Logga in

Visa fullständig version : Diet med proteindrinkar som bas

shadowfire
2012-03-15, 18:12
Jag har tidigare erfarenheter av lyckade dieter, men denna gången är mina förutsättningar lite annorlunda.

Av naturliga skäl, då jag saknar kök pga renovering, så kommer jag försöka dra en avfettning nu baserad på proteindrinkar som bas tillsammans med ägg och kvarg. Jag har extra intag av aminosyror runt själva träningen, men i övrigt så funderar jag på att vara bekväm och ta ett kombinerad kasein- (70%) och vassle- (30%) pulver och köra det utspritt under dagen. Behövs det så får jag komplettera med broccoli som jag kör i micron. På helgerna kommer jag i den mån det går att grilla lite kött och utmana magen med lite fastare föda.

Finns det någon anledning till att inte gå på en sådan färdigblandning vassle/kasein utan istället blanda kasein/vassle i ett annat mängdförhållande?

Något annat stalltips utöver detta?

Zizou
2012-03-15, 18:15
Det första som jag kan komma att tänka på är väl att man kommer nog inte få i sig allt för mycket mineraler/vitaminer, nyttiga fetter, samt att man måste ju gå extremt hungrig om man ska basera sin kost på pulver :/
Men tar du tillskott så att du får i dig detta så ser jag inget riktigt problem med det. Kanske gasig mage?

70/30 låter väl okej. Vet att Casein FX är fördelat 80/20. Jag skulle nog själv föredra en lite större andel kasein än 70%, då jag lätt blir gasig av vassle ^^

shadowfire
2012-03-15, 18:31
Det första som jag kan komma att tänka på är väl att man kommer nog inte få i sig allt för mycket mineraler/vitaminer, nyttiga fetter, samt att man måste ju gå extremt hungrig om man ska basera sin kost på pulver :/
Men tar du tillskott så att du får i dig detta så ser jag inget riktigt problem med det. Kanske gasig mage?

70/30 låter väl okej. Vet att Casein FX är fördelat 80/20. Jag skulle nog själv föredra en lite större andel kasein än 70%, då jag lätt blir gasig av vassle ^^

Jo, det tog jag inte med, men tillskott av vitamin + omega kommer finnas. Jag har kaffemage redan nu pga stor kaffekonsumption om dagarna så jag betvivlar att det kan bli mkt värre för kistan. :)

vicarious
2012-03-15, 19:01
Låter helt OK i mina öron. Hur länge?

shadowfire
2012-03-15, 19:02
Låter helt OK i mina öron. Hur länge?

Låter ögat och måttbandet styra, men minst 10v, som max 16v.

Alelale
2012-03-15, 19:52
Återkom gärna hur du och din mage mår!
Skulle vara intressant att se resultaten, framförallt hur din kropp mår! :)

Hetz
2012-03-15, 19:58
Körde på en sådan diet för 2 dieter sedan, pågick i 8 veckor och gick ner 10kg på dessa 8 veckor - på tok för snabbt med andra ord - går ju visserligen att justera men så blev det!

Det blev en form av DTD-diet och låg på 1800kcal utan cardio under den här tiden

OnTopic: Ser inga problem med att köra en sån där diet om man har magen för det - dvs att man inte blir lös lätt etc eller dålig i magen helt enkelt. Med vitaminer osv så funkar det utmärkt, även fast jag inte skulle köra den dieten igen då jag upplevde en jäkla hunger :p

begt
2012-03-15, 20:10
Varför kör du inte med lite Kycklingfilé och lax då och då (för fett behöver du).

vicarious
2012-03-15, 21:03
Varför kör du inte med lite Kycklingfilé och lax då och då (för fett behöver du).

Läs första inlägget igen så ser du varför.

azrael109
2012-03-15, 22:13
Låter som Velocity diet från T-nation, ungefär.

Du bör dock hitta lite fibrer att tillsätta för att magen inte ska lägga av helt. På den tiden jag testade så körde man krossade linfrön i alla sina drinkar men det är nog inte att rekomendera nu när man vet bättre.

Extremt effektivt var det, men det krävdes en vilja av stål för att man inte skulle bli galen.

shadowfire
2012-03-15, 23:44
Låter som Velocity diet från T-nation, ungefär.

Du bör dock hitta lite fibrer att tillsätta för att magen inte ska lägga av helt. På den tiden jag testade så körde man krossade linfrön i alla sina drinkar men det är nog inte att rekomendera nu när man vet bättre.

Extremt effektivt var det, men det krävdes en vilja av stål för att man inte skulle bli galen.

hehe, aight, bara o prova o se då. Jag är en person som har svårt att gå upp i vikt, min naturliga hunger landar på ett kcalunderskott, så lever jag normalt och inte tänker på något så går vikten neråt. Jag har svårt att hålla mig på balans och ännu svårare att öka, åtminstone när jag ett hyffsat högt intag av protein i kosten.

Velocitydieten har jag läst om innan och ja det är inte helt olikt.
Jag får prova o se, startar på söndag är det tänkt. Tack för input och tips. :thumbup:

Knatcharn
2012-03-16, 09:09
Intressant.. i teorin funkar det ju. Hade dock föredragit att lägga till lite grönt till middagen eller så, typ broccoli, rotfrukter osv. Just för att man mår bra av det. Men förstår att du inte kan laga mat ;p Bröd kan du ju dock äta för fibrerna? Typ fylla ut magen med något knäckebröd här och var?

Akerhage
2012-03-16, 09:39
Kanske havregrynsgröt i mikron? För fibrer och lite fast föda?

Morty
2012-03-16, 10:14
Man blir hungrig. Ibland så baserar jag en stor del av min kost på shakes utan att riktigt tänka efter. 10g eaa innan träning, 10g efter, 35g soja/veteprotein med sojamjölk efter träning, en till shake hemma "innan jag lagar mat". Sen kommer jag på att jag ätit ~140g protein den dagen redan och typ "aja, jag är väl äten för idag då". Vilket leder till hunger bigtiem.

shadowfire
2012-03-16, 11:40
Kolhydrater vill jag hålla hyffsat lågt över lag, jag trivs bra med högprotiendieter (gott resultat när jag kört det innan). Så bröd osv undviker jag helst. Det är också sådana källor jag har svårt att identifiera hur mycket jag får i mig sett i kcal och per område... däremot att micra broccoli fungerar och som sagt på helgerna har jag tid/möjlighet att grilla lite, så då kan kosta på mig lite grillade grönsaker samt kött. Så det handlar mer om att härda ut vardagarna. Tanken är att köra kvarg också samt ägg, inte ENBART drinkarna alltså. Så lite bukfyllnad blir det. Ska se om jag kan sprida ut ägg/kvarg över dagen där hungern riskerar att vara som störst.

Samtidigt är jag van vid att vara lite hungrig eller vad man ska säga... en vanlig lördag kan jag dra i mig 6-9 muggar kaffe med mjölk och det står jag mig på med enbart det näringsintaget halva dagen. Mitt dilemma är alltså att jag nu idag får kämpa för att "äta ikapp" när dagen är slut för att inte bli katabol.

Dietstart på lördag/söndag, I'll be back. :)

Knatcharn
2012-03-16, 11:57
Dietstart på lördag/söndag, I'll be back. :)

Lycka till, håll oss uppdaterade :thumbup: