Visa fullständig version : Köpa paralletter
Hej!
Jag undrar om någon känner till en butik som säljer paralletter till hyffsat pris i Sverige.
Parallettes:
http://www.roguefitness.com/bodyweight-gymnastics/parallettes/rogue-parallettes.php
Mvh
inte just de där men om du söker på push up bar så får du en del träffar
Biltema. 69 spänn.
http://biltema.se/sv/Fritid/Sport/Traning/Armhavningshandtag-2-st-14249/
Njae har försökt kolla jag med. Men de flesta är för dyra. Billigast är nog att svetsa egna!
Biltema. 69 spänn.
http://biltema.se/sv/Fritid/Sport/Traning/Armhavningshandtag-2-st-14249/
Okej, miss av mig. Jag såg att det där var lite större grejer. Jag tror som emi23j. Kolla med en lokal smidesfirma. Eller den här budgetvarianten?
http://androiders.se/gerillafitness/?p=149
Okej, miss av mig. Jag såg att det där var lite större grejer. Jag tror som emi23j. Kolla med en lokal smidesfirma. Eller den här budgetvarianten?
http://androiders.se/gerillafitness/?p=149
Skulle satsa på "hållfastare" rör i såna fall. De där se ju ut att böja sig när han kör l-sit. Vill inte vara uppe i en handstand när röret får för sig att ge vika.
Supermicke
2012-03-23, 23:50
vanlig bred planka sen spika på en regel i samma längd. profit. tkr det funkar fint.
svenbanan
2012-03-24, 00:20
Det finns diverse guider på nätet till hur man bygger sådana av pvc-rör. Sådana blir hur stabila som helst. Det kan bli hyfsat billigt också...
Det finns diverse guider på nätet till hur man bygger sådana av pvc-rör. Sådana blir hur stabila som helst. Det kan bli hyfsat billigt också...
Det finns till och med en i den här tråden...
svenbanan
2012-03-24, 01:05
Det finns till och med en i den här tråden...
Försöker du insinuera att jag borde läsa nogrannare kanske... ;)
Jag tyckte ni pratade om svetsade paralletter...
Hur som helst så är de väldigt hållbara, de går inte sönder i första taget om man bygger på rätt sätt. De är ju lite böjliga, men detta är alltså inte ett tecken på att de håller på att gå sönder.
Skulle satsa på "hållfastare" rör i såna fall. De där se ju ut att böja sig när han kör l-sit. Vill inte vara uppe i en handstand när röret får för sig att ge vika.
PVC rören är betydligt mer hållbara än vad man tror. Mina är i PVC och jag kan hänga utan problem med hela min kroppsvikt på en av dem.
tror fan detta blir dagens, eller helgens projekt!
här finns också en snabb guide. http://www.youtube.com/watch?v=_qDRgZk5RqQ
Okej. Dagens projekt är avslutat. Köpte grejer, sågade, satte ihop. Prov körde. Röret böjde sig efter ca 10 sek.
Frågan är om jag verkligen hittade PVC rör eller om butikspersonalen inte visste alls vad de pratade om..
Byggde i alla fall två stycken set en med 50diameters rör och en med 40mm. Den med 40 var mycket stabilare dock så höll ju inte rören. Den med 50 håller rören men själva set-uppen känns för ostabil för att satsa på.
hmm. det jag undrar är väl kanske om någon har tips om var man kan hitta bra rör?
svenbanan
2012-03-24, 16:10
Böjde sig det översta röret bara, eller böjde det sig och lossnade från "benen"?
Hur långt var röret i den färdiga paralletten? Du vill nog inte ha denna längre än 3-4dm kan jag tänka mig.
Hur satte du ihop rördelarna i "böjarna"? Kanske behöver lim...
Hur tjock är plasten i röret? Jag vet inte om det finns någon tunn slddrig variant... Eller så kanske du hittade någon slags sunkig variant på rör som är till nåt helt annat... En gång i tiden visste jag exakt vad den här typen av rör hette och hade för beteckning, men jag har lyckats glömma bort det nu.
Bra rör finns säkerligen på vilket byggvaruhus som helst. Det är ju samma typ av rör som numera brukar användas från diskhon ner i avloppet tex.
