Visa fullständig version : Kvällsöppet odlat kött
krubkungen
2012-03-19, 23:57
Hejhej.
Tittar på kvällsöppet där dem snackar om forskare i Kanada som har hittat ett sätt att odla kött. Dem har en debatt ifall man skulle kunna tänka sig att äta kött för att skona djuren och massa snack hit och dit. Utan att gå in på detaljer i debatten var min första tanke "hur odlar man kött"? Alltså hur skulle detta gå till?
Sen, skulle ni kunna tänka er äta odlat kött? ;)
Fishtank
2012-03-20, 00:00
Hur det går till är jag inte så insatt i men vet att det varit på g några år nu.
Helt okej för mig så länge det håller likvärdig eller bättre kvalité (näringsvärden osv.)
Chansen finns nog för billigare kött också då det slår igenom om det nu gör det.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Som ovanstående skrev; om smak och näringsvärde är likvärdigt och de pressar priserna så är jag intresserad.
Springer
2012-03-20, 08:29
Är inte Qourn odlat kött då? Eller vad är skillnaden?
Eddie Vedder
2012-03-20, 08:33
Är inte Qourn odlat kött då? Eller vad är skillnaden?
Quorn är svamp. Svamp, lite jox och äggviteprotein. Så en vegan kan inte äta Quorn.
Quorn är svamp. Svamp, lite jox och äggviteprotein. Så en vegan kan inte äta Quorn.
Det är joxet som är hemligheten! ;)
Att odla kött är fortfarande väldigt dyrt och jag tror att insekterna slår igenom i större skala även i västvärlden innan köttodling blir vanligt. Det är mycket enkelt att odla insekter och det tar vara på spill från annan matproduktion.
att odla kött är fortfarande väldigt dyrt och jag tror att insekterna slår igenom i större skala även i västvärlden innan köttodling blir vanligt. Det är mycket enkelt att odla insekter och det tar vara på spill från annan matproduktion.
... äta myror?!
... äta myror?!
Winning! :laugh:
För att hålla topic: Nej, jag tror inte det, de känns för "kemiskt" och konstgjort.
Hejhej.
Tittar på kvällsöppet där dem snackar om forskare i Kanada som har hittat ett sätt att odla kött. Dem har en debatt ifall man skulle kunna tänka sig att äta kött för att skona djuren och massa snack hit och dit. Utan att gå in på detaljer i debatten var min första tanke "hur odlar man kött"? Alltså hur skulle detta gå till?
Sen, skulle ni kunna tänka er äta odlat kött? ;)
Ja absolut! :)
Det är inga konstigheter som man kan tro det är utan mer just nu en ingenjörskonst som behöver förfinas. Dyrt definitivt för det sker ännu inte i någon större massproduktion
Eddie Vedder
2012-03-20, 10:30
För att hålla topic: Nej, jag tror inte det, de känns för "kemiskt" och konstgjort.
Du tar inte EAA hoppas jag. :)
Springer
2012-03-20, 10:32
Man tog ju fram det för att ersätta kött, och nog är det odlat alltid. Hur skiljer sig det här nya sättet att odla kött?
Du tar inte EAA hoppas jag. :)
Nej, aldrig. (:em:)
Allting vi äter är konstgjort i princip. Alla spannmålssorter t.ex. är extremt olika de som fortfarande finns naturligt. Skillnaden gentemot genmodifierade grödor är att man kan flytta gener mellan olika arter och behöver inte korsa två närbesläktade individer. Men i övrigt skiljer det sig inte mot selektiv kultivering (t.ex. att välja det riset som tål torka bäst).
Genmodifierade grödor är framtiden, finns mycket att vinna både miljömässigt och ekonomiskt. Kan man få odlat kött att bli ekonomiskt gångbart vore det inte dumt förstås.
Såg på en godispåse (Karamellkungen) där det stod att godiset inte innehåller genmodifierade substanser. Ska man skratta eller gråta? Sockret (själva kärnan i godiset) är ju det som är hälsofarligt om något.
azrael109
2012-03-20, 11:10
Allting vi äter är konstgjort i princip. Alla spannmålssorter t.ex. är extremt olika de som fortfarande finns naturligt. Skillnaden gentemot genmodifierade grödor är att man kan flytta gener mellan olika arter och behöver inte korsa två närbesläktade individer. Men i övrigt skiljer det sig inte mot selektiv kultivering (t.ex. att välja det riset som tål torka bäst).
Genmodifierade grödor är framtiden, finns mycket att vinna både miljömässigt och ekonomiskt. Kan man få odlat kött att bli ekonomiskt gångbart vore det inte dumt förstås.
Såg på en godispåse (Karamellkungen) där det stod att godiset inte innehåller genmodifierade substanser. Ska man skratta eller gråta? Sockret (själva kärnan i godiset) är ju det som är hälsofarligt om något.
Nackdelen är att det finns ett väldigt stort osäkerhets moment i genmodifikation ännu. Du vet helt enkelt inte vilka exakt "egenskaper" du får med.
Det vet man inte heller med selektiv kultivering.
Veganer kan inte äta odlat kött i dagsläget heller, då man använder (suprise...) djurceller för att starta processen.
Knatcharn
2012-03-20, 11:42
... äta myror?!
Dra ner en näve kackerlackor i shakern på morgonkvisten..
OnT: Det är väl inget fel med odlat kött om det fungerar bra. Fördel kan ju bli mindre miljöpåverkan och kostnader.
Den viktigaste frågan är väl ändå: Hur hög proteinhalt kan dom få på skiten?
Den viktigaste frågan är väl ändå: Hur hög proteinhalt kan dom få på skiten?
