Visa fullständig version : Ta förbrukad kcal med nypa salt?
Enligt http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
så har jag förbrukat 541 kcal under en promenad på 1h då jag har gått 7.5 km. Är det möjligt att jag förbrukat så mycket? Jag väger 79.1kg.
enligt http://www.exrx.net/Calculators/Calories.html
är det något liknande med.
Hur skulle ni räknat?
Följdfråga, hur tänker ni kring styrketräning? Det verkar vara så olika tankar kring det. Jag bedömer att helkroppspass förbränner ungefär 60-80kcal? Då är det 4-6 övningar jag tänker mig.
Den uträkningen stämmer nog hyfsat i alla fall. 7.5 km/h är för snabbt för att man ska kunna gå med vanlig teknik så det blir snudd på jogging och då går det åt mer. Dessutom så väger du ju trots allt 79 kg.
http://www.angelfire.com/on/getfit/kaloriforbrukning.html ger 418 kcal för 7.2 km/h. Men som sagt så hänger det mycket på om du kommer över den där tröskeln då det blir mer jogging över det hela. Lite som en omvänd planingströskel; en motorbåt drar mycket mindre bensin om man ligger just ovanför planingströskeln jämfört med något under :Virro.
Följdfråga, hur tänker ni kring styrketräning? Det verkar vara så olika tankar kring det. Jag bedömer att helkroppspass förbränner ungefär 60-80kcal? Då är det 4-6 övningar jag tänker mig.
Låter rimligt, även om det beror på vilka övningar, hur lång setvila etc. Styrketräning kräver mycket mindre energi än konditionsträning.
Eddie Vedder
2012-03-16, 11:09
Per övning eller vadå? För det låter faktiskt lite väl underskattat om du syftar på hela passet. Om det nu inte är enbart isolationsövningar i maskiner förstås. Typ chestpress, tricepspress, bicepscurlmaskinen och magrotationsmaskinen. ;)
Per övning eller vadå? För det låter faktiskt lite väl underskattat om du syftar på hela passet. Om det nu inte är enbart isolationsövningar i maskiner förstås. Typ chestpress, tricepspress, bicepscurlmaskinen och magrotationsmaskinen. ;)
Menar hela passet. Räknar då att man kör tungt 4-6 reps runt 3-5 set. Jag syftar då på att det ser ut ungefär:
Knäböj/marklyft
Bänkpress/dips
Latsdrag/rodd/chins
Press över huvudet/sidolyft
ev. benpress
ev. random isolationsövning
Eddie Vedder
2012-03-16, 11:17
Menar hela passet. Räknar då att man kör tungt 4-6 reps runt 3-5 set. Jag syftar då på att det ser ut ungefär:
Knäböj/marklyft
Bänkpress/dips
Latsdrag/rodd/chins
Press över huvudet/sidolyft
ev. benpress
ev. random isolationsövning
Då förbrukar du mer, det är jag helt säker på. Tunga basövningar kan säkert ge en viss EPOC också även om man inte ska tro på glädjesiffrorna som vissa tillskriver EPOC. Men du kan säkert räkna med åtminstone 200-250 kcal tror jag.
Då förbrukar du mer, det är jag helt säker på. Tunga basövningar kan säkert ge en viss EPOC också även om man inte ska tro på glädjesiffrorna som vissa tillskriver EPOC. Men du kan säkert räkna med åtminstone 200-250 kcal tror jag.
Det var mycket mer än jag trodde. Ska försöka räkna med det istället och se hur det påverkar viktnedgången. Tack.
Tar upp här igen. Om det står att jag till exempel bränner 500kcal under 1h vid en promenad, så menar de väl inte att själva aktiviteten brände 500kcal? Jag ska alltså inte lägga till 500 kcal till dagliga förbrukningen? Då ska jag istället ta bort 80-100kcal och lägga till istället? För under aktiviteten räknas väl totala förbrukningen, inklusive ens normala förbrukning om man hade suttit stilla? Förstår ni vad jag menar eller är jag jävligt luddig?
Vet inte hur jag ska räkna det här. Kanske skulle vara lättare om jag bara följde harris & benedict ekvationen?
Eftersom jag på vilodagar kör ungefär 2st 7km powerwalk under en timme (totalt 14km per vilodag), och under träningsdagar blir det totalt 12km powerwalk ungefär lika snabbt som innan + styrketräning på det, är det ok om jag räknar såhär?
