handdator

Visa fullständig version : sötsug

Falkken
2012-03-22, 18:30
Tjennare, inte säker på att det här är rätt del av forumet att posta om men here we go.

Jo jag har stora problem med mitt sötsug och har riktigt svårt att låta bli det, Spelar ingen roll vad det är kakor smågodis eller vad som så undrar ifall nån har några bra tips på hur man ska komma över det här eller är det bara att ha "The willpower" till att låta bli?

Sheogorath
2012-03-22, 18:32
Mitt bästa tips är Pepsi Max, Coops "Spirit" (lemon/lime light) och 7UP light. Det är inte ett sätt att bli av med sötsuget men tillfredsställer det bra.

dennipavlovic
2012-03-22, 18:34
Mitt bästa tips är Pepsi Max, Coops "Spirit" (lemon/lime light) och 7UP light. Det är inte ett sätt att bli av med sötsuget men tillfredsställer det bra.

+1

Fun light också! Drick mycket vatten så slipper du den känslan.. funkar för mig, eller varför inte bara dra på en promenad när suger kommer fram?!

Mollestam
2012-03-22, 18:49
Ta en god proteinshake!

hidden
2012-03-22, 19:14
Ett tips är att inte äta på 2 veckor och vara stenhård så kommer sötsuget försvinna.

JoHannibal
2012-03-22, 19:43
1.Ät något beskt och äckligt, t.ex. drick en stor kopp grönt te.
2.Ät något riktigt salt (gärna proteinrikt)
3.Ha aldrig sötsaker hemma/tillgängligt
4.Drick 2 stora glas lightdryck

Detta brukar hjälpa för mig!

:)

Fishtank
2012-03-22, 19:47
Vatten, viljestyrka, lightdrycker, mer kött till middagen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Jode
2012-03-22, 19:53
Så länge jag underhåller mitt sötsug med skräp så finns suget där. Har inte ätit något i godisväg nu sedan förra sommaren och mitt sötsug är nästan obefintligt.

Klart som fan att om man är och handlar efter man har tränat och är supervrålhungrig så fluktar man kanske lite extra efter favoriterna såsom naturgodis och annat gott! Man är väll fortfarande människa antar jag.

Denniss
2012-03-22, 20:15
Mycket MAT har hjälpt mig. Större portioner till lunch&middag, mindre småätande och kvarg hehe. Det sitter i skallen!

Slemmet
2012-03-22, 21:38
Jag vill understöda det som tidigare nämnts om fun light/Coca zero/Pepsi Max etc.
Enligt min mening så hjälper det att ta bort ev. sötsug totalt, dock har jag inte sedan jag började deffen haft några problem med sötsuget.

Disciplin är en väldigt bra sak att komma ihåg.
Tänk inte på frestelsen att stoppa i dig sötsaker, utan om så tanken slår dig, så försök att inte fokusera desto längre på den.

Kan även nämna att mina polare (som inte deffar/tränar på gym etc.) brukar försöka fresta mig på skoj med sötsaker de äter. Men då så säger jag bara att de skall försöka hårdare, för min tolerans knäcker de inte.

Mvh

vicarious
2012-03-22, 22:24
Self control. Inte alltid så lätt som det låter tyvärr.

Att hålla sig sysselsatt och omgiven av människor hjälper för mig. Sitter man däremot hemma själv utan något att göra så vandrar tankarna gärna till kylskåpet och skafferiet.

begt
2012-03-22, 22:57
En ostskiva och ett stort glas vatten.

herrelol
2012-03-22, 23:06
Brukar koka mig en stor kopp kaffe när sötsuget kommer fram, eller som tidigare personer nämnt: Pepsi MAX, 7up Light, Funlight.
Har även alltid en vattenflaska fylld med vatten med mig överallt.

Chicksncurry
2012-03-23, 02:35
Om du ska dricka light-läsk så kan jag verkligen rekomendera 7up Light som enligt mig sticker ut ur mängden, den är riktigt god och lik den sockrade versionen, lite för lik faktiskt...händer flertal gånger att jag verkligen får dubbelkolla om det verkligen är light. Är väl limesmaken som passar riktigt bra till sötningsmedlet. Brukar normalt bli ganska less på light då dem mer eller mindre har perioder då dem smakar urk, men 7upen har inte svikit mina smaklökar en enda gång under månadens deff.

För övrigt så säger jag som dem andra, drick vatten, håll dig borta från sötsaker i cirka 2 veckor så kan jag nästan lova att ditt sötsug blivit bra mycket mindre, om inte helt uteblivet.

abstract
2012-03-23, 04:36
Om du ska dricka light-läsk så kan jag verkligen rekomendera 7up Light

Om man nu SKA börja dricka EN lightläsk så måste det väl vara bättre att satsa på Coca Cola-varianterna eller Pepsi Max, men tanke på att de innehåller (om än måttliga mängder) lite koffein.

