Visa fullständig version : Spyr upp min frukost - Skippa den helt?
KalleTeodor
2012-03-15, 07:13
Jag äter oftast något litet precis innan jag går och lägger mig. Oftast en kasseinshake,1 äpple och lite jordnötsmör. Sedan 8 timmar efter denna måltid går jag upp och äter frukost. Då är jag inte hungrig men försöker få i mig två mackor med ost iaf.
Oftast får jag behålla den men då och då spyr jag upp den. Under studentveckan förra året tex så spydde jag varje morgon. Kan tänka mig att detta inte är så optimalt ur byggarsynpunkt!
Så ska jag skippa frukosten helt? Eller bara äta 2 ägg eller något jätte lätt? Inga kolhydrater?
vicarious
2012-03-15, 07:15
Prova dig fram, ingen kan veta vad dina kräkreflexer går igång på. Jag hade skippat frullen om den gav sådana problem. Eller kollat upp om det var något fel på mig :D
Har du festat runt och känt dig illamående dagen efter? Om inte så skulle jag ringa sjukvårdsupplysningen för det där låter inte helt bra.
KalleTeodor
2012-03-15, 07:44
Har du festat runt och känt dig illamående dagen efter? Om inte så skulle jag ringa sjukvårdsupplysningen för det där låter inte helt bra.
Dricker iprincip aldrig alkohol så det är det inte.
Varför ska du prompt äta om du ändå inte är hungrig?
Skippa bara frukosten.
Perramja
2012-03-15, 08:06
Glöm vad du hört om att frukost är det viktigaste målet (om du nu har hört det dvs), ät när du känner dig redo för det:) Själv äter jag "frukost" då övrig personal fikar dvs runt kl 10-11 och stiger upp kl 05,30, innan det tar jag bara några glas vatten, eventuellt en kopp grönt te med citron och honung.
JoHannibal
2012-03-15, 08:17
Äter du direkt när du kliver upp? Eller hur länge väntar du?
KalleTeodor
2012-03-15, 08:31
Äter du direkt när du kliver upp? Eller hur länge väntar du?
Kliver upp 6 äter en 10-15 min senare.
Sheogorath
2012-03-15, 08:37
I och med att du ställer den här frågan, KalleTeodor, har du helt missat att vissa äter 1-2 gånger PER DYGN med bra resultat? Och om du inte missat detta, varför tänker du då att det skulle vara ett problem för muskelbygge att skippa frukosten?
KalleTeodor
2012-03-15, 09:01
I och med att du ställer den här frågan, KalleTeodor, har du helt missat att vissa äter 1-2 gånger PER DYGN med bra resultat? Och om du inte missat detta, varför tänker du då att det skulle vara ett problem för muskelbygge att skippa frukosten?
Katabol? eller är jag ute och cyklar? känns som att det skulle vara fördelaktigt att bryta fastan så fort som möjligt iaf.
Katabol?www.leangains.com
Du behöver inte äta ofta om du inte känner för det, du behöver inte äta frukost om du inte känner för det.
KalleTeodor
2012-03-15, 09:07
www.leangains.com
Du behöver inte äta ofta om du inte känner för det, du behöver inte äta frukost om du inte känner för det.
jag brukar äta mitt andra mål för dagen vid 9 snåret, då kan jag lika gärna lägga till det jag brukar käka vid frukost denna tid istället?
jag brukar äta mitt andra mål för dagen vid 9 snåret, då kan jag lika gärna lägga till det jag brukar käka vid frukost denna tid istället?Ja.
Du måste inte äta var tredje timma om du trott det :)
Ät när du känner för och se till att du får i dig nog med protein och kcal.
Spy varje morgon? ingen som reagerar på det?....Spyr man varje morgon är det ju inte pga att man är mätt, iaf inte om du inte försökte trycka i dig en trerätters till frukost.
Har du problem med magkatarr eller liknande? Men visst är det så att man inte behöver äta frukost, det är det många som inte gör. Men du borde nog kolla upp din mage iaf.
KalleTeodor
2012-03-15, 09:23
Spy varje morgon? ingen som reagerar på det?....Spyr man varje morgon är det ju inte pga att man är mätt, iaf inte om du inte försökte trycka i dig en trerätters till frukost.
Har du problem med magkatarr eller liknande? Men visst är det så att man inte behöver äta frukost, det är det många som inte gör. Men du borde nog kolla upp din mage iaf.
Inte varje morgon, det var bara under en vecka som det var så, studentveckan. inte pga alkohol drack inte då. kanske nervositet eller nåt.
Men nu händer det några gånger i månaden får kräkreflexer när jag borstar tänderna och sen går det inte att stoppa så börjas det...
Perramja
2012-03-15, 09:26
Det är faktiskt ganska vanligt, har ett antal bekanta som får upp maten om de äter direkt på morgonen men som inte har problem med magen i övrigt. Själv blir jag också illamående om jag äter direkt, måste liksom komma igång först.
