handdator

Visa fullständig version : Att bara deffa då och då? dåligt? bra?

Provrörsbarn
2012-03-20, 22:37
Tja!

Hur tar det på kroppen att bara någon gång då och då lägga in en deffperiod? kanske bara en veckas deff till exempel? Men aldrig en dag med kcalöverskott.

Jag har aldrig haft några viktproblem, utan är normalbyggd, trivs med min kropp men några % mindre fett tror jag bara hade varit snyggt faktiskt.

Men säg att jag en hel vecka ligger på kcal +-0. Alltså jag går inte upp i vikt men inte ner i vikt. Och veckan därpå ligger på kcalunderskott (ca500kcal varje dag) i en hel vecka. Är detta ett sätt att förlora fett? Antar att även lite muskler kommer följa med men ändå. Håller igång med styrketräning och konditionsträning hela tiden.
Skulle det även funka att 4 dagar i veckan ha kcalunderskott på 500kcal per dag och 3 dagar i veckan ligga på +-0 kcal?

Skulle kroppen ta av fettet, musklerna eller kommer kroppen stå still och istället för att bränna fett "vänta" på att det kommer mer kcal eftersom jag nu inte kör någon längre deff.

Förstår ni vad jag menar? Ja, Jag kan verkligen ingenting om deff och liknande. Därför vänder jag mer till er!

Verkligen tacksam för lite hjälp! Hade bra!

312
2012-03-20, 22:40
Ja, det lär funka, eftersom du kommer tappa vikt. Ät proteinrikt och styrketräna för att hålla kvar musklerna så gått det går.

LarsLasr
2012-03-20, 23:05
Skulle väl kunna liknas vid en extremt långsam deff där du går ner något hekto/vecka. Kan tänka mig att man skulle få bättre resultat av hårdare träning och bulk för att sedan lägga in en lite mer aggresiv deff, men om du är helt nöjd med muskelmängd så testa. Du märker ju fort om du gillar det eller inte.

Rusk
2012-03-20, 23:06
Varför skulle en del muskler följa med?
Det primära målet under en deff är ju att inte tappa muskler och ligger du -500kcal samtidigt som du äter proteinrikt och tränar hårt så bör du inte göra det, vet många som tom ökat i gymmet på ett sånt underskott.
Och för att besvara din fråga så är svaret ja, du kommer att gå ned i vikt.
Kom ihåg dock att på kcal +-0 så bygger du väldigt sakta om ens något, ska vara rätt svårt vad jag har hört så förstår inte varför du vill köra som du skrivit.
Lika bra att göra dig av med det fettet du irriterar dig på direkt och sedan lägga dig på ett rimligt överskott.
+0.6-1kg i månaden är för mig perfekt, då slipper man deffa så ofta.

Taget från deff guiden ->
"ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det är en ypperlig nedgångstakt för att inte tappa muskelmassa eller försämra ämnesomsättningen"

Nutrid
2012-03-20, 23:10
Enligt mig är det bara skönt att ha "små deffar" eller vad man nu vill kalla det istället för att ha en lång period av styrketräning på underskott där man står still i vikt på gymmet länge.

Jag undviker helst att gå upp flera kilon i bland annat fett för att sedan tvinga mig själv till att gå ner igen. Isåfall tränar jag heller på balans och lägger in en deff när jag känner att det kan behövas och då handlar det om 1-2 kilo jag ska ner och inte 20 kilo :). På det viset så håller jag motivationen uppe konstant - but that's just me!

För att svara på din fråga: Det är möjligt att köra ett sådant här upplägg som du skriver om men ett tips är att inte göra det i FÖR korta perioder. Det enda det lär resultera i är att du kommer noja så fort vågen rör sig uppåt och så blir det inte mycket muskelbyggande pga konstant deffande.

Sportfiskaren
2012-03-21, 10:04
En kul sak att poängtera kan ju vara att kalorirestriktion även är positivt ur ett hälsoperspektiv. Kan tyvärr inte bidra med någon trevlig läsning eller källa, men om jag inte minns helt fel så läste jag det någonstans på leangains.com