Visa fullständig version : Vad mäter en impedansvåg egentligen?
Barbastark
2012-03-17, 06:47
Hejhej
Jag har denna vågen (Omron BF 511): http://sortiment.se/43-354-thickbox/omron-bf-511-analysvag.jpg
Dock undrar jag om någon är lite mer insatt i vad den faktiskt går på.
Den säger att den mäter skelettmuskulatur och kroppsfett. Men vad räknar den tex glygkogen i muskulaturen som? Vad räknas vätska i kroppen som (just nu går jag på kreatin tex) osv?
Mina resultat går upp och ned med någon procent varje dag, så den verkar vara väldigt känslig i sin mätning på vad det nu är den faktiskt mäter.
Ola Wallengren
2012-03-17, 09:44
Att värdena varierar behöver definitivt inte bära att den är känslig, egentligen tvärt om, alltså att den är känslig för mätförhållanden och har ett visst slumpmässigt fel.
Vad en enkelfrekvens BIA mäter är vanligtvis växelströmsmotståndet i kroppen vid 50 kHz. Utifrån detta försöker den uppskatta, utifrån en regressonsmodell, total vätskemängd i kroppen. Det är oftast total vätskemängd eftersom det är just detta som metoden eventuellt mäter bäst. Från vätskemängden försöker den sedan "räkna baklänges" med en del antaganden och ett visst mått empiri så att man kan räkna fram tex fettmängd.
Glykogen är associerat med vätska och syns som "muskler" i mätningen, samma med kreatin.
Barbastark
2012-03-17, 13:42
Att värdena varierar behöver definitivt inte bära att den är känslig, egentligen tvärt om, alltså att den är känslig för mätförhållanden och har ett visst slumpmässigt fel.
Vad en enkelfrekvens BIA mäter är vanligtvis växelströmsmotståndet i kroppen vid 50 kHz. Utifrån detta försöker den uppskatta, utifrån en regressonsmodell, total vätskemängd i kroppen. Det är oftast total vätskemängd eftersom det är just detta som metoden eventuellt mäter bäst. Från vätskemängden försöker den sedan "räkna baklänges" med en del antaganden och ett visst mått empiri så att man kan räkna fram tex fettmängd.
Glykogen är associerat med vätska och syns som "muskler" i mätningen, samma med kreatin.
Ok tackar!
Barbastark
2012-04-22, 09:26
Bara en ska jag skulle vilja ha förtydligat:
Så om jag tex dricker 2 liter vatten innan en mätning så kommer vågen alltså tolka det som att jag har ca 2kg extra muskelmassa?
Ola Wallengren
2012-04-22, 09:45
Nej, inte nödvändigtvis, men i princip, ja. Det beror på hur mycket vattnet i magen tillför till ledningsförmågan. Eftersom det ligger i magen så är inte inverkan så stor.
Det enkla är ju att testa och göra upprepade mätningar var 10:de minut.
Barbastark
2012-04-22, 09:54
Det enkla är ju att testa och göra upprepade mätningar var 10:de minut.
HA! Det är bra att jag inte ens tänkte på detta, trots att jag faktiskt har vågen..
Nej, inte nödvändigtvis, men i princip, ja. Det beror på hur mycket vattnet i magen tillför till ledningsförmågan. Eftersom det ligger i magen så är inte inverkan så stor.
Varför skulle det inte tillföra till ledningsförmågan lika mycket som om det vore uppbundet i kroppen? Ska inte strömmen mäta genom hela kroppan?
Ola Wallengren
2012-04-22, 15:14
Jo, men ledningsförmågan är ju ändå så hög i torson så det kanske inte ger någon större skillnad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.