handdator

Visa fullständig version : Frågor...

Morotsrivare
2012-03-17, 15:32
Hej kolo!
Har sökt runt lite men har inte riktigt hittat det jag söker, så jag ställer mina frågor här så blir de dessutom lite mer personliga :)

Har lagt mig på ett underskott nu sedan ca 4 veckor tillbaka då jag tidigare har byggt upp kroppen genom ett överskott. Gick från ca 70 kg till 80 kg på 5-6 månader. Tanken är nu att jag ska rippa till mig utan för stora muskelförluster. Min nuvarande vikt ligger på 78,5 kg efter dessa 4 veckor och det känns bra med deffen.

Så till mina frågor:

1. Sista månaden då jag "bulkade" använde jag mig inte av kreatin då jag enligt information har hört att man ska köra en period utan detta för att inte tappa effekten av det. När jag nu inledde min deff så startade jag igen med intaget av kreatin. Jag väger mig alltid på morgonen men tycker att vikten pendlar upp och ner lite ostrukturerat (några hg eller så) trots att mina kostvanor är snarlika från dag till dag.

Är det då så att exempelvis kreatin gör så att jag ökar lite i vikt, pga av muskelbyggning,vatten bindning etc men att jag ändå förbränner?

2. När jag gick upp i vikt ökade jag styrkemässigt men fick även lite extra fett på specifika ställen, ex röven *gah!* (haha) och lite lovehandles, ingen större fara men men allt som det ska. Alla Man märker ju att ökar sitt bf på mer på vissa ställen på kroppen, genetiskt antar jag.

När man sedan förbränner, är det då så att kroppen först börjar förbränna fettet på dessa ställen där det byggts på mest fett om ni förstår vad jag menar? (jag vet att kroppen inte punktförbränner, men att det kanske skulle ske en extra förbränning på dessa ställen?)

3. Jag gick in i deffen med vetskapen om att jag eventuellt skulle förlora lite muskler och därmed även lite styrka och energi pga underskottet. Vad som är förvånande är att jag trots ett underskott har ökat lite i vikter på gymmet och det känns bra. Energi och motivation är densamma i princip som när jag låg på ett överskott.

Är det möjligt att bygga muskler/ öka i styrka trots att man ligger på ett underskott?? (lite confused här måste jag säga)*screwy*

Så nu har jag ventilerat mig lite och jag hoppas ni kolorävar kan svara på mina frågor :)

må väl!

Morotsrivare
2012-03-17, 15:35
Sry för ordbehandling. Var nog lite för exalterad och snabb när jag skrev :S

Tobias5511
2012-03-18, 16:27
Fråga 3 undrar jag också. Jag deffar just nu och har fått betydligt större axlar.
Märkte detta igår och kan inte sluta känna på dom. *YEAAAH*

Morotsrivare
2012-03-18, 18:39
Ingen som sitter inne på svar?

Vunnis
2012-03-18, 18:44
1.
Är det då så att exempelvis kreatin gör så att jag ökar lite i vikt, pga av muskelbyggning,vatten bindning etc men att jag ändå förbränner?

3
Är det möjligt att bygga muskler/ öka i styrka trots att man ligger på ett underskott?? (lite confused här måste jag säga)*screwy*

Tänk på att det är fett du vill bli av med när du deffar och inte "vikt, oavsett vad det består av - skynda!" Att det pendlar ett par hekto om dagen säger väldigt lite om allt.

Jadå. Ett annat alternativ kan ju förstås vara att du har blivit mindre fet och därmed ser större ut, vilket faktiskt är poängen med en deff.

Morotsrivare
2012-03-18, 18:53
Tänk på att det är fett du vill bli av med när du deffar och inte "vikt, oavsett vad det består av - skynda!" Att det pendlar ett par hekto om dagen säger väldigt lite om allt.

Jadå. Ett annat alternativ kan ju förstås vara att du har blivit mindre fet och därmed ser större ut, vilket faktiskt är poängen med en deff.

