Visa fullständig version : Hur kompenserar ni för kcal förbrukade under långvarig konditionsträning?
majak0vskij
2012-03-18, 20:40
Hej Kolo,
har börjat springa lite igen, och har börjat trilla dit i matorgierna efter långpass igen. Jag försöker gå ned i vikt och räknar alltså på kcal förbrukade under passet och äter upp dem sedan. Teoretiskt ligger jag på -500 kcal/dagen.
Men det stannar inte när jag kompenserat för åtgången utan fortsätter i det närmsta i en hetsätningsorgie (haft problem med det förut, vill inte tillbaka). Har provat att kompensera under veckan ockå med mer mat för att undvika detta men upplever att återhämtningen efter passet blir lidande då, man är som en disktrasa hela dagen efter passet.
Hur går ni konditionsatleter för att kompensera för förbrukningen? Lägger på lite extra under hela veckan eller tar allt på dagen ifråga?
Tack för mig.
Sheogorath
2012-03-18, 20:43
Jag kontrollerar mitt beteende och äter det antal kalorier jag bestämt. Varje dag. Så om jag väljer att äta det direkt efter (som jag gör) eller om jag hade valt att sprida ut det hade inte gjort någon skillnad. Jag äter bara det antal kalorier jag bestämt. Punkt.
Du tar väl något litet under passet om du är ute 1 h+? Lite saft/sportdryck eller varför inte några kakor? Föredrar själv något att tugga på+ saft/vatten. Det tar udden av det extremaste suget när man är hemma igen så man slipper äta som besatt det första man gör.
majak0vskij
2012-03-18, 21:05
Beundrar din disciplin Sheo, bra jobb.
Tar inget mer än 2 tabletter resorb + vatten om jag inte tänker bli ute 2h+, kanske får klämma något lätt under resans gång och se hur det går.
Sheogorath
2012-03-18, 21:16
Tar inget mer än 2 tabletter resorb + vatten om jag inte tänker bli ute 2h+, kanske får klämma något lätt under resans gång och se hur det går.
Det är viktigt att ha det nedskrivet tror jag. 50 g rågflingor, 62 g marshmallows, 1,5 dl standardmjölk osv. Står det när, vad och hur mycket du ska äta är det VÄLDIGT mycket lättare att äta JUST DET istället för någonting annat. Jag har allt samlat i ett Excel-dokument som räknar ut kcal/protein/CHO/fett osv så att jag kan justera intaget så som jag vill ha det.
Eftersom du faller tillbaka så fundera på om det är värt att springa så långt innan du har hittat en metod där du kan äta normalt dvs utan att tänka på kalorier och låta mättnadskänslan styra. Frågan är ju också varför du springer så långt? Är det verkligen för en idrott eller handlar det i grunden om ätproblematiken?
Att byta ut ett kontrollbehov mot ett annat är inte bättre och inget att vara avundsjuk på.
Sheogorath
2012-03-19, 07:40
Eftersom du faller tillbaka så fundera på om det är värt att springa så långt innan du har hittat en metod där du kan äta normalt dvs utan att tänka på kalorier och låta mättnadskänslan styra. Frågan är ju också varför du springer så långt? Är det verkligen för en idrott eller handlar det i grunden om ätproblematiken?
Att byta ut ett kontrollbehov mot ett annat är inte bättre och inget att vara avundsjuk på.
Kontroll är bra om man kan släppa den när man finner det lämpligt.
majak0vskij
2012-03-19, 09:02
Kontroll är bra om man kan släppa den när man finner det lämpligt.
Tänkvärt bumbi, tänkvärt. Ibland ser man inte sambanden själv. Visst tycker jag att det är roligt att springa i sig själv men onekligen blir ju ätproblematiken en stor del av det hela. Är ju mer värt att komma till rätta med maten för livskvaliteten än att springa långt om man ska tänka på det långa loppet (no pun intended).
