handdator

Visa fullständig version : Dextrose + Maltdextr

Vlad
2004-01-19, 21:10
Tjena Tjena!

Är det någon som vet var man kan beställa dextrose + maltdextr (i stora mängder) på I-net?
Börjar bli ganska så dyrt med ca 30kr/vecka för taskiga 400g av dextrose.

Tackar!:hbang:

King Grub
2004-01-19, 21:14
Knalla upp till Flygfyren så sparar du 10 kronor per förpackning Dextropur i alla fall, jämfört med den affär du köper från nu. ;)

potte
2004-01-19, 21:29
jag köpte dextropour på willys idag för 14.98kr/400gram. så om du har ett willys i närheten är det ju ännu billigare än King Grubs förslag...:)

King Grub
2004-01-19, 21:29
Originally posted by potte
jag köpte dextropour på willys idag för 14.98kr/400gram. så om du har ett willys i närheten är det ju ännu billigare än King Grubs förslag...:)

Finns inget Willys här. ;)

potte
2004-01-19, 21:31
Originally posted by King Grub

Finns inget Willys här. ;)

ok, u never know;)

tycker de sprider sig som en löpeld kring sverige de där willysbutikerna (vilket är mycket bra:thumbup: )

Vlad
2004-01-19, 21:35
Hmm, jag köpte min dextropur på Flygfyren :(

De använder dextrose i deras frallor, det är kanske värt att fråga de om de kan sälja dextr i större mängder, eftersom det är asspain att köpa 400g åt gången eller ha en massa små boxar hemma =/:devil:

King Grub
2004-01-19, 21:36
Dextropur kostar 19:90 på Flygfyren... så sent som i förrgår. Vad har du blivit pålurad för överpris? :D

Crystal
2004-01-19, 22:22
käka dextropur som tilltug :smokin:

EDIT: OJ! nu stavade jag fel på tilltugg

förlåt mig :smash:

potte
2004-01-19, 22:32
Originally posted by Kane
käka dextropur som tilltug :smokin:

EDIT: OJ! nu stavade jag fel på tilltugg

förlåt mig :smash:

jag tror snarare att de använder det till efter-träningsdrinken, det gör iaf jag ;)

Crystal
2004-01-19, 22:39

jag tror snarare att de använder det till efter-träningsdrinken, det gör iaf jag ;)

Nä, nu är du helt ute och cyklar, man behöver ett pass högre GI än dextropur efter träning, som bara har 30. :love:

potte
2004-01-19, 22:42
Originally posted by Kane

Nä, nu är du helt ute och cyklar, man behöver ett pass högre GI än dextropur efter träning, som bara har 30. :love:

hmm, undrar vem som är ute och cyklar egentligen :smash:

dextropour = druvsocker = glukos
har ett ett GI på 138, iaf enligt min GI-tabell

Vlad
2004-01-19, 22:49
Dextrose + Creatine = Deadly Combination :)

King Grub, hmm, kan vara 20:-, men ändå, det är för mycket. Det måste finnas billigare, i större mängder. Dextrose och Maltdextn används för att tillvärka öl..så..

Hmm, får nog fortsätta att leta :)
Ska snacka med Flygfyren bosserna på onsdag ..

potte
2004-01-19, 22:52
Originally posted by Vlad
Tjena Tjena!

Är det någon som vet var man kan beställa dextrose + maltdextr (i stora mängder) på I-net?
Börjar bli ganska så dyrt med ca 30kr/vecka för taskiga 400g av dextrose.

Tackar!:hbang:

blev ju så insnöad på dextropouren att jag glömde nämna att du kan beställa större mängder av exempelvis maltodextrin från

http://www.humle.se

men med frakten vette fan om det blir billigare är druvsockret...

