handdator

Visa fullständig version : En veckas vila under deff - negativa effekter

Simpy
2012-03-22, 15:41
Tjenatjena! jag har nu under en tid haft ont i min högra axel (Känns vid när jag exempelvis kör hantellyft åt sidan och sned hantelpress) tror själv att de är en klämning, inflammation.

Jag har känt att jag gått omkring med det här alldeles för länge utan att det blivit någon förbättring (förbättrad teknik osv) så valde därför att gå till skolsköterskan och fråga om råd. Hon sa att jag skulle testa att ta (1) veckas vila från att träna överkroppen och inta "Ipren 500mg" varje morgon och kväll" och om det inte gav någon effekt så skulle jag gå till min vårdcentral.

Skall även köpa Gelé för inflammation.

Kommer köra ben, mage och även ta promenader under veckan så jag kan köra på 1.4 som aktivitetsfaktor.

Nu till frågan, kommer mina kropp hinna påverkas negativt under denna vecka utan styrketräning med tanke på att jag är inne i deff?

Tack!

hidden
2012-03-22, 15:45
Varför helt skippa köra överkropp? Finns det inte övningar du kan göra utan att du känner smärta?

Simpy
2012-03-22, 15:50
Varför helt skippa köra överkropp? Finns det inte övningar du kan göra utan att du känner smärta?

Jo det gör det. Men jag tror även själv att det är bäst att vila helt från överkroppen och på så sätt direkt få svar efter en veckas vila om skadan fortfarande kvarstår.

Pretorian
2012-03-22, 15:59
Näää, det låter som rätt tillfälle att ta det lugnare med överkroppen. Du kommer ju ändå inte kunna träna så som du vill och det finns risk att det blir värre så ta det lugnt. Tänk inte på att deffen blir förstörd eller så.

gQLLe
2012-03-22, 16:02
Har hört att Voltaren är ännu bättre, om du är 18+ dvs

Simpy
2012-03-22, 16:11

Jasså? jag har testat Iprens gelé men antar att det inte gav någon effekt eftersom jag tränade i samband med att jag applicerade det. Men kanske skall prova Voltaren istället! Jag är 16, morsan fixar.

Rusk
2012-03-22, 16:11
Använd lätta vikter istället och gå inte ut så hårt.
Tränar du rotator cuffarna något btw?

Simpy
2012-03-22, 16:12
Näää, det låter som rätt tillfälle att ta det lugnare med överkroppen. Du kommer ju ändå inte kunna träna så som du vill och det finns risk att det blir värre så ta det lugnt. Tänk inte på att deffen blir förstörd eller så.

Håller med! men blir den verkligen förstörd? jamena, de är ju bara en vecka, så mycket kan det ju inte hända

jasonmago
2012-03-22, 18:13
de första 4 veckorna under min deff tränade jag helkroppspass 1gång i veckan och vart starkare samtidigt som jag gick ner i vikt.. så nej jag tror du kan vara ganska lugn om du håller koll på vad du äter.. eller så lägger du dig på balans och chillar bara.. spelar väl ingen roll om deffen tar 1 vecka längre om du inte har någon tävling att passa?

Slemmet
2012-03-22, 22:16

Förlåt om jag går lite off-topic här.
Gäller 18 års åldersgräns på voltaren? Isåfall, gäller det både "smörjan" och tabletterna?

ONT

Ts, försök att vila axlarna tills det känns bättre!
En veckas vila gör inte så värst mycket, och det är bara bra för dig i längden så du får köra hårt på sedan när du återhämtat dig.

vicarious
2012-03-22, 22:20
En vecka är lugnt, ta lite vila från överkroppsträningen du. Förhoppningsvis tränar du väl ändå inte samma muskel mer än en gång i veckan så det lär bli en minimal skillnad. Tänk på att hålla proteinintaget högt.

gQLLe
2012-03-22, 22:26
Du kan köpa voltaren själv, men det är rekommenderat att vara över 18. Så kör på. :)

Pretorian
2012-03-22, 23:33
Håller med! men blir den verkligen förstörd? jamena, de är ju bara en vecka, så mycket kan det ju inte hända

Det var därför jag skrev att du inte skulle tänka på det. Så nej, den blir inte förstörd. Ta det bara lugnt sen när du börjar igen.