Är inte avundsjuk på totalkontrollen, utan precis det som Sheo skriver ovan och som jag dragit av andra av hans inlägg, utan att kunna släppa vid lämpligt tillfälle och för den skull inte helt tappa koncepterna. Fast det blir väl att kontrollerat släppa kontrollen?*gah!*
Eddie Vedder
2012-03-19, 09:12
Fast det blir väl att kontrollerat släppa kontrollen?*gah!*
Det behöver inte vara dumt som start. Att medvetet utsätta sig för det man är orolig för tror jag är det bästa. Så har det varit för mig. Erfarenhetsmässigt märker man ju sedan om och om igen att inga katastrofer sker och till slut släpper det. Så det som till en början är att kontrollerat släppa kontrollen kanske är det som till slut leder till att det går av sig självt. Som med alla dåliga vanor där det finns en tröskel att kliva över.
Sheogorath
2012-03-19, 09:12
Tänkvärt bumbi, tänkvärt. Ibland ser man inte sambanden själv. Visst tycker jag att det är roligt att springa i sig själv men onekligen blir ju ätproblematiken en stor del av det hela. Är ju mer värt att komma till rätta med maten för livskvaliteten än att springa långt om man ska tänka på det långa loppet (no pun intended).
Är inte avundsjuk på totalkontrollen, utan precis det som Sheo skriver ovan och som jag dragit av andra av hans inlägg, utan att kunna släppa vid lämpligt tillfälle och för den skull inte helt tappa koncepterna. Fast det blir väl att kontrollerat släppa kontrollen?*gah!*
Efter en deff-period med "totalkontroll" är det alltid en startsträcka på ett par veckor där jag successivt går ifrån vägningen. Det sker av sig själv egentligen. Man slutar liksom se vitsen i att väga brödskivorna om man ändå äter så många muffins man vill etc. Så det "fasar ut sig" av själv. Så det blir efterhand ett normalt ätbeteende tills vikten är så hög att det är dags för nästa deff.
att medvetet utsätta sig för det man är orolig för tror jag är det bästa. Så har det varit för mig. Erfarenhetsmässigt märker man ju sedan om och om igen att inga katastrofer sker och till slut släpper det. Så det som till en början är att kontrollerat släppa kontrollen kanske är det som till slut leder till att det går av sig självt. Som med alla dåliga vanor där det finns en tröskel att kliva över.
+1
För mig så ser jag till att ha en maltodextrin drink redo för vad jag tror jag kommer förbruka. Direkt efter jag har kört min runda så dricker jag min malto och sen så äter jag precis som vanligt.
Var ute på en löprunda i flera timmar en gång och sprang förbi en ICA och glufsade i mig en prinsesstårta (400 g) i ett nafs. Magen kändes märklig nog inte bråkig pga det, men det är inget jag skulle rekommendera någon annan att testa :) Sen när jag kom hem åt jag en massa också.
Om man bara tränar och ligger rätt långt ifrån maxpuls brukar det gå bra att äta skapligt mycket. Att ta någon fast föda (eller i dryckform) i alla fall under ett långpass hjälper otroligt mycket. Lite som att kasta ett gäng kvistar på en falnande brasa. Man blir som en ny människa igen.
majak0vskij
2012-03-19, 11:14
Det behöver inte vara dumt som start. Att medvetet utsätta sig för det man är orolig för tror jag är det bästa. Så har det varit för mig. Erfarenhetsmässigt märker man ju sedan om och om igen att inga katastrofer sker och till slut släpper det. Så det som till en början är att kontrollerat släppa kontrollen kanske är det som till slut leder till att det går av sig självt. Som med alla dåliga vanor där det finns en tröskel att kliva över.
Jag köper ditt resonemang, men tror inte jag förstår riktigt hur det skulle gå till att starta igång i praktiken? Känns mycket främmande, men jag antar att det är en del av problemet som skall åtgärdas. Kanske börja med att ta bort vågen från en måltid, och då som Sheo säger är det ju rätt meningslöst att räkna i detalj på resten av dagen.
Var ute på en löprunda i flera timmar en gång och sprang förbi en ICA och glufsade i mig en prinsesstårta (400 g) i ett nafs. Magen kändes märklig nog inte bråkig pga det, men det är inget jag skulle rekommendera någon annan att testa :) Sen när jag kom hem åt jag en massa också.
Om man bara tränar och ligger rätt långt ifrån maxpuls brukar det gå bra att äta skapligt mycket. Att ta någon fast föda (eller i dryckform) i alla fall under ett långpass hjälper otroligt mycket. Lite som att kasta ett gäng kvistar på en falnande brasa. Man blir som en ny människa igen.
