handdator

Visa fullständig version : Hjälp, vad gör jag fel? Gör jag ens fel?

MaxB
2012-03-21, 08:46
Började deffen den 5e mars. Vägde in mig efter en dags koständring samt ändrat träningsupplägg och vägde då in mig på 75,2kg på 173cm ca, morgonvikt.

Jag har vägt mig varje morgon sedan dess och har som lägst varit nere på 73,5 och som högst varit uppe på 75,6. Imorse vägde jag in mig på 74,6.

Jag får det här verkligen inte att gå ihop. Jag _VET_ att jag ligger på ett underskott då jag väger varenda pinal jag äter. En dags kostupplägg ser ut enligt följande:

08:00 Frukost: 3 ägg, 20g sötmandlar
10:00 Whey 80
11:30 PWO
13:00 Whey 80 & 200g kyckling, 50g keso, 100g grönsaker, 40g tomatsås och kryddor
16:00 1 banan och 1 glas vatten
18:00 200g nötfärs, 50g keso, 100g grönsaker, 40g tomatsås
21:00 125g kvarg

Kostschemat ovan kör jag de dagar jag tränar två pass om dagen, slänger in träningsschemat nedan:

Måndag: Morgonpromenad 40 min & 45-50 minuter styrketräning, uppdelat på 2 pass med 5h mellanrum mellan starten på passen
Tisdag: Morgonpromenad 40 minuter
Onsdag: Morgonpromenad 40 min & 45-50 minuter styrketräning, uppdelat på 2 pass med 5h mellanrum mellan starten på passen
Torsdag: Morgonpromenad 40 minuter
Fredag: Morgonpromenad 40 min & 45-50 minuter styrketräning, uppdelat på 2 pass med 5h mellanrum mellan starten på passen
Lördag: 2-4h cykling i skog, mycket teknisk cykling vilket gör hela passet till ett långt intervallpass
Söndag: Vilodag

Att notera är att under samtliga morgonpromenader så brukar det bli 20 minuter rask promenad (6,5km/h-7km/h) och 20 minuter jogg (8km/h-10km/h)

De dagarna jag kör endast morgonpromenad så brukar jag skippa proteinet vid 10:00 och på söndagarna så skippar jag båda proteindrinkarna.

Edit: Noteras bör att det skall vara 500kcal underskott, minimi enligt mina beräkningar.

Med kostupplägget ovan samt träningsschemat så märker har jag märkt att ådrorna på armarna har börjat träda fram tillsammans med ådrorna över axlarna och magen ser något bättre ut, men vikten? Vad är det som händer? Jag hade en stabil viktnedgång den första veckan och halva andra, sedan har något gjort att jag spikat i vikt? Äter jag trots allt jag tror, för mycket fortfarande? Jag känner mig inte trött utan i rätt god form och ökar fortfarande i styrka trots de endast tre styrkepassen jag kör i veckan.

Är det vätska som påverkar vågen? Äter jag för mycket av något? Äter jag för mycket protein (vet att jag ligger strax över 200g vilket är ca 3g per/kg kroppsvikt)?

Ska jag skita i vågen totalt och fortsätta köra på mitt kostschema eller är det bara att börja kapa bort mer energi från dagsintaget? Jag behöver hjälp för att fastställa om något är fel för att åtgärda det eller om allt är i sin ordnüng.

Help me out guys! Jag är taggad till tusen och vet att det finns något under allt mitt sälfett och jag vill se vad det är, nü! Raus! *gah!* :)

Uppskattar all hjälp jag kan få och ställ gärna frågor eller ifrågasätt!

MaxB
2012-03-21, 09:09
Jag får dessutom minst 8h sömn per natt, sover bra och har ett vätskeintag på 2,5-3L per dag, bortsett från söndagar då jag ej tränar.

RobinSilver
2012-03-21, 09:13
Öka underskottet.

Pretorian
2012-03-21, 09:18
Jag tror du får lita på vågen. Den säger att du ligger i balans. Ät mindre.

MaxB
2012-03-21, 09:22
Tack för snabb respons. Som jag misstänkte. Då ökar jag underskottet med ca 400 kcal from. idag och ett par dagar framåt för att se vad som händer och vad vågen säger.

DaddyCool
2012-03-21, 15:00
Om ådrorna framträder tydligare så ser jag inte problemet, det är väl det som är ditt mål eller vill du minska i kg?

