handdator

Visa fullständig version : Nya fun light (stevia)

Jode
2012-03-26, 13:11
Nu är det fest i kvargen.

http://www.funlight.se/smaker/fun-light-green/

Sent from my GT-P1000

spoon
2012-03-26, 13:27
:krampus:cheers::krampus:cheers:

Wøøøøøø it s a party in my kvarg!

Eddie Vedder
2012-03-26, 13:46
Jag är inget större fan av FUN Light generellt, vet inte vad det är med just FUN Light men det är något med den drycken som får mig att må lite illa och som inte gäller för lightläsk.

Men det här måste jag ju prova bara för testets skull. Synd att det inte var en av de etablerade smakerna så jämförelsen lättare kunde ha gjorts. Men det kanske är just det de vill undvika. :D

Benjila
2012-03-26, 13:49
Wiee! Vad kul att de börjar använda stevia! Ska lätt provsmaka dessa!

Sheogorath
2012-03-26, 13:49
Jag är väldigt skeptisk till naturliga produkter. Flugsvamp = farligt, kokain = farligt, mögel = farligt, Stevia = ??? Kan vi vara säkra på att detta är ett lika säkert sötningsmedel som aspartam och acesulfam-K?

Eddie Vedder
2012-03-26, 13:51
Jag är väldigt skeptisk till naturliga produkter. Flugsvamp = farligt, kokain = farligt, mögel = farligt, Stevia = ??? Kan vi vara säkra på att detta är ett lika säkert sötningsmedel som aspartam och acesulfam-K?

Asså LOL!!! Allt ger ju canser ida!!!

tntballe
2012-03-26, 13:54
:)
Postat via en mobil enhet

944RS
2012-03-26, 13:57
Det här var en spännande nyhet! Gillas helt klart.

Ristretto
2012-03-26, 14:18
mögel = farlig

Det är därför man ska äta mycket vit- och grön/blåmögelost.

StNicholaus
2012-03-26, 14:23
Undrar hur prisbilden ser ut för förevarande produkt. Min erfarenhet säger mig att drycker m.m. sötade med stevia går loss för en något högre penning än vad som gäller för övriga drycker och dyl. Pga. dyrare råvaror, förmodar jag.

Jode
2012-03-26, 14:47
Jag ser nu att dem kommer i 0,5L flaskor vilket antagligen kommer återspegla sig i priset. Ska ner på stan och se om skiten har kommit ut i butik än!

Såg även att sommarens smak blir Fläder-Citron, kan vara najs.

Skiter totalt i att dem sötar med stevia. Det är dem nya smakerna jag är ute efter hehe.

Apos78
2012-03-26, 14:47
Undrar hur prisbilden ser ut för förevarande produkt. Min erfarenhet säger mig att drycker m.m. sötade med stevia går loss för en något högre penning än vad som gäller för övriga drycker och dyl. Pga. dyrare råvaror, förmodar jag.

Frågan är om så blir fallet när det finns andra smaker som är sötade med andra sötningsmedel. Jag tror det ska till starka argument för att hävda att Stevia är hälsosammare och att göra detta är lite samma som att säga att det andra sötningsmedlet är dåligt.

Unik
2012-03-26, 14:59
Hur är skillnaden mellan aspartam och stevia när det gäller stimulerande av sockersuget?
Är det lika starkt som aspartam? Det jag vet är att stevia ska vara bättre och "nyttigare" med tanke på att det är natruligt sötningsmedel.

SeeYay
2012-03-26, 15:17
Trevligt!

Länge sen jag drack Fun Light nu, eller för den delen hade det i kesella.

Men detta måste prövas! :)

Undrar när Coca Cola och Pepsi kommer med Cola Light/Zero "Natural", Pepsi Max Stevia, Sprite Zero Stevia etc.

LunaSpice
2012-03-26, 16:09
Klockrent! Detta ska testas i mängder, kvargmaraton.nu!

SeeYay
2012-03-26, 16:10
Trevligt!

Länge sen jag drack Fun Light nu, eller för den delen hade det i kesella.