Jodå, jag är medveten om fördelarna att äta under pass. Brukar äta på längre pass än ca 2h, och under lopp, rätt mycket och rätt varierande, har inte heller haft magproblem pga det.
Måste dock uttrycka min beundran för att slänga i sig en prinsesstårta bara sådär, coolt =)
Är man ute och löper i 2-3+ timmar går det åt sjuka mängder energi.
Springer
2012-03-19, 19:40
Din vikt x antal km brukar jag använda (plan mark). Tiden då ointressant.
Silencer
2012-03-19, 20:13
Jag räknar 600kcal förbrukade på varje timma jag svettas och är andfådd konstant.
Din vikt x antal km brukar jag använda (plan mark). Tiden då ointressant.
Fungerar nog rätt bra på hyfsat lugna distanspass. Med lite mer speed så går det åt mer än så.
nisse1976
2012-03-19, 20:59
Fungerar nog rätt bra på hyfsat lugna distanspass. Med lite mer speed så går det åt mer än så.
Nej det är sträckan som är relevant, inte hastigheten.
Nu när min plan är att gå ner några kg innan en mara om 4 veckor så har jag färdiga matlådor att dra i mig efter passet. Har jag inget lättillgängligt slutar det alltid med att ja drar till närmaste butik och rensar hyllorna på onyttigheter... Springer för övrigt alla pass utan energi, även de strax under 4mil
Nej det är sträckan som är relevant, inte hastigheten.
Vem tror du förbränner mest energi, Kenenisa Bekele som springer milen på 26:17 eller Maja-Lisa Persson som springer på 62 minuter?
Självfallet har hastigheten stor betydelse för energiåtgången.
Nu när min plan är att gå ner några kg innan en mara om 4 veckor så har jag färdiga matlådor att dra i mig efter passet. Har jag inget lättillgängligt slutar det alltid med att ja drar till närmaste butik och rensar hyllorna på onyttigheter... Springer för övrigt alla pass utan energi, även de strax under 4mil
Det skulle aldrig fungera för mig om jag inte åt riktigt mycket innan.
nisse1976
2012-03-19, 21:31
Vem tror du förbränner mest energi, Kenenisa Bekele som springer milen på 26:17 eller Maja-Lisa Persson som springer på 62 minuter?
Självfallet har hastigheten stor betydelse för energiåtgången.
Ja Kenenisa förbränner mer energi de 26 minuter han springer än Maja-Lisa gör under 26 minuter. Men Maja-Lisa springer 36 minuter längre och bränner då ungefär lika mycket som Kenenisa gör på sina 26 minuter.
Eftersom man springer under en längre tid när man springer långsamt är sträckan en bra indikation på förbrukad energi.
Det är en förenkling för att efterbränningen är långt större om man springer så mycket snabbare.
nisse1976
2012-03-19, 21:41
Det är en förenkling för att efterbränningen är långt större om man springer så mycket snabbare.
Nu känns det som att det börjar bli prestige här...
Av det jag läst tycker jag formeln vikt * antal km är en bra formel, om du inte tror det och vill rekomendera en annan som även beräknar efterbränning är det helt OK.
jacklemmon
2012-03-19, 22:44
Tror också på att redan innan passet bestämma exakt vad du ska äta efteråt. Något som känns rimligt i mängd och som du vet med dig att du brukar bli sugen på (i stället för att välja något tråkigt och "mer opti", få ångest när du inte är nöjd efteråt och hetsäta). Jag har också åratal av ätstörningar bakom mig och kan fortfarande bli nervös när alternativen ter sig oöverskådligt många, tycker det är skönt att snäva in urvalet. Sånt där är ju olika dock. Lycka till.
P.S. Majakovskij!
Sheogorath
2012-03-20, 06:13
Tror också på att redan innan passet bestämma exakt vad du ska äta efteråt. Något som känns rimligt i mängd och som du vet med dig att du brukar bli sugen på (i stället för att välja något tråkigt och "mer opti", få ångest när du inte är nöjd efteråt och hetsäta). Jag har också åratal av ätstörningar bakom mig och kan fortfarande bli nervös när alternativen ter sig oöverskådligt många, tycker det är skönt att snäva in urvalet. Sånt där är ju olika dock. Lycka till.