Liiiiiiten extra kick kontra ingen alls menar jag;)

Personligen, för mig (som för de flesta) försvann sötsuget efter någon vecka av total eliminering av sötsaker. Och jag var hooked på smågodis, deluxe!

StrangeKraem
2012-03-23, 05:10
Mycket MAT har hjälpt mig. Större portioner till lunch&middag, mindre småätande och kvarg hehe. Det sitter i skallen!

Som Denniss lite var inne på om maten så sköter även jag det mesta av kontrollen genom mat. Började med att dela upp mina måltider till 5-6 mindre, främst för att jag helt enkelt inte fixar färre & stora måltider utan då istället äter för lite och vips så är sötsuget där. Nu känner jag i princip bara av kraven (om jag känner dom alls) precis innan jag behöver äta och då är det ganska lätt att trycka undan dom eftersom jag vet att mat är påväg inom ett kort tag!

Annars utförde jag ett litet test på mig själv där jag drack ett rejält stort glas vatten varje gång jag fick sötsug. Sen att det resulterade i att jag numera känner ett toabehov varenda gång sötsuget åter infinner sig är väl en annan sak :( Som tur var så händer det i alla fall inte så ofta numera!

Be strong!

Sheogorath
2012-03-23, 05:56
Om man nu SKA börja dricka EN lightläsk så måste det väl vara bättre att satsa på Coca Cola-varianterna eller Pepsi Max, men tanke på att de innehåller (om än måttliga mängder) lite koffein.

Liiiiiiten extra kick kontra ingen alls menar jag;)

Personligen, för mig (som för de flesta) försvann sötsuget efter någon vecka av total eliminering av sötsaker. Och jag var hooked på smågodis, deluxe!

Med tanke på de mängderna lightläsk som slinker ner för mig under en deff är det inte vettigt för mig att bara köra på Pepsi Max. Det har jag provat. Eftersom jag bara dricker läsk efter jobbet, i effekt efter klockan fem på dagen gör stora Pepsi Max-intag att jag sover sämre. Jag har som regel (jag har regler för allt...) att jag bara dricker Pepsi Max innan klockan 18. Efter det blir det 7UP-light eller Spirit Light. Det är riktigt bra så. Sover mycket bättre nu.

Temptation
2012-03-23, 21:08
Cola Zero och proteinfluff ;)

x9000
2012-03-24, 01:12
Cola Zero, Funlight och Läkerol!

Falkken
2012-03-24, 02:16
Tack för några awesome svar, ska testas! :D har köpt hem några burkar kvarg som jag ska ta lite när suget börjar komma samt lite cola zero hoppas de funkar! :D

begt
2012-03-24, 06:49
I brist på annat är te inte så dumt.

Holabandola
2012-03-24, 07:12
Nötter.

Men EN kaka kan du ta, eller ett par rutor chokladetc.
Det räcker.

Jag själv blir ohyggligt sötsugen om dagarna, särskilt efter måltid, jag bara måste ha något gott snaskigt sött. Men att avsluta måltiden med EN kaka, eller ett par chokladbitar gör varken till eller från, särksilt om de äts i samband med en i övrigt proteinrik måltid.
Det gäller bara att behärska sig, men avstå helt verkar direkt onödigt...iallafall om man kan behärska sig.
Så jag äter alltid något sött efter måltid, alla måltider hehe.
Blir ofta en kaka, nån chokladruta el dyl...jag känner att jag behöver det. sammantaget över hela dagen blir det då 4 kakor...det kan jag leva med :-)

ALDRIG snasksugen på morgonen dock kom jag på nu....undra varför...hm!?
det är gryningseffekten kanske, levern som släpper på kolhydrater på morgonen så man ska vakna. Det påverkar blodsockret markant har jag noterat, nästan som en måltid. (blodsockret går från 4,5 till 5,5+ bara genom denna effekt)

Kischen
2012-03-24, 09:02
Lever ju bara en gång. Räkna med lite godis i din ekvation?

Falkken
2012-03-24, 14:09
Det är inte det att jag vill sluta helt med det men känner att just nu tappar jag liksom kontrollen ifall jag får i mig lite och suget blir bara värre ifall jag tar en kaka tex. Så tänkte att det kan vara bra att av stå från det ett tag så jag slipper känna det där extrema suget som jag får

Sportfiskaren
2012-03-25, 06:08
Chokladpudding av kaseinpulver, lite light vispgrädde på också om man känner sig pilsk.

Rusk
2012-03-25, 09:58
Bara att skaffa lite självdisciplin.
Jag använder följande för att göra det lättare.

Chokladpudding
Cola zero
Sockerfritt tuggumi

Chokladpudding klassas iof som riktigt snask men det är riktigt lågt på kalorier.
2 portioner pulver (60g) och 2.5dl 2,5% mjölk ger dig 184,5Kcal och 9,6g protein.