handdator

Visa fullständig version : Cardio under deff ?

Sayonara
2012-03-24, 10:47
Hej det är så att jag har deffat i en månad nu och mitt gym schema är ganska intensivt, vill nu trycka in 2 cardio dagar i veckan men är lite orolig för överträning, framförallt utav cns

jag kör 6 dagar gym tung träning med ganska hög volym, varav en dag kör jag endast mage och tänkte lägga till cardio och sedan även cardio på min off-day så att säga

Kan även tillägga att jag kör sista setet i alla övningar till fail,

det jag undrar är ifall det nu finns risk för överträning om jag trycker in 2 HIIT cardio pass ?

Eddie Vedder
2012-03-24, 10:57
Svaret på frågan är i enkelhet; Ja.

Men att bara svara ja ger dig ingenting. Överträningsrisken är ju alldeles för komplicerad för att bara svara ja eller nej på. Det är ju massor av saker du inte ger information om som vi måste veta.

Sayonara
2012-03-24, 11:47
Svaret på frågan är i enkelhet; Ja.

Men att bara svara ja ger dig ingenting. Överträningsrisken är ju alldeles för komplicerad för att bara svara ja eller nej på. Det är ju massor av saker du inte ger information om som vi måste veta.

jo sant, det går nog inte att räkna ut så enkelt, men aja jag skiter i cardio just nu fokuserar på att lyfta istället och slänger in cardio mot slutet på deffen istället, det borde la funka ?

vicarious
2012-03-24, 14:37
Ett alternativ är ju att du drar ner på styrketräningen. 6 pass i veckan med "hög volym", vad nu det innebär, låter onödigt under deff.

Rusk
2012-03-24, 19:24
Som vicarious sa.
varför ha en enskild dag med bara mage? Personligen så skulle jag inte orka dra mig till gymmet bara för att träna mage när den redan får sig en del i mark/böj;p

Denniss
2012-03-24, 19:51
Jag kör såhär. 4 Styrketräningspass + 2 cardiopass (cykling).

Måndag: Axlar/Tricep/Underarmar
Tisdag: Ben/Mage
Onsdag: Cykling (60min)
Torsdag: Bröst
Fredag: Rygg/Biceps/Trapz
Lördag: Cykling (60min)
Söndag: Vila

Har bara kört såhär en vecka men trots 6 dagars arbete denna vecka så har det funkat bra. Dietar jag med, inne på vecka 9.

Tänk Less is more. 6 Styrketräningspass kan garanterat minskas ned till 3-4 med bättre effekt.

milk
2012-03-24, 23:16
Folk säger en massa saker men det är bara att testa och se hur det går. Innan jag började min deff körde jag gym 6 ggr/v med något crossfit pass här och där allt annan intervall / cardio. Nu under deffen kör jag gym 3 ggr/v med minst 5 cardio pass i veckan, brukar avsluta med ett crossfit för skoj skull.
Folk kanske säger att det är för mkt men jag passar på nu i början av deffen då jag har som mest energi och klarar av det.
Min 3:e vecka börjar på måndag och jag har väl planer på att fortsätta deffa 9 veckor till men kommer antagligen strypa mina cardio pass i takt med min energi nivå

Sportfiskaren
2012-03-25, 06:41
Att köra till fail hela tiden är ju inte snällt mot cns. Speciellt om du tränar 6 styrkepass i veckan i kombination med ett kaloriunderskott... återhämtningen lär ju bli lidande.