Visa fullständig version : Acetylsalicylsyra minskar risken för cancer
Nya studier perkar på att dagligt intag av acetylsalicylsyra (aspirin) i låga doser minskar risken att drabbas av cancer.
http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/9156230/Aspirin-a-day-cuts-cancer-risk-after-just-three-years.html
Sandra81
2012-03-21, 12:37
Gäller det inte hjärtinfarkt också. hade för mig att jag läst det.
PetterHultin
2012-03-21, 12:38
Vilken slags cancer? Är inte alvedon m.m. i längden något man bör undvika om man vill ha en frisk lever?
PetterHultin
2012-03-21, 12:39
Tror aldrig på saker som står i tidningen, bara forskning Grub lägger upp.
King Grub
2012-03-21, 12:43
Tror aldrig på saker som står i tidningen, bara forskning Grub lägger upp.
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2811%2961720-0/fulltext
Holabandola
2012-03-21, 13:02
...och ökar risken för insulinresistens. :-S
Skapa magsår, tarmsår, allergier och astma mot NSAID...det är de risker jag kan komma på på rak arrm, risker som finns om man planerar knapra det varje dag.
Inge gott utan att det har något ont med sig :-)
...och ökar risken för insulinresistens. :-S
Skapa magsår, tarmsår, allergier och astma mot NSAID...det är de risker jag kan komma på på rak arrm, risker som finns om man planerar knapra det varje dag.
Inge gott utan att det har något ont med sig :-)
Ökar verkligen så små doser som 75mg/dag risken för insulinresistens?
King Grub
2012-03-21, 13:22
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC200995/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC150979/
LarsLasr
2012-03-21, 13:23
Acetylsalicylsyra/nsaid har väl även negativ effekt på proteinsyntes och muskelbyggning generellt.
PetterHultin
2012-03-21, 13:31
Se på fan! Tänker ju aldrig börja knapra piller för den saken. Men kul att veta.
Gäller det inte hjärtinfarkt också. hade för mig att jag läst det.
Det råder väl lite delad mening om det är fördelaktigt eller ej i förebyggande syfte. Efter hjärtinfarkt behandlar man ofta med Trombyl som har acetylsalicylsyra som aktiv substans.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC200995/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC150979/
In summary, high dose aspirin treatment improved both fasting and postprandial hyperglycemia in patients with type 2 diabetes, an effect that could be attributed to decreased basal rates of hepatic glucose production, enhanced peripheral insulin sensitivity, and decreased insulin clearance.
Saxat från andra studien, vad menar dom? Att man kan använda aspirin som en del i behandlingen av typ 2 diabetes?
Holabandola
2012-03-21, 19:17
...bara prova själv.
Jag fick dåligt blodsocker (9-10 efter måltid) i somras efter 2 månader med Voltaren gel. De var på väg att skicka mig till en diabetessköterska för att hålla mig under bevakning men då förstod jag sambandet och slutade med gelen.
Har nu perfekt blodsocker igen.
Fick vid ett tillfälle bldotrycksfall och astma-attack av en Ipren. NSAID är farliga grejor det där, det har jag lärt mig...iallafall för mig.
mattilainen
2012-03-21, 19:45
NSAID utgör mycket "risker" och inget man egentligen borde leka med själv. Som många skrivit finns det ju en mängd biverkningar och det som kan hända är att man får som holabandola en astmaattack.
Tanken är alltså att äta 75mg tabletter inte de vanliga 500mg tabletterna...
Holabandola
2012-03-21, 20:06
Jag reagerade på så lite som en voltaren-gel.
Problemet för mig var dock den långa konsumtionen som fuckade med min insulinresistens.
Hua...det där vill jag aldrig vara med om igen. Jag trodde jag var diabetiker under en månads tid. Hemskt.Ångest...
Vill inte verka dryg men jag måste fråga, hur kan du veta att din insulinresistens höjdes av just voltarenen?
Vilken slags cancer? Är inte alvedon m.m. i längden något man bör undvika om man vill ha en frisk lever?
NSAID kan för all del ge leverpåverkan, men det är inte alls levertoxiskt i samma utsträckning som paracetamol. De allvarliga biverkningarna med NSAID ligger mer på blödnings- och blodproppssidan. NSAID-utlöst astma inte att förglömma, dock är det en ganska liten grupp av astmatikerna som har detta.
Ang. medicinering med ASA vid hjärt-kärlsjukdom, så är det den trombocythämmande effekten man är ute efter. Precis som det som föreslås i artikeln det gäller här låga doser, inte de som är aktuella när man använder dem som smärtlindring. Att äta gramvis om dagen skulle ge mer biverkningar än skydd.
Holabandola
2012-03-22, 08:57
Vill inte verka dryg men jag måste fråga, hur kan du veta att din insulinresistens höjdes av just voltarenen?
Det vet jag inte heller.
Jag är fortfarande nojig och mäter mitt blodsocker en gång i månanden efter måltid.
Men mycket talar för att det var just voltarenen, för mitt långtidsblodsocker låg på 4,3, vilket är exceptionellt lågt.
Jag fick även blodtrycksfall utav det efter en tid. Det tog dock en vecka el två innan jag fattade att det berodde på voltaren-gelen.
Därtill blev jag helt bra så fort jag slutade med gelen.
Så, väldigt mycket talar för det. Men som sagt, jag vet inte, och jag har därför en mer extrem kolhydratsnoja nu än någonsin. Vågar absolut inte äta godis, bullar kakor slinker ner i små mängder.
Har man en gång "haft diabetes", så sitter det kvar i bakhuvudet och var för mig ett wake-up call att det där vill jag verkligen inte åka på på riktigt.
Jag kan också berätta hur mitt blodsocker såg ut efter måltid, efter frukost, mackor och oboy fick jag ett blodsocker på 9,8, där låg det en halvtimme, för att sedan raaaaasa på tio min ner till 4,7. Kroppen måste ha kännt att kolhydraterna inte lagrades in i musklerna som tänkt, och därmed pumpat på med mer och mer insulin och till slut så var det så mycket insulin i omlopp att allt lagrades in på en gång. Satt jag still så låg blodsockret högt, men så fort jag rörde mig minsta lilla, typ gick ut så rasade blodsockret. Först då började musklerna lagra in kolisarna.
Det var väldigt tydligt och kolhydratsinlagringen funkade inte alls när jag var inaktiv. Men kickade igång med överdriven kraft så fort jag röde mig lite.
Så min tolkning är den att det var inget fel på insluinutsödnringen, den pumpade på, men musklerna var stängda och tog inte emot kolisarna förrän jag började använda dem.
christofer79
2012-03-22, 09:16
Tanken är alltså att äta 75mg tabletter inte de vanliga 500mg tabletterna...
5Mg räcker. Men bättre att ta ingefära och omega 3 om du är ute efter blödningsbenägenhet.
Doctor Snuggles
2012-06-25, 20:18
NSAID utgör mycket "risker" och inget man egentligen borde leka med själv. Som många skrivit finns det ju en mängd biverkningar och det som kan hända är att man får som holabandola en astmaattack.
Alla nsaids är inte skapta likadant, så det är lite svårt att bara dra dem över en kam. Voltaren är t.ex (vad jag vet) länkat till ökad risk för hjärtattack, medan aspirin tvärtom.
Vänta nu... Aktiv substans i voltaren är väl diklofenak? Pratade vi inte om acetylsalicylsyra? Eller missade jag något?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.