Logga in

Visa fullständig version : Är du en Alfa-hanne?

filmjölk
2012-03-21, 18:46
Det här är något som dyker upp ofta i olika mlm trasiga skaminducerande diskussioner på forumet. Jag har vissa ideer om vad en alfahane är, men vill inte jämföra människor med en vargflock.

Så, dels en poll, där du själv berättar om du är Alfa- eller Beta-, (givetvis diskuterar vi Alfahonor och Betahonor med om vi glider in på det). Givetvis är det extra kul om vi kommer fram till att en population består av 75% Alfa-hanar eller liknande. Tänk en poll på "Är du smartare än snittet?" jag tror på liknande resultat.

Och så gärna att vi utreder, diskuterar och definierar begreppet. Själv är jag nog ingen Alfahane.

Eufori
2012-03-21, 18:50
Många av de kvalitéer jag tillskriver "alfahanne" är desamma jag tillskriver "rövhål", så det hoppas jag verkligen inte.

MathiasF
2012-03-21, 18:51
Alfahanne - Manlig, den folk lyssnar på när han talar, t ex gängledare
Betahanne - Manlig, lyssnar på alfahannen, t ex gängmedlem
Omegahanne - Omanlig, typ bröllopsplanerare

Om man inte ska jämföra med en vargflock

mikaelj
2012-03-21, 18:51
Man kan titta på vad en betahanne är för att få en uppfattning. Från http://rationalmale.wordpress.com/2011/09/02/beta-game/

Before I launch into this proper, let me define a few terms in the fashion that I interpret them. With the popularity of Roissy’s blog and a few notable others, there’s been a new push with regards to using the terms Alpha and Beta (and sometimes Omega) when describing certain classifications of males in modern culture. Allow me to go on record as viewing these ideas as mindsets whereas terms such as AFC or DJ are really states of being. For instance, an Alpha can still be an AFC (called a ‘paper alpha’) with regards to women. A Beta male can still be as wealthy and astute in status as his conditions and fortune have placed him in (often by circumstance). Some states necessitate certain mindsets – a positive masculine state requires an Alpha mindset as a requirement – others do not. Also, don’t make the mistake of associating success (personal and career) with an Alpha mindset. There are plenty of Alphas on hotchickswithdouchebags.com, however that doesn’t necessarily make them well rounded individuals. I tend to think of the ideas Alpha and Beta as subconscious energies or attitudes that manifest themselves in our thoughts, beliefs and actions.

Beta Game

Alright now, with this in mind I’d like to propose the idea of Beta Game. Since we’re using the Alpha and Beta terminology here, it’s important to grasp where it comes from. Anyone with even a cursory understanding about animal social hierarchies knows the principal of Alpha and Beta individuals within a social collective. Alphas tend to be the males who exhibit the best genetic characteristics and behavioral skills that put them at the top of the potential breeding pool. In fact Betas are rarely mentioned as such in scientific studies; the Beta term, in PUA lingo is really something of a novelty. Relating these terms to human social interactions, while at times a subjective stretch, isn’t to hard to find parallels in. We can see the similarity, and the applications in long term and short term breeding methodologies that mirror our own.

Like any other Beta animal, alternate methodologies had to be developed in order to facilitate human breeding under the harsh conditions of Alpha competition. In essence, and as found in the wild, Beta males have developed (evolved?) methods which attempt to ‘poach’ potential females from an Alpha’s harem, or at least in this case his perceived, potential harem.

Identification

Beta male game focuses primarily on identifying and assimilating themselves to be more like the women they hope to connect with, but it goes further than this. The methodology dictates that the Beta be perceived as being unique (or at least set apart) from the more “common” Alpha males whom his desired women naturally prefer. This is the beginning of the “not-like-other-guys” mental schema he hopes to evoke in his idealized woman.

Due to his inability to compete with an Alpha competitor in the physical, he must fight a psychological battle on his own terms. This involves convincing his target that her best parental investment should be with him (as per her stated requirements) as he more closely embodies her long term prerequisites. The Beta likens himself to her (and women in general) in an effort to maximize his compatibility and familiarity with her and the feminine.

