Visa fullständig version : Vilken split föredrar ni av de här?
Anders The Peak
2012-03-21, 10:08
Dexter
Monday - Chest and Abs
Tuesday - Back and Calves
Wednesday - Rest
Thursday - Rest
Friday - Quads and Abs
Saturday - Shoulders, Arms and Calves
Sunday - Hamstrings and Abs
Dennis
Monday - Chest and Biceps
Tuesday - Quads, Hamstrings and Calves
Wednesday - Back
Thursday - Delts and Triceps
Friday - Repeat Chest and Biceps
Saturday - Off
Sunday – Off
Phil
Monday - Chest
Tuesday - Quads, Hamstrings and Calves
Wednesday - Back
Thursday - Shoulders
Friday - Biceps, Triceps and Forearms
Saturday - Rest
Sunday – Rest
Craig
Day 1 - Arms
Day 2 - Shoulders and Calves
Day 3 - Back
Day 4 - Chest and Hamstrings
Day 5 - Quads
Day 6 - Rest
mysglenn
2012-03-21, 10:11
Poll? :)
Ingen av dem personligen men i övrigt i vilket sammanhang och för vem?
Anders The Peak
2012-03-21, 10:24
Ingen av dem personligen men i övrigt i vilket sammanhang och för vem?
Inte för SL-maffian men det var ganska självklart eller... Jag tycker att splittarna är rätt briljanta. Det är bara att stoppa in rätt innehåll utifrån person.
Bröst på måndagen som 90% av alla andra på gymmet... kö till bänkpressen...
Bröst på måndagen som 90% av alla andra på gymmet... kö till bänkpressen...
Är bänkmåndag ett allmänt vedertaget begrepp?
Ingen, föredrar 3 split.
Ser även att både Dennis och Phil lägger rygg dagen efter ben, detta skulle ställa till problem för mig återhämtnings wise då jag marklyfter på rygg dagen.
Samma sak med Dexter när det kommer till axlar och bara 1 dags vila till bröst.
Kör man axlarna hårt på lördagen så är dom nog inte redo för eventuella bröstpressar på måndagen.
mini_Arnold
2012-03-21, 11:16
Håller med Rusk.
Skumma splits men måste jag välja blir det isf... nej vill inte.
Kör dem marklyft ens?
Men jag har inte ens 42 runt överarmarna så wtf vet jag!
Sjukt skumma splits, själv fattar jag noll och kan liksom inte välja någon av dom. Ska jag tex köra mage tre gånger i veckan som Dexter, eller noll gånger i veckan som dom andra tre? Eller ska jag kanske träna bröst och biceps dubbelt så mycket som andra muskelgrupper som Dennis? Man tycker att om det är något dessa herrar borde kunna så är det ju att få till opti splittar men ändå är dom så olika och ger (extremt generaliserat men ändå) så förhållandevis lika resultat, dvs enorma muskelberg med alla muskelgrupper väldigt utvecklade.
Hade nog tagit Phil's schema.
Silencer
2012-03-21, 13:08
Gammal AST myt.
Gammal AST myt.
Vad säger den myten?
Jag har bänkmåndag för att jag måste ha bänk på någon dag och eftersom min klubbkompis tränar bänk på måndagar är det roligt att träna ihop. Har även böjtisdag och marktorsdag.
nejdå men gå ner på friskis/Sats/worldclass en vanlig måndagkväll så får du se att majoriteten av de som utför någon form av byggträning kör bröst då..
Fast det kanske har ä'ndrat sig och alla kör wodar numer?
nejdå men gå ner på friskis/Sats/worldclass en vanlig måndagkväll så får du se att majoriteten av de som utför någon form av byggträning kör bröst då..
Skall väl inte säga nå't; gå ned till till Vallen en vanlig måndag-/tisdag-/torsdagkväll så får du se att majoriteten kör nå'n sorts bänkpress.
På Friskis?
Bänk är väl deras wod? I alla fall om det är en måndag.
:D
FrankDrebin
2012-03-21, 13:17
Bänk på måndag är skrivet i sten precis som pannkaka på torsdagar.
Tror dessa herrar kan träna hursomhelst då det är mer än styrketräning som ligger bakom deras framgångar. För en dödlig TROR jag att det är effektivare att träna musklerna mer än 1 gång i veckan .
Det brukar vara rätt standard med bröstmåndag, jag tror att förklaringen lyder:
Måndag är veckans första dag, dagen där folk påbörjar sitt nya schema. Vilken är den populäraste övningen som alla i världen vet om? Jo, bänkpress. Varför inte börja med den populäraste övningen i hela världen? Varför inte bara köra den och skippa benen? Därför tränar folk sina bröstmåndagar :)
Vad gäller tråden i övrigt så framkom det aldrig för vilka den var avsedd eller vilka övningar som ingår och då är det ju helt omöjligt att säga något mer.
På Friskis?
du anar inte hur många det är.. fan vad plats de tar ;)
Bänk är väl deras wod? I alla fall om det är en måndag.
:D
touché :D
Silencer
2012-03-21, 13:22
Vad säger den myten?
