Visa fullständig version : Förvirrad vid uträkning av kaloribehov.
mrbambocha
2012-03-20, 15:00
Jag är 27 år, väger 82 kg, 187 lång, man. (Jag vill gå ner i vikt)
Så mitt basala ligger på ca 1940 kcal. Jag förbränner ca 780 kcal på träning / 6 dagar i veckan. Så då borde jag äta runt 2220. Rätt?
Men enligt alla kaloriräknare online så får jag fram att jag borde äta ca 3350, eller 2850 vid deff. Vilket ska jag följa? Vad är det jag har missat? (Förutom träningen så är mitt jobb/vardag helt stillasittande.)
Vilken fördelning skulle ni rekommendera på kosten? (Högintensiv konditionsträning) Just nu ligger jag på 46% Kolhydrater, 27% protein och 27% fett. Eller rättare sagt, 0,75g fett/kg, 2g protein/kg och resten reglerar jag med kolhydrater.
vicarious
2012-03-20, 15:17
Vad tränar du? Ingen styrketräning?
Testa dig fram är lättast. Finns ingen garanti att någon formel kommer ge korrekta siffror. De bör endast användas som fingervisningar.
Det låter som att du räknat ut ditt basala behov väldigt lågt, alltså utan någon aktivitetsfaktor. Under 2000 kcal vågar jag påstå är för lite för en nästan 2 meter lång man på 80+ kg.
Frenzybutt
2012-03-20, 16:00
Jag är 189 och vägde 79-82 senast jag räknade ut mitt. Jag har relativt hög förbränning så kan tänka mig att du ligger kanske 500 under mitt för att ligga vid balans med tanke på att du är 27 och jag endast snart 19. 2800 lär nog vara +/-0 för dig. prova dig fram och ändra kosten efter vad vågen säger helt enkelt. utgå från cirka 2800, dvs cirka 2500-2800 kcal (borträknat din träning) vid deff.
EDIT: Sen vet jag ju ej om du är stenhårt deffad, vilket säkert ger dig en högre förbränning pga mer muskelmassa, men tvivlar på det då du håller på med konditionsträning.
mrbambocha
2012-03-20, 16:27
Det låter som att du räknat ut ditt basala behov väldigt lågt, alltså utan någon aktivitetsfaktor.
Yes. 1940 är utan aktivitetsfaktor. Jag trodde jag kunde ta bort det då jag vet exakt hur mycket jag förbränner vid träning. Går det inte göra så? Vilken aktivitetsfaktor ska jag använda mig av isf?
1,55 Måttligt aktiv Måttlig träning 3-5 gånger i veckan.
1,725 Mycket aktiv Hård träning 6-7 dagar i veckan.
Jag tränar hårt, men resten av dagen är stillasittande. Så ska jag ta något där mittemellan? 1.6?
...1.6-1.7 g/kg kroppsvikt och dag för explosiva idrotter och styrketränande.
...1.5-2 g/kg kroppsvikt för växande och hårt idrottande ungdomar.
Ska jag ändra mitt proteinintag till 1.7 istället, låta fettet ligga på 0.75 och resten kolhydrater?
Sen vet jag ju ej om du är stenhårt deffad, vilket säkert ger dig en högre förbränning pga mer muskelmassa, men tvivlar på det då du håller på med konditionsträning.
Nä, jag är inte deffad alls. Hade bra kondis och helt ok styrka förr, men tappat det då jobbet tog för mycket tid, och nu vill jag för första gången ta det seriöst. Midja/Stuss ligger precis på 1.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.