This identification process is then further reinforced through the feminine social conventions he subscribes to. Feminine society (both beta men and women) rewards him for more closely assimilating its ideal – be more like an archetypal woman; sensitive, empathic, emotional, security-seeking, etc.. And not only this, but take de facto feminine offense when presented with anything to the contrary of a female-positive perspective. Lift women up, become less so they become more, and in reciprocation she’s more apt to breed with the Beta.

That’s the principle, not necessarily the reality. In some ways it’s a Cap’n Save a Ho mentality written on a grand scale. The fallacy in this of course is that like should attract like. They fail to understand that opposites attract, and most women don’t want to marry other women, least of all a carbon copy of herself.

Disqualification

When presented with a competitor of superior status, both sex’s innate, subconscious reaction is to disqualify that competitor from breeding in as expedient a method as possible. For animals this usually involves some kind of courtship performance or outright competitive hostility. And while the same could be said for human beings, our natural social impulse requires we take a bit more tact. “Look at that girl, she must be a slut to wear / act like that”, or “Yeah, he’s pretty good looking, but guys like that are usually fags” are an example of the standard social weapons people use to disqualify their respective sex. Disqualify the competitor on the most base level – question their sexuality. Literally cast doubt on competitor’s sexual fitness to breed with potential mates.

While most men (Alpha or Beta) will make similar attempts to disqualify, the Beta’s methodology ties back into his need for feminine identification in his disqualifying a competitor. Essentially he relies on feminine ways of disqualification by drawing upon his likeness to the women he hopes to emulate (thus furthering potential attraction as he thinks). The competitor may not be gay, but he must be cast as inferior to himself due to his competitor’s inability (or lessened ability) to identify and empathize with his desired female.

With Alpha competitors, the field has already been plowed for him by feminine social conventions, all he need do is plant the seeds. The fact that the Alpha tends to embody the masculine opposite of what he’s embraced also feeds this drive. Women aren’t attracted to the macho tough guy, they want a man who’s kind and thoughtful; a good listener. So the natural recourse is to amplify this disparity – he’s a 1950′s neanderthal throwback, he’s “bitter”, he’s a misogynist, he’s a child in a man’s body with a fragile ego only interested in fucking women and moving on. He’s unlike anything on women’s collective stated list of prerequisites for an acceptable male. He must be ridiculed – as all women ridicule – for his selfish hyper-masculinity.

Furthermore, the Beta needs to make the Alpha seem common, while making himself seem unique. In order to effectively AMOG an Alpha, the Beta has to show his empathy for the feminine, and she must appreciate it or it’s been all for nothing (which it usually is). Not only is this an ego preservation mechanism, but it’s also perceived as a tool for achieving the desired sexual reciprocation / appreciation he desires.

Interpretation

All of this really just scratches the surface of how Beat game has evolved. I’m sure there’ll be more input as to different methods that Betas use to facilitate breeding – sexual fetishes / preferences come to mind. I will add though that all of these methods come back to a common root; the need to breed under the duress of competition. Most of what I’ve gone into here, and primarily the feminine identity association, become ego-invested and internalized over the course of a lifetime. It gets to the point that under the auspices of relative anonymity (like the internet) that the Beta will still cling to his mental model, even in the face of very rational, empirical evidence to the contrary, for no other reason than that a woman, a potential mate with whom he could identify, might read his post and may become attracted to him. The Game is never dropped for him, even in light of proving his errors. Beta game is like the boy who decides to play on the girls team when a boys vs. girls kick ball game is started. He thinks it will endear himself to them, when all it really does is make him another girlfriend to giggle with.

Everyone has a Game in some respect. We don’t live in a vacuum, our ideas about seduction (in whatever form) is influenced and / or learned externally. The validity of that Game may be more or less effective, but at some point a man is going to adapt to a methodology of seduction as per his conditions and environment warrant. Even mPUAs still need to adapt their Game for differing environments – different clubs, types of women, socio-economic levels, countries, etc. – there needs to be adaptation and improvisation. The same applies for Betas, but the disparity is that the Beta tends to think of a one size fits all approach. For all the complaints of worry about the Game community turning into scripted ‘social robots’, it’s actually the Beta who adopts a far more embedded script and is less likely to variate from it. Betas tend to stick with what worked for them, what was reinforced for them, in the past.

stridis
2012-03-21, 18:54
Ingen alfahanne iaf.

mini_Arnold
2012-03-21, 18:56
Jag är nog 50% alfa och 50% wtfzorz.