Men detta måste prövas! :)

Undrar när Coca Cola och Pepsi kommer med Cola Light/Zero "Natural", Pepsi Max Stevia, Sprite Zero Stevia etc.

http://blogs.wsj.com/health/2008/12/18/coke-and-pepsi-stoked-for-stevia-after-fda-green-light/

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204781804577271613864034778.html

http://www.nowpublic.com/health/coca-cola-and-stevia-soon

Exhale_
2012-03-26, 16:43
Någon som testat?

Sverker
2012-03-26, 17:14
Hur är skillnaden mellan aspartam och stevia när det gäller stimulerande av sockersuget?
Är det lika starkt som aspartam? Det jag vet är att stevia ska vara bättre och "nyttigare" med tanke på att det är natruligt sötningsmedel.

Söt smak som söt smak. Blir du sugen på något bara för att du dricker sött lär sötningsmedlet inte spela någon roll.

Molekyl som molekyl. Antingen är det aminosyror+metanol eller så är det en glykosid som inte omsätts utan bara passerar igenom oss.
Jag tror snarare att aspartam är bättre. Kroppen vet hur den ska hantera aminosyrorna och metanolen är lättare att utsöndra än glykosiden. Ffa för att metanolen är mindre.

Pinarello
2012-03-26, 18:40
Wohoo !!! Ska testa imorgon

johanhej
2012-03-26, 18:44
Jag är inget större fan av FUN Light generellt, vet inte vad det är med just FUN Light men det är något med den drycken som får mig att må lite illa och som inte gäller för lightläsk.

Men det här måste jag ju prova bara för testets skull. Synd att det inte var en av de etablerade smakerna så jämförelsen lättare kunde ha gjorts. Men det kanske är just det de vill undvika. :D

Måste säga att jag upplever precis samma sak. Helt klart något med kolsyran som tar bort den där artificiella smaken.

Löpsko
2012-03-26, 18:47
Stevia är ju win. Finns ju flera hälsosamma fördelar. Detta ska testas.

Eddie Vedder
2012-03-26, 18:49
Söt smak som söt smak. Blir du sugen på något bara för att du dricker sött lär sötningsmedlet inte spela någon roll.

Molekyl som molekyl. Antingen är det aminosyror+metanol eller så är det en glykosid som inte omsätts utan bara passerar igenom oss.
Jag tror snarare att aspartam är bättre. Kroppen vet hur den ska hantera aminosyrorna och metanolen är lättare att utsöndra än glykosiden. Ffa för att metanolen är mindre.

Det fäster ju på olika receptorer och jag tror även Stevia kan bidra till en lite (dvs minimala mätbara skillnader) bättre blodsockerkontroll. Om det spelar roll är en annan femma.

Jag tror som du Sverker, gillar man smaken av sött så gör man. Vill man tappa den starka preferensen för sött slutar man äta sött helt enkelt.

Zizou
2012-03-26, 18:49
Stevia är ju win. Finns ju flera hälsosamma fördelar. Detta ska testas.

Som vadå?

spoon
2012-03-26, 18:57
Hälsosam scmälsosam. Ny smak på kvargen! :)

Pinarello
2012-03-26, 19:29

Jag är väldigt skeptisk till hela hysterin kring kemiskt och naturligt. Allt i naturen är kemiska processer. Det verkar som att vissa har fått för sig att det är finare och bättre om ett visst kemiskt ämne tillverkas i naturen än i ett laboratorium eller fabrik

Jag kommer ihåg att KTH-studenter vid något nollningsuppdrag gick runt med plakat som sa "Höga halter av diväteoxid i modersmjölken" Diväteoxid är ju förfärligt farligt.

Hursom så ser jag fram emot att testa nya Fun Light med Stevia. Kanske är den befriad från den där inte helt perfekta eftersmaken som aspartam ger.

smürfpücko
2012-03-26, 19:51
Jag är väldigt skeptisk till hela hysterin kring kemiskt och naturligt. Allt i naturen är kemiska processer. Det verkar som att vissa har fått för sig att det är finare och bättre om ett visst kemiskt ämne tillverkas i naturen än i ett laboratorium eller fabrik

Nu missade du ironin är jag rädd.

Hursom så ser jag fram emot att testa nya Fun Light med Stevia. Kanske är den befriad från den där inte helt perfekta eftersmaken som aspartam ger.

