handdator

Visa fullständig version : Protein & Kalorier

ddennis116
2012-03-15, 03:05
Hej alla glada!

Har flyttat till Uppsala och pluggar ekonomi. Nu i början har det varit fullt upp med nollning, studier, bostad, nya kompisar osv. Men nu börjar man äntligen få lite egen tid. nu när starten har passerat med två månader. Alltså är det dags att äntligen börja träna igen. Har tränat hela mitt liv med ett snitt på tre gånger om vi ska höfta lite. Men sista året har det inte blivit mycket träning tyvärr, men nu ska jag dra igång på allvar. Det är betoning på styrketräning då jag vill bli större men även lite blandad konditionsträning.

Så i och med att jag nu ska börja träna på allvar så tänkte jag också ta tag i kosten på allvar. Har läst lite i böcker och använt mig utav kalkylatorer på internet och har kommit fram till att jag behöver ungefär 2500 kalorier per dag, beroende på hur mycket jag tränar förstås. [link=http://www.xn--fettfrbrnning-ifb0y.net/kalorier-per-dag-kalkylator] Värt att nämna är att jag snart fyller 20 år, 180 cm lång och väger 74 kilo. Har även läst mig till att man vid träning behöver 2 gram protein per kilo. Så jag behöver 148 gram protein och 2500 kalorier per dag. För skoj skull så skrev jag precis ner vad jag ätit idag och här är resultatet

Frukost
Två sportwasa smörgåsar utan smör med skinkan Mortadella på, en på vardera macka. Två morötter och kaffe. Uppskattningsvis 9g protein och 200 kalorier.

Mellanmål
Två päron. Uppskattningsvis 0g protein och 100 kalorier.

Lunch
Skollunch. Fyra potatisar med en jägarbiff samt grönsaker. Jucie. Uppskattningsvis 15g protein och 550 kalorier.

Mellanmål
Två ägg och två sportwasa smörgåsar utan smör med skinkan Mortadella på, en på vardera macka. Uppskattningsvis 22g protein och 350 kalorier.

Sedan ska även proteinpulver blandas med mjölk efter träningspasset.
35g protein och 250 kalorier.

Middag
Pasta blandat med makrill i tomatsås. 20g protein och 380 kalorier.

Protein: 116 gram
Kalorier: 1830

Jag saknar alltså 32g protein och 700 kalorier om detta ska stämma. Och värt att nämna att idag har jag ändå ätit mer mellanmål än vad jag brukar just för att jag nu ska börja träna. Samt att jag druckit en shake. Känns som att jag har ätit hela tiden idag och ändå når jag inte "målet". Har jag räknat galet fel eller ska man äta helt ofattbart mycket om man ska lägga på sig muskler.

9000 kalorier är lika med 1kg fett så om jag äter såhär i 12 dagar så ska jag tydligen gå ner ett kilo.

Eddie Vedder
2012-03-15, 07:00
Käka en lite mer proteinrik måltid efter middag kanske? Så tar du en macka med makrillen innan läggdags. Smörstek en kycklingfile till pastan och riv ost över den eller så. :) Bara ett förslag dock.

Var tränar du?

snarlik
2012-03-15, 09:24
Välkommen till Uppsala!

Laga saker som du tycker om och ta lite extra av de proteinrika sakerna. Och du kan bygga muskler även på lägre proteinmängder. Att du skulle gå ner 1kg på en vecka vet du först när du testat några veckor. Teori och praktik kan skilja sig.

Finns många sätt att få tag på billigt protein i Uppsala, både Ica Lutis och Väst har nedsatta varor lite hela tiden. Affären längst in till höger (mot ån) i saluhallen säljer skitnajs parmesan för runt 159kr/kg varje lördag. Gott till allt och mycket protein. Och Lidlkvarg har du säker hört talas om?

Flytta inte ihop med en tjej i Flogsta låghus, det innebär automatiskt en viktuppgång på 10-15kg rent fett.

Gå aldrig in i en diskussion om kost och träning på eko, där hatar man kolhydrater eller så är man korkad. En helt okänd (säkert modebloggande) blondin gick förbi mig och sa "vet du inte hur mycket kolhydrater Nutrilett innehåller? till mig när jag sippade på en vassledrink.

ddennis116
2012-03-15, 15:32
Ja, att ta makrillen på en macka är fan en bra ide. Tränar på Friskis i Ekeby.

ddennis116
2012-03-15, 15:33
Tack!

Ja Kvarg har jag hört talas om, men är inte det samma sak som keso fast det är billigare?

begt
2012-03-15, 15:37
Kvarg innehåller mer protein per kalori.

Eddie Vedder
2012-03-15, 17:49
Ja, att ta makrillen på en macka är fan en bra ide. Tränar på Friskis i Ekeby.

Då syns vi kanske nån dag. :)

Tack!

Ja Kvarg har jag hört talas om, men är inte det samma sak som keso fast det är billigare?

Nej kvarg är färskost, primärt ämnat för bakning. Keso är Arlas grynost. Keso är alltså ett specifikt varumärke.