Vlad
2004-01-19, 23:06
Tackar! :)

Behöver både dextrose och maltodextrin :)

Dextrose - snabba kolhydrater
Maltodextrin - lite långsammare

Crystal
2004-01-19, 23:07

hmm, undrar vem som är ute och cyklar egentligen :smash:

dextropour = druvsocker = glukos
har ett ett GI på 138, iaf enligt min GI-tabell

potte lille, jag retas bara :D

potte
2004-01-19, 23:10
Tackar! :)

Behöver både dextrose och maltodextrin :)

Dextrose - snabba kolhydrater
Maltodextrin - lite långsammare

asså enligt min GI-tabell (med risk för att låta fjantig när jag säger det andra gången i denna tråd) så är skillnaden mellan maltodextrin och druvsocker endast en fjuttig enhet.

druvsocker: 138
maltodextrin: 137

potte
2004-01-19, 23:11
Originally posted by Krystal

potte lille, jag retas bara :D

hehe :thefinger

Vlad
2004-01-19, 23:32
Dextroses GI nivån ska vara på 100 har jag läst i någon bok.
Dextrose - enkla kolhydrater (< 10 socker molekyler)
Malt - komplexa (> 10 socker molekyler, svaga bindningar dock)

potte
2004-01-19, 23:40
Dextroses GI nivån ska vara på 100 har jag läst i någon bok.
Dextrose - enkla kolhydrater (< 10 socker molekyler)
Malt - komplexa (> 10 socker molekyler, svaga bindningar dock)

dextriner (även kallat maltodextriner) är väl ändå en blandning av olika kolhydrater, både snabba och långsamma. vad jag förstått ska det vara brottsycken av stärkelse och därmed bestå av olika långa glukoskedjor (även färre än 10 bindningar).

och jag är ganska övertygad om att druvsocker har ett GI över 130.

får hoppas att King Grub eller nån annan kan svara på detta imorgon...

EDIT: förresten så är ju druvsocker (glukos) en monosackarid och består alltså av en och endast en sockermolekyl.

Vlad
2004-01-19, 23:50
http://www.atnf.csiro.au/people/tgetts/gi_list.html

SUGARS
High GI

Glucose - 100
Glucose tablets - 102
Maltodextrin - 105
Maltose - 105

Maltodextrin ÄR en komplex carb :)
Jag är 100% på det.

:angel:

potte
2004-01-20, 00:01
http://www.atnf.csiro.au/people/tgetts/gi_list.html

SUGARS
High GI

Glucose - 100
Glucose tablets - 102
Maltodextrin - 105
Maltose - 105

Maltodextrin ÄR en komplex carb :)
Jag är 100% på det.

:angel:

aa, nu har jag ju varit dum :smash:

du har en GI-lista med glukos som 100-värde och jag har en med vitt bröd som 100-värde. det förklarar varför vi har olika värden i våra tabeller :)

men enligt din tabell har ju maltodextrin HÖGRE GI än dextros :confused:
du skrev ju att du skulle använda maltodextrinet som en lite saktare kolhydratkälla...?

ang. hur många sockermolekyler maltodextrinet kan innehålla kanske jag har fel... det kanske bara är brottstycken med längre glukoskedjor än 10 molekyler... detta har varit omdebatterat av "eliten" här på kolozzeum för ett tag sen, tror jag. hittar inte tråden nu, men jag tror att det de kom fram till var att det står olika i olika böcker varför de inte kunde ge ett entydigt svar.

King Grub
2004-01-20, 07:42
Druvsocker/dextropur har ett GI på 140 om man använder vittbröd som 100-referens, vilket är den svenska standarden, och 100 om man använder glukos som 100-referens, vilket är den internationella standarden.

Maltodextrin kan vara att föredra i drinkar eftersom det har en neutral smak till skillnad från druvsocker.

Korgull
2004-01-20, 10:37
Maltodextrin kan vara att föredra i drinkar eftersom det har en neutral smak till skillnad från druvsocker.

Vilken sockerart inehåller Red Bull? Glyckos? Jävligt gott är det iaf.

z_bumbi
2004-01-20, 10:45
Leta reda på en lokal affär som har bryggerisaker, druvsocker från 10 kr/kg och maltodextrin från 40-50 kr/kg.

Att blanda maltodextrin och druvsocker bara för att man ska få två olika typer av snabbhet på kolhydrater verkar vara på gränsen till GI-noja. :)