handdator

Visa fullständig version : Hjälp vid bulkning snälla, variation?

Eriktillhero
2012-03-24, 11:55
Tjabba alla!

Den 16:e december började jag med gainer och satt igång och äta mer för jag ville bulka och öka i muskelmassa. Målet just nu är 100kg. Den 16:e decemeber startade jag på 83.3kg och redan efter den första månaden gick jag upp till 90kg. Nu har jag legat på 94.2kg som mest men har nu gått ner till 92.8-93kg och det känns som det har tagit stopp

Det jag vet jag gör fel nu är att jag inte kört mer varierad träning utan samma pass hela tiden, Överkropp och underkropp varranan dag som har fungerat tills nu, men nu känns det som jag har träffats av en vägg där resultaten har slutat komma, så nu har jag bestämt mig att gå över till ett 5-split schema med mer variation var tredje vecka.

Men det jag funderar på, behöver kosten också variation precis som träningen?
Kan någon ge mig något tips på hur jag kommer upp till 100kg så fort som möjligt?
Jag är något av en hard-gainer, eller inte en extrem men ganska mkt åt det hållet.
- Kan dirty bulking hjälpa mig? Genom att äta onyttigare och lättare komma upp i kalorierna som en variation?
- Finns det något sätt att lura kroppen vid bulk? Att tillexempel ta en day off med proteinet någon dag för att sedan sätta igång med det igen?

EDIT: Kan cardio 2-3 gånger i veckan med lätt jogging vara något som kan hjälpa mig? Jag har inte kört någon form av cardio på 4-5 månader snart förutom att jag har fått lite cardio på tennisbanan när jag spelat men inte så jätte mycket.

Snälla hjälp, är i desperat behov av all hjälp som går att få!

JAG MÅSTE NÅ 100KG

- Erik

Jag försöker ligga på

TOTAL SUMMERING UNDER EN DAG:
PROTEIN: 440,4g
Kolhydrater: 668g
Fett: 90g
Kcal: 4478Kcal

Kischen
2012-03-24, 11:57
Nej du behöver inte variera maten om du får i dig bra näring och når rdi. Varför ska du gå upp så våldsamt fort? Kommer bara få en massa onödigt fläsk.

Eriktillhero
2012-03-24, 12:07
Nej du behöver inte variera maten om du får i dig bra näring och når rdi. Varför ska du gå upp så våldsamt fort? Kommer bara få en massa onödigt fläsk.

Okej, det lät ju bra. Rdi? Är det energi behovet eller?

Jag gick ju upp från 83-90 utan att nästan lägga på mig något fett alls. Men jag gissar på att i början går det extremt fort?
Ne jag vet inte, men det känns bara att det känns som jag inte går upp nu på slutet eller att mina muskler säger emot, men det kan ju vara för att jag har kört enformigt och ingen variation? Så det kanske löser sig nu när jag börjar med 5-split schema?

Kischen
2012-03-24, 13:02
Med rdi (rekommenderat dagligt intag) menade jag vitaminer, mineraler osv.

Går du inte upp i vikt mer så får du äta mer, simple as that. Det överskott du räknade på när du vägde 83 kilo är inte längre ett lika stort överskott utan måste anpassas igen. Du går ju inte upp för alltid med samma intag, någon gång stagnerar det för att stanna.

Om du nu vill ha fotbollen i fejset :)

Morrris
2012-03-24, 13:20
Mer fett.

cero
2012-03-24, 14:03
Varför måste du nå 100 KG? Vill du bli fet, ful och uthärda veckor av dietande när du går runt och är hungrig och irriterad? Nä, tänkte väl det. :D

Och ja, det går väldigt snabbt i början. Fortsätter du i samma takt så blir det väldigt mycket fett. Nej, du behöver inte överdriva variationen i din träning. Se till att ha ett vettigt upplägg, och fortsätt träna bara. Glöm inte tekniken.

Hur ska konditionsträning hjälpa dig att gå upp i vikt?

Jag tror inte du gick från 83-90 på en månad utan att lägga på dig fett. Ett par kilo fett behöver inte synas jättemycket.

Hur länge har du tränat?

vicarious
2012-03-24, 14:42
Varför måste du nå 100 KG? Vill du bli fet, ful och uthärda veckor av dietande när du går runt och är hungrig och irriterad? Nä, tänkte väl det. :D

+1. Ta det lite lugnt med viktuppgången. Du kommer inte växa snabbare bara för att du ändrar ditt träningsupplägg litegrand. Bygga muskler tar tid, get used to it.