(66.5 + (13.75 x 76) + (5.00300 x 174) - (6.77500 x 18)) * 1.6 = 2 976.1152
Dvs aktivitetsfaktor på 1.6? Bör den sänkas? Jag är i övrigt stillasittande, därav mycket powerwalks. Jag frågar detta eftersom jag känner mig väldigt svag och hungrig just nu, och planen är att äta ca 2000 kcal per dag. Vet inte om jag äter för lite (förhoppningsvis så jag kan höja intaget av mat), eller för mycket heller. Mycket räknas, men mycket höftas med. Så 2000 +- 200. Jag vet inte hur jag har gått ner den här dieten då den nyligen har startat och jag har haft en ovanlig vikt som startvikt pga resa. Även eftersom min vanliga ätrutin har ändrats (råkat äta mycket senare än vanligt) så jag vanligtvis har mer tarminnehåll etc på morgonen när jag väger mig. (Väger mig varje dag). Målet är att hamna på ca 1000kcal underskott i 2-3 veckor, sedan ändrar jag till 500kcal per dag.
Springer
2012-05-29, 19:56
Jag drar inte av något när jag lägger till mina aktiviteter.
Jag drar inte av något när jag lägger till mina aktiviteter.
Är det verkligen möjligt att för en 76kg's snubbe att förbränna 900-1000kcal på två powerwalks?
Jag är en liten tös (48kg) och har på mig min garmin-pulsklocka ofta när jag tränar.
Ett exempel från ett för mig hårt rygg & biceps-pass:
Tid: 1:19 h
Kalorier: 402 kcal
Även om detta är inklusive 10 min uppvärmning i roddmaskin så är det en rätt hög förbränning och jag upplever att den stämmer.
Springer
2012-05-29, 20:24
Det beror väl på hur länge man går?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570150
Det beror väl på hur länge man går?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570150
Ja. Har ju skrivit hur länge och hur långt jag går. Det är frågan. Förbrukar jag verkligen 900+kcal på 14km?
Ja. Har ju skrivit hur länge och hur långt jag går. Det är frågan. Förbrukar jag verkligen 900+kcal på 14km?
Jadå det kan mycket väl stämma. Hade du sprungit hela vägen hade det gått åt bortemot 1100 kcal om du väger 79 kg.
Det jag är förvirrad över är på sidan caloriesperhour:
Important Note
Calories burned calculations reflect the total number of calories burned during the period of time calculated. Therefore when calculating how many calories you need or burn in a day, do not add your RMR or BMR.
Vad betyder det? Om det står att jag förbränner 500kcal, kan jag alltså inte lägga till det till mina aktiviteter?
De räknar också med grundförbränningen du har för en dag. Alltså kanske 100kcal per timma eller så.
De räknar också med grundförbränningen du har för en dag. Alltså kanske 100kcal per timma eller så.
Så 500kcal ska jag räkna som 400kcal när jag plussar till BMR? Tänkte att det var så...
Så 500kcal ska jag räkna som 400kcal när jag plussar till BMR? Tänkte att det var så...Exakt vad du har för BMR/h eller hur lång nu aktiviteten är vet jag ju inte. Men ja, om vi utgår ifrån att ditt BMR på ett dygn är 2400 så kan vi ju fulräkna det till 100/h och då ta 500-100 om det är 500 som CPH säger för 1h promenad. Troligen förbrukar vi väl lite mer under dagen och mindre på kvällen, men kcaluträkningen är ju lite halvtrubbig ändå så det blir nog hyffsat.
Exakt vad du har för BMR/h eller hur lång nu aktiviteten är vet jag ju inte. Men ja, om vi utgår ifrån att ditt BMR på ett dygn är 2400 så kan vi ju fulräkna det till 100/h och då ta 500-100 om det är 500 som CPH säger för 1h promenad. Troligen förbrukar vi väl lite mer under dagen och mindre på kvällen, men kcaluträkningen är ju lite halvtrubbig ändå så det blir nog hyffsat.
Om vi utgår från Harris & benedict ekvationen, ska jag räkna först med aktivitetsfaktorn 1.2 och lägga på aktiviteter efterhand, eller ska jag skita i att ha en aktivitetsfaktor överhuvudtaget?
Om vi utgår från Harris & benedict ekvationen, ska jag räkna först med aktivitetsfaktorn 1.2 och lägga på aktiviteter efterhand, eller ska jag skita i att ha en aktivitetsfaktor överhuvudtaget?Jag brukar ta x1,2 för att sen lägga på aktiviteterna.
Jag brukar ta x1,2 för att sen lägga på aktiviteterna.
Tack för svaret :)
Springer
2012-05-29, 21:19
Jag brukar ta x1,2 för att sen lägga på aktiviteterna.
+1. Funkar hyfsat med tanke på viktkurvan.
krubkungen
2012-05-29, 21:27
Så ni tar in era aktiviteter i uträkningen? Jag går mer på känsla. Sen så gör jag ju ifos nästan samma sak varje dag så jag vet till ett ungefär var min kcal balans ligger
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.