Jag är inte chefsmaterial men jag tar heller ingen skit från en chef.
Lider även av grova auktoritetsproblem.

Nä jag är nog bara en klen liten skolflicka innerst inne.

Loke
2012-03-21, 19:03
Svårt att säga... Är nog ganska mycket av en ledare, men ganska dålig på att ragga tjejer. Lätt för att prata inför stora grupper, men ändå lite socialt tillbakadragen.

Jag röstade dock Beta.

Yes
2012-03-21, 19:03
Nä, jag är nog lite för sensitiv n shit, plus ingen direkt ledare.

Gosti123
2012-03-21, 19:11
Jag känner att "Häst" skulle vara ett alternativ.

Kwon
2012-03-21, 19:13
"I am the Alpha, and the Omega"

"Witness my Perfection!"

"Bow down!"

"Step Aside"

"Fear Me!"

Donner
2012-03-21, 19:14
Vet inte riktigt vad jag är. Jag är den som skämtar och styr alltid upp aktiviteter men ser inte mig själv som en ledare i min kompiskrets. Röstar på beta.

tntballe
2012-03-21, 19:15
Vissa leder, andra följer men vi som bara böjer då?
Postat via en mobil enhet

hahavaffan
2012-03-21, 19:17
vissa leder, andra följer men vi som bara böjer då?
postat via en mobil enhet:d

MathiasF
2012-03-21, 19:18
Vissa leder, andra följer men vi som bara böjer då?
Postat via en mobil enhet

http://tallica.blogg.se/images/2009/9_compliments_tight_ass_34620971.jpg

Silencer
2012-03-21, 19:22
Högre beta, på väg att bli alfa.

askmehow
2012-03-21, 19:26
Högre beta, på väg att bli alfa.

Ja med den profilbilden så skriver det bara alfa.

LarsLasr
2012-03-21, 19:26
Brukar variera lite.
Vissa gånger när självförtroendet är på topp, när träningen går som på räls och solen har gjort sitt, skrattet med vännerna på förfesterna är konstant och det inte spelar någon roll vad jag gör eller säger till tjejer, allting funkar, alla idéer genomförs med entusiasm och snudd på perfektion. Då är jag fan en alfa-hanne.

Nu är jag dock arbetslös med avsaknad av motivation i gymmet så funderar om jag ens är på beta stadiet :D

Fartman
2012-03-21, 19:41
Jag vet inte. I ett modernt samhälle är det rätt mycket douche bag att vara klassiskt alfa. Typ en störig jävel som ska höras och synas mest, måste bestämma, hävda sig genom att ligga med så många tjejer som möjligt osv.
Jag är nog inte alfa enligt den bemärkelsen iaf, har inte riktigt det där drivet att man behöver vara bäst vilket jag antar en klassisk alfa bör ha.

Men nån bögig betahanne enligt texten mikaelj la in är jag fanimej inte, det är ju en om möjligt ännu mer störig jävel som beskrivs.

Onigiri
2012-03-21, 19:45
En snäll och rättvis alfahanne.

C.E.J.
2012-03-21, 19:46
Många av de kvalitéer jag tillskriver "alfahanne" är desamma jag tillskriver "rövhål", så det hoppas jag verkligen inte.

Ha, exakt så.

mangemani
2012-03-21, 19:50
alfahane vill jag ska passa in på mig men det kan det inte göra.
jag är manlig, det jag säger lyssnar folk på(iaf IRL), jag är en utav de större i de kretsar jag rör mig i, men jag är en ensamvarg, omger mig inte med en massa folk och är knappast ledare för nått gäng.
så jag vet inte riktigt vad jag är i denna diskussionen.

fiskebulle
2012-03-21, 20:13
Jag blir ofta vald eller sedd som(många gånger ofrivilligt) ledare. Det spelar liksom inte roll i vilket sammanhang, det händer hela tiden, så därför antar jag att jag är alpha.

young_george
2012-03-21, 20:29
Jag förstår inte begreppen fullt ut. Det verkar enbart vara i relation till hur man pratar med kvinnor enligt mikaeljs länk?

Känns ytterst tveksam att någon skulle vara en alfa eller beta i alla situationer? Om jag hamnar bland ett gäng wow-nördar på en öde ö så kommer jag antagligen vara en alfahane där, men knappast om jag står på scen med Brad Pitt och Johnny Depp.

