handdator

Visa fullständig version : Halalslakt, saftigare kött?

paatrik
2012-03-18, 00:03
Jag har upplevt fryst kycklingfilé (billig) vara betydligt saftigare än färsk (dyrare) dito. Även vid dålig framförhållning, dvs in med stelfrusa filéer i ugnen, har halalköttet varit bättre. Den färska är svensk, halalslaktat oftast dansk. Utan att väva in moraliska argument vad gäller slaktmetod (anta heller inte att jag är helt tillfreds med halal) vore det intressant och höra om andra upplevt något liknande.

Drast
2012-03-18, 00:29
Jämför du fryst med färsk eller halal med icke-halal? Förstår inte riktigt hur åderlåtning får din kycklingfilé att smaka så mycket bättre.

paatrik
2012-03-18, 08:03
Jag jämför halal med icke-halal och drog exemplet med färsk/frusen då det är en skillnad i pris (men trots det smakar fryst oftast bäst). Kanske fått ett par dåliga färska på senaste tiden, vilket som, har/hade väl någon teori om likstelhet alt. att slaktmetoden i sig skulle påverka.

Kischen
2012-03-18, 09:10
Släng ett öga på proteinmängden i respektive, de billigare märkena brukar fyllas med vatten och druvsocker.

Jag undviker halalmat. Det borde alla som skyr religion göra av princip, utöver att jag tycker det är ett onödigt djurplågeri.

Morty
2012-03-18, 09:14
Jag har upplevt fryst kycklingfilé (billig) vara betydligt saftigare än färsk (dyrare) dito. Även vid dålig framförhållning, dvs in med stelfrusa filéer i ugnen, har halalköttet varit bättre. Den färska är svensk, halalslaktat oftast dansk. Utan att väva in moraliska argument vad gäller slaktmetod (anta heller inte att jag är helt tillfreds med halal) vore det intressant och höra om andra upplevt något liknande.

Men lol, all kyckling slaktas på halal-vis i Sverige. Skillnaden på den som verkligen är halal är närvaron av en XXXXXX muslim och att bandet är vänt mot mecka. Jag vågar säga att det inte gör köttet saftigare.

Sverker
2012-03-18, 09:34
Kan ni utelämna åsikter kring religion och koncentrera er på slaktmetod och kvalité på köttet !

Morty
2012-03-18, 09:46
Kan ni utelämna åsikter kring religion och koncentrera er på slaktmetod och kvalité på köttet !

Nu antar jag att det där var menat till mig.

Slaktmetoden på ALLA kycklingar i Sverige är densamma. Det är petitesser som gör köttet till halal eller icke-halal.

paatrik
2012-03-18, 09:52
Nu antar jag att det där var menat till mig.

Slaktmetoden på ALLA kycklingar i Sverige är densamma. Det är petitesser som gör köttet till halal eller icke-halal.

Ok, borde läsa på mer då. Hade för mig att man gav djuren en elchock i Sverige men slaktar rakt av vid halal.

Morty
2012-03-18, 09:59
Ok, borde läsa på mer då. Hade för mig att man gav djuren en elchock i Sverige men slaktar rakt av vid halal.

Jo, men chocken är inte dödlig och fungerar inte alltid. Hur de dör är likadant, huvudet chopped off.

IronBug
2012-03-18, 10:14
Jo, men chocken är inte dödlig och fungerar inte alltid. Hur de dör är likadant, huvudet chopped off.

Hur många slakterier har du varit på? Det är inte meningen att elchocken ska vara dödlig. Det kallas bedövning. Precis som bultning av nöt inte är dödlig, eller gasning av svin. Döden inträffar med hjälp av avblodning och cirkulatorisk svikt.

Morty
2012-03-18, 10:16
Hur många slakterier har du varit på? Det är inte meningen att elchocken ska vara dödlig. Det kallas bedövning. Precis som bultning av nöt inte är dödlig, eller gasning av svin. Döden inträffar med hjälp av avblodning och cirkulatorisk svikt.

