Visa fullständig version : Vilken hastighet och hur länge orkar ni detta på löpbandet?
Barbastark
2012-03-18, 22:14
Hejhej
Tänkte höra lite vilken hastighet ni kör på och hur länge ni orkar hålla detta tempo på löpbandet?
Och ärliga svar nu!
Erik_Hellström
2012-03-18, 22:22
Enda direkta mål jag haft på ett löpband har varit att fixa 5km på 20min blankt.
Ett lyckat försök till det resulterade i 16km/h första kilometern, sedan ner till 15km/h och höll detta resterande 4km.
Pga uppstegringen av hastighet i början fick det lov att bli snäppet över 15km/h för att få det till medelhastighet utslaget på hela loppet.
Tycker själv det känns aningen riskabelt på ett löpband när hastigheten kommer uppemot 20km/h, så har inte vågat pressa mig mer än 15km/h en längre stund...
Barbastark
2012-03-18, 22:24
Enda direkta mål jag haft på ett löpband har varit att fixa 5km på 20min blankt.
Ett lyckat försök till det resulterade i 16km/h första kilometern, sedan ner till 15km/h och höll detta resterande 4km.
Pga uppstegringen av hastighet i början fick det lov att bli snäppet över 15km/h för att få det till medelhastighet utslaget på hela loppet.
Tycker själv det känns aningen riskabelt på ett löpband när hastigheten kommer uppemot 20km/h, så har inte vågat pressa mig mer än 15km/h en längre stund...
Bra kört!
Barbastark
2012-03-18, 22:38
3 besökare på ca 30 min. Inte många som är för kardion här på kollo ;)
AtomicPuffin
2012-03-18, 22:39
Har testat en gång, 5km på 30 minuter, sen kunde jag inte motivera mig att springa längre även om jag kan ta ut mig mycket mer i tex squash utan problem.
Hur står man ut mentalt? Jag började bli uttråkad efter 2 minuter och efter en kvart visste jag inte vart jag skulle ta vägen av tristess...
EDIT: Tycker det är riktigt kul att springa ute i vackert väder dock =)
Barbastark
2012-03-18, 22:43
Hur står man ut mentalt? Jag började bli uttråkad efter 2 minuter och efter en kvart visste jag inte vart jag skulle ta vägen av tristess...
Detta är en grej som jag ser som en träning i sig när det kommer till löpbandsträning. Gäller att hamna i "the zone". Ju tystare det är i huvudet ju skönare blir det och ju längre orkar man, upplever jag.
grondahl
2012-03-18, 22:43
Förutom stora löpartråden så finns det även en liten löpartråd, en triathlontråd, vasaloppstråd etc...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96610
Förutom stora löpartråden så finns det även en liten löpartråd, en triathlontråd, vasaloppstråd etc...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96610
Du får skilja på "kardio" och konditionsträning.
:cool:
Nej, det är bara du som är löparproffs.
Barbastark
2012-03-18, 22:59
Kardiovaskulär träning är ju per definition konditionsträning.
Helt rätt, Einstein. Har du något mer smart på lager att dela med dig av?
Barbastark
2012-03-18, 23:04
Helt rätt, Einstein. Har du något mer smart på lager att dela med dig av?
Vad är ditt problem?
Vad är ditt problem?
Jag nyser för jäkla mycket just nu och jag förstår inte varför. Har inget problem med pollen mig veterligen. Hoppas att jag inte håller på att bli förkyld.
Kanske bara är viktigpetterallergi...
Barbastark
2012-03-18, 23:08
Du, hurså?
Fattar inte varför jag fortsätter att bli provocerad av alla missanpassade, socialt inkompetenta människor här på kollo..
Fattar inte varför jag fortsätter att bli provocerad av alla missanpassade, socialt inkompetenta människor här på kollo..
Typ dig själv?
http://www.lolforumpictures.com/orly/orly.gif
Fishtank
2012-03-18, 23:14
Fattar inte varför jag fortsätter att bli provocerad av alla missanpassade, socialt inkompetenta människor här på kolo..
Nej men seriöst tråden är relativt ointressant, Särskilt då det finns en löpartråd redan.
Ontopic.
Vet inte, Hatar löpband, Höjden av uttråkning
Men nu var det inte det du skrev.
"Kardio" som gymnissar håller på med skiljer sig markant från den konditionsträning jag utför.
Men nu var det inte det du skrev.
"Kardio" som gymnissar håller på med skiljer sig markant från den konditionsträning jag utför.
Vad är den största skillnaden? Jag skulle gärna vilja veta, har ibland blandat ihop dessa!
Vad är den största skillnaden? Jag skulle gärna vilja veta, har ibland blandat ihop dessa!
Förutom att poxe cyklar 5-6H i sträck och jag tar en promenad?
Förutom att poxe cyklar 5-6H i sträck och jag tar en promenad?
