Visa fullständig version : Förvirrad till max!?
Har läst och läst och läst men kan fortfarande inte säga att jag fått svaret! This is it;
Efter ett styrkepass är det högintensiv eller lågintesiv träning som gäller då syftet är att bränn fett? Läser om HIIT men läser oxå att fettförbränningen är som bäst vid en puls på mellan 100-130 och med den pulsfarten blir det väldigt lågintensivt.
så ???
King Grub
2004-01-19, 19:18
Det fungerar alldeles utmärkt med cardio direkt efter styrkepasset... om man håller det till runt 20 minuter intensiv träning. Långpromenader direkt efter är nog inte att rekommendera. Med intensiv cardio använder du inte fett som energikälla under själva aktiviteten i någon större utsträckning, men fördelarna, som gynnsam hormonutsöndring, konditionsförbättring, högre total energiförbrukning, förbättrad insulinkänslighet, fortsatt förbränning efter passet, med mera, uppväger och passerar klart de du uppnår med lågintensiv cardio, enligt min mening.
Du har både argumenten och övertygelsen så nu bestämmer jag mig för att mitt problem är löst, högintensivt är det som gäller!Tusen tack!
King Grub
2004-01-19, 19:28
Inget hindrar dig ju dock från att variera förbränningsträningen; gillar du lågintensiv, så kör på, men kanske inte efter styrkepasset, då det antagligen går för lång tid innan du får näring till musklerna med det upplägget. Morgonpromenader är också effektiva, även om jag personligen har ytterst svårt att leta fram någon motivation till dem, särskilt inte som jag får bättre resultat med intensiv konditionsträning.
Går några morronpromenader i veckan men svårt att säga än om de ger något då jag tidigare slarvat så mycket med kosten, först nu som jag satsar. Är i övrigt ganska duktig på att transportera mig till fots så det blir en hel del lågintensivt promenader.
Efter träningen har det tidigare känns bättre psykiskt att ta ut sig intensivt under en viss tid istället för att sitta och tantcykla i läsa-tidning-fart, så nu med fakta i handen hägrar högintensivt efter styrkepassen!
Själv tänker jag testa King Grubs tips om HIIT nu under min 6 veckors provdiet. Sen till sommarn kan man ju lägga till lite promenader, är ju inte så skoj att ge sig ut på sånt nu, och skidor är så jobbiga att valla :D
Klämmer in en fråga här.
Morgonprommenader före frukost är det ju många som förespråkar under en deff, men jag är väldigt förtjust i att löpa. :bow:
Jag går ändå hyffsat mycket, till och hem från gymmet (totalt 60 min) även om det är före frukost som det ger mest.
Då undrar jag om ett löppass i lugnt tempo innan frukost är att rekommendera, jag menar efter natten så är kroppen ganska tömd på energi och då kanske en löprunda blir för tungt och istället ger en negativ effekt?
Just ju kör jag 4 st styrkepass i veckan med HIIT 20-25 min som avslutning, försöker också klara av en mils långdistanslöpning nån dag, även om det är otroligt tråkigt på löpbandet! :cryout:
Kom gärna med råd eller kritik, tack.
/ Johan
Om kroppen är tömd eller fylld är beroende på vad du åt under eftermiddagen och kvällen innan.
Det tar ett tag för det som du äter innan det är framme i musklerna. Förbränningen av muskelglykogen är mycket liten under natten. Energin musklerna behöver ha under natten kan de mycket väl hämta från fettdepåerna.
Äter du ordentligt på kvällen är dina glykogendepåer fyllda och det går utmärkt att löpträna på morgonen innan frukost.
Ok så eftersom jag tränade ganska sent igår, kom hem vid 22.00, och åt då en rätt rejäl portion snabbmakaroner och 2 skivor vitt bröd, så då skulle jag kunna sticka ut och springa nu.
Hade det inte varit -10 och massor av snö så kanske det skulle va en bra ide, men idag så nöjjer jag mig med en prommenad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.