Visa fullständig version : Hur äta mer fett? Vad kan man äta?
Hej,
ligger i deff för tillfället och försöker äta enligt följande mall;
Träningsdagar - mer kolhydrater, mindre fett, mycket protein
Vilodagar - mindre kolhydrater, mer fett, mycket protein
Hur ska man ligga på högt fettintag? Träningsdagar är inga konstigheter då det bara är att trycka ner kvarg, proteinpulver, pasta, kött, ris etc.
Men på vilodagarna där man ska pressa på kolhydraterna och käka mer fett? Jag menar, ska man äta nötter så blire ju inte så mycket då jag fortfarande ska ligga på underskott..
Så därför undrar jag, någon som har förslag på mat med mycket fett i (riktig mat, som man fortfarande kan leva på) att äta under vilodagar?
Tack!
Ska även tillägga en fundering kring detta;
läste på en sida att man jag (uträknat efter min vikt) ska ligga på
300 kolhydrater, 170g protein, väldigt lite fett - på träningsdagar
130g kolhydrater, 200g protein, 50g fett - på vilodagar
Räcker det verkligen med så lite fett? Har alltid trott att fett-intaget ska vara högre än kolhydrat-intaget på vilodagar?
50 g fett låter rätt högt, ligger runt 10-20 g dagligen jag. Ser ingen mening med att äta mer än 50 g fett i alla fall.
Sheogorath
2012-03-15, 21:06
Med fettet gör man som man vill. Det finns ingen anledning att ligga högre på vilodagarna om du inte vill det. Jag äter 80 g fett per dygn eftersom jag har råd till det kalorimässigt. Samma mängd på vilo- och träningsdagar. Det tillåter mig att äta godare. Riktig keso, standardmjölk på gröten, 34%ig riven ost på pastan, mycket smör, grädde eller crème fraich i lunchen osv. Vill man hålla fettintaget lägre går det också bra. Man gör som man vill helt enkelt. Protein är prio ett, kolhydrat är prio två och fett är prio tre vid deff, i min mening.
Anders The Peak
2012-03-15, 21:14
50 g fett låter rätt högt, ligger runt 10-20 g dagligen jag. Ser ingen mening med att äta mer än 50 g fett i alla fall.
Hur lyckas du med att hålla det så lågt? 50 gr då måste man vara otroligt snål och medveten för att inte överskrida.
Hur lyckas du med att hålla det så lågt? 50 gr då måste man vara otroligt snål och medveten för att inte överskrida.
Kokt kyckling och proteinpulver med vatten, käkar skinnet på typ 1-2 stycken :) Kan inte komma på något i min diet som skulle innehålla mycket fett faktiskt, vad äter du för att äta så mycket fett? Rent bordsmagarin?
vicarious
2012-03-15, 21:32
Fläskkarré, köttfärs, ägg, ost, creme fraiché, grädde. Där har du flera goda och ofta billiga fettkällor.
Det är när jag käkar nötfärs som jag landar runt 50-60 g, 500 g 10% ig nötfärs, 50g fett :) Ägg käkar jag fast inte gulan.
Med fettet gör man som man vill. Det finns ingen anledning att ligga högre på vilodagarna om du inte vill det. Jag äter 80 g fett per dygn eftersom jag har råd till det kalorimässigt. Samma mängd på vilo- och träningsdagar. Det tillåter mig att äta godare. Riktig keso, standardmjölk på gröten, 34%ig riven ost på pastan, mycket smör, grädde eller crème fraich i lunchen osv. Vill man hålla fettintaget lägre går det också bra. Man gör som man vill helt enkelt. Protein är prio ett, kolhydrat är prio två och fett är prio tre vid deff, i min mening.
Syftar på denna artikel
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/a_beginners_guide_to_carb_cycling
(samt leangains-mallen)
Det är när jag käkar nötfärs som jag landar runt 50-60 g, 500 g 10% ig nötfärs, 50g fett :) Ägg käkar jag fast inte gulan.
Oh god why.
Äggvitan innehåller i stort sett bara protein och så lite selen, Vitamin E och zink men inte så mycket mer. Nästan alla näringsämnen finns i gulan (som också innehåller en del protein). Så det är lite onödigt att bara äta äggvitan..
Äggvitan innehåller i stort sett bara protein och så lite selen, Vitamin E och zink men inte så myck
et mer. Nästan alla näringsämnen finns i gulan (som också innehåller en del protein). Så det är lite onödigt att bara äta äggvitan..
Äggvita på dunk är nice när man vill tillsätta lite protein i matlagningen och man slipper då kalorierna från fettet. På diet har man ju oftast det tight :) bra komplement till 10% kvarg
Visst, men då äter jag hellre fett från ägg och tar 0,1% kvarg istället.
Sheogorath
2012-03-16, 11:18
Syftar på denna artikel
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/a_beginners_guide_to_carb_cycling
(samt leangains-mallen)
Det är som sagt helt valfritt. Fett är essentiellt men det finns inget som säger att man behöver äta fett varje dag för den saks skull. Därför kan man välja att minimera fettintaget för att ha plats för mer kolhydrater den dagen man tränar, och lägga det nödvändiga fettet på vilodagarna när man inte har lika stor nytta av kolhydrat. Men du behöver inte utesluta kolhydrat på vilodagarna utan vill du hålla en lågfettdiet även då GÅR DET BRA om du tillgodoser ditt behov av EPA. Rapsolja på maten, fet fisk några gånger i veckan och/eller Omega-3-kapslar varje dag så är saken biff. Jag som äter 3000 kcal på deff kan äta en hel del fett varje dag om jag vill eftersom jag ändå har plats för alla kolhydrater jag behöver för att prestera på gymmet.
Landar själv ofta mellan 70-100g fett om dagen. Har kokosmjölk på både morgongröten och kvällskvargen där jag även har nötter. Lax äter jag 4-5 gånger i veckan. Brukar även äta en del egenmald köttfärs och ibland gör jag någon pulled pork. Fett är gott.
På vilodagarna äter jag kanske 30-40g mer fett än på träningsdagar på kolhydraternas bekostnad. Proteinet ligger alltid högt.
abstract
2012-03-16, 14:49
Äter typ inget fett alls på vardagarna, rätt mycket fett på helgerna. Fetare mat, sås till, bröd + smör... Ok, inte optimalt upplägg ur balanssynpunkt, men det fungerar jäkligt bra för mig och jag har inte (än?) varken tagit skada eller känt av någon negativ effekt;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.