Begreppen känns som sagt väldigt luddiga.

aijou
2012-03-21, 20:29
Pariah utan tvekan och jag trivs ganska bra med det.

Stefan J
2012-03-21, 21:08
Tveklöst Pariah.

difeddy
2012-03-21, 21:14
Hälften beta och hälften alpha, kanske. Hamnar ofta (omedvetet?) i ledarplatser och har ofta inga större problem med det heller, men jag har också mina stunder då jag är nervös.

Xtronal
2012-03-21, 21:16
En gång i tiden spelade jag World of Warcraft, och då var jag Guild leader, så jag anser att jag är en alfahane.

dooh
2012-03-21, 21:23
Måste alfa bygga på rövhål? en trygg säker individ känns mycket mer alfa än en skränig testostinn dito.

En alfa går dit den vill, och andra följer utan att något behöver sägas egentligen.

Kwon
2012-03-21, 21:23
Today though, i am more of an omicron with a lil sprinkle of sigma.

muddler
2012-03-21, 21:25
I vissa kretsar förr ja, nu absolut inte. Högst ordinär paria numera.

ceejay
2012-03-21, 21:25
Deltoid-hanne

TREX
2012-03-21, 21:32
Jag tillhör ingen flock utan lever mitt liv helt ensam, som brunbjörnen på min bild.

regus
2012-03-21, 21:33
Om jag inte är alfahanne men alfahannar upp en alfahanne, blir jag då alfahanne? Föresten, hur skulle jag gå tillväga för att alfahanna upp någon?

Zaqwer
2012-03-21, 21:34
http://www.toonaripost.com/wp-content/themes/Yen/timthumb.php?src=http://www.toonaripost.com/wp-content/uploads/2012/01/Liam-Neeson-The-Grey-All-male-Cast-Bonded-in-Smithers.jpg&w=580&zc=1

Liam Neeson i The Grey går mina tankar åt när jag hör Alfa-hanne. Därmed är jag inte i närheten av en sådan.

young_george
2012-03-21, 21:34
Om jag inte är alfahanne men alfahannar upp en alfahanne, blir jag då alfahanne? Föresten, hur skulle jag gå tillväga för att alfahanna upp någon?

http://www.mytinyphone.com/uploads/users/sexy_boy/399507.jpg

agazza
2012-03-21, 21:36
Jag styr. Så ja.

Dreas
2012-03-21, 21:38
Beta eller något åt det hållet. Inte Alfa iaf.

regus
2012-03-21, 21:57
Bild
Hmmm

Jag styr. Så ja.

Ska vi slåss?

Kassler
2012-03-21, 22:02
Jag är mer hovnarr än kung. Pax vobiscum.

Spartansk
2012-03-21, 22:04
Morty är en alfalfahane.

;)

mikaelj
2012-03-21, 22:46
Måste alfa bygga på rövhål? en trygg säker individ känns mycket mer alfa än en skränig testostinn dito.

En alfa går dit den vill, och andra följer utan att något behöver sägas egentligen.

Just så.

mikaelj
2012-03-21, 22:47
Jag är mer hovnarr än kung. Pax vobiscum.

Erik...?

Spartansk
2012-03-21, 22:48
För övrigt saknar jag alternativet phihane. Det är det jag anser mig vara. Ungefär tre steg över omegahanen.

http://greece.mrdonn.org/greekalphabet.GIF

Mitosis
2012-03-21, 22:58
Jag tog betahane, för jag är mer den som skjuter in idéer och stödjer den som leder. Antingen beta eller någon sorts "skugg-alpha" som använder andra för att få igenom mina egna förslag.

filmjölk
2012-03-21, 23:03
Jag har en klurig en, är det här en alfahane?

Tänk er en liten, klen, ful och dum men riktigt elak jävel. Han är chefens son, har ett enormt kontaktnät, och han har makten att kunna jävlas riktigt ordentligt med sina anställda. Han bestämmer vem som blir befordrad, vem som får sparken, och jävlas du med honom kan han se till att du aldrig kommer att få jobba igen inom något liknande område.

Detta utnyttjar han för att få vänner att umgås med, och kvinnor som ligger med honom av rädsla eller för att få avancera. Ingen gillar honom, men alla måste låtsas att de gör det för att han har en så stor makt.

