Visa fullständig version : Brukar du plocka upp liftare?
willtjam
2012-03-17, 21:01
Läste precis om världens vänligaste människa på reddit (http://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/elal2/have_you_ever_picked_up_a_hitchhiker/c18z0z2) som involverade en liftare/strandsatt så jag började fundera. Jag själv har aldrig gjort det, men då har jag inte heller sett någon när jag själv har kört.
Brukar du plocka upp en liftare? Har du någon skön historia om liftare/liftande?
Rikard Jansson
2012-03-17, 21:05
Fun fact: det är olagligt
David Brent
2012-03-17, 21:08
Att plocka upp?
Nej, inte i Sverige.
det är det väl inte?
Rikard Jansson
2012-03-17, 21:09
Aha, bara i U.S.A.?
Utanför fängelser och i vissa stater bara tror jag
David Brent
2012-03-17, 21:09
Aha, bara i U.S.A.?
Faktakollen är stor när man kommer med "fakta"? ;)
willtjam
2012-03-17, 21:10
Är inte det bara en myt?
In all countries in Europe it is legal to hitchhike, and in some places even encouraged.
/wiki
Däremot är det väl olagligt att beträda många motorvägar, men det behöver ju inte alltid korrelera.
edit: Sex svar innan. Så snabb är jag på att svara.
Rikard Jansson
2012-03-17, 21:11
Faktakollen är stor när man kommer med "fakta"? ;)
Jag hade ju inte fel :) Det är olagligt... bara inte överallt :D
Min mamma och pappa träffades på det sättet.
Farsan körde hem från krogen en morgon då morsan gick längs vägen med klackarna i handen. Hon slängde upp tummen på skämt och farsan var utan hemsläp så han tvärnitade. När hon satte sig i bilen spelades Brown eyed girl och då var hon hooked.
Jag har aldrig sett någon lifta när jag varit ute och kört men jag kommer definitivt stanna den gången det händer, förutsatt att jag har plats.
willtjam
2012-03-17, 21:16
Min mamma och pappa träffades på det sättet.
Farsan körde hem från krogen en morgon då morsan gick längs vägen med klackarna i handen. Hon slängde upp tummen på skämt och farsan var utan hemsläp så han tvärnitade. När hon satte sig i bilen spelades Brown eyed girl och då var hon hooked.
Jag har aldrig sett någon lifta när jag varit ute och kört men jag kommer definitivt stanna den gången det händer, förutsatt att jag har plats.
Nice! När jag plockar upp någon ska jag spela Beethovens femte. :D
bluelight
2012-03-17, 21:20
Väldigt sällan jag sett liftare, kommer på en gång såhär på rak arm.. vid en motorvägspåfart, såg killen precis när jag svängt på motorvägen. Skulle väl kunna tänka mig att plocka upp nån mitt ute i ingenstans, spänning!
Sundqvist
2012-03-17, 21:22
Jag har för mig att de är olagligt att plocka upp liftare i Australien :)
willtjam
2012-03-17, 21:28
Ja givetvis.
Ingen rolig eller häftig historia från det? Eller är alla lika tråkiga?
Har inte stött på så många liftare. Plockat upp en bara tror jag. Då hade jag hunden i baksätet. Killen jag plockade upp verkade lite besvärad av att ha en 55-kilos schäfer flåsande i örat.
Skulle inte plocka upp någon om jag var själv.
Har plockat upp liftare vid två tillfällen. Båda gångerna så var det väldigt trevligt sällskap.
Ingen rolig eller häftig historia från det? Eller är alla lika tråkiga?
Det har varit trevliga personer med lite udda berättelser. Liftade en del själv när jag var yngre. Skriver på telefon men jag tycker det är något man kan ställa upp med.
Ignatius72
2012-03-17, 21:43
Har inte sett en liftare på många år och jag kör mycket. Trots att jag liftat mycket så är jag tveksam till det. Orka liksom.
willtjam
2012-03-17, 21:45
Det har varit trevliga personer med lite udda berättelser. Liftade en del själv när jag var yngre. Skriver på telefon men jag tycker det är något man kan ställa upp med.