Spetälsk
2012-03-24, 16:11
Hej!
Jag undrar om någon känner till en butik som säljer paralletter till hyffsat pris i Sverige.http://www.decathlon.se/html/stores.html såg paralletter där för några dagar sen. sportvärldens H&M, låga priser.
Böjde sig det översta röret bara, eller böjde det sig och lossnade från "benen"?
Hur långt var röret i den färdiga paralletten? Du vill nog inte ha denna längre än 3-4dm kan jag tänka mig.
Hur satte du ihop rördelarna i "böjarna"? Kanske behöver lim...
Hur tjock är plasten i röret? Jag vet inte om det finns någon tunn slddrig variant... Eller så kanske du hittade någon slags sunkig variant på rör som är till nåt helt annat... En gång i tiden visste jag exakt vad den här typen av rör hette och hade för beteckning, men jag har lyckats glömma bort det nu.
Bra rör finns säkerligen på vilket byggvaruhus som helst. Det är ju samma typ av rör som numera brukar användas från diskhon ner i avloppet tex.
Prövade först 60, och sedan 45. Inget av det höll på 40mm rören. Det var i handtagen de böjde sig. Jag tror dock inte detta är PVC rör eftersom det står PP på dem. Men det verkar vara allt som de har på de vanliga företagen (jula, biltema, coop, beijer).
angående lim och cement. Ja visst, men det hjälper ju inte hållfastheten i handtagen. Men det kanske skulle hjälpa de bredare rören. Men vill samtidigt inte börja limma ihop dessa prylar eftersom det inte kommer gå att lämna tillbaka dem, och om resultatet blir misslyckat så har jag slängt 1000,- i sjön. Inte värt.
Jag hittade dock denna sida http://www.aquawarehouse.se . nyss och där verkar man ju kunna få tag i PVC rör. Ska försöka ringa runt här i stan på måndag och få tag i dem. Skulle i alla fall vilja testa om dessa håller (vilket de borde göra eftersom folk tyngre än jag lagt sin vikt på dem) innan jag lägger in en beställning. En hel beställning av material till ett par paralletter går på 5-600, det är okej!
Jim Bathurst (snubben som har beast skills) har då 60cm på sina paralletter så det borde fungera.
Personligen skulle jag inte vilka ha paralletter kortare än 45, men det är ju en egen preferens.
svenbanan
2012-03-24, 20:26
Prövade först 60, och sedan 45. Inget av det höll på 40mm rören. Det var i handtagen de böjde sig. Jag tror dock inte detta är PVC rör eftersom det står PP på dem. Men det verkar vara allt som de har på de vanliga företagen (jula, biltema, coop, beijer).
angående lim och cement. Ja visst, men det hjälper ju inte hållfastheten i handtagen. Men det kanske skulle hjälpa de bredare rören. Men vill samtidigt inte börja limma ihop dessa prylar eftersom det inte kommer gå att lämna tillbaka dem, och om resultatet blir misslyckat så har jag slängt 1000,- i sjön. Inte värt.
Jag hittade dock denna sida http://www.aquawarehouse.se . nyss och där verkar man ju kunna få tag i PVC rör. Ska försöka ringa runt här i stan på måndag och få tag i dem. Skulle i alla fall vilja testa om dessa håller (vilket de borde göra eftersom folk tyngre än jag lagt sin vikt på dem) innan jag lägger in en beställning. En hel beställning av material till ett par paralletter går på 5-600, det är okej!
Jim Bathurst (snubben som har beast skills) har då 60cm på sina paralletter så det borde fungera.
Personligen skulle jag inte vilka ha paralletter kortare än 45, men det är ju en egen preferens.
Jag menade inte diametern på rören, utan tjockleken på plasten. Dvs skillnaden mellan ytterdiameter och innerdiameter...
Om det övre röret böjer sig lite så att änden åker ur fästet (eller vad man ska kalla det) så kan det nog hjälpa att limma.
Hur mycket viker sig rören för dig då? Du kommer nog inte komma ifrån att de sviktar lite...
svenbanan
2012-03-24, 20:31
Då jag byggde romerska ringar använde jag PVC rör. Såvitt jag minns det så fanns det en sort som man inte kunde värma och böja, och en sort som klarade detta. Har inget direkt minne av att det skulle finnas någon ytterligare variant som bara var klen...