Det är ingen traditionell Alfa, men likväl har han verkligen den rollen. Det är han som ligger med alla de snygga tjejerna, det är han alla lyssnar på när han säger något, och det är han som plockar på sig först av fikabröd. Alfa/inte alfa?

Loke
2012-03-21, 23:06

Tänk er en liten, klen, ful och dum men riktigt elak jävel. Han är chefens son, har ett enormt kontaktnät, och han har makten att kunna jävlas riktigt ordentligt med sina anställda. Han bestämmer vem som blir befordrad, vem som får sparken, och jävlas du med honom kan han se till att du aldrig kommer att få jobba igen inom något liknande område.

Detta utnyttjar han för att få vänner att umgås med, och kvinnor som ligger med honom av rädsla eller för att få avancera. Ingen gillar honom, men alla måste låtsas att de gör det för att han har en så stor makt.

Det är ingen traditionell Alfa, men likväl har han verkligen den rollen. Det är han som ligger med alla de snygga tjejerna, det är han alla lyssnar på när han säger något, och det är han som plockar på sig först av fikabröd. Alfa/inte alfa?

Själva beteendet är inte så alfa, men att skamlöst axla den rollen är rätt alfa. Man ska inte tro att det är lätt att vara sån bara för att man kan. Jag tror de flesta skulle kunna utnyttja sin sociala position betydligt mer än de gör.

Mitosis
2012-03-21, 23:07

Nu blir det säkert flum3000, men är det inte så (iaf i djurvärlden) att den som är starkast (bäst chans till överlevnad) är den som får para sig?
I så fall så är det ju chefens son, då han sitter inne på pengar och makt. Två faktorer som styr oss människor?

LarsLasr
2012-03-21, 23:14
Nu blir det säkert flum3000, men är det inte så (iaf i djurvärlden) att den som är starkast (bäst chans till överlevnad) är den som får para sig?
I så fall så är det ju chefens son, då han sitter inne på pengar och makt. Två faktorer som styr oss människor?

Flum4000: Tror man sett hos gorillor/apor att en svagare individ kan vara alfahanne om denne socialt kan spela ut en starkare individ genom att vända "flocken" mot honom.

Kwon
2012-03-21, 23:29

He may not be a true Alpha genetically, but the results are alpha :D

And it's the results that count in this modern world right?

But he didn't get the power by himself, but merely by circumstances and luck (power via relation)

A truel Alpha is someone people follow even without fear or threats or feeling "forced".

tokborn
2012-03-21, 23:31
När det kommer till succekvot hos kvinnor så är jag nog en svag beta, men i övrigt har jag en hel del alfa-kvaliteter. Blir jag utmanad så svarar jag allt som oftast med att (försöka) toppa min utmanare. Ser jag att situationen kräver ledarskap och jag är det minsta engagerad så tvekar jag inte att ta kommando. Den dagen jag lyckas med kvinnor är jag definitivt alfa, har bara inte hittat mitt angripssätt ännu.

Spartansk
2012-03-21, 23:32
Blir jag utmanad så svarar jag allt som oftast med att (försöka) toppa min utmanare.

Om du inte kan chilla och bara skita i utmaningen tycker jag det är lite beta.

Mitosis
2012-03-21, 23:39
Om du inte kan chilla och bara skita i utmaningen tycker jag det är lite beta.

En riktig alfahane kan väga sina motståndare och vet när han måste resa sig från soffan, ställa ner ölen och utöva handgemäng med betahanen som försöker ta över hans hona.

LarsLasr
2012-03-21, 23:49
En alfa behöver aldrig låta det gå till handgemäng för att få den kvinnan han vill ha. Om betahannen skulle slå först kan han dock enkelt oskadliggöra honom med en handen samtidigt som han avslutar ölen med den andra och förklarar varför det var dumt av betan att utmana honom för tjejen.

jaaaaag
2012-03-21, 23:52
Jag valde alfahona men jag är inte hundra på vilket som väger mest när det kommer till mig, alfa eller beta.

Älskar alternativet "HEN!" :D

Mitosis
2012-03-21, 23:52
https://lh6.googleusercontent.com/-M5e2tCGyWTg/T2pbfGzz49I/AAAAAAAABp4/VB13H7EtZPA/s800/1331511521846.png

Svaret en betahane får av en alfahane.