Jopp, blir kul att prova dessa skapelser. Annars tycker jag att både ICA:s och Willys lightsafter smakar bättre än funlight.

MtotheM
2012-03-26, 19:59
Var förbi ICA och köpte hem alla smakerna. Har endast hunnit prova Blackberry/Blueberry, och måste säga att den var rätt så besk. Smakade lite som svartvinbär saft. Favoriten förblir Wild Berries för nu.

Kischen
2012-03-26, 20:22
Eldorado jordgubb totalt dominerar när det gäller smak men ska bli kul att testa dessa.

Pinarello
2012-03-26, 20:33
Nejdå, inte va rädd, jag skrev i generella termer. Kanske lite som att slå in öppna dörrar på det här upplysta forumet. :)

Unik
2012-03-26, 21:39

Okej, nej jag bara undra har personligen inget problem med aspartam eller annat sötningsmedel. Mest intressant att veta :)

Stryc9
2012-03-27, 06:26
Någon som vet om man kan beställa denna online någonstans? Tar väl halvannat år innan de nya smakerna letar sig norr om polcirkeln. Djävla u-land detta...

Eddie Vedder
2012-03-27, 07:17
Någon som vet om man kan beställa denna online någonstans? Tar väl halvannat år innan de nya smakerna letar sig norr om polcirkeln. Djävla u-land detta...

Välkommen till 2012, livsmedel äts på andra platser än där det odlas/växer/lever. ;) Om produkten inte hamnar där du bor har det knappast med distansen att göra. Det finns väl helt enkelt inte tillräckligt med efterfrågan.

SeeYay
2012-03-27, 10:22

Jopp, blir kul att prova dessa skapelser. Annars tycker jag att både ICA:s och Willys lightsafter smakar bättre än funlight.

Ja, håller med, ICA Fläder light har det blivit ett antal av genom åren. :)

http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/saft-flader-light-1l-ica.jpg

Knatcharn
2012-03-27, 15:29
Awwwww yeah! Blir nästa kvargtopping :)

mela
2012-03-27, 15:43

Alltså.. ibland bara :laugh: *cupid*

J
Skiter totalt i att dem sötar med stevia. Det är dem nya smakerna jag är ute efter hehe.

+1

Jode
2012-03-28, 08:20
Smakade igår Blackberry Blueberry och den var helt OK att dricka. En skum sötma, inte som de andra FUN light smakerna. Inte jätte tydlig blåbärsmak, men en ganska tydlig sträv björnbärsmak.

I kvargen tyckte jag inte de va gott alls.

Smakade även Strawberry Marula och den var riktigt god. Frisk i smaken och påminner mycket om Wild Strawberry Watermelon. Syrlig sötma.

Återkommer när jag testat den i Kvarg.

DOCK tycker jag att 19:90 för 0,5L är rena jävla rånet. Kommer aldrig betala det efter det att jag smakat den tredje nya smaken också. (priset var på Coop Forum, kanske inte världens billigaste butik)

labbz0re
2012-03-28, 08:30
När ska man äta kvarn när man styrketränar? äter man de som mellanmål och kvällsfika? 2gånger per dag varje dag man tränar? ny med kost inom träning!

nitz
2012-03-28, 08:41
När ska man äta kvarn när man styrketränar? äter man de som mellanmål och kvällsfika? 2gånger per dag varje dag man tränar? ny med kost inom träning!
När du är sugen på det :)? Det är en bra proteinkälla som kan ätas lite när som.
Det finns även en kvarg tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=58325

Springer
2012-03-29, 08:12
Aspartam upplevs ibland ha en lite laxerande effekt, gäller detta stevia också?

Knatcharn
2012-03-29, 14:43

Som mellanmål, i sås (istället för gräddfil/creme fraiche), i bakverk osv.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828

944RS
2012-03-29, 19:59
Smakade igår Blackberry Blueberry och den var helt OK att dricka. En skum sötma, inte som de andra FUN light smakerna. Inte jätte tydlig blåbärsmak, men en ganska tydlig sträv björnbärsmak.

I kvargen tyckte jag inte de va gott alls.