Det ringer nån klocka ihuvudet angående PP. Egentligen tror jag att dessa borde funka (om inte plasten är för tunn).
Du för göra som jag gjorde då jag byggde ringar. Googla datorn varm och lär dig allt om vilka märkningar som finns och vilka egenskaper de olika plasterna har. Synd bara att jag har teflonhjärna...
Då jag byggde romerska ringar använde jag PVC rör. Såvitt jag minns det så fanns det en sort som man inte kunde värma och böja, och en sort som klarade detta. Har inget direkt minne av att det skulle finnas någon ytterligare variant som bara var klen...
Det ringer nån klocka ihuvudet angående PP. Egentligen tror jag att dessa borde funka (om inte plasten är för tunn).
Du för göra som jag gjorde då jag byggde ringar. Googla datorn varm och lär dig allt om vilka märkningar som finns och vilka egenskaper de olika plasterna har. Synd bara att jag har teflonhjärna...
Polypropen – PP och PPs
PP är idag ett ofta förekommande plastmaterial för korrosiv miljö. Kemikaliebeständigheten hos polypropen
är god och i vissa fall t o m bättre än för PVC. PP är beständigt mot de flesta syror och luter. Organiska
lösningsmedel angriper ej heller PP. Över huvud taget angrips det bara av ett fåtal lösningsmedel i upphettat
tillstånd. I närvaro av alifatiska, aromatiska och hydroaromatiska kolväten sväller polypropen och
detta kan förändra egenskaperna hos materialet. PP angrips av oxiderande syror och halogener. PP har
goda hållfasthetsegenskaper och kan användas upp till +90°C, temporärt till +110°C.
Liksom för övriga termoplaster är de mekaniska egenskaperna beroende av temperaturen. Hållfasthet, Emodul,
hårdhet mm avtar t ex med stigande temperatur, medan brottöjning och slagseghet ökar. Vattenabsorption
för polypropen är mycket låg. PP går att svetsa men ej att limma. PP är brännbart och när
materialet brinner droppar det och luktar paraffin.
PVC-polyvinylklorid
Materialet utvecklades redan på 30-talet.
Den egentliga benämningen är PVC-U (”unplasticed”) och innebär att materialet inte innehåller s k mjukgörare,
som kan försämra bl.a kemikaliebeständigheten. Vi har här valt att istället för PVC-U skriva PVC eller
styv PVC.
Styv PVC innehåller inga mjukgörare. Plastmassan innehåller färgpigment och små tillsatser av stabilisatorer,
de senare för att skydda PVC-materialet mot värmen under själva tillverkningsprocessen.
Styv PVC utmärkes genom hög korrosionsbeständighet, är icke brännbart – förkolnar utan låga – åldringsbeständigt
och besitter goda elektriska egenskaper.
PVC är vid normal temperatur resistent mot de flesta korrosiva oorganiska gaser och lösningar jämte ett
flertal organiska ämnen. Dessutom är PVC beständigt mot oljor och fetter. Materialet är ej resistent mot
etrar, estrar, ketoner, aromatiska och klorerade kolväten.
PVC är ett styvt material med goda mekaniska egenskaper och passar därför till självbärande konstruktioner,
t.ex. Fläktar och Kanaler. PVC bör i första hand användas i system över +10°C (eftersom låg temperatur
gör materialet känsligt för slag) till +50°C. Under vissa förutsättningar kan materialet användas vid
lägre temperatur (+0°C) och högre temperatur (till +60°C).
PVC är utmärkt som linermaterial och kan med fördel glasfiberarmeras, något som rekommenderas på
slagkänsliga ställen.
PVC är ett styvt, lätt och brandsäkert material
De tekniska egenskaper som brukar framhållas är bra mekaniska egenskaper, goda elektriskt isolerande egenskaper och bra brandskyddsegenskaper (genom klorinnehållet). Vidare motstår PVC korrosion, röta, lut och syror. PVC är varken giftigt eller allergiframkallande. PVC används därför mycket inom byggsektorn, sjukvården, ombord på fartyg, i fordonsindustrin. PVC kan dessutom göras extremt lätt och styvt och används därför till vingar i vindkraftverk och andra energibesparande lätta konstruktioner som fartygsskrov.
