handdator

Visa fullständig version : Tänker köra VLCD i 2 veckor, ute och cyklar eller stämmer detta?

CalleJ
2012-03-19, 14:32
JAG KOMMER ATT KÖRA TVÅ VECKOR VLCD.

Och idag inleder jag min första dag på VLCD, jag kommer att äta omkring 843 kcal om dagen vilket är 5 påsar Nutrilett, 200g kycklingfile. Och på träningsdagar kommer jag att äta 14g EAA.

MINA MATVANOR, UNGEFÄR:

Frukost:
Så sent som möjligt men 07 / 08:00: 2 påsar
Middag:
Beroende på skoltiderna.. men oftast inget. Är jag hemma så runt 14:00 1 påse
Mellanmål:
Om jag ätit en påse vid lunch så är det inget nu, annars 1 påse. Detta är runt 15 / 16:00
Kvällsmat:
2 påsar

Kycklingen delas upp lite då och då..

= 843kcal
17gram Fett
119g Protein
53g kolhydrater
Per dag.

Och då är frågan, VARFÖR? varför ska jag göra detta när jag redan ligger på en viktnegång på ca 1kg/vecka.. Jo för att jag vill under två veckor "rasa ner" och även bygga upp min självdisciplin igen mot var den en gång var, samtidigt som jag har 100% koll på det jag får i mig och vet att det stämmer.

OM MAN RÄKNAR PÅ ATT, SÅ SKA DET BLI DETTA I PRAKTIKEN:
Mitt basala energibehov:
66,5+(13,75*104)+(5,003*192)-(6,775*18)
= 2335,126kcal

Gånger 1,2 vilket är min rörelsefaktor:
= 2802kcal
En dag, jobbig som att sitta vid datorn från morgon till kväll behöver jag alltså 2802kcal för att ligga stilla i vikt. Jag räknar med 1,2 trotts att jag ligger något över det. Rör ju mig en del inom skolan, går till bussen osv men inget avancerat precis..

Mitt underskott per dag:
In: 843kcal
Ut: 2803kcal
= 1959kcal i underskott per dag.
(Detta är för vilodag)

Träningsdagar:
äter jag 14gram EAA av samma anledning som jag trycker i mig 200g kyckling varje dag. För att minska muskelnedbrytningen.

Och på tal om träningsdagar, så kommer det att bestå av en 3-split som jag kör en gång per vecka.. för att behålla lite muskler och inte tappa allt jag har :))

Jag kommer att ha ett underskott på: 13 714 kcal per vecka, och därmed tappa 1,95kg per vecka. Och därmed på två veckor tappa 3,9kg och landa på en vikt på 100,2kg.

Kommentarer på detta?
Tips?
Vettigt att äta EAA på träningsdagar och även att äta 200g kyckling alla dagar, eller ska jag skippa det?

Kommer att föra dagbok över detta här, och på min blogg lchfcalle.se om någon är intresserad av att följa det..

OVER AND OUT

Pretorian
2012-03-19, 14:40
Det går snabbare om du skippar kycklingen helt.. :-)

Nää, men varför har du så bråttom? Vad ska du äta efter dessa två veckor? Tycker det låter kasst att försöka hetsbanta så som du gör.

Fredriiik
2012-03-19, 15:19
ett underskott på 2000 på en dag måste fan sätta fart på nedgången iaf ;P
Frågan är hur din ork kommer vara i gymmet?

Någon som vet om det finns något negativt med att ligga på ett sånt stort underskott under två veckors tid?

CalleJ
2012-03-19, 16:43
Det går snabbare om du skippar kycklingen helt.. :-)

Nää, men varför har du så bråttom? Vad ska du äta efter dessa två veckor? Tycker det låter kasst att försöka hetsbanta så som du gör.

Ja absolut, hamnar då på 561kcal per dag, men kanske är värt att ligga på 800kcal och få i sig 104g protein istället för 58?

Varför? två veckor, alltså tills jag kommer under 100kg. Efter det så kommer jag att ligga på ett underskott på 800-1000kcal per kg. Jag har just nu ungefär 27% BF så där finns att ta på iaf..

ett underskott på 2000 på en dag måste fan sätta fart på nedgången iaf ;P
Frågan är hur din ork kommer vara i gymmet?

Någon som vet om det finns något negativt med att ligga på ett sånt stort underskott under två veckors tid?
Förhoppningsvis, ja. Och orken hoppas jag ska räcka till att gå i skolan veckan ut, sedan har jag 1 vecka lov.

Negativt: Möjligen en större muskelförlust än nödvändigt.

azrael109
2012-03-19, 19:27
Med 27% bf borde det inte vara några problem, då kan du ligga riktigt lågt och inte tappa speciellt mycket muskler.

dock verkar 100g protein per dag vara jävligt lågt?

CalleJ
2012-03-19, 19:55
Med 27% bf borde det inte vara några problem, då kan du ligga riktigt lågt och inte tappa speciellt mycket muskler.

dock verkar 100g protein per dag vara jävligt lågt?

Med enbart VLCD-kur, som säger 5-6påsar per dag så får man bara i sig ca 50-60g protein.. så 100g är nog väldigt mycket på en vlcd kur.