Logga in

Visa fullständig version : En liten fråga till er om suget

darthvader
2012-03-15, 14:14
Tjena!

Jag ligger i som fan och gjort nu i 1.5 månad med att bli av med min smalfeta överkropp (lite manboobies och lite mage).
Iallafall så deffar jag, tränar styrka hela kroppen tre pass i veckan och springer i 30 minuter fyra gånger i veckan.

Jag har dock ett problem.

Jag börjar få mer och mer sug efter att äta cheeseburgare eller ta mig en pizza och jag vill inte ha någon ätardag då jag känner att det är onödigt att få lägga extra tid på att få bort det man åt på ätardagen.

Så, hur fan lindrar jag sug efter någon fettig mat?

Saga
2012-03-15, 14:18
Tjena!

Jag ligger i som fan och gjort nu i 1.5 månad med att bli av med min smalfeta överkropp (lite manboobies och lite mage).
Iallafall så deffar jag, tränar styrka hela kroppen tre pass i veckan och springer i 30 minuter fyra gånger i veckan.

Jag har dock ett problem.

Jag börjar få mer och mer sug efter att äta cheeseburgare eller ta mig en pizza och jag vill inte ha någon ätardag då jag känner att det är onödigt att få lägga extra tid på att få bort det man åt på ätardagen.

Så, hur fan lindrar jag sug efter någon fettig mat?

Ät något med nyttiga fetter i så tillgodoser du kanske kroppens sug efter fet mat. Gör en egen pizza hemma med makrill på en protein- och fiberikt pizza deg. Änväd keso istället för hårost.

begt
2012-03-15, 14:26
ICA pizza Cappriciosa innehåller lite drygt 800 kcal och 46 g protein. Unna dig en sån då och då. Ät den långsamt bara så kan du känna dig nöjd och ganska mätt efteråt. Du kan lätt passa in det i din kaloribudget om du t.ex. äter 500 g kvarg, kycklingfilé och lite grönsaker.

Det är trots allt mycket bättre att äta det man vill nån gång då och då (inte nödvändigtvis varje vecka), för om man kan undvika en grisardag med all ångest m.m. som det kan innebära så är det värt det tusenfalt.

AtomicPuffin
2012-03-15, 14:43
Ta en dag där du bara äter cheeseburgare och dricker lightläsk. Dela ditt kcal-mål på 300 så får du antal, sprid ut under dagen som du känner för. Dvs inte en ätardag i vanlig bemärkelse, utan bara en dag där du byter ut din vanliga mat mot cheeseburgare med samma kcal.

Sen återgår du till din vanliga diet, med lite tur håller du ut i 1,5 månader till =)

Reaper123
2012-03-15, 15:03
Ta en dag där du bara äter cheeseburgare och dricker lightläsk. Dela ditt kcal-mål på 300 så får du antal, sprid ut under dagen som du känner för. Dvs inte en ätardag i vanlig bemärkelse, utan bara en dag där du byter ut din vanliga mat mot cheeseburgare med samma kcal.

Sen återgår du till din vanliga diet, med lite tur håller du ut i 1,5 månader till =)Det där låter iofs som en riktigt tortyr. I mitt fall skulle det röra sig om 7 cheeseburgare för att fortfarande hålla min kcalbudget. Då äter jag hellre "vanlig" mat så jag håller mig mer mätt!

Nu är det förvisso väldigt individuellt med hungern...

Till TS:
Kan inte komma på så mycket mer än att undvara plats för det som suger finns efter. Är ingen jättekatastrof att äta en pizza på ~1400 kcal om du slår ut det över en/flera veckor! Kan rentav vara positivt för psyket, vilket kan göra att man inte tappar motivationen (iaf därför jag har ätardagar)

simmejävel
2012-03-15, 15:06
Det där låter iofs som en riktigt tortyr. I mitt fall skulle det röra sig om 7 cheeseburgare för att fortfarande hålla min kcalbudget. Då äter jag hellre "vanlig" mat så jag håller mig mer mätt!

Nu är det förvisso väldigt individuellt med hungern...

Till TS:
Kan inte komma på så mycket mer än att undvara plats för det som suger finns efter. Är ingen jättekatastrof att äta en pizza på ~1400 kcal om du slår ut det över en/flera veckor! Kan rentav vara positivt för psyket, vilket kan göra att man inte tappar motivationen (iaf därför jag har ätardagar)

Skulle nog inte vara såå jobbigt om man körde någon form av warriors diet den dagen, dvs. bara åt ett mål den dagen och då helst bara ett par timmar innan man går och lägger sig. :-) Men visst är det som du säger. Ätardagar är bra så länge man inte har dem varje dag. :D

machine gun
2012-03-15, 15:10
I pizzatråden i matforumet finns det flera exempel på pizzor gjorda med sk libabröd som botten, där kcal inte alls drar iväg speciellt mycket (beror självklart på vad man väljer att fylla dem med också). Det kan ju vara ett alternativ, att man helt enkelt gör en egen mer kcalsnål pizza. Man kan ju göra bra schyssta burgare själv också utan att kcal drar iväg alltför mkt.

Annars innehåller en köpepizza ca 1500-2000 kcal, äter man bara en sån + grönsaker och lightläsk under en dag lär man kunna hålla sin kcalbudget ändå.

Zizou
2012-03-15, 15:24
Jag skulle ha sett det så här;
- Ät den där pizzan/skräpmaten en dag, må bättre psykiskt och vara glad.
- Det förlänger deffen med kanske 1 dag. 1 dag extra deff kan jag nog klara av om jag vet att jag mår bättre psykiskt ett par dagar än att plåga mig själv igenom hela skiten.