Nu till frågan. Var köpte du dina PVC rör?
svenbanan
2012-03-24, 22:52
Hmmm. Jag tror det var på en Järnia-butik.
Men jag ska inte svära på att det inte var PP rör...
Supermicke
2012-03-24, 23:09
Då jag byggde romerska ringar använde jag...
berätta gärna mer! de är svindyra att köpa :[
Jag menade inte diametern på rören, utan tjockleken på plasten. Dvs skillnaden mellan ytterdiameter och innerdiameter...
Om det övre röret böjer sig lite så att änden åker ur fästet (eller vad man ska kalla det) så kan det nog hjälpa att limma.
Hur mycket viker sig rören för dig då? Du kommer nog inte komma ifrån att de sviktar lite...
Missade detta tidigare.
Rören viker sig helt och hållet. Alltså att ena änden skulle kunna ta i den andra.
Det åker inte "ur" kopplingarna. Det är mer att benen "svajar" framåt och bakåt och känns som att det finns risk att benen kan åka antingen inåt eller bakåt rätt rejält.
Kanske. Ser dock inte ut som att de här rören sviktar alls
http://www.beastskills.com/NoHandNext.jpg
Och har inte gjort det på hans clips på youtube heller.
DEhskKFofyQ
http://shop.carlen.biz/
Bra priser!
Hmmm. Jag tror det var på en Järnia-butik.
Men jag ska inte svära på att det inte var PP rör...
Tror jag läste att PP inte gick att manipulera på det sättet som behövs för romerska ringar utan att materialet fragmenteras eller brinner upp.
svenbanan
2012-03-24, 23:15
Missade detta tidigare.
Rören viker sig helt och hållet. Alltså att ena änden skulle kunna ta i den andra.
Det åker inte "ur" kopplingarna. Det är mer att benen "svajar" framåt och bakåt och känns som att det finns risk att benen kan åka antingen inåt eller bakåt rätt rejält.
Kanske. Ser dock inte ut som att de här rören sviktar alls
Och har inte gjort det på hans clips på youtube heller.
Bra priser!
Fast de är nog säkerligen inte lika stumma som metallrör skulle vara. De sviktar nog några mm.
På din beskrivningen låter det ju inte som om det är dina rör som sviktar, utan snarare som omdet är dina sammanfogningar som inte är ordentligt fixerade.
Fast de är nog säkerligen inte lika stumma som metallrör skulle vara. De sviktar nog några mm.
På din beskrivningen låter det ju inte som om det är dina rör som sviktar, utan snarare som omdet är dina sammanfogningar som inte är ordentligt fixerade.
Nej det har du ju rätt i.
Sammanfogningarna är inte limmade, och det går heller inte att limma PP från vad jag läste efter jag skrivit inlägget om cement och limning.
Synd! men får fortsätta jobba efter PVC-rören. Jag har några ledtrådar som jag skall kolla upp under morgondagen.
svenbanan
2012-03-25, 15:38
Tror jag läste att PP inte gick att manipulera på det sättet som behövs för romerska ringar utan att materialet fragmenteras eller brinner upp.
Så kanske det var. Det var ju någon av de olika plastvarianterna man inte kunde forma efter uppvärmning. Kan mycket väl ha varit PP.
Nej det har du ju rätt i.
Sammanfogningarna är inte limmade, och det går heller inte att limma PP från vad jag läste efter jag skrivit inlägget om cement och limning.
Synd! men får fortsätta jobba efter PVC-rören. Jag har några ledtrådar som jag skall kolla upp under morgondagen.
Jag skulle ju tro att alla dessa plaster går att limma med rätt sorts lim. Men jag är knappast nån expert...
svenbanan
2012-03-25, 15:49
berätta gärna mer! de är svindyra att köpa :[
Det finns massor av gör det själv guider på nätet. Mycket crossfit-folk som byggt sådana. Jag skulle rekomendera att du läser/tittar på en drös av dessa eftersom de säkert beskriver lite olika problem man kan råka ut för. Ett annat tips är att du läser på om vilka olika plaströrstyper det finns och vilken märkning de olika har och vilken temperatur man ska värma till för att kunna böja.
