handdator

Visa fullständig version : Hur många kalorier kan man "spara"?

Trött
2012-03-15, 13:42
Enligt Viktväktarna och andra så kan man ju spara ihop kalorier som man äter i slutet av veckan, jag undrar om man kan spara ihop under en längre period än en vecka?

Jag undrar därför att jag fyller år snart och jag planerar att äta 500 kalorier mindre per dag i nio dagar innan så att jag kan äta 4500 kalorier mer. Tillsammans med mitt dagliga intag på 1700 så blir det 6200. Går det att "spara" så mycket? Är det något jag bör tänka på? Vad tycker ni rent spontant om det här, är det helt galet?

Och till sist, är det farligt på något sätt? Förutom att jag kommer se gravid ut, må illa och vakna upp med halsbränna? :Virro

Sniggel
2012-03-15, 13:48
Ja det går att spara under längre tid än 1 vecka. Så länge man har koll på hela perioden (säg att det är 2 veckor man räknar). Frågan är varför du vill äta hela 6200 kcal en dag? Är du säker på att du kommer att tycka att det är värt det?

Trött
2012-03-15, 14:08
Jag älskar att äta, tänker på mat hela tiden och har en enorm aptit som jag aldrig släpper loss. Tänker att det skulle vara skönt att inte räkna kalorier alls på min födelsedag utan bara äta vad jag vill. Känns som att stora mariginaler är bra för då kan jag vara säker att jag inte går upp i vikt. Kommer nog inte äta 6200 utan kanske 4000-5000 men vill känna mig säker.

Jag ser faktiskt fram emot det. Brukade äta godis tills jag mådde illa när jag var liten och kunde äta en halv limpa till mellanmål.

AtomicPuffin
2012-03-15, 15:07
Om du tittar över hela perioden är det summan av kalorierna relativt summan av förbränning som spelar roll, så på så sätt går det.

Sen rent praktiskt om du mäter rätt, så kommer du gå ner i vikt 9 dagar och sedan rusa upp efter din födelsedag, förhoppningsvis då till samma nivå som när du började spara, men med viss risk för att du binder in extra vätska och studsar upp något högre. Så det är inte riktigt så att du "sparar" kalorier, du bantar helt enkelt ner dig lite extra för att kunna kosta på dig en viktuppgång.

Reaper123
2012-03-15, 15:19
Funkar absolut, annars kunde ju en fasta fram tills "födelsedagsätandet" vara en variant. Vet inte exakt hur din dag kan tänkas se ut, men en god middag + fika med tårta och hela baletten behöver inte överskrida 4000 kcal och äter du inget övrigt den dagen är "skadan" minimal!

Oavsett är det kcal in vs ut som gäller, har själv legat på -1000 kcal/dag över en vecka för att sedan köra en ätardag som spårat rejält (äta vad jag vill och MYCKET). Resultatet har blivit redigt uppsvälld 1-2 dagar efter (binder vätska skitlätt) men ytterligare ett par dagar senare var jag tillbaka på banan! :D

Silencer
2012-03-15, 15:53
Äter du under ditt kaloribehov en viss period (t.ex. en vecka eller två) så kan du ta en eller ett par dagar längre fram då du har en ätardag.

TheIsh
2012-03-15, 16:16
Brukade äta godis tills jag mådde illa när jag var liten och kunde äta en halv limpa till mellanmål.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Leptin

Trött
2012-03-15, 16:17
OK, tack alla! : )

Tänker mig tårta och bullar till frukost, någon stor lunch ute någonstans, kanske en munk, pasta ute någonstans till middag och så någon stor efterrätt. Sedan en jättestor godispåse och mycket glass när jag kommer hem. Min pojkvän tycker att jag är knäpp, han förstår inte hur jag kan äta så mycket. :Virro

Trött
2012-03-15, 16:17
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leptin

Just det ja, lär ju boosta leptinnivåerna också om jag förstår det rätt.

kallinarn
2012-03-15, 16:21
OK, tack alla! : )

Tänker mig tårta och bullar till frukost, någon stor lunch ute någonstans, kanske en munk, pasta ute någonstans till middag och så någon stor efterrätt. Sedan en jättestor godispåse och mycket glass när jag kommer hem. Min pojkvän tycker att jag är knäpp, han förstår inte hur jag kan äta så mycket. :Virro

Låter som jävligt gott iallfall men jag tycker de låter som de är möjligt att komma över 6000kcal på allt de där ?

TheIsh
2012-03-15, 16:36
Det jag vill förmedla är att om du har problem med överätning "normalt", varför ha en 6kkcal ätardag, det är ju galenskap? Det kommer ju inte hjälpa en eventuell leptinresistans, eller förmågan att hålla tillbaka på portionerna. Personligen fattar jag inte ätardagar.. Vill jag ha lite godis så köper jag det oavsett om det är fredagkväll eller tisdagförmiddag.

Med din logik skulle det vara okej att inte äta något onyttigt alls i tre månader och sedan äta fem kebabpizzor med skumtomtar på en dag.. Bara "för att" på nått vis.. Har du verkligen det suget efter mat skulle jag försöka göra något åt det, inte mata beroendet..

Trött
2012-03-15, 16:47
Fast jag har inte problem med överätning, jag vill alltid överäta men gör det aldrig. Och jag gör aldrig annars saker "bara för att", de senaste två åren så har jag i princip alltid sagt nej till födelsedagstårta, påskmat, bullar på kanelbullens dag och en miljon andra saker. Och jag anser inte att jag skulle göra det "bara för att", utan för att jag vill fira min födelsedag. Jag gör det medvetet, inte för att det är någon slags social norm.

