handdator

Visa fullständig version : Morgoncardio vs morgon LIT?

alexiss
2012-03-15, 19:24
Hej!

Har en liten fråga angående vad som är "bäst" ut ett fettförbrännings/viktnedgångsperspektiv:
- Morgoncardio (alltså exempelvis 45 min spinning på ca 75-80% av maxpuls) eller
- morgon LIT (promenad 60-80 min, rask takt på ca 65 % av maxpuls) ?

Funderat på detta länge nu..

Kör både promenad (60 min), cardio (45 min) och styrka 5-6 dagar i veckan och jag är inte helt blåst när det gäller träning.. Men mina resultat verkar inte vilja komma fram..

Så känner nu att jag skulle kanske behöva ett annat perspektiv.

Så när jag ska börja deffa tänkte jag lägga mig på ca 500 i kcal underskott för en hälsosam viktnedgång. Men.. vill ändå göra det på bästa sätt.

Så - hjälp gärna till lite!

Dreas
2012-03-15, 20:03
Spelar ingen roll när du går och springer.

Kcal in vs kcal ut.

alexiss
2012-03-15, 20:32
Men ja, no shit när det gäller allmänt viktnedgång. Men jag undrade över fettförbränningen.

Det spelar visst roll när jag tränar?
Högre fettförbränning innan frukost lågintensiv..
Om jag ätit så får jag högre fettförbränning vid lågintensiv träning efter styrketräning än innan.. Så det spelar visst roll.

alexiss
2012-03-15, 20:33
Pratar om skillnaden MORGON cardio vs morgonpromenad. Vad verkar bäst för fettförbränningen?

Dreas
2012-03-15, 20:55
Men ja, no shit när det gäller allmänt viktnedgång. Men jag undrade över fettförbränningen.

Om jag ätit så får jag högre fettförbränning vid lågintensiv träning efter styrketräning än innan.. Så det spelar visst roll.Nej, det spelar ingen roll.

Nu är inte morgonpromenader undersökt ur ett långsiktigt perspektiv men att det akut bränner mer fett på morgonen är ganska ointressant över dygnet.

Kroppen jämnar ut en ökad fettförbränning vid ett tillfälle med ökad fettinlagring eller minskad fettförbränning vid ett annat. Om nu kcalbalansen hålls och man jämför två dagar, en med cardio och en utan.

Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

Pratar om skillnaden MORGON cardio vs morgonpromenad. Vad verkar bäst för fettförbränningen?Det som ger störst kcalunderskott kommer ge dig störst fettförlust.

vicarious
2012-03-15, 21:02

Om jag ätit så får jag högre fettförbränning vid lågintensiv träning efter styrketräning än innan.. Så det spelar visst roll.

Det spelar roll för stunden kanske, men inte sett över dygnet totalt.