Men i korthet så är det skitsvårt att göra helt runda. Mina är droppformade. Dessa funkar dock tillräckligt bra för mig. Kan köra dips i dem och "muscle-ups" funkar också.
Man böjer dem genom att fylla dem med sand som har jämn kornstorlek och är finkornig, och sedan värma till rätt temperatur i ugnen. Har man inte sand i så blir det lätt veck längs insidan och de blir även platta på den sida som ligger nedåt på ugnsplåten. Men allt det där får du läsa dig till i någon guide. Har du någon specifik fråga så svarar jag gärna om jag kommer ihåg svaret... ;-)
Supermicke
2012-03-25, 17:55
Det finns massor av gör det själv guider på nätet. Mycket crossfit-folk som byggt sådana. Jag skulle rekomendera att du läser/tittar på en drös av dessa eftersom de säkert beskriver lite olika problem man kan råka ut för. Ett annat tips är att du läser på om vilka olika plaströrstyper det finns och vilken märkning de olika har och vilken temperatur man ska värma till för att kunna böja.
Men i korthet så är det skitsvårt att göra helt runda. Mina är droppformade. Dessa funkar dock tillräckligt bra för mig. Kan köra dips i dem och "muscle-ups" funkar också.
Man böjer dem genom att fylla dem med sand som har jämn kornstorlek och är finkornig, och sedan värma till rätt temperatur i ugnen. Har man inte sand i så blir det lätt veck längs insidan och de blir även platta på den sida som ligger nedåt på ugnsplåten. Men allt det där får du läsa dig till i någon guide. Har du någon specifik fråga så svarar jag gärna om jag kommer ihåg svaret... ;-)
låter för komplicerat för en slö man med 5 tummar.. skills av dig att lyckas, nåja tack ändå :)
svara gärna hur det gått med rören sen emi23j!
Jag gjorde egna av PVC-rör.
Du ser dom på bild 13 i länken: http://heppsanhometraining.com/Bilder
Böjarna och stagen på sidorna är vanliga klena PVC-rör, till övriga använde jag lite grövre rör för att dom inte ska ge vika. :thumbup:
Kommer inte ihåg tjockleken invändigt på rören men kan kolla upp det!
svenbanan
2012-03-26, 04:05
Böjarna och stagen på sidorna är vanliga klena PVC-rör, till övriga använde jag lite grövre rör för att dom inte ska ge vika. :thumbup:
Gillar ditt hemmabygge. Grymt imponerande!
Hahaha. Var sjukt nära att dum förklara dig, men eftersom det är tidigt på morgonen läste jag ditt inlägg igen. Läste först "jag gjorde egna PVC-rör" haha.
Riktigt snyggt med två olika färger! Hur höga gjorde du dem?
Och ja, kolla gärna inner och ytterdiameter, rätt bra att veta om man jag blir tvungen att beställa. Det är ju också tillgängligheten av PVC rör som är den största frågan i denna tråd.
Diggar ditt hardcore gym stenhårt!
Gillar ditt hemmabygge. Grymt imponerande!
Stort tack!! :)
Hahaha. Var sjukt nära att dum förklara dig, men eftersom det är tidigt på morgonen läste jag ditt inlägg igen. Läste först "jag gjorde egna PVC-rör" haha.
Riktigt snyggt med två olika färger! Hur höga gjorde du dem?
Och ja, kolla gärna inner och ytterdiameter, rätt bra att veta om man jag blir tvungen att beställa. Det är ju också tillgängligheten av PVC rör som är den största frågan i denna tråd.
Diggar ditt hardcore gym stenhårt!
Riktigt så ambitiös var jag inte.. :D
Dom är totalt 23cm höga, dom svarta rören är Polyetenrör med måtten 40 x 4mm.
Tackar, tackar! :)
svenbanan
2012-03-26, 22:01
Stort tack!! :)
Riktigt så ambitiös var jag inte.. :D
Dom är totalt 23cm höga, dom svarta rören är Polyetenrör med måtten 40 x 4mm.
Tackar, tackar! :)
Hur kommer du föresten i och ur din brutalbänk. Ser svårt ut...