Det är faktiskt ganska vanligt, har ett antal bekanta som får upp maten om de äter direkt på morgonen men som inte har problem med magen i övrigt. Själv blir jag också illamående om jag äter direkt, måste liksom komma igång först.
Låter konstigt, men ännu märkligare att man då fortsätter äta varje morgon under en hel skoltid. Måste ju ha frätt upp både matstrupe och tänder.
Låter konstigt, men ännu märkligare att man då fortsätter äta varje morgon under en hel skoltid. Måste ju ha frätt upp både matstrupe och tänder.
Det kan leda till kaliumbrist också och det om något vill man inte ha.
Måste också komma igång innan jag äter frukost annars blir jag illamående
Du kanske borde få det undersökt om du har kaliumbrist eller inte. För det kan vara riktigt allvarligt.
Några symptom: stickningar i händer och fötter, total aptitlöshet, muskelkramper och hjärtstopp. Vid lättare brist kan störningar av hjärtrytmen uppträda, även ödem, kronisk förstoppning, hypoglykemi, hormonella störningar, njurbesvär och för högt blodtryck. Andra bristföljder är sockersjuka, bukspottsinflammation, stress, allergi och cancer. Kaffe, alkohol och socker medför kaliumbrist. Detta gäller i ännu högre grad en lång rad medicinska preparat, speciellt vattendrivande, digitalis och cortisonpreparat.
http://www.alternativmedicin.se/sok/Min-007.html
Jag brukar vanligtvis inte vara den som "överreagerar" men jag håller med Gober här att det låter inte alls bra
Alternativmedicin, fail :em:
KalleTeodor
2012-03-15, 12:32
Du kanske borde få det undersökt om du har kaliumbrist eller inte. För det kan vara riktigt allvarligt.
Några symptom: stickningar i händer och fötter, total aptitlöshet, muskelkramper och hjärtstopp. Vid lättare brist kan störningar av hjärtrytmen uppträda, även ödem, kronisk förstoppning, hypoglykemi, hormonella störningar, njurbesvär och för högt blodtryck. Andra bristföljder är sockersjuka, bukspottsinflammation, stress, allergi och cancer. Kaffe, alkohol och socker medför kaliumbrist. Detta gäller i ännu högre grad en lång rad medicinska preparat, speciellt vattendrivande, digitalis och cortisonpreparat.
Hah, ja du, förra veckan så hade jag förfärliga stickningar i axeln och det gick ner i armen och handen. Stickte som fasen. Det har gått över nu men lite roligt sammanträffande ändå. Jag har inget stort sockersug, dricker inte alkohol eller kaffe. Däremot har jag dragit i mig en del pwo med div stimulanter i. läs dm**
JoHannibal
2012-03-15, 14:17
Kliver upp 6 äter en 10-15 min senare.
Prova att vänta med att äta något istället, många kan inte äta så tidigt efter man klivit upp och det är lätt att må illa. Prova att vänta 1h och ät då något lätt. När börjar du jobba/skolan? Har du möjlighet att äta frukosten där?
KalleTeodor
2012-03-15, 15:16
Prova att vänta med att äta något istället, många kan inte äta så tidigt efter man klivit upp och det är lätt att må illa. Prova att vänta 1h och ät då något lätt. När börjar du jobba/skolan? Har du möjlighet att äta frukosten där?
börjar jobbet 7. får väl ta med mig frukosten dit.
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/16333986.jpg
azrael109
2012-03-15, 15:59
Som många redan skriver, dags att uppsöka läkare.
Linjedomarn
2012-03-15, 16:00
Tar bara en proteinshake på morgonen sen blir första målet vid lunch runt 11. Fast du bör ändå kolla upp det där med en doktor.
Fredriiik
2012-03-15, 16:29
antingen flytta fram frukosten eller be en läkare kolla din magmun.
KalleTeodor
2012-03-15, 16:31
läkare känns lite överdrivet. får kräkreflexer när jag borstar tänderna. får borsta lite lugnare :) sen äta frukosten senare som ni säger. Kollar om det hjälper först!
JoHannibal
2012-03-15, 16:52
läkare känns lite överdrivet. får kräkreflexer när jag borstar tänderna. får borsta lite lugnare :) sen äta frukosten senare som ni säger. Kollar om det hjälper först!
Kräkreflexerna "övar man upp" och dina är nog rätt lättretliga om du kräkts varje morgon under en lång period. Tandköttet kan ta skada, kolla med tandläkaren om något blivit skadat i munnen. Om du inte kräks på ett tag så kommer de lättretade kräkreflexerna att bli bättre (inte kräkas lika lätt). Sen har ju alla olika lätt för att kräkas.
börjar jobbet 7. får väl ta med mig frukosten dit.
Prova om det blir bättre iallafall. Jag mådde illa av just ostmackor på morgonen förut, prova att äta nåt annat till frukost och se om det blir bättre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.