Pratar du om att odla kött så har de eliminerat den delen av processen.
Eddie Vedder
2012-03-20, 13:06
Man tog ju fram det för att ersätta kött, och nog är det odlat alltid. Hur skiljer sig det här nya sättet att odla kött?
För att ersätta kött ja, då är det alltså inte kött. Det är svamp. Och du förväxlar två sorters "odling" här. Skilj på att odla en gröda och odla celler. Skillnaden mellan odlat kött och svamp är jättestor.
Springer
2012-03-20, 14:04
Jag förväxlar ingenting, jag frågade. Varför måste du vara så aggresiv?
När kan man ha ett litet växthus på balkongen och odla oxfilé egentligen, räcker om jag kan skörda en sådär 20kg i månaden. *flex*
Här är en jätteintressant artikel om Quorn och tillverkningen av detta! :)
http://fof.se/tidning/2012/2/du-skona-nya-quorn
För att vara OnTopic, så självklart skulle jag käka odlat kött om det var gott och nyttigt, finns väl ingen vettig anledning till att inte äta det...?
Eddie Vedder
2012-03-20, 15:37
Jag förväxlar ingenting, jag frågade. Varför måste du vara så aggresiv?
Men kära nån. :D
Eddie Aggressiv?
Eddie ROIDAR!!!1!1111!!!!1111
När kan man ha ett litet växthus på balkongen och odla oxfilé egentligen, räcker om jag kan skörda en sådär 20kg i månaden. *flex*
Tror att köttmassan, eller vad vi nu ska kalla det, är mört redan från början. Kan man odla köttceller behöver man inte stoppa in bindvävsceller som gör köttet segt.
Springer
2012-03-21, 09:22
Här är en jätteintressant artikel om Quorn och tillverkningen av detta! :)
http://fof.se/tidning/2012/2/du-skona-nya-quorn
Jo, det var därifrån jag fick informationen hur de odlar quorn.
Senast jag läste om detta så ser det väl mest ut som köttfärs nu och en stek eller biff ligger nog väldigt långt fram i tiden.
Eddie Vedder
2012-03-21, 09:34
Senast jag läste om detta så ser det väl mest ut som köttfärs nu och en stek eller biff ligger nog väldigt långt fram i tiden.
Ja det är färs som är "aktuellt". När det är klart med det första provet skulle väl forskarna käka en hamburgare vill jag minnas. En dyr hamburgare. ;)
Hur resonerar du som vegan?
Ja det är färs som är "aktuellt". När det är klart med det första provet skulle väl forskarna käka en hamburgare vill jag minnas. En dyr hamburgare. ;)
Hur resonerar du som vegan?
Jag tycker det är bättre än djurhållningen som är nu. Ser hellre att kossan inte finns alls än att det bara tjänar något slags uppfödningssyfte. Det blir så sådan produktkänsla över en levande varelse.
Att odla upp något kilo kött på några celler tagna från en ko bidrar ju till att inte lika många djur måste gödas upp, vilket i sin tur även bidrar till en bättre miljö.
Förhoppningsvis minskas löpbandsdjuren.
Det är väl lite som Quorn-artikeln som postades häromdagen, att ursprungstanken med Qourn var att ge föda åt den växande mänskligheten och om cellodling av kött blir ekonomiskt effektivt så varför inte?
Jag ser hellre att köttet kommer från några celler än att det kommer från ett djur som levt med dålig djurhållning. Djurlidandet lär ju minska, ta bara kalven som ett exempel. Där ger man dom järnbrist så köttet blir ljusare innan man slaktar dom. Med det odlade köttet kan man istället manipulera det till att bli ljusare. Läste även att man skulle kunna manipulera köttet till att ge det ännu mer egenskaper. Får jag spåna riktigt ordentligt tror jag vi kommer se kött i butiken med extra vitaminer, typ som alla populära vitamindrycker nu. "Köttfärs - med extra Omega3 och jordgubbssmak!"
Kan lägga till att första gången jag hörde talas om detta visste jag inte att det var odlat från djurceller, men tanken att jag skulle kunna äta detta kött väcktes.
Någon som vet hur mycket celler man måste ta från ett djur för att påbörja en odling?
Någon som vet hur mycket celler man måste ta från ett djur för att påbörja en odling?
Rimligtvis borde man väl bara behöva starta en odling och sen ta nya odlingar vidare från den man redan startat?
Alltså kan det räcka med att döda ett djur för att föda hela jordens befolkning med kött. (Men det tar ett tag att få den odlingsvolymen såklart)
Rimligtvis borde man väl bara behöva starta en odling och sen ta nya odlingar vidare från den man redan startat?
Alltså kan det räcka med att döda ett djur för att föda hela jordens befolkning med kött. (Men det tar ett tag att få den odlingsvolymen såklart)
Nja, primära celler i kultur brukar bli mindre och mindre lika "originalcellerna" efter varje passage. Sa ett djur för hela jordens befolkning i all evighet kommer inte att fungera. Men samtidigt räcker det med en biopsi för att fa cellerna man behöver, att döda djuret är alltsa inte nödvändigt.
Nja, primära celler i kultur brukar bli mindre och mindre lika "originalcellerna" efter varje passage. Sa ett djur för hela jordens befolkning i all evighet kommer inte att fungera. Men samtidigt räcker det med en biopsi för att fa cellerna man behöver, att döda djuret är alltsa inte nödvändigt.
Ah, coolt.
krubkungen
2012-03-21, 13:25
Undrar ifall det kommer vara lika gott som "vanligt" kött.*rolleyes*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.