Smakade även Strawberry Marula och den var riktigt god. Frisk i smaken och påminner mycket om Wild Strawberry Watermelon. Syrlig sötma.

Återkommer när jag testat den i Kvarg.

DOCK tycker jag att 19:90 för 0,5L är rena jävla rånet. Kommer aldrig betala det efter det att jag smakat den tredje nya smaken också. (priset var på Coop Forum, kanske inte världens billigaste butik)

Coop Forum hör nog inte till de dyraste butikerna så räkna inte med att de är så mycket billigare i andra butiker.
Jag smakade den tredje smaken i kvargen idag och det var inte gott!

Sniggel
2012-03-29, 20:36

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/17412725.jpg

Det är väl inte farligt förrän man kan bevisa att det är det? :D

MtotheM
2012-03-29, 22:32
Coop Forum hör nog inte till de dyraste butikerna så räkna inte med att de är så mycket billigare i andra butiker.
Jag smakade den tredje smaken i kvargen idag och det var inte gott!

Köpte för 15kr/st på ica.

944RS
2012-03-30, 03:39
Köpte för 15kr/st på ica.

Ah, det var större skillnad än vad jag trodde då. Har inte köpt någon själv ännu men 2 på mitt jobb har betalat 19-20kr för dem i Göteborg.
Ska kolla på Ica Maxi i Kungsbacka som är hyffsat billiga och se vad de tar för dem där.

Jode
2012-03-30, 10:04
Jag hivar i mig en hel del Fun light, men de nya smakerna kommer nog stå och damma i skafferiet ett bra jävla tag. Usch, blir bara äckligare och äckligare för varje gång jag dricker de. Tummen ner för Fun light Green.

Kischen
2012-04-01, 16:42
De var ingen hit. Tunna smaker. Plus för att sötman dröjer sig kvar länge efter iaf.

Tomten
2012-04-19, 01:17
Kan någon beskriva hur eftersmaken är? Problemet som jag upplever med aspartam och sukralos (speciellt när man blandar det med frukt eller yoghurt) är att man får en väldigt speciell eftersmak som inte är speciellt angenäm. Hur är det med Stevia?

944RS
2012-04-19, 03:32
Kan någon beskriva hur eftersmaken är? Problemet som jag upplever med aspartam och sukralos (speciellt när man blandar det med frukt eller yoghurt) är att man får en väldigt speciell eftersmak som inte är speciellt angenäm. Hur är det med Stevia?

Oj, alltid svårt att beskriva smaker. Speciellt sådana som inte är "naturliga". Har smakat några proteinpulvef som varit sötade med Stevia och kan väl inte direkt påstå att själva sötningsmedlet hade någon eftersmak.
I Fun-Lighten så blir det lite eftersmak och jag tyckef det skiljer sig mellan de gamla och nya green varianterna. Men om det är till det positiva vill jag nog inte påstå. Du får nog offra några tjugor och avgöra själv.

Vegout
2012-04-19, 06:57
Jag gillar verkligen stevia i Vitamin Well's nya serie. Men i kvargen? Neeej! Varför sabba den fina, syrliga smaken? En stadig kompis vid frukosten som jag aldrig skulle byta mot något sötsliskigt.

Om man nu inte råkar köpa Kesella. Då kan man inte få nog med tillsatser för att täcka den där motbjudande smaken.

Kischen
2012-04-20, 12:38
Jag gillar verkligen stevia i Vitamin Well's nya serie. Men i kvargen? Neeej! Varför sabba den fina, syrliga smaken? En stadig kompis vid frukosten som jag aldrig skulle byta mot något sötsliskigt.

Om man nu inte råkar köpa Kesella. Då kan man inte få nog med tillsatser för att täcka den där motbjudande smaken.

What? Kesella är kvarg, precis som Milbona. Det är olika namn på samma produkt.

doakes
2012-04-20, 13:28
Tyckte den ny stevia-sötade blackberry/blueberry smaken var ganska äcklig. Gillar den bärkombinationen annars så jag tror nog det var stevian som jag kommer hålla mig borta från. Funkade inte alls bra med milbonas iallafall, så jag håller mig till favoriten Eldorados kaktus-päron lightdryck.

brodernyberg
2012-04-20, 13:34

Både är kvarg, ja. Tror skillnaden ligger i att Kesella är smaksatt med grädde, vilket inte Milbonas kvarg är.

