Visa fullständig version : Rådgivning kring deff uppskattas!
Hej allihopa! Jag skulle behöva lite råd kring min deff och hoppades att någon här kanske skulle kunna hjälpa till.
Jag började min deff på 83.5 kg (183 cm lång) och är nu inne i min åttonde deffvecka med en startvikt denna vecka på 78.7 kg. Jag styrketränar 6 pass i veckan samt konditionstränar runt 5-6 pass i veckan.
Jag har under min deff ätit 240g protein varje dag, 40g fett samt 80 respektive 130 g kolhydrater varannan dag för att undvika att kroppen vänjer sig vid samma intag varje dag.
Den totala mängden kalorier för en dag där jag får i mig 80 gram kolhydrater är 1684 kalorier. Dagar jag får i mig 130 gram kolhydrater landar jag på 1889 kalorier.
Det jag nu undrar är om ni anser detta vara ett för litet kaloriintag för att behålla maximal muskelmassa? Tack på förhand allihopa! =)
Väldigt mycket träning verkar det som. Du bör nog bromsa av nedgångstakten nu när du väger klart mindre.
Vad gör du då konditionstränar?
Brukar inte vara någonting högintensivt utan brukar bli en morgonpromenad på lite mer än en timme varje morgon innan frukosten.
Morgonpromenad skulle jag inte kalla konditionsträning. Det går inte att svara på om du käkar för lite eller inte men det låter väldigt lågt. Varför alla dessa promenader? Känns onödigt. Jag skulle hellre se att du har två/tre dagar där du kör ett konditionspass. Typ cykling, löpning eller crosstrainer.
Men testa och utvärdera. Går du ned för snabbt får du öka kalorierna och vice versa.
På åtta veckor har du gått ner ungefär 5 kilo och det rekommenderas att gå ner ett halvt kilo i veckan (3500 kcal minus per vecka), dvs 4 kilo på 8 veckor för att vara precis.
I ditt fall kan det sista kilot lika gärna vara vätska så ditt intag i kalorier borde i alla fall inte vara helt åt skogen för din deff.
Har du energi om dagarna eller är du en zombie utöver träningen?
Denniss: Jag gillar den rutin morgonpromenaderna ger på vardagen. Då jag för tillfället är arbetslös samt pluggar ej blir det annars lätt att du sitter uppe sent och vaknar sent. Sen har jag hört att högintensiv konditionsträning bör undvikas då det har en onödig muskelnedbrytning som lika gärna kan undvikas med att gå längre promenader med ett lägre tempo än tidigare nämnda.
Nutrid: Jo exakt, det är bara det att min deff har varit en väldig berg-och-dalbana. vecka 5 och 6 stod jag nämligen still men när jag sedan kom till vecka 7s slutvägning hade jag gått ner 1.9 kg den veckan samt även 2 cm i midjan (förmodligen som du säger en stor del vätska.)
För att svara på din energifråga kan det pendla väldigt då jag har sömnproblem som ibland kan leda till trötthet under dagarna. Skulle dock svara att energinivåerna är helt okej.
Kanske värt att nämna också är att styrkan sitter i stortsett kvar på samma nivåer sen innan deffen. Den enda skillnaden jag har märkt är i just bröstpressar av någon anledning haha :S
Då låter det ju som om allt går som planerat. Viktnedgångar är sällan linjära så ha det i åtanke under deffens gång när du som sagt kanske står still i en vecka trots underskott.
Det misstaget jag gjorde i början vid sådana tillfällen var att jag åt ännu mindre kalorier och så resulterade det istället i att underskottet blev för stort :p.
Skönt att styrkan sitter kvar! Det är jävligt bra/viktigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.