Du får gärna fylla i senare, vid en dator. Efter att jag läste det som jag länkade, så kommer jag nog alltid att plocka upp liftare. Dom är där av en anledning, och oftast inte av en positiv.
Sundqvist
2012-03-17, 21:51
jag tycker man ska plocka upp liftare sålänge de inte ser för skumma ut :)
Jag var rätt tacksam efter jag gått från high chaparal med resväska till nått samhälle runt 1 mil därifrån mitt under förra sommaren, svettades som en gris och gått och visat tummen i typ 30 min, tror runt 30 bilar körde förbi mig, men sen stannade en jävligt snygg tjej och tog upp mig :) det var jag riktigt tacksam för! :)
Saknar alternativet: har inte haft tillfället. Men jag skulle kunna tänka mig att plocka upp några.
Är hon ung, söt och lättklädd hade jag inte tvekat.
Lqq0bs0C9Mk
Spartansk
2012-03-17, 22:48
Ja, men jag är lite rädd att de ska döda mig. Så jag brukar döda dem först.
De gånger jag försökt lifta så har det oftast gått åt helvete. Men i höstas hade jag missat bussen in till stan, och nästa tror jag gick först om en timme. Tror jag skulle träna och det tar cirka 45 min att gå in till stan. Detta var precis efter att jag hade flyttat upp hit till Luleå så jag tänkte att folk är väl lite vänligare och mindre stressade här uppe.
Det var mitt på dagen och jag stod på en väg där folk kör ganska långsamt (typ 30 km/h) men ändå så stod jag i säkert 15-20 min medans minst 40 bilar passerade.. Lite förvånad och ganska uppgiven tänkte jag precis bege mig in mot stan till fots, vädret var ändå ganska bra. Då stannar det en jäkla trevlig medelålders man och mitt hopp om lulebornas förmåga till medkänsla stärktes något :)
Mannen tyckte det var helt självklart att man plockar upp folk som vill lifta och vi hade en trevlig pratstund.
Nästa gång något liknande händer så hoppas jag att just han kör förbi igen.
On topic så har jag nog plockat upp någon liftare men allt beror ju på situationen. Är det sen kväll/natt och helg så vill man ju sällan plocka upp något potentiellt fyllo :p
fiskebulle
2012-03-18, 01:44
Jag har både liftat och plockat upp liftare. Har nog inga negativa anekdoter överhuvudtaget faktiskt, kanske att det ibland kan ta lite väl lång tid att få lift.
Det mest intressanta som hänt var när jag plockade upp en kille utanför Östersund, han kom från Malmö, hade liftat upp till Jokkmokks julmarknad och var nu på väg hem. Han åkte med typ 7 mil, sedan var jag tvungen att svänga av. Innan vi skiljdes åt så bjöd han på kaffe och så köpte han en trisslott som vi delade på, jag vann 12 å 50.
Jag har sett The Hitcher. Så nej.
MathiasF
2012-03-18, 02:05
Jag har aldrig sett en liftare utan den typiska veganhaschrökar-looken så jag avstår helst.
Liftade en del i mina yngre tonår, jag skulle kunna tänka mig att stanna själv att plocka upp en men nu har jag haft körkortet i 2 år och endast plockat upp en tjej som par på väg in till pubben, visade sig vara min gamla klasskamrat så räknas väl knappt.
Ser inte personen ut som en pundare kan jag tänka mig att plocka upp, absolut!
Har vi inga 70-talister här inne, det var väl mycket vanligt att man liftade förr?
Man har väl sätt för mkt filmer så man knappt vågar plocka upp någon haha, jag har endast haft mitt körkort 1 år~ så har inte sätt någon liftare ännu.
Men när jag var mindre och bilade igenom Polen med min farmor så mitt i skogen så var det typ 3 snubbar en var utklädd till en häxa av någon anledning, jag blev skit rädd då jag var liten och min farmor höll på och sakta in så jag och brorsan skrek åt henne och inte stanna då det såg riktigt skumma ut.