OK, tack för det korta och näsvisa svaret :) trodde forumet var till för att lära sig och dela med sig av kunskap, inte bara till för dom som redan kan allt. Har missuppfattat där...
OK, tack för det korta och näsvisa svaret :) trodde forumet var till för att lära sig och dela med sig av kunskap, inte bara till för dom som redan kan allt. Har missuppfattat där...
Att lära sig av att läsa tidigare inlägg är underskattat. Prova!
("cardio" är generisk konditionsträning i typ crosstrainer, medans konditionsträning är olika idrottsgrenar, som simning, cykling, löpning, där man tänker på mer än bara "förbrukade kalorier").
Jag kör helst inte på löpband. Jag får blåsor. 4:59 tempo har jag hållt i 10km förra året, på söndag ska jag förhoppningsvis hålla 4:29-tempo på samma sträcka.
Jag kör helst inte på löpband. Jag får blåsor. 4:59 tempo har jag hållt i 10km förra året, på söndag ska jag förhoppningsvis hålla 4:29-tempo på samma sträcka.
Det hoppas jag verkligen att du gör, med tanke på att jag hållt 4:43-tempo i 10K. ;-)
Hejhej
Tänkte höra lite vilken hastighet ni kör på och hur länge ni orkar hålla detta tempo på löpbandet?
Och ärliga svar nu!
Jag springer nog milen runt en timme otränad. Här på forumet finns det många löpare som springer mellan 35-45 min på milen. Vill du bli inspirerad så kan du kolla upp journalerna till Everest, Poxerman, Ultraalf, Karvig eller bara kika lite i stora löpartråden.
VR i maraton ligger på 2:04 om jag inte minns fel. Det max på bandet i två timmar :Virro
Vad springer du på för hastighet barbastark? :)
Lars Brinkhoff
2012-03-19, 11:05
Haha, Ultraalf. :)
Bra neg till övriga löparjournaler. ;)
mattilainen
2012-03-19, 11:05
hur mycket lättare/svårare är det att springa på löpband om man jämför med typ gångvägar i skogen (både upp och nedförsbackar)? Mitt rekord på milen utomhus är 42.54 vilket borde vara ca 14 km/h
Det hoppas jag verkligen att du gör, med tanke på att jag hållt 4:43-tempo i 10K. ;-)
Började känna löparknä för 2v sedan, men gjorde ett bra formbesked precis innan det med 7.5km i 4:50 tempo och låg ansträngning! Tack för peppen *flex*
Började känna löparknä för 2v sedan, men gjorde ett bra formbesked precis innan det med 7.5km i 4:50 tempo och låg ansträngning! Tack för peppen *flex*
De nada. Hoppas du får bukt med löparknäet!
De nada. Hoppas du får bukt med löparknäet!
Tror att det är helt bra, men ska springa lite på bana mot slutet av veckan för att känna av. Stretch, rumbleroller och hård jävla massage av en naprapatstudent på IT-bandet. Hur kan det inte bli bra, liksom?
Tror att det är helt bra, men ska springa lite på bana mot slutet av veckan för att känna av. Stretch, rumbleroller och hård jävla massage av en naprapatstudent på IT-bandet. Hur kan det inte bli bra, liksom?
Massera IT-bandet och TFL? Det kan inte bli annat än succé.
Om man med succé menar hjärtskärande smärta. Och om man med hjärtskärande smärta menar olidligt tandagnissel på gränsen till svimning.
"Kardio"
Något man gör för att bränna fett på gymmet.
Kondtionsträning:
Något man gör för att förbättra sin kondition. Ofta med tanken att man skall tävla i just den motionsformen.
Massera IT-bandet och TFL? Det kan inte bli annat än succé.
Om man med succé menar hjärtskärande smärta. Och om man med hjärtskärande smärta menar olidligt tandagnissel på gränsen till svimning.
Taxiförarlicens? Ja, det gjorde fruktansvärt ont. Men huvudsaken är ju att klara av att hålla hög (nåja) hastighet länge! Då måste man vara ok i sina it-band.
Eddie Vedder
2012-03-19, 11:30
När jag sprang som bäst vill jag minnas att jag låg runt 17:30-ish på 5 km på löpband. 2 % lutning. Den hastigheten pallar jag kanske i en minut idag. :D
Taxiförarlicens? Ja, det gjorde fruktansvärt ont. Men huvudsaken är ju att klara av att hålla hög (nåja) hastighet länge! Då måste man vara ok i sina it-band.
Tensor Fascia Latae. Finns få saker som är lika vidriga att massera. Möjligtvis vaden.
Barbastark
2012-03-19, 11:31
Jag springer nog milen runt en timme otränad. Här på forumet finns det många löpare som springer mellan 35-45 min på milen. Vill du bli inspirerad så kan du kolla upp journalerna till Everest, Poxerman, Ultraalf, Karvig eller bara kika lite i stora löpartråden.