Knatcharn
2012-04-20, 13:37

Aooo. Dock har Milbonas kvarg överlag lägre fetthalt än kesella. Förstår dock inte Vegout, Kesella 10% är ju som att mumsa i sig crème fraiche medans Milbonas 0,3% kvarg inte är ätbart utan sötning.

moodi
2012-04-20, 14:10
Provade blackberry skiten, var ännu äckligare än Fun Light Pear. Speciellt i kvarg, så jag hällde ut den i vasken.

Kan iofs ha att göra med att jag har ledsnat något enormt på kvarg, iallafall millbonas kvarg som jag tycker smakar helvete. Har ett par burkar kvar sen blir det till att hålla sig till proteinpulver/prova köpa arlas kvarg istället och se ifall den är godare.

PK84
2012-04-23, 09:51

Aspartam är väl inte säkert över huvud taget? I Japan är det förbjudet pga vissa studier som visat att det är farligt.

Här finns en intressant dokumentär om Aspartam:
http://www.svensktv.com/aspartam-ett-ofarligt-sotningsmedel-dokumentar/

Tomten
2012-04-25, 23:54
Provade blackberry skiten, var ännu äckligare än Fun Light Pear. Speciellt i kvarg, så jag hällde ut den i vasken.

Kan iofs ha att göra med att jag har ledsnat något enormt på kvarg, iallafall millbonas kvarg som jag tycker smakar helvete. Har ett par burkar kvar sen blir det till att hålla sig till proteinpulver/prova köpa arlas kvarg istället och se ifall den är godare.

Provade både den och strawberry varianten. Smakade inte sött alls och på tok för mycket citruskaraktär på båda, vilket jag misstänker är sötningsmedlets fel. Måste säga att om det här är hur Stevia smakar, så föredrar jag både aspartam och sukralos.

Eddie Vedder
2012-05-08, 08:56
De var ingen hit. Tunna smaker. Plus för att sötman dröjer sig kvar länge efter iaf.

Jag är beredd att hålla med efter att ha testat nu. Tyvärr är det ju Strawberry Marula vilket försvårar jämförelsen. Om det bara varit jordgubb skulle jag ju ha kunnat jämför ordentligt. Jordgubb är min favoritsmak i FUN Lights sortiment så den smaken har jag bra koll på. Nu vet jag inte vad som är Stevian och vad som är Marulasmaken. Dock är det generellt lite mer fadd smak och en längre eftersmak som övergår till en liten bismak. Gott men mindre gott. Och precis som Med Coca Cola Cherry och Vanilla Zero så är det nog ett test som gjorts och ett beslut om att jag inte slösar mer pengar på produkterna i fråga. :) Vatten duger gott.

88718

Mattiays
2012-05-24, 12:01
Asså LOL!!! Allt ger ju canser ida!!!
:laugh:

944RS
2012-05-24, 15:35
Nu har jag testat flera av dem i både kvarg och som "saft"! Är riktigt besviken då de inte alls smakar gott i någon variant eller tillfälle!!

King Grub
2012-05-24, 15:37
Jag har smakat ett par, och det var inget speciellt. Dålig sötma (Stevia ger inte samma sockersötma som aspartam plus acesulfam-k helt enkelt) och lätt otrevliga smaker i sig.

phille87
2012-05-24, 15:41
Provade blackcurrant stevia, fan de va inte alls så bra.. jävligt lite smak och konstig sådan. Ska prova med lite extra ikväll.

Stor Hård Ådrig
2012-05-24, 16:36
Testade Strawberry/nånting, och tyckte det var godare än vanliga Strawberry. Lite syrligare typ.

Eddie Vedder
2012-05-24, 16:58
Testade Strawberry/nånting, och tyckte det var godare än vanliga Strawberry. Lite syrligare typ.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5757995&postcount=57

Doctor Snuggles
2012-05-24, 17:23

Hörrö, indianer började käka kaktusblommor för att bli höga. De vet nog vad de håller på med.

Inge Enveten
2012-05-24, 17:48
Testat Strawberry Marula och den som är typ svarta vinbäraktig. Did not like. Will not buy again.