De sjukaste av allt är att flera timmar senare då vi åkt långt därifrån och min farmor skulle köpa ngt från en butik så kollar jag random i backspegeln så ser jag dessa 3 personer åkte förbi på cyklar, blev sjukt rädd kändes precis som en skräckfilm men hände inte något mer än så.
hahavaffan
2012-03-18, 03:43
Fun fact: det är olagligt:Virro
Arf Pingvin
2012-03-18, 09:01
Brukar stanna om jag hinner se dem. Händer inte så ofta men det brukar nästan uteslutande vara av typen backpackers (veganhaschrökare?) i norrlands inland som ska till fjällen eller motsvarande. Annars brukar det vara av typen problem-med-bilen, nån som behöver komma till ett tankställe eller i ett fall en som klotat av vägen. De är alltid tacksamma. Varför skulle man inte stanna liksom?
Tack alla ni som stannar!
//liftare
Har snubben trenchcoat, så nej.
mini_Arnold
2012-03-18, 10:27
Jag kör ingenstans obeväpnad men nej fan aldrig plockat upp nån.
Skulle kanske stannat för ett fruntimmer om jag bedömmer denne att vara bangbangupthebum-material.
Jag skänker pengar till ett ryskt barnhem.
Jockefoten
2012-03-18, 10:31
Nej, skulle aldrig falla mig in.
Alla. Det var alltid massa semesterluffare som ville åka mellan Norge sverige när jag jobbade där, intressanta historier och man slapp köra.
Har kört en tjej från polen en gång som led av narkolepsi, hon sa inget heller från början, det var skumt. Dom skulle måla hus i norge, 3 månader räckte till att dom kunde plugga ekonomi i polen i 5 år utan lån :D
jag vill göra det, men jag har bara sett liftare när jag åker firmabil.
(minibuss med endast två säten och jag jobbar alltid med en kollega.)
:laugh: +1!
Nej, jag vågar helt enkelt inte.
LoveMachine
2012-03-18, 11:21
Jag har aldrig plockat upp en liftare men det beror mest på att jag så sällan kör bil. Då jag dundrade runt i postens lastbilar såg jag dess då fler men vi hade strikta order om att inte plocka upp någon.
Däremot så liftade jag själv ganska flitigt när jag bodde i Kiruna. Det gick fyra eller fem bussar till och från IRF och hade man haft föreläsningen på morgonen så fick man snällt vänta tre timmar på bussen. Då var det lika bra att gå ner till E20 och försöka få lift. Det gick nästan alltid på under tio minuter om man var ute vid rätt tidpunkt 11-13. Det blev inte sämre av att det fanns en busshållplats att stanna på och att det gick från 90 till 70 km/h just där. Väldigt trevligt allt som oftast. Man får sitta och snacka med någon ny människa i 10 minuter. Jag utnyttjade tiden till att bedriva lite diskret opinionsbildning för att förbättra studentsituationen i staden. Många ha varit folk som bodde i området. Men det har även varit Amerikanska turister och en svensk kvinna som för första gången var i Kiruna. Hon hade aldrig varit norr om Umeå innan hittade till platsen hon skulle ha sitt möte på. Jag slapp 6 av 7 kilometer hem och hon fick en guidad tur hela vägen fram, win-win. Har även delat baksätet med tre kelsjuka draghundar som hela vägen satt och slickade mig i öronen och ansiktet.
bertbert
2012-03-18, 11:39
Den svettiga pöbeln får stå kvar vid vägkanten
Efter jag och en kompis hade fjällvandrat i Abisko så skulle jag köra till Pajala och stanna kvar där. Han valde att lifta hem till Skellefteå istället för åka buss. Kom inte ihåg exakt hur lång tid det tog men har för mig att det var under 12 timmar :)
Jag har aldrig plockat upp en liftare. Men brukar ångra mig lite efter jag kört förbi nån.
krubkungen
2012-03-18, 12:56
Har ingen bil.
