Visa fullständig version : Recomp möjligt?
"Fungerar" recomposition i praktiken? Hur är det tänkt att man gör då? Det känns guld värt att göra det isåfall under sommaren.
Min utgångsläge är styrketräning i snart 2.5 år, varav 1.5 år av det kan räknas som vettigt. Väger mellan 79-80kg är på diet just nu på min 16e vecka. Har fastnat i vikt börjar bli less på att vara svagare i gymmet, vara hungrig och vara allmänt svag. Hade tänkt att köra en RFL period, men tror jag väntar med det till en annan deff eller helt enkelt planerar nästa mycket bättre. Det skulle kännas bra att hamna på 75kg istället för 70kg och satsa på en recomp om det nu är möjligt.
Vad är era åsikter?
Sportfiskaren
2012-03-20, 14:01
LG-konceptet har ju ett recompupplägg. Det kan nog vara intressant för dig att läsa lite om; http://www.leangains.com
Lite kortfattat så är premissen ett kaloriunderskott på vilodagar och överskott på träningsdagar.
vicarious
2012-03-20, 18:26
Är PF nödvändigt?
Nej.
Men tycker ni att recomp är något vettigt att göra? "Fungerar" det i praktiken?
jasonmago
2012-03-20, 19:16
Ja det fungerar.. man kan bygga muskler och "tappa" fett samtidigt (inte samtidigt som i samma sekund)
vicarious
2012-03-20, 19:39
Ja det fungerar.. man kan bygga muskler och "tappa" fett samtidigt (inte samtidigt som i samma sekund)
Precis, det fungerar men det handlar mest om vilken tidsperiod man väljer att titta på.
Inge Enveten
2012-03-20, 21:54
Desto mindre muskler och mer fett du har desto bättre utgångsläge för ordentliga resultat av en "recomp".
Behövs mer info om dig, bild, styrkestats osv för att säga hur du ska gå till.
Bild på mig från förra veckan. Varning, dålig kvalité och inte så bra bild.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5659078&postcount=691
Maxstats
Marklyft: 170kg
Knäböj: 140kg
Bänkpress: 105kg
Började träna styrketräning när jag var 16 år och lekte mest runt. Hade problem att bestämma mig för vad jag skulle göra och "deffade" och "bulkade" i min okunnighet fram och tillbaka. Jag var vid denna tid fet. Efter ca 1 år började jag köra mer seriöst och mer basövningar kom in. Alltid tränat minst 3 styrkepass per vecka under den perioden. Sen från December 2010 till för några månader sen blev det ändå "deff" fram och tillbaka eftersom jag inte visste vad jag skulle göra. Det är inte förrän December 2011 nu jag har tagit tag i skiten ordentligt och gått från att alltid väga runt 90-92 snåret till 78.7kg idag och snart 18 år. Är ca 175 cm lång.
Det har varit en kamp för mig med mycket "depp" och känsla av motgångar innan jag påbörjade viktnedgången. Är en mycket gladare person nu :) Men det var tänkt att jag skulle gå ner till 70kg till innan 14e Maj. Men jag känner att jag inte kommer klara det eftersom motivationen tryter. Jag siktar istället på att komma under 75kg så får det vara till sommaren. Därför är tanken att jag ska "recompa" under sommaren och stå still på runt 75kg för att sedan efter sommaren sakta gå mot 80kg. Planen är då att påbörja en deff Januari 2013 för att komma ner mot 70kg som var ursprungliga målet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.