och ang Sheogoraths tråd så står det varför han undviker socker längst upp.

Ah jag förstår! Men tack för länken. Han äter ju bra mat vad jag vet, får se till att han käkar lite mer fettrik mat framöver!

Ja missade helt det han skrev hehe..
Trevlig helg!