handdator

Visa fullständig version : 2 fast 2 furious?

milk
2012-03-20, 10:17
Tjo!

Jag började min första riktiga deff förra måndagen och so far so good. Är sjukt peppad men jag börjar oroa mig om jag inte ligger på ett för högt underskott(?). Jag räknade ut att mitt bas kcal intag ligger på 2800 kcal/dag och har dragit av 500 kcal. Jag är 174 cm och vägde 85,5kg innan jag började deffen.
Eftersom jag inte hade någon personvåg så vägde jag mig på gymmet i fredags och landade då på 84,9 kg (:hbang:). Sen kom jag på att det kunde underlätta att ha en våg hemma så jag stack iväg och köpte en igår. Kunde inte hålla mig från skiten så när jag kom hem jag vägde mig direkt (inte oväntat haha) och landade då på 84,4 kg. Inte för att det spelar någon roll kanske men detta var med både frukost,lunch och mellis i magen (känns bättre för en själv att säga så av någon konstig jävla anledning haha).
Nu till mitt egentliga "problem" som dök upp imorse när jag vägde mig, då visade vågen 83,3 kg!! Detta är givetvis mkt vatten osv som åkt ut men jag tycker det är lite väl mycket vikt som försvunnit på 9 dagar?

Mitt upplägg ser ut som följer:

Gym: 3 split schema - bröst/triceps | ben/mage | rygg/biceps/axlar
Cardio: Kör 5-6 morgon promenader innan jobbet på 5-6 km i veckan. Blir lite kortare promenader på träningsdagarna.

Ligger på 190-220g protein/dag

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag köra med samma upplägg eller öka min kcal budget och behålla min träningsform eller minska träningen och behålla min kaloribudget? Tänker då på mina promenader då träningen är obligatorisk för mig.

Tacksam för svar!

milk
2012-03-20, 10:21
När jag räknade ut mitt kalorintag så använde jag 1,5 i aktivitetsfakor, vet inte om det stämmer men tror det. Jag jobbar på kontor och sitter still en jävla massa men har det senaste året gymmat 6 dagar i veckan och lagt in ca ett cardio pass utöver detta. Tror det kompenserar för mitt stilla sittande och motsvarar kanske 1,5 i aktivitsfaktor.

Pretorian
2012-03-20, 10:27
2 kg de första nio dagarna tycker inte jag är för mycket. Det kommer snart gå långsammare, du behöver inte vara orolig.

Zizou
2012-03-20, 10:45
2 kg de första nio dagarna tycker inte jag är för mycket. Det kommer snart gå långsammare, du behöver inte vara orolig.

+1. Det går riktigt fort första 7-10 dagarna.
Det är inte bara en massa vatten som försvinner, men även tarminnehållet blir betydligt mindre.

milk
2012-03-20, 10:48

Vill inte gå ut för hårt, slita på kroppen eller sådär eftersom det kommer bli jobbigare och gå långsammare. Hade tänkt lägga om träning och strypa lite till om ett tag kanske. Får se vad spegeln+vågen säger. Men än så länge är det lugnt säger ni?

Hennish
2012-03-20, 10:57
Vill inte gå ut för hårt, slita på kroppen eller sådär eftersom det kommer bli jobbigare och gå långsammare. Hade tänkt lägga om träning och strypa lite till om ett tag kanske. Får se vad spegeln+vågen säger. Men än så länge är det lugnt säger ni?

Alltså, mår du bra under viktnedgången och du känner att du inte är orkeslös och allt sådant där så tycker jag inte du ska gå alltför hårt på vad vågen säger dig. Ifall det är "lugnt" är det ju bara du som vet, beroende på hur snabbt du vill gå ner.

milk
2012-03-20, 11:06
Alltså, mår du bra under viktnedgången och du känner att du inte är orkeslös och allt sådant där så tycker jag inte du ska gå alltför hårt på vad vågen säger dig. Ifall det är "lugnt" är det ju bara du som vet, beroende på hur snabbt du vill gå ner.

Känner mig lite orkeslös mot slutet av varje gym-pass men kan vara för att jag tänkte att köra lite fler reps än jag gjort tidigare dom första 2 veckorna för att chocka kroppen. Får se hur den svarar när jag börjar köra runt 6-8 reps nästa vecka.

Pretorian
2012-03-20, 11:12
Äsch.. "chocka" inte kroppen. Jag tycker det är bättre att fortsätta som innan deffen så kan man lättare jämföra eventuell styrkeminskning (eller kanske ökning?).

milk
2012-03-20, 11:34
Äsch.. "chocka" inte kroppen. Jag tycker det är bättre att fortsätta som innan deffen så kan man lättare jämföra eventuell styrkeminskning (eller kanske ökning?).

Chocka/bryta mönstret/ändra träningsrutin, kalla det va man vill. Ser inga nackdelar med att ändra detta om man kört på ett visst sett i flera månader i sträck. Självklart varierar jag övningar osv men har kört låg intensivt och nu tänkte jag att det kunde vara bra att ändra på detta beteende.
Hade jag inte kört deff så hade jag nog kört en 4 veckas fas men det orkar jag nog inte med under deffen.
Kommer börja fortsätta att köra som jag gjorde innan om ca en vecka och då kolla hur jag ligger, om jag minskat eller ökat i styrka.

Rusk
2012-03-20, 11:35
Kan tillägga att väldigt många personvågar visar annorlunda beroende på hur dom står.
Hitta en plan yta och väg dig på det stället 1 gång i veckan efter att du har vaknat och kissat.
Men som Pretorian sa, 2 kg på 9 dagar är rätt normalt i början.
Har själv kört på i 14 dagar och har droppat från 78 till 74,7.

milk
2012-03-20, 11:50
Kan tillägga att väldigt många personvågar visar annorlunda beroende på hur dom står.
Hitta en plan yta och väg dig på det stället 1 gång i veckan efter att du har vaknat och kissat.
Men som Pretorian sa, 2 kg på 9 dagar är rätt normalt i början.
Har själv kört på i 14 dagar och har droppat från 78 till 74,7.

Exakt, jag har tänkt på vart vågen står och ställt den på samma ställe. Vänder man på det hela så har jag inte så mkt referenser att gå på då jag inte vägt mig ofta. Tänkte jag skulle väga mig varje morgon så jag får ut ett vecko snitt. Kanske verkar överdrivet stats är ju alltid kul.

Pretorian
2012-03-20, 12:42
Ser inga nackdelar med att ändra detta om man kört på ett visst sett i flera månader i sträck.

Jag ser inga fördelar i att ändra...

Sportfiskaren
2012-03-20, 14:17
Personligen tycker jag att du ska minska ned på träningen till 3 styrkepass i veckan med fokus på tunga basövningar. Behåll gärna promenaderna om du känner att du orkar det.

milk
2012-03-20, 20:05
Personligen tycker jag att du ska minska ned på träningen till 3 styrkepass i veckan med fokus på tunga basövningar. Behåll gärna promenaderna om du känner att du orkar det.

Jag håller mig till 3 x gympass i veckan och kör bas övningar men kör lite variation nu. Kommer som sagt lägga av med hög intensiv träning efter denna vecka och fokusera på tunga pass.
Innan deffen började har jag kör tunga pass 6 ggr/veckan så det bli lite lugnare ändå.
Personligen måste jag ha lite variation i min träning annars blir allt så enformigt och trökigt. Kommer tex byta ut ett gympass mot ett crossfitpass, kör spinning ist för promenad etc (ni fattar grejen).

milk
2012-03-20, 20:06
Basövningar får man aldrig för mkt av