Jag köpte en våg som såklart inte är exakt men den mäter kroppsfett samt viceralt fett. Det ger mig i alla fall en indikation, dvs... behåller jag vikten men kroppsfettet minskar i andel så har jag ju ökat i muskelmassa...

Hetz
2012-03-21, 15:19
Ät mindre, kolla om det blir förändring. Om inte --> höj cardion - intensitet/längd

Tycker dock att det låter som den klassiska stirra-sig-på-vågen dieten där du per automatik tror att bara för att vågen pendlar litegrann att du inte har gått ner. Du kan mycket väl ha gått ner i fett men lagt på dig mycket vatten olika dagar. Kan bero på flera faktorer t.ex påbörjad kreatinkur, väldigt mycket vätska under dagen, kanske mer kryddor ena dagen jämfört med andra dagen (salt etc)

Men som sagt, ät mindre, fixa ett måttband och tro på det du gör!

CouchPotato
2012-03-22, 12:40
Om du nyligen börjat tränat (?) så kanske vikten inte går neråt vid kaloriunderskott för att du även lägger på dig en hel del muskler i början.

Om du redan tränat länge och nyligen börjat deffa, men utan viktnedgång, då får du dra ner kalorierna ytterligare.

För mig själv har vågen stått stilla sen jag började gymma+diet 2 månader sedan. Men fettet från midjan (midjemåttet) har minskat från 93cm till 86cm. Jag rekommenderar måttband.

Pretorian
2012-03-22, 14:30
Om du nyligen börjat tränat (?) så kanske vikten inte går neråt vid kaloriunderskott för att du även lägger på dig en hel del muskler i början.

Jag är ganska säker på att vikten går ner vid ett underskott, även om han skulle få mer muskler än tidigare.

Birkharju
2012-03-22, 15:07
Att uppskatta sin egen energiförbrukning är oftast det svåraste. Jag tror det är där felet ligger. Håll koll på spegeln och mätt midjan är mitt tips.

Sniggel
2012-03-22, 15:10
Jag får det här verkligen inte att gå ihop. Jag _VET_ att jag ligger på ett underskott då jag väger varenda pinal jag äter. En dags kostupplägg ser ut enligt följande:

Största felet. Det är inte den initiala beräkningen som avgör om du ligger på ett underskott. Det är om du går ner i vikt som visar om du ligger på underskott eller ej. Kroppen är komplex och standardiserade matematiska beräkningar fungerar inte perfekt för en icke-standardiserad verklighet (individ/aktivitet/kcal-variation i mat osv...)

Jag är ganska säker på att vikten går ner vid ett underskott, även om han skulle få mer muskler än tidigare.

Initialt kan det faktiskt bli stillastående viktmässigt eftersom glykogen och muskelmassa innehåller färre kcal per kg. I vissa fall kan det förklara varför man "står still" ett antal veckor. Ett måttband kan vara ett bra hjälpmedel (mäta runt midjan) för att försöka avgöra om man tappar fett eller ej. Förr eller senare kommer underskottet att avslöja sig eftersom man inte kan lägga på sig glykogen och muskelmassa i snabb takt hur länge som helst.

Det är lite överkurs eftersom det fortfarande stämmer att går man inte ner i vikt (förr eller senare) så ligger man inte på ett underskott.

MaxB
2012-03-23, 11:44
Tack för svaren. Samma dag som jag skrev inlägget så prövade jag att dra ned energiintaget med ytterligare 360 kcal och körde samma sak igår samt idag. Vågen har går nu igen åt rätt håll.

Tack för tipsen! :)

Edit: En annan fråga, är det oftast så att fettet släpper kring axlar och armar först? Det är så jag upplever det, magen släpar lite men ser bättre ut även den.

Pretorian
2012-03-23, 11:56
Tack för svaren. Samma dag som jag skrev inlägget så prövade jag att dra ned energiintaget med ytterligare 360 kcal och körde samma sak igår samt idag. Vågen har går nu igen åt rätt håll.

Tack för tipsen! :)

Edit: En annan fråga, är det oftast så att fettet släpper kring axlar och armar först? Det är så jag upplever det, magen släpar lite men ser bättre ut även den.

Det är nog vanligt att mer fett sitter kring magen (och då försvinner sist). För min del har jag en del kvar där men knappast märkbart på axlar/armar.