Tricklew
2012-03-21, 23:59
Blir jag utmanad så svarar jag allt som oftast med att (försöka) toppa min utmanare. Ser jag att situationen kräver ledarskap och jag är det minsta engagerad så tvekar jag inte att ta kommando. Den dagen jag lyckas med kvinnor är jag definitivt alfa, har bara inte hittat mitt angripssätt ännu.

Jag utmanar dig på ett parti av Fyra i rad.

MtotheM
2012-03-22, 00:11

Han är en alfabeta.

En riktigt alfa hade gett honom fingret och sedan följt upp med en käftsmäll.

Olegh
2012-03-22, 00:23
Delta.

Spartansk
2012-03-22, 00:26
Delta.

Vad fan gör man om det finns fler än 24 hanar i en grupp? :confused: Det finns ju bara 24 bokstäver i det grekiska alfabetet...

Kassler
2012-03-22, 00:29
Erik...?

Nej, jag heter Henrik.

En alfa filosoferar inte över huruvida han är alfa eller inte, en alfa konstaterar att den där Chuck Norris verkar vara en uppstudsig jävel.

Olegh
2012-03-22, 00:29
Vad fan gör man om det finns fler än 24 hanar i en grupp? :confused: Det finns ju bara 24 bokstäver i det grekiska alfabetet...

Det är bara tvinga hanarna att sortera in sig i max 24 grupper där deras egenskaper kan formaliseras enligt given modell. Busenkelt!

(Man kan även sätta antalet grupper till två om man vill ha en mer generell och meningslös modell.)

spoon
2012-03-22, 00:31

Dubbel-o ? Kan det vara nåt för din avatar?

Spartansk
2012-03-22, 00:32
Dubbel-o ? Kan det vara nåt för din avatar?

Förstår ej? Säger Alf o?

spoon
2012-03-22, 00:34
Förstår ej? Säger Alf o?

Omega som den sista bokstaven och så långt bort från Alfa som möjligt.

Spartansk
2012-03-22, 00:43
Omega som den sista bokstaven och så långt bort från Alfa som möjligt.

Men jag är ju en phihane.

För övrigt saknar jag alternativet phihane. Det är det jag anser mig vara. Ungefär tre steg över omegahanen.

http://greece.mrdonn.org/greekalphabet.GIF

Men det var en smart idé att ändra avataren efter det. Jag lät Alf tatuera in phi på sitt bröst.

spoon
2012-03-22, 00:45
Alfapipandan. Jojo.

On topic så är jag ingen alfa. Håller mig gärna i bakgrunden.

Spartansk
2012-03-22, 00:50
Inte pi. Phi. Kan även skrivas fi.

Fast folk som ser min avatar kanske tror att jag är en "Alf-hane".

lanzal
2012-03-22, 07:15
Man försöker ju vara alfa iaf, var jävligt beta förut dock men sen man började visa lite attityd och stå upp för sig själv så har det börja hända saker med tjejer också!

Ademius
2012-03-22, 08:33
Tror det beror på sammanhang. Jag tar olika mycket plats och framhäver mig själv olika mycket beroende på sällskapet i övrigt. Inte äkta alfa mao, men om folk runt mig i övrigt är rätt beta är jag mer alfa i jämförelse. Jag lever inte i en alfa-beta-dikotomi dock. Jag har bytt umgängeskrets p g a att jag inte kände att jag kunde ta tillräcklig plats förut, men det har nog inte att göra med alfa-beta utan den roll man axlat och har svårt att ta sig ur i en kompiskrets. Numera är jag van att styra och ställa lite i bekantskapskretsen, jag är extrovert och är den som oftast har koll på allt. Sen är jag sämst på att ragga eftersom jag inte har någon finess :D

Finska Lejonet
2012-03-22, 08:43
Jag får alltid ta på mig ansvaret i grupper och när gruppen får en fråga från utomstående riktas den alltid mot mig. Det är kanske indirekt självvalt då jag ofta väljer att prata och för det mesta har vettiga saker att tillföra. Sen är jag mer muskulös(svenssons) än de flesta och min skäggväxt har alltid vart grov likväl mina underarmar och trapz. Jag är knappast hetsig av mig utan snarare lugnt och sansad med en tanke bakom det mesta baserad på förnuft snarare än känsla. Moral och uppriktighet är viktigt, men man ska inte ta mig för en känslokall knöl. Jag är väldigt varm och känslosam vilket får mig att framstå som mindre alfa i dagens tävlingsinriktade samhälle.
Ett lejon beskriver mig bra, jag är mjuk och kramgo samtidigt som jag är kraftfull och följer mina instinkter. När det kommer till kvinnor är jag ingen som fluktar med alla och ligger runt, däremot förför jag de jag vill ha. Jag vill ha familj på 5 ungar med en varm och kurvig kvinna(kwon style) snarare än 5 kvinnor på fri fot.