Wild Berries (vanlig) är i en klass för sig. Riktigt god.

mr ruhl
2012-05-26, 12:50
testade Raspberry Pomegranate och tyckte den var riktigt god, men men smaken är ju väldigt delad :)

antooon1993
2012-05-26, 20:53
Blackberry Blueberry är ju lätt godast!

Jag tycker steviasmakerna är syrligare än de andra och har samt längre eftersmak (möjligt att det är bismak men jag känner inget, är dock väldigt van stevia-användare)

Att den ska spädas 1+9 är ju bara rent galet, 1+5 mer kanske ;)

Kischen
2012-05-26, 21:05
Aooo. Dock har Milbonas kvarg överlag lägre fetthalt än kesella. Förstår dock inte Vegout, Kesella 10% är ju som att mumsa i sig crème fraiche medans Milbonas 0,3% kvarg inte är ätbart utan sötning.

Du får ju jämföra lättkesella med milbonas kvarg givetvis.

Kischen
2012-05-26, 21:08
Aspartam är väl inte säkert över huvud taget? I Japan är det förbjudet pga vissa studier som visat att det är farligt.

Här finns en intressant dokumentär om Aspartam:
http://www.svensktv.com/aspartam-ett-ofarligt-sotningsmedel-dokumentar/

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171804#post5288514

toxicstone
2012-06-23, 21:41
Fick reda på det idag så sen som man är, dock synd att det ger ökad risk till cancer (forskningsbevis) och upphov till minskning av produktion hos kvinnor, alltså svårare att få barn, användes trots allt som preventinmedel hos indianerna.

smürfpücko
2012-06-23, 22:41
Fick reda på det idag så sen som man är, dock synd att det ger ökad risk till cancer (forskningsbevis) och upphov till minskning av produktion hos kvinnor, alltså svårare att få barn, användes trots allt som preventinmedel hos indianerna.

Vad pratar du om nu? Stevia, aspartam..?

OnT: Stevia-funlighten faller mig inte alls på läppen. Liksom den vanliga funlight inte heller gör det (förutom tropical fruit som är riktigt god). Föredrar fortfarande både Willys jordgubbs-lightsaft och Icas svartvinbärs-light alla dar i veckan.

toxicstone
2012-06-24, 08:03
Vad pratar du om nu? Stevia, aspartam..?

OnT: Stevia-funlighten faller mig inte alls på läppen. Liksom den vanliga funlight inte heller gör det (förutom tropical fruit som är riktigt god). Föredrar fortfarande både Willys jordgubbs-lightsaft och Icas svartvinbärs-light alla dar i veckan.

Stevia, söker du så finner du

stevia
http://mittaktivaliv.wordpress.com/2012/01/30/socker-vs-sotningsmedel/ är en läng till en blogg som har andra länkar, orkar inte leta upp där jag läste det sist

sukrin
http://ekobiotips.blogspot.se/2012/04/erythritol-effekterna.html

Saken är att man får göra vad man vill, sålänge man inte försöker intala mig att det är något att ha, både roligt och sorligt att se folk blir lurad varje dag av dem där uppe.

King Grub
2012-06-24, 09:11
söker du så finner du...

...Internetsidor med påståenden utan belägg.

Pinarello
2012-06-24, 11:55

Bra sammanfattat.

toxicstone
2012-06-24, 20:49
Bra sammanfattat.

Orkar inte leta upp det igen men ät ni det :) rör mig inte i ryggen cofffee, kan inte anklaga mig för att jag bryr mig om min kropp och min dotters.

så :smash: på er ;)

toxicstone
2012-06-24, 21:03
Kan tydligen inte editera mina inlägg:confused: , märklig sida:Virro iaf gör som normala människor och söta det med agave eller honung :hbang:

smürfpücko
2012-06-24, 21:48
Kan tydligen inte editera mina inlägg:confused: , märklig sida:Virro iaf gör som normala människor och söta det med agave eller honung :hbang:

Det enda som är sagt är ju att det inte finns något belägg för ditt påstående, inte att du är tvungen att äta det.

