handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp att gå ner i vikt.

Jooonas
2012-03-18, 14:47
Hejhej. Jag har fått stora problem nu..
Well, det började för ca 1 år sen, då bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Är 158cm lång och vägde då 71kg.. (tjej), 18 år.
Det gick väldigt segt i början och jag upptäckte att jag har väldigt svårt att gå ner i vikt. Efter ett tag gick det över till ätstörningar och jag åt ca 600 kalorier om dagen. I juli vägde jag som lägst 61,8. Sedan började jag skolan och gick upp igen, och har legat runt 64,5kg ända sedan dess..
Nu så varken svälter jag mig själv eller spyr, men har ett annat problem. Jag kan verkligen inte sluta äta. Jag tänker konstant på mat och blir seriöst galen, har verkligen 0 kontroll och äter hur mycket som helst. Det börjar verkligen synas på min kropp också.

Vad ska jag göra för att få bort detta starka beroende? Och sedan för att gå ner minst 10kg till.. Jag har beställt en crosstrainer som kommer om någon vecka, funkar dom bra att gå ner i vikt med om man lyckas få ordning på kosten? Jag orkar verkligen inte äta allt jag ser längre, känner mig som en gris och klarar inte ens av att gå ut och visa mig längre, tar aldrig av mig mjukisbyxorna. Vill kunna njuta av livet, och sommaren kommer fort nu.

Är tacksam för vilket tips somhelst, sedan om nån kunde kanske hjälpa mig med en plan eller något.. Har nog aldrig varit såhär desperat om något i mitt liv.

DaddyCool
2012-03-21, 14:54
Hejhej. Jag har fått stora problem nu..
Well, det började för ca 1 år sen, då bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Är 158cm lång och vägde då 71kg.. (tjej), 18 år.
Det gick väldigt segt i början och jag upptäckte att jag har väldigt svårt att gå ner i vikt. Efter ett tag gick det över till ätstörningar och jag åt ca 600 kalorier om dagen. I juli vägde jag som lägst 61,8. Sedan började jag skolan och gick upp igen, och har legat runt 64,5kg ända sedan dess..
Nu så varken svälter jag mig själv eller spyr, men har ett annat problem. Jag kan verkligen inte sluta äta. Jag tänker konstant på mat och blir seriöst galen, har verkligen 0 kontroll och äter hur mycket som helst. Det börjar verkligen synas på min kropp också.

Vad ska jag göra för att få bort detta starka beroende? Och sedan för att gå ner minst 10kg till.. Jag har beställt en crosstrainer som kommer om någon vecka, funkar dom bra att gå ner i vikt med om man lyckas få ordning på kosten? Jag orkar verkligen inte äta allt jag ser längre, känner mig som en gris och klarar inte ens av att gå ut och visa mig längre, tar aldrig av mig mjukisbyxorna. Vill kunna njuta av livet, och sommaren kommer fort nu.

Är tacksam för vilket tips somhelst, sedan om nån kunde kanske hjälpa mig med en plan eller något.. Har nog aldrig varit såhär desperat om något i mitt liv.
Jag tror det vore lättare att komma med tips om du skriver ner hur en vanlig dag ser ut för dig, vad du äter (och när du äter det) samt vilken typ av fysisk aktivitet du utsätter dig för.

Jag är själv rookie just på detta forum men har kört en och annan deff själv. Att man går upp i vikt är oftast inte det egentliga problemet utan det finns ett annat problem som gör att man mår dåligt, därför äter man mer och fel typ av mat och det i sin tur leder till att man går upp. Finns det någon sådan anledning/problem som gör att du väljer att äta det du äter?

SunTzu
2012-03-21, 15:03
Själv har jag märkt att om jag dricker mycket vatten så småäter jag betydligt mindre. Det minskar hungerkänslorna mellan varven, och att man äter mindre vid måltiderna.

begt
2012-03-21, 15:06
Själv har jag märkt att om jag dricker mycket vatten så småäter jag betydligt mindre. Det minskar hungerkänslorna mellan varven, och att man äter mindre vid måltiderna.

Magen sväller så att kroppen tror att du har mat i magen.

Hetz
2012-03-21, 15:23
Har haft många vänner och bekanta med detta beteendet och skulle då råda om att;

-Ät på fasta tider
-Drick 5 dl vatten innan du äter din frukost, lunch och middag
-Sysselsätt dig under dagen, om du t.ex pluggar så gör det på ett bibliotek hellre än hemma
-Var öppen om ditt problem med vänner och bekanta

Det löser sig, du är medveten om ditt beteende, nu är det bara att ta sig i kragen och vända på steken

jokem
2012-03-21, 15:30
Ät nyttig mat, hetz tips med att dricka vatten före har jag aldrig tänkt på men det borde funka rätt effektivt! Vik aldrig ner dig för mat, många har en tendens till att säga ja till gratis fika men det får du inte göra om du ska vara seriös. Ta en extra promenad på minst 30 min på kvällen ett tag innan du ska sova. Fungerar rätt bra!

Saga
2012-03-21, 16:29
En ätstörning kan vara att inte kunna äta eller som du upplever nu, att inte kunna sluta äta. Börja fundera på vad det är som driver begäret som får dig att frossa. Kommer det vid vissa tidpunkter på dygnet? Vissa perioder i månaden, året?

Personligen äter jag mycket bättre när jag tränar. Då är jag noga med vad som kommer in och att det ska vara av bra kvalité. När jag har ett välbalanserat schema i mitt liv så hamnar jag inte i frossarcirklen heller. Jag bli snabbt uttråkad och deppad om jag inte har krav på mig och mål att uppfylla. Och då börjar jag frossa.

Om du inte klarar att sköta din mat på ett sätt där du känner dig trygg så tycker jag du ska söka hjälp.

begt
2012-03-21, 20:52
Som Saga är inne på så är det väldigt viktigt att hitta en annan sysselsättning än att äta. Är dagarna enformiga och innehållslösa är det lätt hänt att man äter mer bara för att ha någonting att göra.

Successivt måste du ändra din syn på mat. Först och främst är maten till för att du och din kropp ska må bra. Då och då kan man unna sig något gott utöver den vanliga kosten, men det får inte ske för ofta.

Känner du ett extremt sug kan en ostskiva vara bra för att stabilisera blodsockret.

abstract
2012-03-21, 21:02
Personligen äter jag mycket bättre när jag tränar. Då är jag noga med vad som kommer in och att det ska vara av bra kvalité.

Detta var räddningen för mig. Se till att komma igång med någon form av träning och jag nästan garanterar att du inte kommer hem och börjar stoppa i dig skräp.

Rova
2012-03-21, 21:39
Personligen äter jag mycket bättre när jag tränar. Då är jag noga med vad som kommer in och att det ska vara av bra kvalité.

Kan inte göra annat än att hålla med.

Fast jag förespråkar att ändra på hela eller åtminstone halva sin livsstil.
Börja med att träna 3-5 ggr i veckan, ät och sov på fasta tider. Läs om träning, kost och hur andra personer har lyckats, det har varit min största motivation, "om han eller hon kan, klart som fan att jag kan göra samma sak och kanske till och med bättre!" När du väl har fått lite grundkunskaper om träning och kost kommer allt gå lättare, och förhoppningsvis kommer träning och kost hållningen bli en del av din vardag, inte jobbigare än att stiga upp på morgonen.