Jag tror förresten jag ska kopiera din dipställning. Funkar det bra att bara ha trä längst däruppe, där det brukar vara runda rör att hålla i?
Har du inte byggt någon GHD då? Det har jag funderat på, men bara kommit halvvägs (ingen bra lösning på att sätta fast fötterna)?
Hur kommer du föresten i och ur din brutalbänk. Ser svårt ut...
Jag tror förresten jag ska kopiera din dipställning. Funkar det bra att bara ha trä längst däruppe, där det brukar vara runda rör att hålla i?
Har du inte byggt någon GHD då? Det har jag funderat på, men bara kommit halvvägs (ingen bra lösning på att sätta fast fötterna)?
Såhär: (lite kruksigt men det går)
BEKGQGBbtbA
Dipställningen fungerar perfekt! :thumbup:
Som du ser på sista bilden av dipställningen så går det lägga några plankor och en dyna över, så har du en omvänd hyperextension.
Har själv funderat på att bygga en vanlig GHD men inte kommit fram till något riktigt bra..
svenbanan
2012-03-27, 01:48
Såhär: (lite kruksigt men det går)
Dipställningen fungerar perfekt! :thumbup:
Som du ser på sista bilden av dipställningen så går det lägga några plankor och en dyna över, så har du en omvänd hyperextension.
Har själv funderat på att bygga en vanlig GHD men inte kommit fram till något riktigt bra..
Det var ändå smidigare än vad jag väntat mig. Man får passa sig för att gå till failure... ;)
Har du ritning på dipställningen eller freestylade du?
Själv har jag byggt en vadderad halvcylinder på en hög låda för att kunna köra gh-raises och hip extensions. Jag har också en lös modul för att sätta fast fötterna (ett liggande H med en träskiva baktill). Har dock ingen bra lösning för att fästa denna "fotmodul" mot lådan så den sitter riktigt tajt. Jag vill att hela skiten ska vara lätt att ta bort också för förvaring...
Det var ändå smidigare än vad jag väntat mig. Man får passa sig för att gå till failure... ;)
Har du ritning på dipställningen eller freestylade du?
Själv har jag byggt en vadderad halvcylinder på en hög låda för att kunna köra gh-raises och hip extensions. Jag har också en lös modul för att sätta fast fötterna (ett liggande H med en träskiva baktill). Har dock ingen bra lösning för att fästa denna "fotmodul" mot lådan så den sitter riktigt tajt. Jag vill att hela skiten ska vara lätt att ta bort också för förvaring...
Efter några set kan det vara lite knivigt.. ;)
Byggde den freestyle! :thumbup:
Precis, har dåligt med plats så det måste vara lätt att möblera om alternativt ta väldigt liten plats!!
Ok. För andra som är intresserade av att bygga paralletter så kan jag meddela att jag idag gjorde en beställning från http://www.hgt-technik.de/. Total kostnad för alla "ingredienser" var 685,- inkl.frakt. Rören är dessutom 50mm och PN16, alltså starkare än PVC rör från svenska akvariebutiker (och dessutom billigare). Nu är det bara hoppas att allting går smidigt och fungerar med bygget. Skriver när jag byggt satt ihop dem.
svenbanan
2012-03-30, 19:56
Lyckades du få klarhet i vad som var skillnad på de olika typerna av rör, och varför de du köpte inte var bra nog?
Lyckades du få klarhet i vad som var skillnad på de olika typerna av rör, och varför de du köpte inte var bra nog?
Njae inte uttalat. Men från egen deduktion så handlar det nog om bar tryck.
Så där jag. Fick hem mina rör och tillbehör idag. Monterade ihop paralletterna i eftermiddags och kan säga att de är riktigt stabila. De rör sig inte en mm (i alla fall inte vad man märker av). Rören beställdes från tyskland som tidigare nämnts. Monteringstid (handsåg) ca 3 timmar.
Bilder
http://fitnessguru.se/sites/default/files/blogg/emil23j/DSC01895.JPG
http://fitnessguru.se/sites/default/files/blogg/emil23j/DSC01893.JPG
Supermicke
2012-04-12, 21:05
snygga!!
Tackar och tack för hjälpen=)
Blev ju kanon!! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.