P.S. Majakovskij!
Fast efter hård konditionsträning är "mest opti" inte alls särskilt tråkig mat utan väldigt trevliga grejor. Gelégodis t.ex. Men har man problem med hetsätarbeteende kan det ju finnas anledning att undvika så söta och kaloririka alternativ ändå.
Eddie Vedder
2012-03-20, 07:06
Ja Kenenisa förbränner mer energi de 26 minuter han springer än Maja-Lisa gör under 26 minuter. Men Maja-Lisa springer 36 minuter längre och bränner då ungefär lika mycket som Kenenisa gör på sina 26 minuter.
Eftersom man springer under en längre tid när man springer långsamt är sträckan en bra indikation på förbrukad energi.
Jämför inte tid, jämför distans. Om man springer 5 km och maxar sin fart kommer man förbruka mer energi än om man joggar identisk sträcka.
Springer
2012-03-20, 08:26
Hur mycket mer då? De mätningar jag sett var ganska konstanta över ett stort intervall. När du maxar så minskar iofs effektiviteten.
majak0vskij
2012-03-20, 08:55
P.S. Majakovskij!
Nyckelordet här är nog rimlig mängd. Fantastiskt svårt. Men jag förstår vad du menar med att agera efter en strategi som fungerar istället för att agera efter optiprincipen. Det är svårt att släppa vad man "borde" göra och vad man "måste" göra. Men jag skall prova och se. Tack för lyckönskningarna, hoppas det går fortsatt bra för dig.
P.S Yay! =)
Fast efter hård konditionsträning är "mest opti" inte alls särskilt tråkig mat utan väldigt trevliga grejor. Gelégodis t.ex. Men har man problem med hetsätarbeteende kan det ju finnas anledning att undvika så söta och kaloririka alternativ ändå.
Jag skulle vilja i en idealisk värld kunna ta bara lite godis och skita i det sedan, timat då det är lämpligt. Inte svulla. Men jag antar att detta återgår till mr Vedders kommentar tidigare, babysteps. Just nu är det inte alternativ, men det kommer att bli.
Det är lustigt hur fäst jag är vid min devis att mat inte får vara belöning, alltså godis efter pass som exempel får inte vara en belöning, utan något som fyller en funktion isf, när det ändå är den stora trösten liksom. Mycket bakvänt. Även mycket bakvänt vilka känslosvar mat ger. Märks tydligt i jämförelse med era tankar. Utvecklande att uppmärksamma!
Imponerande att klara så långa pass utan energi. Extremer åt bägge håll förekommer, en äter princesstårta och en inget alls. Intressant, båda upplever det som funktionellt (antar jag). Slutsatsen att dra är att det finns inga absoluta regler utan att man måste agera efter vad som passar individuellt? Viktig lektion.
nisse1976
2012-03-20, 09:53
Jämför inte tid, jämför distans. Om man springer 5 km och maxar sin fart kommer man förbruka mer energi än om man joggar identisk sträcka.
Ja det är ju distans jag jämför. Däremot känns det som att du jämför tid och inte distans.
Jag menar att om man springer 5 km på 20 minuter eller 40 minuter kommer man bränna ungefär lika mycket.
Det du (och begt) skriver är att man bränner mer om man springer 5 km på 20 minuter än på 40 minuter.
Ja det är ju distans jag jämför. Däremot känns det som att du jämför tid och inte distans.
Jag menar att om man springer 5 km på 20 minuter eller 40 minuter kommer man bränna ungefär lika mycket.
Det du (och begt) skriver är att man bränner mer om man springer 5 km på 20 minuter än på 40 minuter.
Räknar man på MET för de sträckorna och tiderna så blir energiförbrukningen i stort sett densamma. Små skillnader skulle man nog kunna mäta upp, dock ganska obetydliga sett till hela dygnet.
Eddie Vedder
2012-03-20, 10:25
Nej jag jämför distans och distans, alltså 5 km jämfört med 5 km. Och den som springer den distansen med hårdast ansträngning förbrukar också mest energi - alla andra faktorer identiska.
Ditt exempel är alltså fel, den 40 minuter långa rundan förbrukar mindre energi eftersom den innebär lägre ansträngning. Så du tolkar mig och begt rätt och vi har rätt. Nu la du i och för sig till "ungefär" vilket ju öppnar upp för tolkning. Om du med "ungefär" menar att den hårda ansträngningen förbrukar mer men inte jättemycket mer så har du rätt. Men faktum kvarstår att det är skillnad.