Förstår inte alls. Jag säger att chocken inte är dödlig, och du säger sedan att chocken inte är dödlig och försöker använda det för att ifrågasätta mig??

IronBug
2012-03-18, 10:19
Förstår inte alls. Jag säger att chocken inte är dödlig, och du säger sedan att chocken inte är dödlig och försöker använda det för att ifrågasätta mig??

Diet och morgontrött :em:

edit: då kan jag, bara för att försöka rädda ansiktet lite, anmärka på att huvudet inte choppas av utan halsen skärs av vid själva slakten. Huvudet försvinner vid styckningen sen.

Sverker
2012-03-18, 11:09

Elchoker ges för att musklerna ska krampa och förbruka glykogen. Få in rätt pH i köttet för bästa möjliga mörning.

Hur kycklingar slaktas har jag bara en vag bild av och kan inte kommentera.

IronBug
2012-03-18, 12:00
Elchoker ges för att musklerna ska krampa och förbruka glykogen. Få in rätt pH i köttet för bästa möjliga mörning.

Hur kycklingar slaktas har jag bara en vag bild av och kan inte kommentera.

Wut?

z_bumbi
2012-03-18, 12:06
Svenska halal och vanlig slakt skiljer sig inte åt i metod däremot kan utländsk göra det.

Elbedövning är just en bedövning, sedan finns det mörning av köttet med hjälp av el men det kommer senare i processen.

Anders The Peak
2012-03-18, 12:18
Släng ett öga på proteinmängden i respektive, de billigare märkena brukar fyllas med vatten och druvsocker.

Jag undviker halalmat. Det borde alla som skyr religion göra av princip, utöver att jag tycker det är ett onödigt djurplågeri.

Fruktansvärt ovärdig slakt i mina ögon.
Logga in och se på den här (http://www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch%3Fv%3Dh_bZzxep87c)

Perramja
2012-03-18, 16:04
fruktansvärt ovärdig slakt i mina ögon.
Logga in och se på den här (http://www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch%3fv%3dh_bzzxep87c)

+1

paatrik
2012-03-18, 18:30
Thats it, jag köper inte halal igen!

cero
2012-03-18, 22:10
Blev väldigt förvånad nu. Svensk halal och vanlig skiljer sig inte åt? Men utländsk kan? Vad är "svensk halal" respektive motsvarande halalslakt utomlands exakt? Kan någon utveckla?

Kischen
2012-03-18, 22:18
Blev väldigt förvånad nu. Svensk halal och vanlig skiljer sig inte åt? Men utländsk kan? Vad är "svensk halal" respektive motsvarande halalslakt utomlands exakt? Kan någon utveckla?

Har för mig att det är lag på att bedöva med el, medans andra länder, tex Danmark inte har detta. Jag vet att någon sagt till mig att det är anledningen till att flera kycklingmärken har sina slakterier i Danmark, helt obekräftade uppgifter så ta det för vad det är.

För övrigt är det svårt att hitta icke halal-slaktad kyckling. Typ bara kronfågel men de har i sin tur ett dotterbolag som säljer halal.

cero
2012-03-18, 22:26
Man riskerar alltså att finansiera företag som tömmer blodet på djuren utan bedövning? Detta var oroande.

Går det att t.ex. titta på livsmedelsförpackningar och se vilka slaktmetoder som använts? Eller på något annat sätt kunna undvika detta som konsument?

IronBug
2012-03-19, 08:29
Köper du utländsk kött så kan du aldrig vara säker på vad du får. Så köp svenskt. Står på förpackningen om det är halal eller ej.

z_bumbi
2012-03-19, 09:20

Den svenska följer reglerna för djurskydd i Sverige. Det sker en religös inblandning men det påverkar inte bedövningen innan avlivning.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kott-och-kottprodukter/Far-man-slakta-djur-utan-att-bedova-dem-forst/