Såg faktiskt en härom veckan fast dels hann jag inte reagera och stanna och så skulle jag ändå svänga av redan nästa avfart så misstänker han ville åkte längre än bara ca 700m ;)
Tack alla ni som stannar!
//liftare
När jag tänker efter såg han nog ut som dig :D Kanske var du? ;)
mjölk-dryck
2012-03-18, 17:51
Har du sett six feet under då? *cry*
Jag har inget körkort och av ovan nämnda anledning är jag inte säker på att jag skulle våga lita på min intuition!
Jag har aldrig sett en liftare utan den typiska veganhaschrökar-looken så jag avstår helst.
haha, så sant :)
s_himself
2012-03-18, 18:20
Har bara plockat upp 1 liftare. Va på hemresa från jobb i Norge, så va det en tysk som fick hänga på från Strömstad till Göteborg. Men normalt sätt stannar jag inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hitchhiking
Det tog 20 sek att söka och 2-3 min. att läsa igenom ...
Tycker det är rätt lame att inte ta liftare. Ok att inte ta upp folk som mest ser ut att vara bakfulla typer som vaknade upp på nån soffa ute i obyggden, men folk som uppenbarligen är på resande fot bör man plocka upp.
Jag har gjort det, men kör sällan själv, så det är sällan man får chansen. Och jag har försökt lifta med mycket dåligt resultat.
Har aldrig plockat upp nån, men skulle nog ev kunna ta upp nån beroende på hur dom ser ut och vart det är. Om man är ute i typ inlandet och nån jävel står mitt i skogen kan det vara rätt osjyst att inte stanna, man vet ju inte om nån bara nöjesliftar eller är i behov av riktig hjälp.
ARMSTARK
2012-03-19, 08:16
Jag plockar upp liftare om jag ska köra längre sträckor, känns lite onödigt att köra någon till nästa avfart. Om denne inte har tydliga problem, typ motorhaveri, soppatorsk m.m.
Klart man ska hjälpa folk!
Sparven från Minsk
2012-03-19, 08:21
Aldrig haft tillfälle, men visst, hade jag haft möjlighet och personen ser vettig ut, maybe....mer troligt om jag ej var ensam i bilen från början.
Raschmus
2012-03-19, 08:26
Varför lifta? Varför inte köpa buss/tåg/flyg/taxi alt subersnabba dojjor? (De som fått soppatorsk osv räknas inte)
Varför lifta? Varför inte köpa buss/tåg/flyg/taxi alt subersnabba dojjor? (De som fått soppatorsk osv räknas inte)
1. Man vill ta sig från punkt A till punkt B och tycker att lifta är lika bra alternativ som ovanstående.
2. Man har inte busspengar/ det går ingen buss.
3. Skoaffären hade inte rätt storlek på de supersnabba dojjorna.
Varför ska man inte lifta?
OnT:
Jag aldrig haft möjlighet att plocka upp någon.
tntballe
2012-03-19, 09:24
Är inte så roliga historier, tror man måste ha upplevt det för att få någon glädje utav händelsen.
När jag jobbade i Jakobsberg så plockade jag upp 2 holländare som skulle ta sig till gamla stan så fort som möjligt(utmaning mellan dom och några andra). Blev mest babbel om hur dom brukade tävla så mot ett annat par dom brukade resa med.
Skulle till jobbet en tidig söndagsmorgon och plockade upp en full snubbe som skulle gå från Strängnäs till Södertälje, lämnade honom på närmsta tågstation och lyckades komma för sent till jobbet. Men det var det värt.
Denna var väl inte riktigt liftning, men plockade upp 2 från Iran, eller var det Irak? Iaf så åkte dom med sista biten till Viking-terminalen i Stockholm, åkte med mig i bilen in på båten. Backpackers som skulle på Hippiefestival i Finland.
Såg faktiskt en härom veckan fast dels hann jag inte reagera och stanna och så skulle jag ändå svänga av redan nästa avfart så misstänker han ville åkte längre än bara ca 700m ;)
När jag tänker efter såg han nog ut som dig :D Kanske var du? ;)
Tror inte jag liftat/velat lifta på ett tag. :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.