Håller dock med dig om att jag inte borde mata mitt osunda förhållande till mat.

z_bumbi
2012-03-15, 16:49
Blir din födelsedag roligare om du äter 6000 kcal än säg 4000 kcal där du inte "sparar" kalorier inför födelsedagen?

Trött
2012-03-15, 16:54
Ja, för om jag äter 4000 utan att spara så går jag upp, äter jag 6000 och gottgör för det i förväg så går jag inte upp.

z_bumbi
2012-03-15, 17:04
Ja, för om jag äter 4000 utan att spara så går jag upp, äter jag 6000 och gottgör för det i förväg så går jag inte upp.

Om det är det som avgör mängden av glädje så skulle jag säga att du inte bör "spara". Framför allt för att du kommer att öka i kroppsvikt även av 6000 kcal så varför pina sig i 9 dagar bara för att få ett liknande resultat?
Personligen skulle jag också må mycket sämre av 6000 kcal och då menar jag fysiskt, både samma dag och dagarna efter när magen reagerar på i mitt fall bara en dubblering av kaloriintaget men i ditt fall 3,5 gånger så mycket mat än vad du är van vid.

Trött
2012-03-15, 18:19
Om det är det som avgör mängden av glädje så skulle jag säga att du inte bör "spara". Framför allt för att du kommer att öka i kroppsvikt även av 6000 kcal så varför pina sig i 9 dagar bara för att få ett liknande resultat?
Personligen skulle jag också må mycket sämre av 6000 kcal och då menar jag fysiskt, både samma dag och dagarna efter när magen reagerar på i mitt fall bara en dubblering av kaloriintaget men i ditt fall 3,5 gånger så mycket mat än vad du är van vid.

Varför skulle jag öka i vikt av 6000 kalorier om jag har legat på tillräckligt mycket minus dagarna innan?

Jag tänker: startvikt x kg, efter 9 dagar x-y kilo, efter födelsedagen tillbaka på x kg igen.
Om jag äter 4000 utan att ha bantat innan så blir det ju x kilo 9 dagar innan, på födesedagen fortfarande x kg och efter födelsedagen x kilo plus de extra kalorierna = jag går upp mer.

spinal
2012-03-15, 21:33
Kör hårt!

Jag har alltid varit en person som förespråkat ätardagar, kanske inte rent fysiologiskt, utan mest psykologiskt. Det kan vara skönt att få släppa all formnojja och bara äta vad man vill och hur mycket man vill.

Man har ju hört om koncentrationslägers-fångar som blivit fritagna och kommit hem till nån bonde och käkat upp två och en halv kor för att därefter rycka ut kontakten för att dom helt enkelt ätit för mycket. I det här fallet har dom i veckor, kanske månader och år, levt i svält på minimalt med energi samtidigt som dom tvingats till kroppasarbete.

Du kanske kört ett hård diet och gott runt och varit lite småhungrig men jag tror fortfarande det är en fis i rymden om man jämför med hungern hos en fånge på Treblinka.

Så nej, det är formodligen inte farligt. Har själv haft extrema ätardagar då jag kommit upp i 10 000+ kcal, och jag lever och mår bra. Dock ska jag försöka dra ner på dessa dagar då det sällan gör gött för formen om man kör dom för ofta :smash:

Om du vill kan du kompensera dagarna innan, nu är jag bara en glad motionär och verkligen ingen dietist, men av egna erfarenheter tror jag att, om det bara är frågan om en ätardag inte det kommer göra jättestor skillnad om du bara kör på som vanligt dagarna innan. Alternativt att du kanske äter lite mindre dagen efter. Man brukar inte vara jättehungrig dagen efter en riktigt fet ätardag.

Knatcharn
2012-03-16, 12:02
Om du vill kompensera lite extra så gå en feeeet promenad innan ätandet börjar :)

z_bumbi
2012-03-16, 12:18
Varför skulle jag öka i vikt av 6000 kalorier om jag har legat på tillräckligt mycket minus dagarna innan?

Jag tänker: startvikt x kg, efter 9 dagar x-y kilo, efter födelsedagen tillbaka på x kg igen.
Om jag äter 4000 utan att ha bantat innan så blir det ju x kilo 9 dagar innan, på födesedagen fortfarande x kg och efter födelsedagen x kilo plus de extra kalorierna = jag går upp mer.

Därför att du skapat ett större underskott så kroppen suger åt sig energin samt binder mer vatten.
En enstaka dag där du överäter rimligt gör att du lagrar in lite extra energi och orkar träna hårdare i tre/fyra dagar (beroende på vad du gör) och orsakar samtidigt mindre störningar i hur kroppen reagerar. Allt är inte en fråga om kalorier in och ut.

Med tanke på den kalorinivå du ligger på är inte 6000 kcal en rimlig mängd att äta under en dag och eftersom du planerar att äta den exakta mängden tyder det på att du inte riktigt har ett bekvämt förhållande till mat. Det är nog illa att kompensera i efterhand men du planerar det långt i förväg.

Trött
2012-03-16, 14:22
"Därför att du skapat ett större underskott så kroppen suger åt sig energin samt binder mer vatten."

Så du menar att min kropp går in i det så kallade svältläget? Trodde det behövdes mer än 9 dagar för det...

Trött
2012-03-17, 19:15
Bumpar tråden. Vill väldigt gärna veta om det verkligen räcker med så kort tid som nio dagar. Att kroppen binder vatten vet jag däremot (tänker inte väga mig förrän typ en vecka efter)