Har vederbörande ägt en bil?
Kör 100km/h och 150km/h och se efter hur mycket bensin som är kvar efter en given sträcka :)
Springer
2012-03-20, 10:37
Nej jag jämför distans och distans, alltså 5 km jämfört med 5 km. Och den som springer den distansen med hårdast ansträngning förbrukar också mest energi - alla andra faktorer identiska.
Det stämmer inte med vad som presenteras på den här sidan.
http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm
Beroende på hur mycket man väger, så förbrukar man lite mer resp. lite mindre på att springa fortare.
Var har du fått dina uppgifter ifrån?
Ditt exempel är alltså fel, den 40 minuter långa rundan förbrukar mindre energi eftersom den innebär lägre ansträngning. Så du tolkar mig och begt rätt och vi har rätt. Nu la du i och för sig till "ungefär" vilket ju öppnar upp för tolkning. Om du med "ungefär" menar att den hårda ansträngningen förbrukar mer men inte jättemycket mer så har du rätt. Men faktum kvarstår att det är skillnad.
Källa på det? Att förflytta X massa X distans kostar ju lika mycket energi. Och är man duktigare på att springa (kort tid) så är det ju mycket sannolikt att man har ett mer ekonomiskt löpsteg.
Springer
2012-03-20, 10:38
Kör 100km/h och 150km/h och se efter hur mycket bensin som är kvar efter en given sträcka :)
Berätta gärna vilka likheter du ser i energiförbrukning mellan en bil och en människa.
nisse1976
2012-03-20, 10:39
OK, jag tog det från träningslära:
http://traningslara.se/viktnedgang-del-ii-branna-kalorier/
"När det gäller löpning så är det i stort sett sträckan som bestämmer hur många kalorier som förbrukats
Detta betyder att du har bränt mer kalorier om du har joggat 8 km på 60 minuter än om du har joggat 5 km på 20 minuter."
Tack och lov är ju en löpare mer energieffektiv än en förbränningsmotor. För att inte tala om skillnaden i luftmotstånd mellan de hastigheterna!
jacklemmon
2012-03-20, 17:20
Har du rätt i. Men ja, det var det jag tänkte, att hetsätare ofta blir nojiga av att "allt är tillåtet". Så funkar det för mig i alla fall, jag håller mig till mat som jag inte överäter. Trist på sätt och vis men det är lätt värt det. Jag vet ju med mig att alternativet ändå inte är att Njuta Av En Skopa Glass då och då, det är bulimi och ångest. Förhoppningsvis släpper det i framtiden!
Nyckelordet här är nog rimlig mängd. Fantastiskt svårt. Men jag förstår vad du menar med att agera efter en strategi som fungerar istället för att agera efter optiprincipen. Det är svårt att släppa vad man "borde" göra och vad man "måste" göra. Men jag skall prova och se. Tack för lyckönskningarna, hoppas det går fortsatt bra för dig.
P.S Yay! =)
Skitsvårt är det, både att släppa nojan och att veta vad som funkar PÅ RIKTIGT vs. vad sjukdomen tycker funkar (so to speak, om du nu har ortorektiska/bulimiska tendenser). Bara att kämpa på! :hbang:
Mycket bra sagt. Stor igenkänningsfaktor på detta.
Jo, luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten. Dock är hastigheterna så låga vid löpning så det har ingen större praktisk betydelse.
Jag har just satt världsrekord på alla distanser 400m-maraton med hjälp av idéerna ovan. Jag springer först sträckan k+100m på tiden x. Därefter springer jag k på världsrekordtiden y samt 100m direkt efter på x-y. Enligt ovan vet vi att båda loppen är ungefär lika energikrävande och jobbiga eftersom det är sträckan som är relevant så jag har inga problem att sätta världsrekord med metoden.
Konditionsidrottarna är korkade som försöker hålla ett så jämt tempo som möjligt när det inte spelar någon roll.
Springer
2012-03-21, 09:20
Du sätter likhetstecken mellan energikrävande och jobbig? :) Det är skillnad på energi och effekt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.