VR i maraton ligger på 2:04 om jag inte minns fel. Det max på bandet i två timmar :Virro
A men löpband är ganska stor skillnad mot att springa ut. + Lättare att hålla koll på "stats" på löpbandet då man ju ser exakt och att det är närmast helt samma överallt. Så därför tycker jag det är lite roligare att veta löpbands statsen.
Vad springer du på för hastighet barbastark? :)
15 min på 14km/h är nog inga större problem i alla fall (trappade upp i ca 8 min från 13 till 14 och körde ca 12 min på 14). Ska nog prova hur 15km/h känns nästa gång.
Att lära sig av att läsa tidigare inlägg är underskattat. Prova!
("cardio" är generisk konditionsträning i typ crosstrainer, medans konditionsträning är olika idrottsgrenar, som simning, cykling, löpning, där man tänker på mer än bara "förbrukade kalorier").
"Kardio"
Kondtionsträning:
Något man gör för att förbättra sin kondition. Ofta med tanken att man skall tävla i just den motionsformen.
Kardio är bara en usel förkortning av kardiovaskulär träning dvs förutom att själva uttrycker är fult och ibland används fel så är det samma sak.
"Cardio" är den engelska motsvarigheten men är självklart ännu fulare än kardio.
Fettförbränning är där man bryr sig om att förbruka kalorier.
Att alla som konditionstränar har något som helst uttalat mål att tävla i en motionsform finner jag helt otroligt.
Så jag har ingen aning om vad någon av er far efter?
Barbastark
2012-03-19, 11:40
När jag sprang som bäst vill jag minnas att jag låg runt 17:30-ish på 5 km på löpband. 2 % lutning. Den hastigheten pallar jag kanske i en minut idag. :D
Impressive!
Kardio är bara en usel förkortning av kardiovaskulär träning dvs förutom att själva uttrycker är fult och ibland används fel så är det samma sak.
"Cardio" är den engelska motsvarigheten men är självklart ännu fulare än kardio.
Fettförbränning är där man bryr sig om att förbruka kalorier.
Att alla som konditionstränar har något som helst uttalat mål att tävla i en motionsform finner jag helt otroligt.
Så jag har ingen aning om vad någon av er far efter?
Okej.
Jag ändrar mig.
"Kardio"
Något man gör för att bränna energi på gymmet.
Kondtionsträning:
Något man gör för att förbättra sin kondition. Ofta med tanken att man skall förbättra sin kapacitet i just den motionsformen.
Holmeros
2012-03-19, 11:50
"Kardio"
Kondtionsträning:
Om man har värdelös kondition och kör "Cardio" så ökar ju även konditionen. Vad ska man kalla det då?
Det var en riktigt bra tid!
Tensor Fascia Latae. Finns få saker som är lika vidriga att massera. Möjligtvis vaden.
Mmmhm, ja. Gluteus och TFL gjorde också ganska ont, men inte lika hemskt som bandet i sig. Skitband. Nåja, nu när jag har en rumble roller ska jag väl se till att ta hand om dem.
Om man har värdelös kondition och kör "Cardio" så ökar ju även konditionen. Vad ska man kalla det då?
Kalla det vad du vill.
Lars Brinkhoff
2012-03-19, 12:03
IT-bandet
Jag kom just på ett bra namn för en musikgrupp. Jag tänker mig att medlemmarna består av en blandning av teknologer och medicinare.
logihcet
2012-03-19, 16:50
ibland har utomhusintervallerna fått bytas mot löpband pga vädret.
10 st 1:min intervaller i 20km/h. sista i samma fart men i 3 min = 1km
5km på cirka 18-19
JakeShaft
2012-03-19, 20:07
För 10 veckor sedan höll jag 14,7 km/h i 30 minuter minus de 30 sekunderna det tar att få upp farten.
Började springa lite i september och har fortsatt på löpbandet under vinter. Ska bli spännande att se vad jag kommer upp i för tiden ute nu när säsongen börjar.
5km på ca 22min (Från ett intervall pass 12/17km 300/200m ,0 lutning)
10km på ca 46min (Bästa tiden jag hittade. Har aldrig sprungit för bra tid, 0 lutning)
Haha, Ultraalf. :)
Bra neg till övriga löparjournaler. ;)
Hahaha! Nog för att det vore ett smickrande namn, men bara ett ultralopp får mig inte direkt att byta namn. En gång är ju ingen gång, som bekant.. :cool:
Milen på lite drygt 35 minuter i somras, halvmara 1:19, nu vetefasen. Har haft en skada och inte fokuserat alls lika hårt på löpning/idrott samt väger ett antal kg mer...
Tråden handlade visst om löpband. Det har jag ingen aning om dock... :smash:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.