Visa fullständig version : Har ni några tips för framtida ökning? har Ulcerös Kolit
hej där! jag undrar om någon där ute har något tips som skulle kunna ta min muskelmassa till nya höjder. är förtillfället på diet men annars så äter jag MYCKET utan att gå upp. på grund av min tarmsjukdom jobbar tarmsystemet som bara faan så jag gör av med mycket energi trots om jag inte gör något. lite skönt när man deffar såklart men annars är det bara jobbigt. exempel på mat en vanlig dag;
Frukost - 4 ägg, 2dl havregrynsgröt
Mellanmål - Gainer pro 200ml
Lunch - allt jag kommer över på skolan, mat för kanske 3 pers.
Efter träning - Gainer.
Middag 1 - ca 10-12 ägg, 400gram pasta.
Middag 2 - 4-5 ägg med pasta
kvällsfika - Kvarg.
ja det blir ju en del.. undrar hur många kcal det är hahaha. i alla fall så gör jag trots detta väldigt långsamma ökningar i muskelmassan. jag varierar mitt schema var 4-6 vecka för att chocka kroppen.
nå tips?? / desperat 19-åring
Holabandola
2012-03-23, 08:13
Hehe, ja ägg är ju för all del snällt mot tarmen.
KOnstigt hur UC ökar bland befolkningen, löper fram som astma ungefär.
Enda tips jag kan komma med är att äta någon banan, alternativt citrusfrukt. Rent protein- och kalorimässigt är det inget fel, och har man UC så är det bara du som vet vad som är bra respektive dåligt att äta.
Variera kosten lite mer, nu kanske det bara var ett exempel, men ändå...
Hur ser intaget av grönsaker ut på lunchen?
Om du inte har ett lite större skov nu så borde inte din UC påverka. Det troligaste är att du inte äter så mycket som du tror eller inte har gjort det under en längre tid.
Det du nämner är enorma mängder mat och det framstår mer som när en överviktig säger att de enbart äter en sallad om dagen men inte går ner i vikt.
LunaSpice
2012-03-23, 09:40
Din energiåtgång har inte _direkt_ med din tarmsjukdom att göra, iaf inte på det sätt du beskriver det på. UC involverar endast tjocktarmen och det största näringsupptaget finns i tunntarmen. Vissa vitaminer påverkas av inflammation i tjocktarmen men inte något som skulle kunna påverka din energibalans. Däremot har du ju en inflammatorisk process som drabbar hela systemet när du har skov. Detta ger en ökad produktion av katabola hormoner vilket i sin tur kan resultera i ett ökat energibehov. Det du dock bör tänka på är att minska intaget av vissa kostfiber, framför allt inulin och pektin, t.ex. lök och äpplen.
Pretorian
2012-03-23, 09:58
Variera KOSTEN mer.
Variera SCHEMAT mindre.
Azarashi
2012-03-23, 10:42
trodde jag fått uc först för 2 år sedan men efter undersökningar hade jag visst crohns... har dock aldrig haft något besvär eller har påverkat mitt liv.. (än)
dessa sjukdomar har ökat explosionsartat på sistone men man vet inte om det beror på kost eller inte, genetik, och så vidare.
nu kör jag lchf sedan 2 veckor, tänkte köra det i 3 månader... testa lite!
Om du inte har ett lite större skov nu så borde inte din UC påverka. Det troligaste är att du inte äter så mycket som du tror eller inte har gjort det under en längre tid.
Det du nämner är enorma mängder mat och det framstår mer som när en överviktig säger att de enbart äter en sallad om dagen men inte går ner i vikt.
Enorma mängder - ja. ätit under en längre tid, njae. kanske åt på det sättet i ungefär 7-8 månader.
Överviktig är jag i alla fall inte hehe ;)
Kan ingenting om UC. Men lite generella tips:
Ofta fokuserar man på kosten och tror att det är orsaken till att man inte ökar, men det viktigaste är träningen. Man behöver inte alltid gå upp massa i vikt för att öka på gymmet.
Hur tränar du?
Och förresten, glöm allt du har lärt dig om att "chocka kroppen" med X veckors mellanrum. Lite variation i träningen kan vara vettigt efter ett tag, men som nybörjare behövs det inte.
Sen känns 17 ägg per dag lite överdrivet. Byt ut en del mot mer pasta t.ex. Kan ju få magproblem också.
Vet du vad du har för kolesterolvärde? 20 ägg är rätt mycket =) Kolesterolet tas mest upp i tunntarmen eller hur?
Vet du vad du har för kolesterolvärde? 20 ägg är rätt mycket =) Kolesterolet tas mest upp i tunntarmen eller hur?
Riktigt så lätt tror jag inte det är. Sök runt lite på "ägg och kolestrol" så finns det många diskussioner.
Finns en del om kolestrol här: http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/
Riktigt så lätt tror jag inte det är. Sök runt lite på "ägg och kolestrol" så finns det många diskussioner.
Finns en del om kolestrol här: http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/
Har läst det där, men 20 ägg är väldigt mycket, vilket motsvarar klart mer än vad kroppen producerar (kolesterol) dagligen.
Vad jag vet finns det inga belägg för att det skulle vara farligt, men sen är den typen av konsumation inte undersökt heller. Överkonsumation av olika saker känns i alla fall väldigt onödigt, när det finns så många andra bra livsmedel. Sen blir det nog roligare att äta också.
Vad jag vet finns det inga belägg för att det skulle vara farligt, men sen är den typen av konsumation inte undersökt heller. Överkonsumation av olika saker känns i alla fall väldigt onödigt, när det finns så många andra bra livsmedel. Sen blir det nog roligare att äta också.
Håller med. I teorin kan man få kaliumförgiftning av t.ex. potatis. Men i såna fall måste man nog upp i 3 kg eller så (~400 mg/100 g)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.