Dreas
2012-06-24, 21:55
Orkar inte leta upp det igen men ät ni det :) rör mig inte i ryggen , kan inte anklaga mig för att jag bryr mig om min kropp och min dotters.Orkar inte leta upp? Du hittar inte en enda vettig sida med bra källor som stöder det du sitter och tror.

Kan inte anklaga dig? Jag kan iaf säkert säga att det du baserar din tro på kring detta ämne är skräp.

Jag skulle hålla aspartam borta ifrån mina barn när de är väldigt små har jag en känsla av, hoppas jag iaf. Men inte för att det finns överväldigande bevis på att det är skadligt utan mer att det kan vara det även om det inte bevisats.

Sverker
2012-06-25, 16:55
Orkar inte leta upp det igen men ät ni det :) rör mig inte i ryggen cofffee, kan inte anklaga mig för att jag bryr mig om min kropp och min dotters.

så :smash: på er ;)

Din dotter behöver inte sötningsmedel. Bättre att växa upp med socker som sötma.

Vad du själv väljer är upp till dig. Dricker du light lär din dotter göra samma sak. Alltid lika svårt med barn.

Överdriver du inte ditt intag av light och lätt är aspartam och acesulfam K inga problem.

RykteT
2012-07-28, 22:17
Får jag fråga en dum fråga? Vad är det för skillnad om det är aspartam eller stevia som gör det sötare? Är stevia hälsosammare eller påverkar det kroppens receptorer, eller vad?

King Grub
2012-07-29, 10:45
Skillnad på vad? Det är fullständigt olika produkter, så det finns hur många skillnader som helst.

kettlebellGuden
2012-07-29, 10:50
Får jag fråga en dum fråga? Vad är det för skillnad om det är aspartam eller stevia som gör det sötare? Är stevia hälsosammare eller påverkar det kroppens receptorer, eller vad?

Stevia och aspartam smakar olika. Jag gissar hej vilt på att Fun Light kör ny produkt med stevia eftersom det är smått hypat för tillfället och det är "naturligt."

RykteT
2012-07-29, 11:01
Skillnad på vad? Det är fullständigt olika produkter, så det finns hur många skillnader som helst.

Jag undrade om aspartam till exempel är sämre för kroppen än stevia ur ett hälsoperspektiv?

King Grub
2012-07-29, 11:04
Det finns inga officiella organ, myndigheter eller institutioner som anser att aspartam har några negativa hälsoeffekter vid intag under ADI.

Senaste bedömningen är från Academy of Nutrition and Dietetics som får ett par månader sedan skrev "Seven NNS are approved for use in the United States: acesulfame K, aspartame, luo han guo fruit extract, neotame, saccharin, stevia, and sucralose. They have different functional properties that may affect perceived taste or use in different food applications. All NNS approved for use in the United States are determined to be safe" i J Acad Nutr Diet. 2012 May;112(5):739-58.

Senaste EFSA-rapporten:

http://www.efsa.europa.eu/en/supporting/doc/1641.pdf

En ny bedömning av aspartamets säkerhet skall vara klar i september i år för senare publicering.

http://registerofquestions.efsa.europa.eu/raw-war/mandateLoader?mandate=M-2011-0183

RykteT
2012-07-29, 11:21
Det finns inga officiella organ, myndigheter eller institutioner som anser att aspartam har några negativa hälsoeffekter vid intag under ADI.

Tack! Då fortsätter jag gärna med den "gamla" Fun Lighten!

Woody R
2014-05-24, 20:36
Varför har funlighten fått en ny flaska?

Den nya har sämre kork, dålig pappersetikett motför den äldre plast som täckte hela flaskan, den ser helt enkelt riktigt ful och osmaklig ut nu...

Lipservice
2014-05-24, 20:53
Varför har funlighten fått en ny flaska?

Den nya har sämre kork, dålig pappersetikett motför den äldre plast som täckte hela flaskan, den ser helt enkelt riktigt ful och osmaklig ut nu...

Som allt annat idag, det ska bli billigare. Håller helt med dig.

R Scarpa27
2014-05-24, 21:18
som allt annat.
http://i42.tinypic.com/zk4xoo.jpg

& senaste.
http://www.felix.se/wp-content/uploads/2014/05/ketchup.png