Jag har bänkmåndag för att jag måste ha bänk på någon dag och eftersom min klubbkompis tränar bänk på måndagar är det roligt att träna ihop. Har även böjtisdag och marktorsdag.
Att alla tränar bänk på måndagar.
Raschmus
2012-03-21, 15:47
Mest tilltalar Dexters.
PetterHultin
2012-03-21, 16:11
Jag trodde måndagar var den internationella bendagen? Jag har ju alltid lagt axlar eller rygg på måndagar för att alla andra ska köra ben då! Men nu säger ni att systemet har lurat mig!?
kaffe_psykos
2012-03-21, 16:15
Dexters av den otroligt enkla anledningen att det är det enda splitten av dessa som tar hänsyn till marklyft! Var det en kuggfråga!?
Vad gäller tråden i övrigt så framkom det aldrig för vilka den var avsedd eller vilka övningar som ingår och då är det ju helt omöjligt att säga något mer.
Jag tolkade TS inlägg som "Om ni ska/måste välja ett av dessa splittar till er själva, vilken skulle du ha valt?"
Supermicke
2012-03-21, 16:53
gillar dexters mest! men har inget liv så jag tränar gärna oftare än dem.
anledningen till att jag brukar köra bänk måndag är för att efter en helgs vilande (om man nu inte tränat) så är man utvilad och eftersom mina rattar är kassa så inbillar jag mig att jag kan prestera bättre!
Jag gissar att frågeställningen var vilket program man skulle föredra för sig själv?
Dennis om man byter plats på rygg och axlar/triceps så dom får vila tills man kör bröst igen.
Annars så passar dessa splittar bäst steroidstinna och genetiskt välsignade som inte behöver ta lika mycket hänsyn till återhämtning, t ex bröst efter axlar/triceps osv.
Bänkmåndag är vanligt.
Själv kör jag benmåndag då jag kör ben två gånger i veckan och bänk bara en gång. då kan jag köra Ben igen på torsdag, vilket är mer lattjo.
kaffe_psykos
2012-03-22, 01:46
Bänkmåndag är vanligt.
Själv kör jag benmåndag då jag kör ben två gånger i veckan och bänk bara en gång. då kan jag köra Ben igen på torsdag, vilket är mer lattjo.
Kör du knäböj? Annars blir det ända till lattjo lajban!:thumbup:
Alla scheman känns lite sisådär och är väl individanpassade efter vad de vill ha mer av/behöver, Dexter tränar magen 3 gånger i veckan t.e.x men bröstet bara 1, wolf tränar biceps och bröst 2 gånger i veckan och magen aldrig (?), så Phil blir det naturliga valet för mig eftersom hans var mest "normalt".
Anders The Peak
2012-03-22, 11:36
Det som är intressant att höra är hur rigida styrketränande kan vara. Måndagar: Bänkpress, Onsdagar: Knäböj, Fredag: Marklyft.
Jag brukar låta träningsdagarna återkomma cykliskt bröst onsdag och nästa pass lördag osv Om jag inte känner för att träna så hoppar jag över eller tränar något annat dvs lite på känsla och kapacitet/återhämtningsgrad...
kaffe_psykos
2012-03-22, 11:39
Går ju att ha lägre totalvolym på magsetsen, just så att man inte kör 3 gånger mer mage än något annat som du säger! Men lite skumt är det att dexter måste köra mage på både söndag och måndag! Visserligen går det. Men utfyllnad pga dumma splittar eller vadå?
Ja jag gillar också att köra på känsla, går ju att ha struktur på träningen utan måndag till söndag-rutiner!
Det är väl så att de flesta tränar på måndag (första dagen på veckan, "nu ska jag ta det seriöst den här gången!") och bänkpress är (en av de) mest tränade övningarna.
Går ju att ha lägre totalvolym på magsetsen, just så att man inte kör 3 gånger mer mage än något annat som du säger! Men lite skumt är det att dexter måste köra mage på både söndag och måndag! Visserligen går det. Men utfyllnad pga dumma splittar eller vadå?
Ja jag gillar också att köra på känsla, går ju att ha struktur på träningen utan måndag till söndag-rutiner!
Tror snarare att han gillar att jobba på sin midja eller att hans coach anser att han behöver göra det, något åt det hållet.
Dexter är väl äldst av de alla, kanske är en ålderpryl att han behöver jobba mer med sin midja för det eller åtminstone tror han det.
Kroppsbyggare som brukar har så konstiga synsätt på saker och ting ibland, de får ingen verklighetsuppfattning för allt de får resultat på grund av brukandet.
Bröst är väl den muskeln som flest personer har som favorit, särskilt bland nybörjare. Då blir det väl lätt att den prioriteras först.
Kör du knäböj? Annars blir det ända till lattjo lajban!:thumbup:
Självklart kör jag knäböj.
Knäböj
Frontböj
Ryckböj
Pausböj
Snabböj
aldoschadewitz
2012-03-22, 22:59
så därför är alla maskiner för bröst upptagna och ben maskinerna tomma! så varför inte köra det istället då :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.