1. Jo självklart är det så men man undrar ju vad pendlingen beror på, för min del gör det inget om jag står still i vikt så länge jag förbränner fett.

3. Det är nog så att musklerna blir mer definerade som du säger och det är jag helt med på men att man ökar styrkemässigt?

begt
2012-03-18, 18:55
Angående 2. Kroppen punktförbränner inte fett som du säger, men det verkar som om den tar bort mest där man lagt på sig mest och i den ordningen.

Om jag tar mig som ex.: jag lägger på mig fett i första hand på rumpa och lår och ganska så lite på överkroppen från och med att jag väger ~73-74 och uppåt. Jag måste grisa mig upp i en bit över 80 kg innan det börjar märkas mycket på magen. Typiskt är att jag snabbt måste ta på mig större storlekar byxor, men jag kan ha små T-shirtar ganska länge innan jag blivit för tung/stor.

3. Att bygga muskler är mycket svårt såvida man inte har mycket lite till att börja med. Att öka i styrka är inte alls särskilt ovanligt, särskilt om man inte är så tränad. Genom att du förmodligen utfört liknande övningar ett tag så har du vant kroppen/nervsystemet vid belastningen, och den har blivit bättre på att utföra övningen. Detta utan att du lagt på dig extra muskler under deffen.

Morotsrivare
2012-03-18, 19:44
Angående 2. Kroppen punktförbränner inte fett som du säger, men det verkar som om den tar bort mest där man lagt på sig mest och i den ordningen.

Om jag tar mig som ex.: jag lägger på mig fett i första hand på rumpa och lår och ganska så lite på överkroppen från och med att jag väger ~73-74 och uppåt. Jag måste grisa mig upp i en bit över 80 kg innan det börjar märkas mycket på magen. Typiskt är att jag snabbt måste ta på mig större storlekar byxor, men jag kan ha små T-shirtar ganska länge innan jag blivit för tung/stor.

3. Att bygga muskler är mycket svårt såvida man inte har mycket lite till att börja med. Att öka i styrka är inte alls särskilt ovanligt, särskilt om man inte är så tränad. Genom att du förmodligen utfört liknande övningar ett tag så har du vant kroppen/nervsystemet vid belastningen, och den har blivit bättre på att utföra övningen. Detta utan att du lagt på dig extra muskler under deffen.

2. ok precis som jag trodde då, jag har också lagt på mig en del på rumpan exempelvis. Då betyder det väl att det kanske tar ett tag innan kroppen förbränner exempelvis det lilla fett man har på mage å bröst och kanske börjar med att lägga största energin av förbränningen på de ställen man lagt på sig bäst?

3. Måste nog säga att jag känner mig ganska vältränad även om jag bara gymmat seriöst i ett år. har en elitsastning bakom mig inom två sporter, hockey och fotboll där jag för tillfället endast håller på med fotbollen pga tidsbrist. Går väl inte jämföra med gymmande riktigt, men ändå. Kan nog vara så som du säger, att är man relativt ny inom gymträning så anpassar sig och utvecklas kroppen även under deff men att den effekten förmodligen försvinner efter några år?

Morotsrivare
2012-03-20, 19:21
Bump!

Ingen profet här på kolo som sitter inne på mer info?

LarsLasr
2012-03-20, 19:28
Vad undrar du över? :)

Att det går att bygga muskler och bli starkare på underskott är du ju ett levande bevis på!

Morotsrivare
2012-03-20, 20:07
Haha nja, hade varit intressant med lite mer vetenskaplig information angående fråga 2

LarsLasr
2012-03-20, 21:07
Procentuellt sett förbränner du nog fettet väldigt jämnt över hela kroppen, sedan är det genetiskt vart du har dina fettlager. Aldrig sett någon med väldefinierad underkropp och bulkig överkropp eller tvärtom.

Men ingen vetenskaplig studie på det eller mer utförlig info ;)