Jag är den jag vill vara, d.v.s. mig själv däremot vet jag inte om det betraktas som alfa i folks ögon!?

ARMSTARK
2012-03-22, 10:14
Alfa, helt klart! Jag går alltid rak i ryggen och säger vad jag tycker (Så länge man inte sårar någon). Folk lyssnar när jag säger något så jag blir lite ledare i beslutsfattningar.

Sen har jag ett utseende som förstärker det hela, brukar beskrivas som vältränad hojåkare. Gillar väl inte riktigt att vissa blir lite smårädda men det är ju min stil, det är så jag ser ut. *rolleyes*

Dock är jag en nallebjörn när man kommer innanför skalet.

mikaelj
2012-03-22, 10:19
At säga vad man tycker är inte per automatik en alfa-egenskap.

Pudzianovski
2012-03-22, 10:24
Jag vet inte vad jag är. Orkar inte läsa mig till det heller. Finns det inget test online? :thumbup:

ARMSTARK
2012-03-22, 10:31
At säga vad man tycker är inte per automatik en alfa-egenskap.

Det är sant, det jag menar är att jag inte sitter i ett hörn och mesar utan står för min åsikt, även om alla andra har en annan åsikt. Kalla det för stark karaktär eller asshole. Jag anser det förstnämnda. ;)

mikaelj
2012-03-22, 10:39
Det är sant, det jag menar är att jag inte sitter i ett hörn och mesar utan står för min åsikt, även om alla andra har en annan åsikt. Kalla det för stark karaktär eller asshole. Jag anser det förstnämnda. ;)

Eller Asperger. ;-D

Oxe
2012-03-22, 10:40
skulle man vara av alfa karraktär skulle man inte ha nåt behov av att sitta och försöka förklara för andra att man har dom attributen..

ARMSTARK
2012-03-22, 10:45
skulle man vara av alfa karraktär skulle man inte ha nåt behov av att sitta och försöka förklara för andra att man har dom attributen..

Haha, sant, men då skulle den här tråden dö. Det är ju det den handlar om.

Anton Fräs
2012-03-22, 12:33
Mer beta än douche-alpha

filmjölk
2012-03-22, 13:12
Ok, ett exempel med fråga till. Vem är AlfaHONAN här?

Tänk er en grupp på 5-7 tjejer i tidig 20-års åldern, de umgås dagligen i grupp. Rigmor är den alla lyssnar på, den som nästan alltid bestämmer vart dom skall gå och vad dom skall roa sig med. Hon är den som hörs och syns mest, och den som oftast får sin vilja igenom.

Majken är vanligtvis tyst, snäll, lugn och tillbakadragen. Men när hon blir sur på riktigt blir resten livrädda, tom Rigmor och då är det Majken som bestämmer, annars delas det ut en käftsmäll.

Märta är också tyst, blyg och lugn, men är snyggast och får alla killar hon vill ha, tom de andras killar om hon lägger manken till vilket hon ofta gör för att bevisa att hon är snyggast och fbesegra sina väninnor.

Vem är Alfahona där?

ARMSTARK
2012-03-22, 13:18
Ok, ett exempel med fråga till. Vem är AlfaHONAN här?

Tänk er en grupp på 5-7 tjejer i tidig 20-års åldern, de umgås dagligen i grupp. Rigmor är den alla lyssnar på, den som nästan alltid bestämmer vart dom skall gå och vad dom skall roa sig med. Hon är den som hörs och syns mest, och den som oftast får sin vilja igenom.

Majken är vanligtvis tyst, snäll, lugn och tillbakadragen. Men när hon blir sur på riktigt blir resten livrädda, tom Rigmor och då är det Majken som bestämmer, annars delas det ut en käftsmäll.

Märta är också tyst, blyg och lugn, men är snyggast och får alla killar hon vill ha, tom de andras killar om hon lägger manken till vilket hon ofta gör för att bevisa att hon är snyggast och fbesegra sina väninnor.

Vem är Alfahona där?

Rigmor är Alfa.
Majken är förmodligen tredje barnet i sin familj och alltid hunsad, i sin frustration tappar hon kontrollen när det går för långt. Inte Alfa.
Märta har dåligt självförtroende och måste hävda sig för att bevisa att hon duger, enklast genom sitt utsedne. Inte Alfa.

Så, nu vet ni! ;)

Oxe
2012-03-22, 13:30
Den är svår det är inte Märta iaf, Majken skulle kunna vara den som är skyldig är det så att när Majken väl säger nåt så är det så och det är alla underförstådda med så är ju hon den som bestämmer i slutänden. Att det kan vara så att hon låter Rigmor hållas så länge det inte kommer i konflikt med hennes tankar då reagerar hon och får det som hon vill igenom...

Synas höras och slänga upp roliga upptåg kan lika gärna vara gruppens pajas

LarsLasr
2012-03-22, 13:33
Men Rigmor är ju inte alfa om hon inte kan bemöta Majkens ilska på ett bra sätt. Om viljorna skiljer sig och man kuvas under fysiska hot kan man ju inte vara ledare, om man däremot tycker precis som Majken gör när hon blir arg och bara spelar med för att det är effektivt för att få gruppen dit man vill och Majken att lugna ner sig kan man nog tänka sig alfa-kvalité.

ARMSTARK
2012-03-22, 13:46
Vi har en Majken på jobbet, hon har aldrig i hela sitt liv sagt "Jag tycker..." utan alltid "Kanske man skulle...eh..jag vet inte..." osv. Hon kan omöjligt ta egna initiativ.

MEN när hon briserar så gör hon det med besked, det flyger grejjer och man får höra svordomar man inte visste fanns. Inte Alfa enligt mig, kanin-kokerska.

hurril
2012-03-22, 13:50
Jag är en douche-hane.

filmjölk
2012-03-22, 13:55
Jag är en douche-hane.

Hurril, du är ju så jäkla Alfa det går att vara. Du är lång, snygg, stark, manlig, smart och har pondus. Dessutom är du ihop med en tio år yngre tjej, så jag gissar att du har en jäkla potens med. Ett par blåa linser och en blondering på det där och du är Hitlers ariska ideal - man, som platsar på propagandaplanscher där det står att man skall gå med i waffen-ss.

hurril
2012-03-22, 13:58
Skicka ditt kontonummer i PM :)

Oxe
2012-03-22, 14:02
Överkurs, Filmjölk har ju redan erkännt att han är rädd för lyftare så det är hans självbevarelse drifta att slippa gaskammrarna... Så lägg pengarna på magnesium istället

agazza
2012-03-23, 16:25
Hmmm

Ska vi slåss?

Kontrollerat eller gatslagsmål? Jag är mindre än dig så jag får rösta för gatslagsmål

Kwon
2012-03-23, 16:43
I'm always up for some "fisticuffs" if you give me your exact location.

I guarantee you it will be quite the experience as you "put up yer dukes".

mjölk-dryck
2012-03-23, 18:17
När jag är mig själv är jag :)

Sniggel
2012-03-23, 20:01
Vet inte om jag ska tolka det ur ett biologiskt perspektiv, nördkorrekt biologiskt perspektiv eller ett socialt perspektiv / maktperspektiv.

Om jag tar det ur ett biologiskt perspektiv så är det Märta eftersom hon får flest killar och störst chans att reproducera. Ska jag vara nördkorrekt så stämmer inte det eftersom hon använder preventivmedel och vi kan inte förutse hur många ungar de kommer att få och vilken potential dessa ungar kommer att ha att i sin tur reproducera sig.
I naturen är det vanligast att alfa-individen får allt. Makten, ligga, och avkomma men det är inte riktigt så i filmjölks exempel.
Är det ur ett socialt perspektiv så låter det som om Rigmor är den självklara alfahonan i detta skedet i livet.

Majken är lite udda och egen och kanske kan räknas som lite utanför gruppen (ej stabil i hierarkin). Varken alfa eller beta.